[Oplossing] MacOS X Lion – Install DVD maken NA upgrade
McJohn op 20 juli 2011 #
Hallo,
Net Lion upgrade uitgevoerd op mijn iMac en ik ben eventjes aan het zoeken waar ik de installer kan
terugvinden die gedownload is uit de App Store. Bedoeling is om een Install DVD te maken.
Ergens las ik dat er een extra partitie gingen worden gemaakt zodat je kan herinstalleren indien nodig. Iemand (reeds) een idee? ![]()
dannycoolen op 20 juli 2011 #
Volgens mij moet je dit doen VOOR je Lion installeert (correct me if I am wrong) maar ik ben ook opzoek naar de installeer.
Maar ik denk dat die verdwijnt na de install.
McJohn op 20 juli 2011 #
Hmz, dus moet je gans dat boeltje opnieuw downloaden,… toch weer niet voor betalen toch????
Yggdrasil op 20 juli 2011 #
Ik heb er net eentje gemaakt.
Voor je Lion installeert krijg je een Mac OS X Installer in je Programma’s-map. Als je rechtsklikt op het icoon krijg je ‘Toon Pakketinhoud’. Daarin vind je het bestand ‘InstallESD.dmg”. Dat bestand brand je op een dvd en klaar is Kees.
McJohn op 20 juli 2011 #
Ja,…dat heb ik her en der ook al gelezen. De vraag was/is,… hoe doe je dat NA een upgrade van Lion.
joram op 20 juli 2011 #
Alles wat je koopt in de iTunes Store, iOS App Store of Mac App Store hoef je maar één keer aan te schaffen. Daarna kun je het altijd gratis opnieuw downloaden. Dat heb ik getest
Hier een linkje naar hoe je een bootable Lion schijfje kan maken.
McJohn op 20 juli 2011 #
Allright! Toevallig Joram ook wat op het net zitten snuisteren ondertussen en las ik ongeveer hetzelfde! Ik schoot alleen wat in paniek daarnet toen ik opnieuw het bedrag zag staan bij Lion in de AppStore. Nu ja, begin volgende maand download ik nog eens en maak ik een install DVD! Nu is er (om de een of andere reden,… :p) veel vraag naar Lion in de App Store! ![]()
wil51 op 20 juli 2011 #
Krijg je eigenlijk een e-mail met factuur van Lion? Als je met itunes wat koopt nl wel. Ik heb een factuur nodig om bij werkgever Lion te declareren. Daar had ik ook de installatie DVD voor nodig. Als ik bij werkgever Lion moet downloaden ben ik uren bezig.
Frunk op 20 juli 2011 #
Ik zit met het zelfde probleem ik wil graag een DVD branden met de installatie er op voor mijn Macbook. Deze start niet meer op (Apple logo en rond draaiend ding). En wilde op die manier de nieuwe Lion installeren. Tips?
Jeroen1991 op 21 juli 2011 #
Zelfde hier. Wil ook een installatieschijf maken van Lion.
Heb een upgrade uitgevoerd en als ik het goed begrijp is de installer nu dus weg? Wil Lion best opnieuw downloaden maar ik kan maar niet vinden waar dit kan?!..
Als ik de installer terug heb red ik mezelf verder maar dan moet ik deze eerst terug zien te krijgen
Jeroen
McJohn op 21 juli 2011 #
Nou, toen had ik dit nog niet gelezen: http://www.apple.com/macosx/recovery/
Er is zowiezo een onzichtbare partitie waarbij een herinstall kan doen indien nodig.
Ik heb het geluk dat ik nog een Mini heb staan waarbij ik kan upgraden naar Lion, vandaar kan ik indien mogelijk nog eens een DVD branden.
Het is toch gek hé dat we ons nog altijd vastklampen aan iets dat we in ons handen kunnen houden! ![]()
Jeroen1991 op 21 juli 2011 #
Aha! Ik wou alweer een heel verhaal typen (had ik eigenlijk al gedaan) maar nu gaat eindelijk het lampje branden en snap nu ook je laatste zin!
Ik weet genoeg en kan nu eindelijk stoppen met zoeken haha
bedankt
iMac-Boy op 21 juli 2011 #
Hoe kan ik Lion nog een keer downloaden om een DVD te branden.
Zie in de AppStore alleen geïnstalleerd staan.
Hansi2124 op 21 juli 2011 #
Hoe je dat moet doen, is al zooo vaak besproken de afgelopen dagen…… Bijvoorbeeld hier:
http://www.onemorething.nl/community/topic/macos-x-lion-install-dvd-maken-na-upgrade
en hier:
http://www.onemorething.nl/2011/07/lion-5-uur-later-alle-weetjes-op-een-rij/
diotav op 21 juli 2011 #
Ik was zo slim om Lion direct te installeren voor het branden. Daarom even de bekende weg genomen, gezien ik er toch voor betaald heb. ![]()
O ja?
Zou daar het antwoord misschien te vinden zijn hoe je Lion op een dvd brand? :sealed:
venco58 op 21 juli 2011 #
Krijg je eigenlijk een e-mail met factuur van Lion? Als je met itunes wat koopt nl wel. Ik heb een factuur nodig om bij werkgever Lion te declareren.
Net de e-mail binnen gehad met de factuur.
iMac-Boy op 21 juli 2011 #
Zal het iets uitgebreider uitleggen.
Als ik op mijn computer naar de Mac AppStore ga zie ik dat ik Lion al geïnstalleerd heb, er staat namelijk geïnstalleerd. Nu wil ik graag weten hoe ik hem nog een keer kan downloaden, dit kan ik nergens terugvinden. Weet iemand van jullie hier een antwoord op?
unSOUND [moderator] op 21 juli 2011 #
Hansi2124 - op 21 juli 2011Zou daar het antwoord misschien te vinden zijn hoe je Lion op een dvd brand? :sealed:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie alleen het advies om hem nogmaals te downloaden… Wat voor mij geen probleem is, maar voor Belgen met een downloadlimiet van 1GB per maand… :sealed:
http://www.onemorething.nl/community/topic/macos-x-lion-install-dvd-maken-na-upgrade#post-2256644
En uit die andere link haal ik uit een bepaalde post deze link:
http://osxdaily.com/2011/06/08/create-burn-bootable-mac-os-x-lion-install-disc/
(moet ook alles voorkauwen…) ![]()
Die methode uit de post van Nick was al vaker genoemd… Maar de vraag was hoe je dat doet NA de installatie van Lion, want dan is die installer, met ingesloten DMG en al van de harde schijf verdwenen…
Moet je wel lang genoeg gewacht hebben met installeren, zodat er überhaupt een back-up van gemaakt is.
SunKeeper op 21 juli 2011 #
Edit: @unSOUND: Klopt, maar het is wel zo handig natuurlijk.
Het valt me op dat mensen als een gek lopen te stressen op het moment en als het even niet vlug genoeg gaat schreeuwt men moord en brand.
En dan is er een optie om die .dmg te bewaren, en dan wordt er geen gebruik van gemaakt.
Blijven nadenken, blijven nadenken…daarna pas handelen.
iMac-Boy - op 21 juli 2011Zal het iets uitgebreider uitleggen.
Als ik op mijn computer naar de Mac AppStore ga zie ik dat ik Lion al geïnstalleerd heb, er staat namelijk geïnstalleerd. Nu wil ik graag weten hoe ik hem nog een keer kan downloaden, dit kan ik nergens terugvinden. Weet iemand van jullie hier een antwoord op?Zie het artikel en de reacties hier:
http://www.appletips.nl/os-x-lion-installeren-over-de-golden-master/
De Option-toets indrukken als je naar de downloadpagina gaat. Dan download je opnieuw.
Edit2: [herhaaaaaaaaalingsmodus]dit staat al in dit topic, maar goed.:sealed:[/herhalingsmodus] Zolang er nog in dit topic naar dit topic wordt gelinkt is het meteen duidelijk dat je sommigen alles 1000x moet uitleggen voordat het eindelijk begrepen wordt.
Lezen, lezen….dan pas nadenken en roepen.
denniswier op 21 juli 2011 #
Dit is mn 1ste post, en mn ‘beginnende’ kennis making met lion
maar je kan WEL een image branden nadat je hebt geupgrade.
wij Mac users hebben ‘Timemachine’ toch?
1. open timemachine
2. ga naar de 1na laatse backup en volg dir pad even om bij het image te komen.
2.1 Ga via Finder naar de Programma’s-map, daar vind je het Lion-installatiebestand.
2.2 Ctrl-klik op het OS X Lion-installatiebestand en kies ‘Toon pakketinhoud’
2.3 In deze map ga je naar ‘Contents>SharedSupport’. Hier staat het bestand ‘InstallESD.dmg’.
2.4 Kopieer ‘InstallESD.dmg’ naar het bureaublad (klik en sleep, houd alt/option ingedrukt)
2.5 ctrl+Selecteer ‘InstallESD.dmg’ van het bureaublad, en kies “Brand InstallESD.dmg op schijf “
2.6 Schuif een (standaard) 4,7 GB dvd in je Mac en het brandproces kan beginnen!
Dit is hoe het bij mij is gelukt.
hope it helps
![]()