One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » Logitech 5.1 Geluidsset aansluiten?

Logitech 5.1 Geluidsset aansluiten?

Svennn

Svennn op 12 augustus 2011 #

Beste OMT’ers,

Ik krijg dit maar niet opgelost. Mijn vraag zit zo. Voor mijn Macbook heb ik een prima 2.1 Logitech geluidsset staan. Maar nu wil ik eigenlijk een niet al de dure 5.1 geluidsset gaan aanschaffen voor mijn Xbox en iPad dock. Wat ik mij afvraag is, of dit eigenlijk wel mogelijk is. De set die ik zo op het oog had is de Logitech Z506. Maar omdat er zoveel verschillende opvattingen over zijn, dan krijg je wel surround, dan weer niet, dan stereo, dan werken maar 2 speakers enz. kom ik er eigenlijk niet uit. Ik weet dat het mogelijk is om met tussenkomst van een externe geluidskaart een 5.1 set op mijn Macbook aan te sluiten, maar is het dan ook mogelijk om met tussenkomst van een geluidskaart de 5.1 set in een iPad dock te pluggen. Dat is immers dezelfde aansluiting zou ik dan simpelweg zeggen. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en kan diegene mij duidelijk verschaffen.

Opsomming:
- Krijg ik die Logitech Z506 volledig werkend (Surround?, Alle speakers werken?) aangesloten op mijn Xbox?
- Krijg ik die Logitech Z506 volledig werkend (Surround?, Alle speakers werken? aangesloten op mijn iPad Dock?

Alvast super bedankt!

bitsflew

bitsflew op 12 augustus 2011 #

De set die ik zo op het oog had is de Logitech Z506. Maar omdat er zoveel verschillende opvattingen over zijn, dan krijg je wel surround, dan weer niet, dan stereo, dan werken maar 2 speakers enz. kom ik er eigenlijk niet uit.

Het beste kun je een goedkope surround receiver + losse speakers kopen.

De receiver zorgt dan voor het decoderen van de diverse surround formaten, bij de meeste receivers kun je een stereo signaal optioneel ook naar de niet gebruikte surround  speakers sturen (multi channel stereo)

Het enige waar je op moet letten is of je al je apparatuur kunt aansluiten (voldoende en juiste ingangen)

Een Onkyo TXNR309 zou in jouw situatie al voldoende zijn.

Hier een overzicht hoe je het e.e.a. kunt aansluiten.

Apparaat aansluiting -> Receiver aansluiting

XBox
HDMI            ->        HDMI (beeld, stereo + surround)

Oude XBox
component        ->        component (beeld)
optical              ->        optical (stereo + surround)

iPad-dock    
USB             ->        USB    (stereo) of
analoge utgang    ->        analoge ingang  (stereo)

MacBook
DVI-D (beeld)        ->        HDMI
optical             ->        optical (stereo + surround) of
analoge utgang    ->        analoge ingang (stereo)

Onder de streep hou je nog 2 HDMI aansluitingen over voor toekomstige uitbreiding

KarelWillem

KarelWillem op 12 augustus 2011 #

Dus een Onkyo (270 euro) + 5 speakers + subwoofer (zeg 450 euro), i.p.v. een Logitech van 90 euro.

Tsja. Zo kan ik het ook. :lol:

bitsflew

KarelWillem op 12 augustus 2011

Dus een Onkyo (270 euro) + 5 speakers + subwoofer (zeg 450 euro), i.p.v. een Logitech van 90 euro.

Er werd gevraagd naar een goede oplossing zonder opgaaf van budget.

Die speakerset kan wel 90 euro kosten maar zonder een 5.1 decoder zul je daar geen surround uitkrijgen.

BTW Een 5.1 speakers set + subwoofer heb je al voor 150 euro (Pioneer S-SL100)

Maar goed er is ook een goedkopere alternatief namelijk een externe 5.1 decoder gecombineerd met het eerder genoemde Logitech luidspreker setje.

Kosten +/- 270 euro.

Nadeel is wel dat die decoder geen mogelijkheid heeft om de audio te vetragen met als gevolg dat beeld en geluid niet helemaal synchroon zijn.

bitsflew

bitsflew op 12 augustus 2011
KarelWillem op 12 augustus 2011

Een paar opmerkingen.

Er werd gevraagd naar een oplossing zonder opgaaf van budget.

Die logitech speakerset kost geen 90 euro maar is bijna overal te koop voor 75 euro maar zonder 5.1 een  decoder zul je daar geen surround uitkrijgen.

Die Onkyo is slechts een voorbeeld.

Er zijn ook goedkopere receivers die in deze situatie voldoen b.v. de Yamaha RX-V367 prijs 170 euro.

Een redelijke 5.1 speakers set + subwoofer heb je al voor 150 euro (b.v. Pioneer S-SL100).

Totaal 320 euro.

Het kan nog 50 euro goedkoper als je voor een externe 5.1 decoder gaat i.c.m. met de eerder genoemde Logitech speakerset maar dan lever je aanzienlijk in op de audiokwaliteit en de mogelijkheden (geen HDMI poorten, geen instelbare audio delay enz enz)

KarelWillem

KarelWillem op 12 augustus 2011 #

‘Een niet al te dure set’. En dan als voorbeeld een Logitech voor 75 euro.

Dat is dus de prijsklasse waarnaar gekeken werd.

Niet 270/320 euro of meer.

Svennn

Svennn op 13 augustus 2011 #

Sorry voor het feit dat ik nu pas kan reageren. Allereerst bedankt voor je reactie bitsflew. Het heeft zeker wat dingen duidelijker gemaakt, maar zoals KarelWillem ook al zegt, het ligt buiten budget. Ik snap uiteraard ook dat daarmee veel betere kwaliteit kan worden bereikt. Mijn eisen op dat gebied zijn niet extreem. Dit geluidsset is voor mij ook echt een extra’tje en niet perse een must. Het moet dus wel wat betreft de prijs een beetje leuk blijven.

Bij de MediaMarkt vertelde ze me dat je met een Sweex USB externe geluidskaart al de volledige kwaliteiten van de set zou kunnen behalen, maar ook daar had ik weer mijn twijfels wat betreft surround enz. Deze oplossing was wat ik zo mee kreeg, ook alleen bedoeld voor het aansluiten op een computer. Een (groene) mini-jack aansluiting dus. Volgensmij dezelfde aansluiting als op een iPad dock.

Wat ik me gewoon niet kan voorstellen is dat je zo een budget geluidsset van Logitech alleen fatsoenlijk werkend krijgt met een 3 maal zo dure decoder. Nu kan het echt aan mij liggen, maar ik zou echt graag te weten willen komen hoe het goedkoper kan.

Ik hoop echt dat mensen die dit soort ervaringen met Logitech sets hebben van zich laten horen. Op de doos van deze geluidssets staat ook heel leuk, Xbox, iPod, DVD enz…

bitsflew

bitsflew op 13 augustus 2011 #

Een (groene) mini-jack aansluiting dus. Volgensmij dezelfde aansluiting als op een iPad dock.

Klopt.

Wat ik me gewoon niet kan voorstellen is dat je zo een budget geluidsset van Logitech alleen fatsoenlijk werkend krijgt met een 3 maal zo dure decoder.

Het probleem is dat die geluidset 6 discrete analoge ingangen heeft, maw je zit vast aan een externe surround decoder.

Misschien dat er nog een goedkopere decoder is maar ik heb die zo snel kunnen vinden.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een tweedehands receiver (staan er genoeg op marktplaats) bij voorkeur met analoge pre-outs zodat je die logitechset rechstreeks kunt aansluiten.

[update]

QWare Dolby Digital 5.1 Decoder prijs 35,75 euro.

Svennn

Svennn op 13 augustus 2011 #

Super bedankt voor je reactie! Ik ga daar zeker eens goed naar kijken. Hopelijk gaat het me dan toch lukken om voor een leuke prijs een extra set voor mijn iPadje en Xbox te regelen. Nogmaals bedankt!

Over dit topic

Gestart op 12 augustus 2011 door Svennn

Laatste reactie door Svennn

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen