30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 123)
  • Q:
    Bijdrager
    nieuwsgroepen

Lion is de Vista van Apple

Waar het probleem bij Vista voornamelijk incompatibiliteit met hardware was is dat bij Lion voornamelijk met software.

Ik lees op verschillende fora toch veel meldingen van software die het niet meer doet. Nu kun je zeggen dat je Lion niet hoeft aan te schaffen, maar ik zie de bui al hangen daar waar ze nieuwe mac’s aanschaffen. Apple kennende zullen alle nu geproduceerde mac’s niet meer voorzien kunnen worden van 10.6 waardoor je verplicht bent om 10.7 te gaan gebruiken.

Waar ik af en toe de systeembeheerder uithang werken ze nog met Cube’s onder 10.4, alle daar gebruikte software (op wp onder classic na) werkt bij mij ook nog gewoon onder 10.6. Nu willen ze daar na de vakantie overstappen op nieuwe mac’s (mac book pro), maar dat betekend nieuwe office software, nieuwe photoshop, nieuwe remote desktop, nieuwe golive, nieuwe toast en vast nog wel wat meer.

Ik hoop niet dat dit een reden voor ze wordt om dan toch maar van platform te veranderen.

Bijdrager
    diotav

Verrast dat PowerPC applicaties niet meer werken? We leven ruim 5 jaar na de Intel-transitie..

Bijdrager
    Little Idiot

Ik zou niet weten waarom er op die Mac’s geen 10.6.8 zou draaien.
    Ik stap voorlopig ook nog niet over, over een jaartje kijk ik wel of alles werkt onder 10.7.
    Niet slim om met machines die geld verdienen te experimenteren…

Die vergelijking met Vista slaat nergens op; Vista was helemaal ruk en is nooit goed geweest.
    Lion is wennen; je kan na een paar dagen niet verwachten dat alle thirdparty software in een keer goed draait.
    Sinds Apple “hip” is wemelt het van bagger-app’s en rammelende zooi. WP onder classic is wel heel erg in 2011. Dat zit dan ongeveer in de categorie van een 486!:sarcastic:

Bijdrager
    bouncer

Is de systeembeheerder misschien overruled en moet ie zijn frustratie kwijt?

Bijdrager
    63743 Master

Op mijn MBP werken, in tegenstelling tot de update near SL, tot nu toe al mijn apps nog gewoon: 150 in totaal, waaronder RD, Office en Photoshop… Ook lees ik nergens in je bericht dat er ook maar één van die “oude” macs aan vervanging toe is, so where to worry about? Wacht gewoon nog een maand en dan zullen er echt nog wel een paar nieuwe updates zijn uitgekomen.

En als dat maandje je lang duurt, ga(an) ze/je kun je toch ook gewoon van platform veranderen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Uiteraard is het nog te vroeg om een oordeel te vellen, maar ik zie hier toch wel méér wenkbrauwen omhoog gaan dan bij de switch van Tiger naar (snow)Leopard. En het mag dan misschien zo zijn dat de switch naar Intel al weer 5 jaar geleden is, dat betekend niet gelijk dat bedrijven na 5 jaar óók de PPC laten vallen daar dit een flinke investering is.
    Nu kun je je eigen natuurlijk afvragen waarom vrij veel applicaties het na een grote upgrade het niet meer doen. Het moet toch niet moeilijk zijn om een OS te maken dat en vernieuwend is en tevens een zekere backwards compatibility heeft. Tenslotte moeten third party developers weer aan de slag en hun software aanpassen wat geld kost, en later moet de gebruiker weer in de buidel tasten als hij zo’n programma opnieuw moet aanschaffen.

Verder is het zo dat het laten vallen van PPC programma’s ook de hardware kan treffen omdat de wat oudere printers e.d. hun software en de drivers in PPC code hebben. Dus wordt de gebruiker gedwongen nieuwe hardware te kopen als de fabrikant geen update (meer) levert.
    Ik werk al met Apple computers sinds de Apple ][+ uit 78/79 dus ik heb de hele geschiedenis meegemaakt. En ik kan jullie vertellen dat ondersteuning van oude programma’s vroeger veel meer aandacht kreeg dan nu. Ooit was Jobs (en Wozniak) een door hobbyisme gedreven student die de consument iets wilde geven wat het leven zou veranderen , nu ziet hij de wereld anders door die $ $ tekens in zijn ogen. Persoonlijk begin ik te twijfelen of hij niet zijn beste tijd heeft gehad als CEO.

Bijdrager
    Hansi2124

(Als leek op dit gebied van systeembeheer:)
    Als je overal leest dat het nieuwe OS geen PPC meer ondersteunt en je wilt toch je hardware (Macs) gedeeltelijk vernieuwen, waarom koop je dan niet vlak voor het uitbrengen van het nieuwe OS je nieuwe hardware?
    Dan weet je zeker dat al je programma’s die je nu gebruikt, ook de eerstkomende jaren nog gebruikt kunnen worden.
    Tegen de tijd dat de oudste hardware aan vervanging toe is, kan je met alle hardware die je dan hebt de nieuwste software draaien.

Bijdrager
    TRML

Sorry dat ik hier even een opmerking plaats, maar als ze nu nog met Cube’s werken die in 2001 al niet meer gemaakt werden dan ben je als systeem beheerder wel een beetje te laks geweest. Ik denk dat een systeem beheerder eerder had moeten ingrijpen en met de tijd mee had moeten gaan, al had je het alleen maar verteld tegen die Cube gebruikes.

Nu krijgen ze daar een cultuur shock omdat ze alles nieuw moeten kopen, gek he. Maar dan ga je wel hier zitten klagen, kom op zeg, Mac’s van 10 jaar of ouder worden niet meer ondersteund en ook de software niet, raar he.

Bijdrager
    Pivni Pes

Maar ze draaien nog wel, doet dat maar eens met een PC:razz:

Sorry voor de offtopic reactie.

Maar goed, je kan natuurlijk Lion van de nieuwe machines er af kieperen, en SL installeren.
    Het is maar een idee.

Bijdrager
    Dwee8le

Vista was voor mij een van de redenen om over te stappen naar Mac! Vista was niet alleen qua hardware (soms) een probleem, het OS zelf werkte ook voor geen meter. Zelfs na het eerste service pack (dat 1 jaar later pas uitkwam!!!), werkte het OS nog steeds niet soepel.

Lion vind ik veel prettiger en rustiger dan zelfs Snow Leopard en het enige probleem dat ik nu tegenkom is dat de AFP standaard die veel NAS systemen gebruiken, niet meer ondersteund worden in Lion. Het is dus wachten op een update van Synology (eind augustus zeggen ze; beetje laat imo).
    De gestures zijn handig, ik ben sneller gewend aan mission control dan ik dacht en het overstappen ging probleemloos binnen 30 minuten zonder vastlopers of bugs. (eerst alles updaten, dan caches legen, installeren, dan repair disk permissions, klaar!)

Ik snap dat het vervelend is voor mensen die nog afhankelijk zijn van PPC software, maar er is lang genoeg ondersteuning geweest (6 jaar en 3 OS’en!) en voor veel verouderde software is er al lang een nieuwe intel-variant verschenen. CS bijvoorbeeld is al vanaf versie 3 niet meer PPC-only en we zitten nu al bij versie 5.5!

Zeker als systeembeheerder kan je het niet veroorloven om heel conservatief te zijn. De veranderingen komen soms hard en snel en daar moet je af en toe wel aan meedoen om niet hopeloos achter te blijven tot het moment dat je ineens alles, van muis tot beeldscherm, opnieuw moet aanschaffen.

Bijdrager
    Lauwrence

@Dwee8ble: dan zit je toch echt te slapen, want de update van Synology is er al (bèta weliswaar);-)

Bijdrager
    CMD-Z

@ dwee8le: +1

Bijdrager
    twaros

Ik heb de DS 207+ en daar komt geen vervolg meer op de firmware, dus met lion heb ik een probleem.
    Wat ik denk , en dat zal met heel veel van deze firma’s zijn ze willen gewoon dat je weer wat nieuws
    aanschaft, conclusie money money !! , en denk nou niet dat Apple anders is

Bijdrager
    bugboy

Ik ben het wel deels eens met de schrijver. Ik heb Lion nu ook een week draaien op mijn MBP (late 2008), maar ik kan er niet enthousiast over worden. Ik heb er problemen bij gekregen en vrijwel geen functionaliteit die mij helpt bij mijn dagelijkse werk:

1. Mijn Magic Mouse werkt niet nadat de computer uit sleep-mode komt. Ik moet bluetooth uit en aan zetten en dan werkt het pas weer.
    2. Full-screen lijkt geweldig, maar de implementatie is nogal beperkt. Als je met twee schermen werkt, dan kun je niets met het tweede scherm als een applicatie full-screen draait.
    3. TextEdit kent geen ‘Save as…’ functie meer. Het hele versioning zal best aardig zijn, maar ik had graag basisfunctionaliteit ook behouden.

Dat third-party applicaties aangepast moeten worden vind ik ook geen ramp, maar dat lost MS vaak wel netter op door in compatibility mode te kunnen draaien. Apple wil blijkbaar geen code-vervuiling van zijn OS en kiest hier niet voor. Begrijpelijk, maar voor zakelijk gebruik wel wat lastiger.

Zijn alle fabrikanten trouwens zo laat met het uitbrengen van een update of is er nog veel omgevallen sinds de laatste beta? Bedrijven als Dropbox en Synology hebben nog steeds geen software die uit beta-fase is.

Als MS dit OS had uitgebracht dan werd er moord en brand geroepen, maar bij Apple is de reactie dat het een nieuw OS is en dat daar nu eenmaal problemen in zitten. Dan is gewoon de testfase te kort geweest. Windows 7 draait op veel meer hardware en daar was het testtraject langer.

Bijdrager
    madcat

Ik heb ook wat problemen met Lion, AC3 werkt niet meer netjes.
    Het rare is dat VLC en perian niet werken maar Plex nog wel.. erg raar.

Bijdrager
    Anytimebaby

Wat is nu wijsheid…?

Ik ben ook niet echt tevreden over Lion die nu een aantal dagen draait op mijn MBP uit 2009. Hij is trager geworden, wordt enorm warm (zeg maar gerust heet), en ik vrees het ergste als ik straks grote videoprojecten ga maken op FinalCutPro en Motion.

Heb al veel (ook buitenlandse) forums bekeken maar wordt er niet veel wijzer van. Niet in de laatste plaats omdat men het soms hartgrondig met elkaar oneens is.

Wat nu? Terug naar SL? Wachten op een update? Wat zegt Apple zelf of zeggen die niks?

Ik voel me voor het eerst sinds mijn overstap naar Apple een beetje ‘lost’ en het was juist zo fijn dat ik me met mijn MBP alleen maar druk hoefde te maken over mijn creativiteit.

Bijdrager
    CMD-Z

wisselende berichten; want hier geen enkel probleem op een 2007 imac; draait als een zonnetje, VLC doet t prima!

Bijdrager
    Dwee8le

@Anytimebaby: Wat heb je al geprobeerd om je problemen op te lossen? Als je wat meer informatie geeft, of even een eigen topic opent, misschien kunnen wij je dan verder helpen… ik merk geen temp. verschillen op mijn MBP 2010. Ook geen ventilatoren die raar gaan doen.

10.7.2 wordt al uitgedeeld aan devs om de werking van iCloud te testen die in de herfst moet komen. Dus 10.7.1 moet ergens daarvoor zitten. Misschien eind augustus?

Bijdrager
    Rico Royal

Wanneer je productief wilt blijven op je computer is een basis regel: Wees geen early adopter!

Wacht tot de kinderziekten uit Lion opgelost zijn en ga dan pas switchen naar nieuwe software. Dit geldt ook voor hardware.
    Zoals al eerder gezegd is: Het is (over het algemeen, wel testen van te voren!!!!) geen probleem om op een nieuwe mac 10.7 te vervangen door 10.6.

Vervolgens volg je de diverse fora: Wanneer de problemen met de software die je gebruikt opgelost zijn, kun je ‘veilig’ over.

Voor de TS: Het valt te overwegen om tweedehands macs aan te schaffen. Scheelt enorm in de kosten, die je (deels) kunt stoppen in software die ge-update moet worden. Hierdoor spreid je de kosten. Wanneer een Cube nog steeds voldoet, is snelheid en grote opslag capaciteit geen vereiste. Je kunt dan met eerst of tweede generatie intel-macs een enorme snelheidswinst maken.

Wanneer je goed (tweedehands) inkoopt kun je zelfs backup-machines aanschaffen. Deze kunnen ingezet worden wanneer een gebruikte tweedehands machine onverwacht ‘overlijd’.

Ik snap de ergernis over het afleveren van software die niet af is, maar het is gewoon een feit dat dit vaak zo gaat. Voor mij heeft dit fenomeen een parallel met inhalende vrachtwagens: Je kunt je enorm ergeren aan het feit dat ze onmiddellijk van rijstrook wisselen wanneer ze hun knipperlicht aandoen. Je kunt ook denken: Dit is is nu eenmaal zo; een wetmatigheid. Hou daar rekening mee, anticipeer erop en weg is de ergernis!!

Bijdrager
    ronald

@Anytimebaby

je geeft het antwoord al.
    Gewoon terug naar SL en wachten tot onder Lion alles voor jouw programma’s stabiel is en draait.

Overigens, je gaat toch niet op een MBP updaten tot je weet dat alles werkt.
    Vroeger kon dat met een nieuw Apple OS zonder vraagtekens.
    Maar die tijd ligt echt achter ons.

Apple heeft er 2 jaar over gedaan om Lion het daglicht te laten zien.

En zie nu zoals @nieuwsgroepen al aangeeft de vele negatieve commentaren op vele fora.

Wat heeft gewerkt is het nieuwe verkoopmodel.
    Via een fysieke outlet zouden nooit in 1 dag een miljoen exemplaren zijn verkocht.

En er zijn nu veel mensen vermoed ik die impulsief op download – omdat het goedkoop is en het het langverwachte product is – en install hebben geklikt.

Apple heeft nog veel te doen.

We wachten af en ik zie graag een echt werkend Lion met toegevoegde waarde tegemoet.

Tot die tijd blijf ik met mijn MBP’s op SL.

Bijdrager
    sjonnie

Nu ben ik maar een gemiddelde “huis tuin en keuken” gebruiker maar ik ben bijzonder tevreden over Lion.
    Mijn late 2009 iMac (quadcore) gaat aanzienlijk sneller dan onder SL. Als de brandweer om eerlijk te zijn.
    Ben nog niet 1 probleem tegengekomen.
    Apple moet met heel veel verschillende gebruikers en hun voorkeuren rekening houden en 100% maatwerk leveren op 1 gebruiker is natuurlijk onmogelijk. Krijg bij veel reacties op de fora het idee dat sommige gebruikers dat verwachten. En vooruitgang doet altijd een beetje pijn. Vooruitgang is keuzes maken en je kunt niet voor alles kiezen. Ik ben blij met de leeuw:lol:

@bugboy:
    Als “bewaar” hetzelfde doet als “bewaar als” in SL wat is dan het probleem?

Bijdrager
    CMD-Z
    bugboy op 26 juli 2011

[*]TextEdit kent geen \’Save as…\’ functie meer. Het hele versioning zal best aardig zijn, maar ik had graag basisfunctionaliteit ook behouden.

@bugboy

Probeer eens je ‘duplicate’ en dan opnieuwe ‘save’.
    Dit werkt eigenlijk hetzelfde als save as

Bijdrager
    Hermanko

Een weekje Lion, het is even wennen sommige dingen gaan net wat anders. Technische problemen: geen !
    Ppc OS 9 software kan weg; dat is nu museum spul:neutraal: Mijn Logitec muis werkt na een update van die firma de scroll terug gezet naar de oude gewoonte manier en verder is het Mac OS X Lion een snelle ..

Bijdrager
    Anytimebaby

@Dwee8le: Van het apple forum over het warm worden van je MBP had ik deze commando uitgevoerd:

sudo launchctl unload -w /Library/LaunchDaemons/com.citrix.agadminservice.plist

Dit omdat ik een citrix online plugin op mijn MBP heb.

Verder heb ik een aantal dagen de activiteiten weergave bijgehouden om te kijken wat de temperatuur zo doet oplopen. Een aantal dagen was dat ‘ruby _devicemgr’ die mijn CPU liet vollopen maar omdat ik niet kan achterhalen wat dat nu precies is heb ik daar niks aan gedaan. Na twee dagen was dat over maar nu wordt hij echt heet als mijn zoontje het Flash-spel Pandu speelt. En bij SL was dat absoluut geen probleem.

Vandaag wordt ik geconfronteerd met het vastlopen van Motion en het programma i-studio wat niet opstart en beschadigd zou zijn. Oh ja en de app-store is enorm traag.

Bijdrager
    mowat

Tot nu toe bevalt Lion me best , al zie ik er nu niet speciaal veel vernieuwend of onmisbaar in ten opzichte van Snowleopard. Ik gebruik het nieuwe systeem trouwens exclusief om op te oefenen en verder werk ik nog zeker een hele tijd verder op Snowleopard.
    Er is één ding dat me absoluut ergert , en dat ergerde me al in Snowleopard en in Leopard.
    Als je schijfhulpprogramma/ controleer bevoegdheden draait , dan kreeg je al sinds Leopard een lijst met fouten , waarvan dan op de Applesite stond dat je die mocht negeren. We zijn nu enkele nieuwe OS’en en een 15 tal updates verder , en als ik nu in Lion de bevoegdheden herstel , dan zie ik weereens diezelfde lijst passeren die niet hersteld wordt.
    Zijn de Apple-programmeurs dan niet in staat om na jaren die rotzooi aan te passen en eruit te halen (ik houd van een nette opgeruimde computer) ? Dan is dat wel heel zwak !
    Kunnen ze het wel maar doen ze het (zonder dat ik daar ooit een goeie reden voor gehoord heb) niet , dan is dat nog zwakker.

Bijdrager
    CMD-Z

ja of ze passen het zo aan dat het niet meer weergegeven wordt als fout ;-).
    Om maar weer te geven hoe subjectief dit is, want heb je verder problemen op je mac?
    Je gelooft dus ook gewoon een oordeel van een utility, waarbij de makers zeggen dat je het kan negeren!

Anyways, voor mensen die misschien benieuwd zijn naar wat nuttige vernieuwingen in Lion:

http://www.hongkiat.com/blog/osx-lion-features-shortcuts/

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Sinds het uitkomen van Vista is elke nieuwe versie van OSX hiermee vergeleken. Het is altijd “the first time in history Apple screwed up”. Lees hieronder maar eens en trek je conclusies.

Leopard. Snow Leopard.
    :sealed:

Bijdrager
    macbook-Jan

Ik heb eerst mijn harddisk met superduper gekopieërd naar een externe schijf.
    Zo kan ik altijd van de externe schijf booten of SL compleet terug zetten als Lion toch niet bevalt.

Tot nu toe ook erg tevreden en draait toch soepel op mijn “late 2008 Macbook Pro”.

Bijdrager
    Facundo

Lion is slechts een geforceerde poging om van een ‘desktop’ een ipad te maken. Maar een ipad IS geen desktop en een trackpad IS geen touchscreen. Wordt de nieuwe imac soms een model dat je voor je op tafel moet leggen om er met je vingers op te gaan klieren? Dezelfde ‘snoepfabriek’-iconen die op een ipad zo functioneel zijn zien er op een desktop goedkoop en onprofessioneel uit. De problemen met Lion zijn niet slechts op gewenning terug te voeren, het is voor het eerst in Apple’s bestaan een zorgwekkende stap terug in gebruiksvriendelijkheid èn presentatie.

Bijdrager
    Hessel89
    diotav op 26 juli 2011

Verrast dat PowerPC applicaties niet meer werken? We leven ruim 5 jaar na de Intel-transitie..

wat?

windows 8 ondersteund nogsteeds 3.1 apps. dat is dus ruim 20 jaar later.

typisch apple ignorism dit..

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 123)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.