26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    alaska

MacBook wordt soms heet en langzaam, en schakelt dan uit…

Ik heb een MacBook (Intel Core 2 Duo, 2 GHz, 1,5 GB geheugen), en hij is nu ongeveer 3 á 4 jaar oud.
    Ik draai OSX 10.5.8.

Af en toe wordt ie heel heet, en dan schakelt hij zichzelf uit.
    Daarvoor wordt hij heel langzaam, en zie ik de hele tijd dat regenboogrondje.

Ee paar weken terug deed de ventilator ook een tijdje niets meer, en dan schakelde hij steeds na 10 minuten al uit.
    Die ventilator doet het nu wel weer (maar misschien niet goed genoeg?), en tegenwoordig doet het wel lang, maar als ik iets intensiefs doe (bijv. een film kijken) wordt hij te heet.

Wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn?
    En is het op te lossen?

Bijdrager
    Hansi2124

Je Macbook wordt te heet en dan schakelt hij zichzelf automatisch uit om erger te voorkomen. Dat is dus heel normaal.

Maar de vraag is vervolgens: waarom wordt hij zo heet (af en toe)?
    Hoeveel ruimte heb je nog over op je harde schijf? Hoeveel programma’s heb je tegelijkertijd open staan? Dit ook als je een film aan het bekijken bent.
    En kijk ook eens in Activiteitenweergave of er een proces veel CPU-gebruik in beslag neemt.

Vervolgens is het sowieso handig om zoveel mogelijk RAM in je Macbook te stoppen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    alaska op 12 september 2010

Daarvoor wordt hij heel langzaam, en zie ik de hele tijd dat regenboogrondje.

Controleer je harde schijf eens? En wat zegt schijfhulpprogramma met betrekking tot de SMART status?

Bijdrager
    bartje

Misschien zit er veel stof tussen de ventilator waardoor de warmte slecht wordt afgevoerd. Ik zou dit eens even na laten kijken bij een APR.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Hansi2124 op 12 september 2010

Vervolgens is het sowieso handig om zoveel mogelijk RAM in je Macbook te stoppen.

Klopt, maar daar wordt hij niet koeler van hoor.:cool:

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, maar als je veel programma’s tegelijkertijd open hebt staan (iTunes om muziek te luisteren, Safari om te internetten, Photoshop om een foto te bewerken en Mail voor versturen van mailtjes, ik noem maar wat), heb je aan 1,5GB geheugen vandaag de dag niet zoveel meer;-)

Bijdrager
    PowerMacje

Dit ken ik van mijn oude Acer Aspire-laptop, waarschijnlijk zit er teveel stof in de ventilator.
    Ikzelf maakte dan de laptop open en ging voorzichtig stofzuigen rond de ventilator.

Bijdrager
    Michel2010

Duidelijk een warmte probleem. Ik zou als eerste even je koeling (laten) nakijken.

Maar waarschijnlijk draaien er ook continue 1 of meerdere zware processen waardoor je laptop langzaam reageert. Even (laten) controleren dus.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je d.m.v. perslucht de fan’s gaat schoonblazen, blokkeer ze dan even. Zelfstandig snel ronddraaiende fan’s kunnen vanwege het “dynamo effect” stroom opwekken dat voor schade kan zorgen aan de feitelijke motor.

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Dit heb ik ook sinds er Cola over mijn MacBook Pro is gegaan. Laptop reageert traag en wordt 64 graden bij normaal gebruik. Als iPhoto gestart wordt dan gebruikt dat 90% van de CPU. Alles gaat ‘stroperig’.
    Iemand een idee wat er zou kunnen zijn?
    Dit is al een tijdje geleden gebeurd. Zou ik de verzekering er nog voor kunnen aanspreken? Ik dacht eerst dat er niet zoveel aan de hand was.

Bijdrager
    Hansi2124
    STEVEJ0BS op 12 september 2010

Dit heb ik ook sinds er Cola over mijn MacBook Pro is gegaan.
    Iemand een idee wat er zou kunnen zijn?

Ik denk dat jij dat zelf net beantwoord hebt:slant:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die 64° hoeft geen probleem te zijn, dat is zo’n beetje de gemiddelde temperatuur. Dat dit samenvalt met je “Cola incident” lijk mij toeval. Het CPU% gebruik in ieder geval heeft ongetwijfeld een andere oorzaak. Je kunt om te beginnen een keertje opstarten in safe-mode (shift ingedrukt houden vanaf de “boing” totdat de voortgangsbalk verschijnt.) Het opstarten duurt erg lang (niet onderbreken!) omdat het een en ander hersteld wordt indien nodig. Daarna normaal opstarten. Opstarten in safe-mode is een “first” bij allerlei vreemde symptomen.

Bijdrager
    STEVEJ0BS

De oorzaak ken ik wel ja.
    Maar een computer wordt toch niet heet of traag door vochtschade?

Bijdrager
    puchelaar

/antwoord op de topickaper/
    Maar wat denk je van de enorme hoeveelheid suiker in je cola? Kan een lekker stroperige massa worden kan ik je melden; heb ooit eenzelfde gevalletje gehad met een Asus notebook, en daar hielden een maand of anderhalf na de cola de harddisk en wifi ermee op.

/antwoord op de topicstarter/
    Ik zou inderdaad ook stof in de ventilator als eerste oorzaak proberen weg te nemen. Als je zelf niet graag je macbook openmaakt kan je eens rondbellen wat de resellers hier voor rekenen.
    Sowieso is een schoonmaakbeurt eens in de paar jaar niet verkeerd, maar als je dat niet zelf wilt/kunt kan het vermoedelijk wel in de papieren lopen.

Bijdrager
    marcelnijman

Ken je het programma Activity Monitor? Daarmee kun je zien hoe zwaar de processor belast is, en welke processen daarvan de oorzaak zijn.

Bij mij staat het programma hier:
    /Macintosh HD/Applications/Utilities/Activity Monitor.app

Bij jou waarschijnlijk op een vergelijkbare plaats.

Start het programma op als het weer mis gaat, en sorteer de tabel op % CPU. De actieve programma’s staan dan bovenaan. Staat er naast zo’n programma in het rood “application is not responding” (of iets vergelijkbaars in het Nederlands) dan kun je het stoppen met de rode knop links bovenaan. Als je computer dan weer rustig wordt weet je in ieder geval een hoop meer.

Verder is het goed om “Swap used” in de gaten te houden. Die hoort op “0 bytes” te staan. Als dat getal aan het oplopen is (en bijv. groter wordt dan 1 GB) dan heb je te weinig geheugen voor het aantal processen dat je tegelijk aan het draaien bent. Dus: of minder dingen tegelijk doen, of extra RAM.

Het beste kun je Activity Monitor tevoren opstarten en dan verkleinen naar de taakbalk, dan kun je hem als het mis gaat direct oproepen. Anders is je computer dan misschien al zo traag dat zelfs het starten van een nieuw programma niet lukt.

Bijdrager
    alaska

Dank voor al jullie antwoorden!
    Ik zal eens kijken of ik ‘m zelf kan openmaken, want geld voor een reparatie heb ik niet. Hopelijk helpt dat.
    De andere tips zal ik eerst eens proberen…

Bijdrager
    marcelnijman

Ik denk overigens ook dat het aan de warmte-afvoer ligt, want een MacBook hoort full-time op vol vermogen te kunnen draaien zonder zich uit te hoeven schakelen. Maar met mijn tips kun je hopelijk voorkomen dat je MacBook over zijn eigen grenzen gaat.

Bijdrager
    G-Force

http://www.ifixit.com/Device/MacBook_Core_2_Duo

Mooie guides die je helpen om je MacBook open te maken. Een tipje, het staat ook wel in de guides, op het moment dat je de top case moet optillen doe dit dan heel voorzichtig. Er zit namelijk een flatcable aangesloten op het logic board en als je de top case er in een ruk af haalt breekt die aansluiting.

Bijdrager
    alaska

@marcelnijman:
    “Swap used” is bijna 1 GB.
    Hoe zorg je dat dat minder wordt?

En weet iemand ook wat je bij een programma als Cocktail allemaal moet laten doen om je computer iets sneller te laten werken?

Bijdrager
    Hansi2124

Ahh Cocktail……… :thumbsdown: Dit programma moet je echt niet gebruiken. Zie de zoekfunctie van OMT.

Bijdrager
    Afroman

Zie de zoekfunctie van OMT.

Dat vind ik zo’n boutreactie.. leg dan op z’n minst uit waarom het een slecht programma is.

Dat is toch niet zo erg? Ik sta ook zo en dan op 2 Gb aan swap used.

Bijdrager
    bartje
    alaska op 12 september 2010

@marcelnijman:
    Hoe zorg je dat dat minder wordt?
    En weet iemand ook wat je bij een programma als Cocktail allemaal moet laten doen om je computer iets sneller te laten werken?

De grootte van de swapfile maakt niet iets uit. 1GB is niet anders..
    Ik zou programma’s als Cocktail niet zo snel gebruiken.. je computer wordt er niet sneller door.

Zelf je notebook open maken is niet zo heel moeilijk, ik dacht de link op de vorige pagina gezien te hebben. Zodra die open is zie je meteen de ventilator en waarschijnlijk de hoeveelheid stof erin. Maak dat eens schoon en sluit het systeem weer. Dat zal vast helpen.

Bijdrager
    Hansi2124

Zie de zoekfunctie van OMT.

Dat vind ik zo\’n boutreactie.. leg dan op z\’n minst uit waarom het een slecht programma is.

Waarom moet ik dat doen voor de zoveelste keer? Als je Cocktail in het zoekvenster intikt, kan iedereen het gewoon zelf lezen. Daar is de zoekfunctie voor Afroman……

Bijdrager
    alaska

Als Cocktail geen goede keuze is, is er dan een beter alternatief? Ik heb namelijk de indruk dat mijn laptop, maar ook met iMac langzaamaan steeds langzamer worden, terwijl ik op beide genoeg ruimte vrij heb.

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, programma’s als Cocktail moet je gewoon niet gebruiken. Zoiets heeft normaal gesproken een oorzaak waarbij je dit soort programma’s echt niet voor nodig hebt.

Maar heb je nou al die tips geprobeerd die hier gegeven zijn?

Bijdrager
    alaska

Helaas komt mijn werk er steeds tussendoor. Ik ga er komende weekend eens goed voor zitten. Hopelijk lukt het om ‘m open te maken. Eens een spuitbus met perslucht kopen, en kijken of het verschil maakt. Ik hoop het.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.