One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Mac Book Slo – te oud?

Mac Book Slo – te oud?

IClaudius

IClaudius op 13 februari 2013 #

Ineenstorting van mijn rijk dreigt. Ik probeer foto’s te bewerken in CS6 op mijn MacBook Pro uit 2008, maar het gaat nogal traag.
Configuratie als volgt:

Modelnaam:    MacBook Pro
 Modelaanduiding:    MacBookPro4,1
 Processornaam:    Intel Core 2 Duo
 Processorsnelheid:    2,4 GHz
 Aantal processors:    1
 Totaal aantal cores:    2
 L2-cache:    3 MB
 Geheugen:    2 GB
 Bussnelheid:    800 MHz
 Opstart-ROM-versie:    MBP41.00C1.B03
 SMC-versie (systeem):    1.27f3

En nu is mijn vraag: kan ik hier nog iets aan verbeteren? Buiten het bewerken van foto’s heb ik eigenlijk geen hele snelle machine nodig.
Heeft het nog zin te investeren in een geheugenuitbreiding?

Verdere opvallende dingen. I heb het idee dat Itunes de boel vertraagd. Verder lijkt hij redelijk warm te worden aan de onderkant.

Bedankt voor advies.

ArthurM.

ArthurM. op 13 februari 2013 #

Hoi,
Je zou het RAM geheugen kunnen uitbreiden tot 4GB, en je kan er een SSD-schijf instoppen, en je zal merken dat ie opeens veel sneller opstart en programma’s veel sneller opent..

Sanjeev

Sanjeev op 13 februari 2013 #

Bij photoshop is het niet zo vreemd toch?
Je probeert 2012 software te draaien op een computer van 2008.

Geheugen uitbreiden zal waarschijnlijk zin hebben, een SSD heeft zeker zin, is meestal wel duur.

Soulshaker

Soulshaker op 13 februari 2013 #

Ik denk zelfs dat die mac tot 6GB ram kan gaan.
Als je nu op Lion of Mountain lion zit , raad ik zeker aan om naar 4 a 6GB te upgraden.
Dit kost niet zoveel geld en is makkelijk toe doen .

Pasav

Pasav op 13 februari 2013 #

Idd deze machine kan tot 6 GB gaan. Dat zal aanzienlijk schelen. Een SSD is mooi maar duur.

IClaudius

Goedemiddag,

Bedankt voor de snelle reactie allemaal. Ik heb me inmiddels even geprobeerd in te lezen in de verschillende mogelijkheden.

Ik draai OS X 10.6.8, volgens mij Leopard, maar een update naar Mountain Lion lijkt me niet onoverkomelijk als dit zin heeft. Kosten € 20.

Bij Kingston kan ik volgens mij zo geheugen kopen. Max voor deze laptop bij mijn weten 4GB. Kosten € 100.

Dan een SSD – ben ik goed als ik hier kijk bij een Samsung 840 Pro van 256 GB? Kosten ca €210.

Als ik het goed zie kan ik de machine voor EU 3 a 350 updaten, dan kan hij misschien nog wel een jaar of 2 mee?
Een nieuwe macbook kost ook 13 a 1400 – en heeft dan nog geen SSD.

Vraag – waar kan ik het beste beginnen? En welke aanpassing is het effectiefst?

Ik heb wat Tutorials gezien over het openen van deze kast (oude type – toetsenbord optiller). Geheugen vervangen lijkt me ook niet onmogelijk.
Heb ik naast de SSD nog iets nodig om de gegevens over te zetten (transfer-software / kabel??)

Bedankt voor de support

C-C-C-Claudius

KarelWillem

KarelWillem op 13 februari 2013 #

Had ik hier toch eerst een vrij ruime reactie tussen staan.
En opeens….. fluuuuuuut… weg.  :-D

apple_fan

apple_fan op 13 februari 2013 #

Apple zegt dat er maar 4GB in kan, maar in de praktijk kan je er 6 GB aan RAM indoen.

Ik zou beginnen met het uitbreiden van je RAM, daar ga je het meest van merken.

wensink

wensink op 13 februari 2013 #

Of je verkoopt hem en legt 350 euro bij om een nieuwere te kopen :D

KarelWillem

Ja, zou fijn zijn als je dat met 350 euro zou redden.

Oh ja, een ‘nieuwere‘. Sorry. :-D

IClaudius

Bedankt –

@ KarelWillem ik ben nog wel benieuwd om even te lezen wat je had. Kun je het nog een keertje overdoen?

@ Wensink – nieuwere is niet als in nieuwe neem ik aan? Wat is de 2e hands waarde voor deze?

@ Applefan / Soulshaker / Pasav – heb inderdaad een OWC 6GB kit gevonden. Die kan ik er toch zelf zo inzetten? Waar bestellen jullie dit soort dingen?

@ allemaal – is Mountain Lion een zinvolle EUR 20?

Wat betreft de SSD – ik zie geen bezwaar als het echt een vooruitgang is. Tijdens het opstarten ga ik meestal even koffiezetten of pissen, dus daar zit ik niet zo mee. Maar als de RAM het probleem voorlopig verhelpt lijkt het me voldoende – en het is dan goedkoper.

KarelWillem

@ KarelWillem ik ben nog wel benieuwd om even te lezen wat je had. Kun je het nog een keertje overdoen?

Ik heb werkelijk geen idee. Ik lul zoveel op een dag. :-D

Iets met ‘geheugen bijprikken, en niet investeren in een SSD’ of zo.

ArthurM.

ArthurM. op 13 februari 2013 #

4GB RAM is echt GEEN 100€, misschien 30! En je kan ook een Crucial M4 SSD nemen, met 256GB is ie 185€ via CoolBlue, en ik zou alles gewoon bij CoolBlue of Alternate bestellen

IClaudius

Ik kies denk maar gelijk voor 6GB. Ik zie dat van OWC. Maar dat heeft CoolBlue niet volgens mij. Iemand in NL die het wel verkoopt onder de EUR 100?

Soulshaker

Soulshaker op 13 februari 2013 #

ArthurM. op 13 februari 2013

4GB RAM is echt GEEN 100€, misschien 30! En je kan ook een Crucial M4 SSD nemen, met 256GB is ie 185€ via CoolBlue, en ik zou alles gewoon bij CoolBlue of Alternate bestellen

Die mac heeft ddr2 ram , die staat een pak duurder , een 2x2GB kit kost een dikke 70 euro

http://tweakers.net/pricewatch/170697/kingston-kta-mb667k2-4g.html

Afroman

Afroman op 13 februari 2013 #

KarelWillem op 13 februari 2013

Ik heb werkelijk geen idee. Ik lul zoveel op een dag. :-D

Iets met ‘geheugen bijprikken, en niet investeren in een SSD’ of zo.

Ja post dan niks.

deSpaanseRente

deSpaanseRente op 13 februari 2013 #

coolblue is nu niet bepaald de goedkoopste.

Heb je wel een laptop nodig?

wensink

wensink op 13 februari 2013 #

Natuurlijk bedoel ik nieuwere en om je waarde te bepalen zou ik eens rondkijken op marktplaats en tweedehandsmac en mac2sell voor een iets te hoge taxatie ;)

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 14 februari 2013 #

Doen! (RAM uitbreiden) want 2GB is niks tegenwoordig en zeker niet voor PS CS6.
Verder nog wat algemene tips om PS sneller te maken.

Als je overstapt naar ML heb je dat RAM sowieso nodig en neem dan b.v. een set van Kingston KTA zit je altijd goed.

App-ie

App-ie op 14 februari 2013 #

Pfah, ik Shop nog regelmatig Photo op een machine uit 2006 met een Core Duo processor. Gaat nog prima. Maar inderdaad RAM bijprikken is het beste advies. Upgraden naar ML hoeft niet per se.

-Mark-

-Mark- op 14 februari 2013 #

Geen idee of de opmerking al gemaakt is maar: ssd resulteert niet in een beter prestaties binnen Photoshop. Alleen bij het opstarten, starten van apps en het schrijven van data zul je echt verschil merken.

IClaudius

IClaudius op 14 maart 2013 #

Bedankt nog allen – upgrade naar 6GB RAM heeft in deze computer prima gewerkt. Ook de harde schijf flink geleegd naar externe schijf.
Machine werkt nu weer prima.

Zal best sneller kunnen, maar ja, dat hebben alle Iphone-gebruikers na vanavond ook…..

Over dit topic

Gestart op 13 februari 2013 door IClaudius

Laatste reactie door IClaudius

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen