One More Thing » Community » Forum » Pro » Audio & Video » LP’s digitaliseren

LP’s digitaliseren

Vinckem

Vinckem op 15 maart 2009 #

Beste allemaal,
Ik ben bang dat ik niet origineel ben met deze vraag, maar via zoeken kom ik niet zomaar op het goede antwoord. Ik ben een van die velen die zijn LP-collectie geleidelijk aan zou willen digitaliseren. Heb een oude Sansui draaitafel met een Sony steroversterker. Daariut komen oude vertrouwde kabeltjes die naar de boxen gaan maar er is ook een plug die nu de versterker met een cd-speler verbindt, rond met vijf polen in een halve cirkel (als iemand begrijpt wat ik bedoel; oud spul!!!).
Via een ander MacFormum heb ik ‘Audio In’ aanbevolen gekregen als opname software, inmiddels gedownload en geïnstalleerd.
Nu de vraag: kan ik gewoon mijn kabels naar de boxen, via een aangepaste stekker, op mijn iMac G5 (intel, 2006) aansluiten, of moet ik via die 5-punts output van mijn versterker gaan? Wie het weet mag het zeggen!
Hartelijk dank alvast voor de moeite!
Vinckem :apple:

Pieterr

Pieterr op 15 maart 2009 #

Nee! Niet je luidspreker uitgangen gebruiken.
Heb je niet een (extra) line out op je versterker? Of gebruik anders de koptelefoon uitgang.

Zie voor meer tips:

http://audacityteam.org/wiki/index.php?title=Transferring_tapes_and_records_to_computer_or_CD

MaXin

MaXin op 15 maart 2009 #

Nee, doe dat niet! Tenzij je je audio-ingang van je iMac heel graag wilt slopen.

Je versterker heeft vast wel een audio-out (of tape-out) erop zitten, met die halvemaanplug (lees: 5-polige Din plug) die je eerder beschreef. Verloopje van 5-polig Din naar tulp/cinch en dan naar mini-jack lijkt mij de weg.

Maar je kan het ook makkelijker en beter doen en een usb-draaitafel aanschaffen. Lenco en Numark hebben ze bv en kosten niet veel meer dan 70 euro. Ik heb de Lenco een keer bij de Blokker zien staan.

Oke, het is duurder dan die verlooppluggenroute maar het scheelt een heleboel gezeik en mogelijke storingen.

Grtz.

1984

1984 op 15 maart 2009 #

"MaXin"

Maar je kan het ook makkelijker en beter doen en een usb-draaitafel aanschaffen. .

Wat ook een optie is deze te huren,

- Platenspeler met USB aansluiting, op te nemen met bijvoorbeeld GarageBand; €35

Prijzen zijn per week en inclusief BTW

Tomac5

Tomac5 op 15 maart 2009 #

Inderdaad, een USB draaitafel! De ALDI heeft ze ook weleens. Ik heb er daar één voor mijn vader gekocht.

Succes!

Richard Kruizinga

Richard Kruizinga op 15 maart 2009 #

Zeker niet doen. Ik garandeer je dat de geluidskwaliteit van een Sansui platenspeler en Sony versterker die  van elke USB-platenspeler overtreft. Dus vergeet die USB-platenspeler aub.

Je kunt de REC OUT van de versterker gebruiken en die aansluiten op je Line-In van je iMac. Daar heb je wel een speciaal kabeltje voor nodig (phono-jack naar tulp), maar die kost maar een paar euro. Ik neem aan dat je Sony versterker geen digitale uitgang heeft?

Pieterr

Ik deel de mening van Richard. Gezien het feit dat je al een draaitafel en versterker hebt is het enige wat nog ontbreekt een kabeltje van een paar euro (en tijd, veel tijd!)  

Succes!

rogerpaolo

rogerpaolo op 15 maart 2009 #

ik denk dat de versterker geen RCA (tulp) connecties heeft. De TS beschrijft een DIN stekker. Dus je moet ff checken of er een DIN stekker met TAPE OUT is, die moet je met een verloopje naar 3,5mm stereojack aan je iMac verbinden. Dan kun je los.

Pieterr

Die DIN verloopjes zijn ook nog te koop. Misschien heb je die zelfs nog wel ergens in een doos op zolder rondslingeren. En dan nog een Tulp naar mini-jack kabel. Klaar.

Sumar

Sumar op 15 maart 2009 #

Ik heb ooit een speciale voorversterker gekocht (geen zin om alles van de ene naar de ander plek te verhuizen). Werkt prima maar ik had nogal last van brom.

Richard Kruizinga

"Sumar"

Ik heb ooit een speciale voorversterker gekocht (geen zin om alles van de ene naar de ander plek te verhuizen). Werkt prima maar ik had nogal last van brom.

Die voorversterkers hebben een aardedraad die je met de audioversterker moet verbinden. Dan is de brom weg.

Richard Kruizinga

"rogerpaolo"

ik denk dat de versterker geen RCA (tulp) connecties heeft. De TS beschrijft een DIN stekker. Dus je moet ff checken of er een DIN stekker met TAPE OUT is, die moet je met een verloopje naar 3,5mm stereojack aan je iMac verbinden. Dan kun je los.

Voor zover ik weet hadden zelfs de hele oude Sony versterkers naast de DIN ook tulpstekers voor de recorderaansluiting. DIN was voor de Europese modellen (duits…).

jobz

jobz op 15 maart 2009 #

vervolgvraag : wat is een goed programma om de muziek (die via versterker de MacBook ingevlogen wordt) op te nemen?
Tips om dit goed en snel te doen?

Pieterr

"jobz"

vervolgvraag : wat is een goed programma om de muziek (die via versterker de MacBook ingevlogen wordt) op te nemen?
Tips om dit goed en snel te doen?

Ik zweer bij Audacity. Anderen bij Amadeus.

http://audacityteam.org/wiki/index.php?title=Transferring_tapes_and_records_to_computer_or_CD

sanius

sanius op 16 maart 2009 #

Als je het echt super eenvoudig wilt houden kun je Quicktime Pro gebruiken.. Simpelweg instellen dat je via de line-in wilt opnemen en klaar is kees!

Audacity werkt ook uitstekend en je kunt hiermee vervolgens je audio een beetje oppoetsen.

Over dit topic

Gestart op 15 maart 2009 door Vinckem

Laatste reactie door sanius

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen