One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » Kleur vervangen in Photoshop

Kleur vervangen in Photoshop

LEXY

LEXY op 13 juli 2005 #

Ik wil van plaatjes een kleur kunnen veranderen. Tot nu toe doe ik dat met Image > Adjustments > Replace color. Maar dan kun je een color picken en die veranderen met Hue, Saturation en Lightness. Ik wil de nieuwe kleur kunnen kiezen met Hex code of evt wederom met color picker.
Kan dat en zo ja hoe?
Tnx, LEXY.

Kyokushinkai

Kyokushinkai op 13 juli 2005 #

Laat eens een voorbeeld plaatje zien, dan kun je zien of het makkelijk te doen is of lastig.

freshface

freshface op 13 juli 2005 #

Je kan delen uitsnijden of masken en dan daarvan de kleur vervangen.

LEXY

LEXY op 13 juli 2005 #

Makkelijk of lastig maakt me niet zo veel uit. Het gaat mij erom dat ik de nieuwe kleur exact kan kiezen.

Kyokushinkai

Kyokushinkai op 13 juli 2005 #

Als je bijvoorbeeld maar 2 kleuren in een afbeelding hebt of een grijswaarden afbeelding is het veel makkelijker dan een full color afbeelding en moet het waarschijnlijk op een andere manier. Vandaar de vraag.

was frans

was frans op 13 juli 2005 #

ik zou toch ook graag even een voorbeeld willen zien, er zijn diversen mogelijkheden om kleur te vervangen…   kun je dan ook laten zien in je voorbeeld welke kleur vervangen moet worden en naar welke kleur dat zou moeten zijn….

LEXY

LEXY op 14 juli 2005 #

Het is inmiddels gelukt. Ik wilde perse een HEX 999999 achtergrond hierbij hebben.
Heb het gedaan met Image > Adjustments > Hue/Saturation  en dan de witte achtergrond met Lightness aangepast. Dit plaatje plakken in een HEX 999999 venster en net zo lang doorgaan tot de achtergronden versmelten.

tiny

tiny op 14 juli 2005 #

Je kan dit op verschillende manieren doen…

Een mooie manier is met de Channel Mixer. Ik weet nooit uit mijn hoofd hoe ik die moet instellen maar na even rommelen kom ik meestal wel tot een goed resultaat. Dit is een weinig destructieve methode omdat je simpelweg informatie van diverse kanalen met elkaar uitwisselt. En dat dan met van die schuifjes waar je tot op de procent kan tweaken. Echt iets voor een miereneuker als ik  :wink:  

Wat misschien ook had gewerkt is een simpele Gradient Map. Evt. nog de Blend Mode van de (aanpassings)laag instellen. Je kan die specefieke kleur dan invoeren als één van de kleuren van de gradient.

In beide gevallen kan je het masker van de Adjustment Layer gebruiken om het effect alleen te laten plaats vinden in het gebied die je wilt.

De methode die je beschrijft, lijkt me destructief: je verandert de originele pixels in de laag. Als je met Adjustment Layers werkt, behoud je de originele pixels en kan je dus met een masker zorgen dat de witte pixels wit blijven in plaats van dat je ze achteraf weer terug moet veranderen…

LEXY

LEXY op 14 juli 2005 #

Dat klinkt allemaal erg fraai en profi tiny. Ik ga dat volgende keer zeker eens proberen. Ook ik hou van mieren neuken, vrouwen neuken ook trouwens hahaha.
Tnx.

Over dit topic

Gestart op 13 juli 2005 door LEXY

Laatste reactie door LEXY

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen