One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » Levensgroot Time Machine probleempje

Levensgroot Time Machine probleempje

berndlehmann

berndlehmann 2 jaren geleden #

Het onvermijdelijke is gebeurd. Na behoorlijk veel gebruiksuren is de harde schijf van mijn iMac stuk. De gegevens zijn met time-machine keurig extern gedeponeerd. Dat zie ik gelukkig op mijn MacBook Pro.
Nou heb ik plotseling waanzinnig veel dingen van de harde schijf nodig!
Daarbij behoren historische filmpjes die ik op iTunes heb bewaard, heel veel verjaardagen en afspraken van iCal, Mail en niet te vergeten de gegevens van Adresboek. Kan ik ook ergens mijn favorieten van Safari terugvinden en, vooral, WAAR VIND IK DIE?
De eenvoudige documenten die ik al vast op mijn MacBook wilde zetten lukten OOK al niet want de MacBook Pro beweert dat ik geen bevoegdheden zou hebben. Hoezo. Op de info staat gewoon dat ik mag lezen en schrijven.
Wat te doen?

Rickje

Rickje 2 jaren geleden #

Time Machine slaat alles ineen eigen structuur op. Op die manier kun je timemachine dus activeren en terug gaan in de tijd enzo.. dat terzijde.

Als je vie Time Machine een backup hebt gemaakt dan kun je via Migratie assistent op een bestaand systeem alles alsnog overzetten. Migratie assistent zit in je hulpprogramma’s map.

Of je kunt op een nieuwe Mac die je de eerste keer opstart ervoor kiezen om een Backup van een time machine backup over te zetten.

1984

1984 2 jaren geleden #

Kijk hier eens : http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=nl_NL

Pete.Z

Pete.Z [moderator] 2 jaren geleden #

Titel even wat verduidelijkt.

SunKeeper

SunKeeper 2 jaren geleden #

Waarom niet gewoon de schijf vervangen en je backup laten terugzetten?

Zo is het systeem bedoeld. Waarom zou je een backup hebben als je die niet kunt terugzetten?:smile:

CedricH

CedricH 2 jaren geleden #

Het simpelste zal volgens mij zijn als je een nieuwe useraccount maakt op je MacBook Pro en in die nieuwe useraccount dan de backup van je iMac terugzet. Via de Finder dingen terugzetten van een Time Machine backup is inderdaad niet eenvoudig. Je gebruikt zoals eerder gezegd best de Migratie Assistent.

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke 2 jaren geleden #

Rickje 2 jaren geleden

Time Machine slaat alles ineen eigen structuur op.

Time Machine maakt gewoon een kopie van je volledige harde schijf, met dezelfde structuur, bestandsopmaak, enz. Als je op de map Backups.backupdb op de schijf ingaat, zul je dat ook zien: open een map die erin staat, en dan daarin een willekeurige map (zo eentje met een datum en tijd als naam).

Wat er “bijzonder” aan is, is dat Time Machine harde links gebruikt naar bestanden die niet veranderd zijn sinds de vorige kopie — op die manier staan de gegevens maar één keer op de schijf, maar verwijzen meerdere bestandsnamen naar dezelfde gegevens. Dit bespaart natuurlijk heel veel ruimte: twee keer een bestand van (laten we zeggen) 100 MB neemt normaal gesproken 200 MB in, maar op deze manier maar 100 MB omdat het twee namen heeft. Zodra een bestand gewijzigd is wordt er wél een echte kopie van gemaakt.

Pas op: verander niets in de Time Machine mappen wanneer je er doorheen bladert! Wil je iets terugzetten of eruit verwijderen, gebruik dan de normale Time Machine-methode: klik op het symbooltje ervan in de menubalk en kies daar Activeer Time Machine.

berndlehmann

berndlehmann 2 jaren geleden #

1)Ik heb de Migratieassistent uitgeprobeerd. Het blijkt dat ik een behoorlijk tekort aan ruimte heb. (Het laatste jaar heb ik het MacBook natuurlijk ook parallel gebruikt.) Ik ben nu bezig overbodige programma’s en mappen weg te werken. Kost even tijd om de prullenbak te legen…
Gaat de Migratieassistent straks ook de documenten en programma’s, die ik nu intact laat ‘verdubbelen’ of worden zij als ‘al bestaand’ herkend?

2)Als Time Machine gewoon een kopie maakt van je volledige harde schijf, met dezelfde structuur, bestandsopmaak, enz. enz. dan vraag ik me af waarom ik een map niet uit Backups.backupdb naar mijn MacBook kan kopiëren. Toen ik dat deed kreeg ik de boodschap over ‘geen bevoegdheden’ en de map op mijn bureaublad had 0 KB op schijf.

koen

koen 2 jaren geleden #

berndlehmann 2 jaren geleden

Ik ben nu bezig overbodige programma\’s en mappen weg te werken. Kost even tijd om de prullenbak te legen.

Pas hier heel erg goed mee op, voor je het weet gooi je iets essentieels weg, en zit je helemaal met de gebakken peren.

bartje

bartje 2 jaren geleden #

Wellicht heb je twee verschillende gebruikersaccounts gehad. Een voor je MacBook en een andere voor je iMac.

berndlehmann

berndlehmann op 26 mei 2012 #

Het is met de Migratieassistent gelukt de documenten over te brengen naar een tweede account op het MacBook. Het is echter een MacBook Pro 6,2. Hij opent de oudere versies van iCal, Adresboek en Mail niet. Zo zou ik toch nog willen weten hoe ik de gegevens uit de Time Machine Backups.backupdb kan halen.

Over dit topic

Gestart 2 jaren geleden door berndlehmann

Laatste reactie door berndlehmann

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen