One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » MacBook Pro reparatie (beste optie?)

MacBook Pro reparatie (beste optie?)

Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 04 maart 2012 #

Beste Apple liefhebbers,

*Deel voor de sentimentele Apple liefhebber*

Lang geleden had ik een Mac Mini G4 en droomde ik van een MacBook Pro, want ik had mijn roeping ontdekt en de Mac Mini was daar te langzaam voor. Animatie en Motion Graphics. Mijn Mac Mini heeft nachtenlang zitten zwoegen om mijn creaties eruit te persen, maar dat ging wat moeizaam.
Toen begon de stage en bij het gesprek werd er al gesproken van een werkcomputer in plaats van een stagevergoeding. Ik hoefde daar niet lang over na te denken en koos voor de werkcomputer.
Een gloednieuwe MacBook Pro met wat toebehoren was het gevolg.

Daar heb ik met veel plezier een aantal jaar mee gewerkt. Tot vorig jaar. Toen begaf de welbekende Nvidia 8600 MGT kaart het voor de 2e keer en wilde de reseller niet nog een keer het kostenloos repareren. Met als gevolg dat ik met behulpe van mijn vader een nieuwe, snelle pc bij elkaar kon halen die sneller was dan de MacBook Pro. Gelukkig kwam onze geliefde OMT-er Lang Lid op dat moment met het aanbod van een gratis MacBook Pro. Een 2006 model. Daar heb ik op gereageerd en gelukkig hoefde ik niet volledig afscheid te nemen van de Mac. En hoewel ik het een prima laptopje vindt, vertoont ie wat kuren en is niet de snelste meer.

Maar mijn geliefde MBP uit 2008 staat nog steeds in de kast niets te doen. En zojuist heb ik hem even geopend en getest, maar helaas. Toch wil eens kijken of er een oplossing voor is. En daarom dit topic.

*Het werkelijke probleem*

De grafische kaart moet worden vervangen, dus dat betekent een nieuw logicboard. Dat kost bij een reseller zo’n 900 a 1000 euro. Nogal veel geld, vind ik. Nu zoek ik een beetje op internet en kom bij macrepair.nl en die melden dat het inclusief ophalen en terugbezorgen zo’n 470 euro gaat kosten. Nu vraag ik mij af hoe ze dat flikken zonder veel verlies te lijden?

Daarnaast heb ik nu een Apple Store in mijn stadje zitten en dacht. Misschien dat ik bij de Genius Bar nog eens een kans moet wagen. Het valt onder een bijzondere garantie, omdat die grafische kaarten verkeerd waren vervoerd. Het logicboard is al een keer vervangen daarvoor. Dat verliep niet geheel vlekkeloos overigens. Hij werkte niet gelijk, dus moest ie weer voor 2 weken terug. Maar wie weet, zegt Apple dat ze het nog een keer willen vervangen kostenloos.

Nog een optie is dat ik een zelfde model MBP vindt met kapot scherm en werkend logicboard en die zelf samen tot 1 maak. Ik heb de MBP al meerdere keren voor HDD vervanging opengemaakt, dus dat moet mij wel lukken.

Dus vraag 1: Waarom kan macrepair het logboard vervangen tegen een veel lager prijs?
Vraag 2: Denk je dat ze bij de Apple Store minder moeilijk doen? (Ik denk dat ik dit sowieso ga proberen)
Vraag 3: Waar kan ik het beste zoeken naar een gelijk model dat defect is? Marktplaats, of zijn er nog andere plekken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes, Mac Daddy

Vandevijverke

Vandevijverke op 04 maart 2012 #

Vraag 1 en 3 weet ik niet.

Maar ik zou zowiezo proberen in de apple store. Wie niet waagt niet wint. En misschien happen ze toe omdat ze geen negatieve reclame willen in hun eerste weken opening ;)

FloorvN

FloorvN op 04 maart 2012 #

Hoi Mac Daddy,

ik zou eerst naar Apple Store gaan..
Altijd proberen !

op ebay vind je genoeg defecte en volgens mij ook werkende logic boards van macbook pro’s !!

probleem met die chipies is dat ze los raken van logic board, omdat de soldeersels met slechte kwaliteit worden gemaakt..

Je kan hem alten rebalen of reflowen, maar het probleem komt altijd weer terug…

lekiam97

lekiam97 op 04 maart 2012 #

Ik zou de Apple Store sowieso proberen, als je gewoon netjes en aardig heb je een goede kans! ;)
Apple wil koste wat kost tevreden klanten, dus Misschien…
Veel succes!

Usain

Usain op 04 maart 2012 #

Ik zou gewoon sparen en een nieuwe kopen.

Pim.vd.Kleijn

Pim.vd.Kleijn op 04 maart 2012 #

Je hebt zowel een 9400M als 9600GT. Ik dacht me te herinneren (ooit zoiets gelezen) dat het mogelijk was een PRAM reset te doen waarna de 9400M dan weer als “default” werd ingesteld en je dus weer kunt werken. Kun je misschien proberen…

Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 04 maart 2012 #

@Pim.vd.Kleijn: Het gaat om een MBP uit 2008. Dat is pre unibody. De type grafische chips waar jij het over hebt, zijn degen die in de eerste unibody’s zitten. In de 2008 modellen zat een 8600M GT. Die zijn destijds verkeerd vervoerd, waardoor er veel niet goed bleken te functioneren. Dat heeft Apple toen herkent en een special garantie op gegeven. Helaas ging die van mij kapot. Toen is het logicboard vervangen en nog geen jaar later leek zich hetzelfde probleem weer voor te doen. Toen zei de reseller dat het ongeveer 1000 euro voor reparatie gaat kosten.

Maar goed. Ik ga aankomen weekend maar eens naar de Apple Store met het ding. Nadeel is alleen dat er nu geen HDD in zit, dus die moet ik eerst overzetten uit mijn 2006 model.

mausklaus2002

mausklaus2002 op 05 maart 2012 #

Vreemd dat jouw reseller geen zin had in een 2e reparatie. Ik heb ook een macbook pro met de Nvidia 8600 MGT kaart.  Ging ook kapot en werd toen kosteloos gerepareerd, maar ging al na 1 dag weer kapot. Toen is hij nogmaals gepareerd. De reseller waar ik heen ging,  belde gewoon met Apple zelf en de laptop werd dan door een koerier opgehaald.  Het kostte de reselller waar ik heen ging dus cent, omdat ze niet zelf de reparatie uitvoeren.

Ik had mijn macbook pro toentertijd direct gekocht bij Apple. Heb je wel eens overwogen om zelf contact op te nemen met Apple?

JoppevH

JoppevH op 05 maart 2012 #

Ging ook kapot en werd toen kosteloos gerepareerd, maar ging al na 1 dag weer kapot. Toen is hij nogmaals gepareerd.

Er zit natuurlijk wel een verschil in of de kaart binnen een dag weer kapot is of pas weer na een jaar.. Vergelijk gaat dus niet helemaal op :-)

Ik zou naar de Apple store gaan en het daar proberen. Redelijke kans dat ze het gewoon voor je oplossen. Anders zou ik geen geld meer stoppen in het oude model en doorsparen voor een nieuwe.

Maverick9898

Maverick9898 op 05 maart 2012 #

Je hoeft toch niet te zeggen dat ie al een keer gerepareerd is? Als je zegt dat ie stuk is gegaan en onder een bepaalde regeling valt, kunnen ze bij de Store ook gewoon coulant zijn, neem ik aan.

Haike

Haike op 05 maart 2012 #

Ik denk dat macrepair gewoon een tweedehandsje koopt, (die dingen zijn niet meer zo duur) en die moederborden gebruikt voor machine’s die ter reparatie worden aangeboden. Das antwoord op vraag 1.

Vraag 2 Altijd proberen, niet geschoten is misgeschoten. Tenslotte is de store er nu, en die moeten nog hun naam gaan waar maken.

Vraag 3 Hiero altijd goede zaken daar kunnen doen als dat nodig was.

Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 05 maart 2012 #

Er zit inderdaad een verschil met binnen 1 dag defect of ongeveer een jaar ja. De reparatie ging niet vlekkeloos, want nadat ik hem na 2 weken wachten thuis aandeed, werkte ie gewoon helemaal niet. Blijkbaar hadden ze hem bij de reparatie niet getest. Vervolgens kon ik weer 2 weken wachten.
En dat was in Enschede. Toen het weer optrad, woonde ik in Amsterdam en ging dus naar een andere reseller. Ik ben inderdaad daar zo eerlijk geweest. Ik zou inderdaad bij de Apple Store het verhaal kunnen verzwijgen ja.

Ik ga het zeker weten bij de Apple Store proberen en inderdaad. Mocht het geld kosten, zeg ik gewoon nee. Dat is ie niet meer waard en kan ik beter sparen voor een nieuwe.

Maverick9898

Maverick9898 op 06 maart 2012 #

Ik ben inderdaad daar zo eerlijk geweest. Ik zou inderdaad bij de Apple Store het verhaal kunnen verzwijgen ja.

Maar je vertelt ook gewoon de waarheid, alleen je vertelt bepaalde zaken niet. Gaat ze ook verder niks aan. Jij hebt een kapotte MacBook met een bepaalde regeling.

Jurriaan

Jurriaan op 18 juni 2012 #

Ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen..

Over dit topic

Gestart op 04 maart 2012 door Mac Daddy

Laatste reactie door Jurriaan

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen