19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    J03RY

Macbook Pro 15 inch. Glossy of Mat beeldscherm?

Hallo,

een tijdje terug heb ik op dit forum al een vraag gesteld met betrekking tot het kopen van mijn eerste Macbook Pro. Mede door jullie heb ik inmiddels bijna voor ogen welke Macbook ik wil gaan aanschaffen. Het zal de Macbook Pro 15 Inch worden met 4GB RAM geheugen, welke ik eventueel later zelf ombouw naar 8GB.

Nu zit ik nog met één vraag. Moet ik gaan voor een Mat beeldscherm of een Glossy beeldscherm. Ik ga de Macbook gebruiken voor school (waar ik met name websites script en ontwerp) en gewoon thuisgebruik (Typen, muziek luisteren etc.) Het glossy beeldscherm heeft volgens zeggen mooiere, diepere kleuren maar wel weerspiegeling. Bij het matte zijn de kleuren iets minder diep maar heb je geen last van reflectie en zijn de kleuren realistischer.

Wat is jullie voorkeur? Waarom zou ik welke moeten kiezen?

Groetjes,
    Joery.

Bijdrager
    Elbertox

Het is en blijft een persoonlijke keuze, ik heb zelf een macbook pro 15″ met een glossy display omdat ik toen de keuze niet had. Moest ik nu kiezen zou ik voor het matte scherm kiezen zodat ik ook buiten in goed weer kan gaan werken.

Bijdrager
    LighScan

Wat veel belangrijker is de resolutie. Via de Online Apple Store kan je namelijk voor een hogere resolutie kiezen, waar je imho veel meer aan hebt dan de standaard van 1440×900.

Bijdrager
    J03RY

Het is en blijft een persoonlijke keuze, ik heb zelf een macbook pro 15″ met een glossy display omdat ik toen de keuze niet had. Moest ik nu kiezen zou ik voor het matte scherm kiezen zodat ik ook buiten in goed weer kan gaan werken.

Heb je veel last van de weerspiegelingen, of valt dat wel mee?

Wat veel belangrijker is de resolutie. Via de Online Apple Store kan je namelijk voor een hogere resolutie kiezen, waar je imho veel meer aan hebt dan de standaard van 1440×900.

Klopt, maar wanneer je voor mat kiest heb je toch automatisch ook de hogere resolutie?

Bijdrager
    GeertGB

En dat terwijl er binnen twee maanden een geheel nieuwe MBP komt. Ik zou even wachten.

Bijdrager
    stel maar

Klopt, maar wanneer je voor mat kiest heb je toch automatisch ook de hogere resolutie?

Ja, dat klopt ja kan kiezen tussen:
    MacBook Pro 15-inch breedbeeldscherm met glanzende toplaag [- € 150,00]
    MacBook Pro 15-inch breedbeeldscherm met hoge resolutie en glanzende toplaag [- € 50,00]
    – MacBook Pro 15-inch breedbeeldscherm met hoge resolutie en ontspiegeld glas

Bijdrager
    Arthur345

Ik vind glossy beter, omdat de kleuren mooier worden weergeven. Het enige nadeel is natuurlijk de weerspiegeling maar daar heb ik nauwelijks last van. Mijn Macbook staat namelijk altijd op mijn bureau. Als je veel reist zal je meer last hebben van de weerspiegeling.

Bijdrager
    guus

foto kunstenaars, altijd kiezen voor mat.
    de glossy geeft zoals hier eerder gemeld mooiere kleuren, maar niet de ware kleuren.
    heb ca 5 mbp gehad, waarvan 1 met glossy screen en die heb ik binnen 3 maanden weer verkocht.
    de spiegel op de badkamer is er niets bij en hij geeft geen realistische kleuren in de foto’s.

dat is mijn ervaring, puur als fotograaf.

Bijdrager
    1984
    J03RY op 28 april 2012

Het glossy beeldscherm heeft volgens zeggen mooiere, diepere kleuren maar wel weerspiegeling. Bij het matte zijn de kleuren iets minder diep maar heb je geen last van reflectie en zijn de kleuren realistischer..

Je geeft het zelf al aan , indien kleur belangrijk voor je is kies je het best een mat scherm,(of een kwalitatief extra scherm)
    Glossy ziet er misschien mooi uit maar is niet realistisch, (begin je bijvoorbeeld grijze haren te krijgen, dan zie je die niet op een glossy scherm, echter zit je lekker in de zon op een terras dan zijn die echt wel zichtbaar)
    En dan nog niet gesproken over het uiterst irritante spiegelscherm.

Bijdrager
    Precisieman

Beste Joery,

Zoals door de medeforumleden reeds geschreven: het is een persoonlijke keuze. Een glanzend scherm kan hinderlijk zijn, maar eerlijk gezegd heb ik daar achter een iMac op m’n werk niet zo’n last van.

Die ‘mooie, diepere kleuren’ van glanzende panelen (het is per slot van rekening maar een voorgezette glasplaat) zeggen mij eerlijk gezegd bitter weinig, want juiste kleurweergave is en blijft een kwestie van zorgvuldig en regelmatig kalibreren en profileren. En zelfs dan is het beoordelen, laat staan het corrigeren van foto’s op zo’n TN-scherm – met die beruchte beperkte kijkhoek, waarvan Apple met het oog op de gepeperde prijzen van hun computers eigenlijk allang afstand had moeten nemen – hoe dan ook een onmogelijke zaak. Voor webdesign hoeft het voorgaande niet zo’n probleem te zijn, maar voor fotografen is het soms een reden niet voor (uitsluitend) een laptop te kiezen.

Stap om een verstandige keuze te maken eens een Apple-winkel binnen waar beide versies aanwezig zijn, zou ik zeggen.

Vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    1984
    Precisieman op 28 april 2012

Stap om een verstandige keuze te maken eens een Apple-winkel binnen waar beide versies aanwezig zijn, zou ik zeggen.

Daar hoef je de winkel niet voor in .

Bijdrager
    J03RY

Oke, bedankt allemaal voor de snelle en handige reacties! Ik denk dat ik voor mat ga kiezen, ik ga veel reizen met de macbook en heb dus wisselende werkplekken, waarvan soms dus ook bij ramen waar de zon doorschijnt. En in de zomer is het daarnaast ook handig om buiten te kunnen werken. De realistische kleuren vind ik best belangrijk, daarnaast wil ik voor het bedrag niet het risico lopen om mezelf te gaan irriteren aan een eventueel te spiegelend scherm.

Groetjes,
    Joery.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ik heb spiegelend glas, en ben er blij mee. Dat maakt de MBP juist mooi vind ik.
    Ik zit nooit buiten dus heb geen last van spiegeling.
    Bij ontspiegeld glas vind ik de witte rand echt heel lelijk vergeleken met de zwarte spiegelende rand;)
    Maar het blijft jou keuze

Bijdrager
    1984
    JeroenJK op 29 april 2012

Ik zit nooit buiten dus heb geen last van spiegeling.
    Bij ontspiegeld glas vind ik de witte rand echt heel lelijk vergeleken met de zwarte spiegelende rand

Betreft spiegeling open deze site eens klik als ik die bekijk op de iMac, je zit meer te kijken naar jezelf (tijd voor een bezoek aan de kapper bijvoorbeeld) als naar de tekst die je wou lezen. (maar misschien heb je de gordijnen gesloten)
    En wat betreft die rand, Je vind dan waarschijnlijk de Air ook lelijk.?

Moderator
    unSOUND

Ik heb laatst nog een glossy en een mat 15 inch model op mijn bureau gehad, de matte heeft verreweg mijn voorkeur. De aluminium rand ( want in tegenstelling tot wat JeroenJK zegt is het geen witte rand ), vond ik op foto’s een raar gezicht, maar in het echt is het eigenlijk gewoon erg netjes.

Bijdrager
    iep

Het is gewoon dezelfde look als de Air minus dat glossy gedoe (toch jammer dat je alleen bij de 15″ en 17″ keuze hebt wat glossy en mat betreft). Daar vind gek genoeg vrijwel niemand die rand lelijk…

Bijdrager
    Slinger48

Ik zou wachten tot de wwdc en het dan opnieuw bekijken

Als je met ramen en buiten werken te maken krijgt is mat wel veel fijner
    Maar denk ook aan de prijs voor dat geld heb je (deels) een snellere pc

Moderator
    unSOUND
    Slinger48 op 02 juni 2012

Ik zou wachten tot de wwdc

WWDC is een software event, geen hardware event.

Bijdrager
    iep

En toch wordt er vrijwel ieder jaar iets van nieuwe hardware geïntroduceerd…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.