One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Overige) » Kleine letters op een imac 27''

Kleine letters op een imac 27''

jesper211232

jesper211232 2 jaren geleden #

Ik zat laatst op een imac 27” bij Xando (apr), en het viel me op dat de letters kleine waren.
Ik was aan het typen in Word, lettertype 14 en toen kwam ik thuis ging ik achter een onze windows pc in word ook lettertype 14, en de letters waren groter?
Hoe kan dat nou, het is een groter scherm, met kleinere letters:confused:.

Waar licht dat aan?, was er met de instellingen gekloot in de winkel, of is dat altijd zo?
Ik heb al gezocht met die zoekfunctie, en heb niet kunnen vinden.

tarun

tarun 2 jaren geleden #

Dat zit is de verschillen tussen de operating systems en de gebruikte lettertypes. Ondanks dat ze dezelfde naam hebben is de onderliggende techniek anders en ook de opbouw van de lettertypes. Vandaar dat je verschillen ziet.

JoopJoopJoop

JoopJoopJoop 2 jaren geleden #

Is normaal, al sinds windows op de markt verscheen.

jesper211232

dus het ligt aan mac os x en niet aan het scherm?

nickybbb

nickybbb 2 jaren geleden #

Het is op basis van scherm resolutie in pixels. Mijn 27″ mac draait op 2560×1440 pixels en jou scherm zal waarschijnlijk draaien op 1024×768 pixels. Door meer pixels in een scherm te hebben kan er meer weer gegeven worden, waardoor het kleiner lijkt, terwijl het in theorie niet zo is. Een pixel is een pixel groot en zal nooit veranderen, de hoeveel pixels die je ziet veranderd.

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pixel

SanderTreur

SanderTreur 2 jaren geleden #

Dan was je misschien uitgezoomd in Word, kan van alles zijn. Ik heb zelf een 27″ en geloof me, de letters zijn echt niet kleiner dan normaal. Natuurlijk verschilt dit wel per lettertype.

jesper211232

als ik me niet vergis was het gewoon arial

nickybbb

nickybbb 2 jaren geleden #

14pt is 14pt, 100 pixels zijn 100 pixels. Alleen met een groter scherm worden er meer pixels weergeven waardoor het kleiner oogt, terwijl dat niet zo is!

JoopJoopJoop

voor jespercijfers,

JESPER, een font van gelijke corps grootte is ALTIJD op een Windhoos groter, maakt niet uit welk lettertype.

Dus ook als de resolutie van een Mac scherm en een Windoos scherm gelijk is..

En voor nickybbb:

Om een resolutie te vergelijken moet je uitgaan van de resolutie per inch of cm. niet de totale resolutie van het hele scherm!!!!!
M.a.w het gaat om de grootte van de pixel en die is op de Mac anders dan op een windoos geval, met “dank” aan ome Bill.

Als je ooit eens een Website maakt op Mac, bekijk hem dan nog eens op een Microsoft PC.

JoopJoopJoop

nickybbb 1 uur geleden #

14pt is 14pt, 100 pixels zijn 100 pixels. Alleen met een groter scherm worden er meer pixels weergeven waardoor het kleiner oogt, terwijl dat niet zo is!

Dit klopt wel, maar is niet wat het probleem is voor Jaspercijfers, als een pixel groter is op het ene systeem klopt je rekenmethode niet.

Stel een pixel is 1 cm op het ene systeem en 0,8 cm op het andere is er een verschil in grootte van 20%!!!!

Voor de echt geinteresserden, er zijn hier duidelijke wiki’s over.

jesper211232

Ik ben niet zo geintresseerd, maar het viel me wel op.
dus ze zijn even groot alleen ze lijken kleiner als ik het goed begrijp.

Dit klopt wel, maar is niet wat het probleem is voor Jaspercijfers, als een pixel groter is op het ene systeem klopt je rekenmethode niet.

jEsper211232 :wink:

TheBigZ

TheBigZ 2 jaren geleden #

Het scherm van de iMac 27″ heeft 109 pixels per inch. Als jouw PC monitor een lagere pixeldichtheid heeft (wat niet onwaarschijnlijk is) dan zal een 14-punts letter er groter op uitzien.

Verder gebruiken Windows en OS X verschillende manieren om fonts weer te geven, dus ook dat kan nog een (perceptueel) verschil maken.

JoopJoopJoop

JoopJoopJoop op 19 februari 2012 #

Ik ben niet zo geintresseerd, maar het viel me wel op.
dus ze zijn even groot alleen ze lijken kleiner als ik het goed begrijp.

Als het je niet intersseerd, hoop ik dat anderen wat aan discussie hebben gehad.

Nog voor alle duidelijkheid “de pixels lijken niet kleiner” ze ZIJN kleiner..

jesper211232

jesper211232 op 19 februari 2012 #

iedereen bedankt, ik weet genoeg:smile:

iNicky

iNicky op 19 februari 2012 #

Wat een onzinverhaal van Joop-tot-de-derde. Er zijn dus Mac pixels en Windows pixels in omloop? Wanneer ik een Samsung scherm op mijn pc aansluit hoop ik maar dat die de juiste pixelsoort kiest, anders worden daar ook de lettertjes te klein. Of moet ik dan terug naar de winkel en het scherm omruilen voor een met Windowspixels? Of is het een schakelaartje achterop?

macjk

macjk op 19 februari 2012 #

Dat hele Mac / Windows pixels doet er niet toe. De ts vindt het te klein. In Word kan je inzoomen. Ik werk ook altijd op 150% omdat ik het anders te klein vindt.

De optie zit volgens mij rechts onderin.

Over dit topic

Gestart 2 jaren geleden door jesper211232

Laatste reactie door macjk

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen