One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » MacBook Pro (late 2011) crash / SSD upgrade?

MacBook Pro (late 2011) crash / SSD upgrade?

Profielfoto van Der Knstler

Der Knstler op 15 februari 2017 #

Hallo,

Ik heb een MacBook Pro 15″ (late 2011) draaiende op Mac OS X El Capitan. 2,2 GHz i7, 4GB DDR, 750GB SATA schijf.
De MacBook voldoet al geruime tijd eigenlijk niet meer.

Hij is altijd up te date gehouden (behalve nu dan, want ik heb niet geupdate naar Sierra, want wil geen risico meer lopen), hij is schoon, staat niks op wat er niet op moet, gewoon een werkpaard. (Architectuur; adobe, archicad, office e.d.). Maar hij is nu traag, de HD reageert heel langzaam (laadtijden in Finder), word opstarten doet ‘ie 5 min over, strandballen, spontane shutdowns, moeite met opstarten, de menubar heeft soms strepen. Hij is gewoon op.

Ik was dus al meer dan een jaar aan het wachten op de nieuwe MacBook. Touchbar kwam, vond de specs niet geweldig, touch bar onnodig, dongle-gate, duurder geworden, early adopter bugs. enfin. Ik passte. Ook omdat ik mijn studie binnenkort afrond kies ik ervoor om te wachten op een iMac.

Maar nu heb ik 2 vragen:

Shortterm vraag: vandaag wilde ik de MacBook rebooten, en toen maakte ie een niet-OS geluid, startte paar x niet op, startte toen op met een dikke laad-bar (niet de normale update bar), toen bootte ie met een gewone update bar maar die bleef zwart, en bootte vervolgens gewoon in OS X maar ik kreeg een grijs “diagnostische info” scherm waarin ik niks kon aanvinken en een grijs “uw mac wordt geconfigureerd” scherm. Terwijl er géén update naar Sierra en géén firmware update is geweest. Wat was dit? een crash? safe mode? Wat? Ik tik nu dit verhaal alsof er niks aan de hand is, maar ik vraag me dus af of ik dus niet voor de zekerheid de backup schijf wat vaker moet aanzwengelen tot de iMac er is?

Long-term vraag: Straks wordt een nieuwe iMac de nieuwe werk machine. Deze krijgt een clean install. Loont het zich om deze machine te upgraden naar SSD? Is dat rendabel, i.e. krijg ik uit de investering dat ik nog jaartje of wat deze machine als portable on the side kan houden? Ook: haal ik er dan weer wat meer snelheid uit?

Dank!

Profielfoto van Maurits

Maurits op 15 februari 2017 #

Die ‘dikke opstart laad-bar’ is volgens mij wel een firmware update.
Die wordt niet aangekondigd, maar is regelmatig onderdeel van een (combo) system update, voor elk model iets anders.
Ik heb FW updates gezien bij 10.11.2, 10.11.5, 10.12, en 10.12.2, maar de lijst is w.s. langer.
De schermen om opnieuw iCloud te configuren komen ook regelmatig met updates langs (en zeker als je naar Sierra gaat) Dus daar zou ik niet van wakker liggen. Apple pushed alle updates, dus je kan zonder het te willen toch op OK geklikt hebben.:-)

Als je erg veel beachballs hebt, kan de HD wel eens aan het falen zijn (bekijk SMART status eens)
Maak een goede backup nu het nog kan!

Een SSD in plaats van de HD is altijd aan te raden, als je budget laag is en je wilt toch veel locale storage, dan zou je een 250 GB SSD in kunnen bouwen, en de HD van 750 op de plek van DVD inbouwen.
(niet andersom, omdat in sommige Mac’s waaronder ik denk de jouwe, de aansluiting van de HD sneller is (sata600) dan de DVD (sata300))

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 15 februari 2017 #

Ik zou (alléén mits je een goede up-to-date TM backup hebt) gewoon eens je hele disk wissen vanuit Recovery Mode en OSX er opnieuw opzetten en tijdens die installatie je hele account vanuit TM terugzetten. Dan zou alles weer moeten zijn als het hoort te zijn. Wél even controleren of je EC in aankopenlijst hebt staan (ook al is die gratis). Anders kan je hem niet (meer) downloaden.

Een SSD is sowieso aan te raden… een échte snelheidsboost!

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 15 februari 2017 #

maar ik vraag me dus af of ik dus niet voor de zekerheid de backup schijf wat vaker moet aanzwengelen tot de iMac er is?

Dat is iets dat je minstens op dagelijkse moet doen, luie student dat je d’r bent! (en ik ooit was… )

Ik zou wat diagnosesoftware op die schijf loslaten, en dat betekent dat je van iets externs moet opstarten. Gezien de leeftijd van je bookje is elke ssd wel goed, tenzij je die naar een volgende Mac wilt meeverhuizen, dan zou ik bv wel een EVO 850 nemen in plaats van de goedkopere 750.

Werkgeheugen is voor die generatie (204-pin PC-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM) momenteel relatief prijzig, maar je zou één van de twee 2GB reepjes kunnen vervangen door een van 8GB.
Er is een vuistregel:
traag starten (ook van programma’s): snellere schijf SSD
traag werken: meer RAM

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 15 februari 2017 #

8GB + SSD is minimale opties die nodig zijn voor een computer van die leeftijd en wat de TS er mee wilt doen.

Profielfoto van Der Knstler

Der Knstler op 15 februari 2017 #

Dank allen!

mjsanders op 15 februari 2017

Die ‘dikke opstart laad-bar’ is volgens mij wel een firmware update.
(…)
Als je erg veel beachballs hebt, kan de HD wel eens aan het falen zijn (bekijk SMART status eens)
Maak een goede backup nu het nog kan!

Hmm. Misschien toch een firmware update, gek! Neemt niet weg dat de MacBook Pro alsnog wat mij betreft onwerkbaar is door eerdergenoemde verschijnselen. SMART status is overigens “gecontroleerd” verified dus.

Brombeer op 15 februari 2017

Dat is iets dat je minstens op dagelijkse moet doen, luie student dat je d’r bent!

Ik heb nooit mijn vingers gebrand aan Time Machine. Wil zelf de controle over wanneer en wat ik back-up. Wil ook niet dat (illegale) software wordt ge-backup-ed. (Overigens: in Archicad elke dag nieuwe versie van de .pln en ’s avonds saven in de cloud zorgt iig voor meerdere versies + regelmatige backup zekerheid voor projecten)

Shmoo op 15 februari 2017

8GB + SSD is minimale opties die nodig zijn voor een computer van die leeftijd en wat de TS er mee wilt doen.

Zoals gezegd wordt nieuwe iMac werkpaard en wordt deze MacBook on the side (mail, internet, filmpje, pdf’jes, licht photoshop/indesign maybe.
Dus over RAM upgrade twijfel ik beetje. Ligt aan kosten.

maar @ ALLEN: een SSD upgrade klinkt dus wel veelbelovend! En makkelijk, volgens YouTube.

nogmaals dank!

Profielfoto van trabant

trabant op 16 februari 2017 #

https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_15%22_Unibody_Late_2011

Over dit topic

Gestart op 15 februari 2017 door Der Knstler

Laatste reactie door trabant

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?