One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » MacBook loopt vast

MacBook loopt vast

hilde-de

hilde-de 4 jaren geleden #

Hallo allemaal,

Twee vragen:

Sinds vanmorgen blijft mijn MacBook (OS X Snow Leopard v. 10.6.1) hangen bij het opstarten. Een deel van de programma’s op mijn bureaublad verschijnt, de strandbal blijft draaien en that’s it. Ik heb de computer (verschillende malen) opgestart in veilige modus en de schrijf hersteld m.b.v. het schijfhulpprgramma. In de veilige modus start de computer gewoon op, het schijfhulpprogramma geeft aan dat de schijf is hersteld.Bij opnieuw opstarten blijft het probleem gewoon bestaan.

Ik ben overigens een recente switcher, dus als ik niet genoeg/verkeerde informatie geef dan hoor ik dat graag.

Verder: ik heb (natuurlijk, pfff, stom) geen back-up gemaakt. Veel staat nog op mijn oude PC, maar er zijn nu wel dingen op de computer die ik absoluut niet kwijt wil, mocht ik mijn mac weg moeten brengen of wat dan ook. Hoe kan ik nu het beste mijn documenten overzetten naar een externe schijf? In veilige modus? Of is daar een andere manier voor?

Hansi2124

Hansi2124 4 jaren geleden #

Beste Hilde-de,

Welkom op dit forum. Is dit een vrij recente Macbook?
Heb je misschien tooltjes als CleanMyMac, Cocktail o.i.d. geinstalleerd op je Mac?
Je kan proberen in veilige modus weer op te starten en dan een nieuwe gebruiker aanmaken die geen beheerder is. Als je op dat account inlogt zonder problemen, dan is er ergens in je thuisbibliotheek iets niet goed waarschijnlijk.

hilde-de

Hallo Hans(i2124:))! Bedankt voor je welkom en snelle reactie :)

Allereerst: Ik heb een nieuwe gebruiker aangemaakt (geen beheerder) en heb hierop ingelogd. Ook bij de nieuwe gebruiker loopt de computer op het bureaublad vast. Geen draainde strandbal overigens, maar alleen de pijl beweegt. Geen reactie als ik ergens op klik.

Ik heb inderdaad een recente Macbook. Verder heb ik dergelijke tools niet geinstalleerd (moest even opzoeken wat Cocktail is). Maar begrijp ik het goed als dit een soort van algemene …ehm…maintenance tools zijn? Het laatste programma dat ik heb geinstalleerd is Dropbox…. Het staat er nu ongeveer een week op. Geen problemen tot dusver.

Hansi2124

Ja, dit soort maintenance tools kan je beter niet installeren, want die zijn normaal gesproken overbodig (de Mac voorziet in zijn eigen onderhoud) en bij verkeerd gebruik ben je de pisang….

Heb je overigens nog andere apparatuur aan je Macbook hangen? Zo ja, koppel deze dan eerst los en probeer dan weer op te starten.
Mocht dat niet lukken, sluit dan een externe hd aan als je die hebt en start in veilige modus op. Als je externe hd dan nog wordt gezien, bewaar hier dan je waardevolle documenten, muziek, etc. op. Programma’s kan je beter gewoon opnieuw installeren vanaf cd/dvd of .dmg
Als dat allemaal is gelukt, heb je in ieder geval nu een backup.

hilde-de

Ik had geen andere apparatuur aangesloten, maar heb ‘m toch nog eens opnieuw opgestart. Blijft helaas hetzelfde verhaal, geheel blijft vastlopen op het bueraublad.

Ik ga proberen een back-up te maken…..wat is dan jouw verdere suggestie, helemaal opnieuw installeren?

Hansi2124

Ja. Na installatie eerst even met Schijfhulpprogramma de bevoegdheden herstellen. En dan gelijk Software-update doen en weer de bevoegdheden herstellen.
Hopelijk start je Macbook dan steeds gewoon open kan je op het laatst je documenten terugzetten en andere programma’s installeren.

Start je Macbook niet op de juiste manier op, kan je er misschien beter mee teruggaan omdat je nog garantie hebt.

johnkeates

johnkeates 4 jaren geleden #

Vaak zijn dit soort problemen te herleiden tot een hardware probleem. Als na de backup een herinstallatie niet helpt zal de eerste oorzaak de harde schijf waarschijnlijk zijn.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot 4 jaren geleden #

Na een safe-boot worden er een aantal zaken waaronder bepaalde extensies niet ingeladen en toen ging het goed. Aangezien in de nieuwe gebruiker het probleem bleef, ligt het niet aan b.v.b. opstart bestanden maar aan iets dat in het systeem zit. Aangezien in die nieuwe gebruiker de extensies nu wél zijn ingeladen lijkt het daar aan te liggen en zou een clean instal, of heel misschien een her-instal van de laatste combo update (waarbij je data bewaart blijft) voldoende moeten zijn. Maar een backup maken is natuurlijk sowieso absoluut nodig…

Hansi2124

hendrik 4 jaren geleden

of heel misschien een her-instal van de laatste combo update (waarbij je data bewaart blijft) voldoende moeten zijn.

Dat kan alleen in het geval dat de Mac doorstart en je via Software-update of een externe download kan updaten. Dat is hier niet het geval helaas. Dus blijft een schone installatie (of archiveer en installeer) over.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot 4 jaren geleden #

Zoals je dit zegt, klopt dat natuurlijk, maar de TS zegt dat opstarten in de veilige modus wel lukt, en ook al reeds een nieuwe gebruiker heeft aangemaakt en een backup wilt gaan maken, dus software update zal dan ook wel lukken.

uit de OP:

In de veilige modus start de computer gewoon op, het schijfhulpprogramma geeft aan dat de schijf is hersteld.Bij opnieuw opstarten blijft het probleem gewoon bestaan.

Hansi2124

Ja, dat is ook wel weer waar.
Ben je nog verder gekomen, Hilde?

hilde-de

hilde-de op 01 oktober 2010 #

Nog niet! Moest heel omslachtig de belangrijkste dingen van mijn computer halen, want hij herkent geen externe schijf…..toen was ik het zo zat dat ik nieuwe schoenen ben gaan kopen in de stad :)
ik ga vanmiddag opnieuw installeren. Ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals dank trouwens :)

Hansi2124

Hansi2124 op 01 oktober 2010 #

Als je maar blij bent met die nieuwe schoenen :grin:
We horen het wel weer.

hilde-de

hilde-de op 06 oktober 2010 #

Zo, daar ben ik weer. Na een kapotte mac had ik dit weekend ook opeens geen internet verbinding meer. Ging lekker allemaal hier.
Maar goed, ik heb mijn computer weg gebracht naar de apple store. Ook opnieuw installeren heeft niet geholpen. Nu is het blijkbaar de vraag of het een hard- of software probleem is. Voor de eerste heb ik nog garantie, als het aan de software ligt zal ik flink moeten betalen. Zodra ik hem terug heb laat ik nog wel even weten waar het aan lag en hoe het is opgelost!

Hansi2124

Hansi2124 op 06 oktober 2010 #

Software hoeft ook geen probleem te zijn hoor. Je zal het in dat geval gewoon moeten installeren vanaf cd/dvd/dmg en serienr en voorkeuren instellen.

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 13 oktober 2010 #

Ik gok op een kapotte grafische chip. Dat wordt een nieuw moederbord.

Hou ons op de hoogte.

Over dit topic

Gestart 4 jaren geleden door hilde-de

Laatste reactie door MoNdO GeNeRaToR

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen