6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesper

Internet Sharing met eMac (MacOS X) en Windows XP

Hallo,
    Weet iemand misschien hoe ik een adsl internet verbinding die aangesloten is op mijn mac kan sharen met een windows XP computer? Ik heb al een netwerk, maar ik wil nu alleen nog met mijn windows computer kunnen internetten via de adsl modem die is aangesloten op mijn eMac (Mac OS X)

Alvast bedankt

Moderator
    Adriaan Mol

Dat kan heel makkelijk, alleen hoe is je Mac verbonden met ADSL? Via een Aiport of Ethernet?

Indien het met Airport is kan je gewoon een ethernet kabel tussen je Mac en Windows bak leggen en “Internet Sharing” aangezetten in je systeem voorkeuren.

Indien je ADSL via ethernet hebt, dan moet je of een extra ethernet kabel in je Mac stoppen (erg goedkoop tegenwoordig), of een routertje kopen.

Adriaan

Bijdrager
    Jesper

Ik heb een alcatel USB Modem op me mac aangesloten. Dus niet via airport en niet via ethernet. En wat is het voordeel van een router en wat kost zo’n ding om met 2 computers een internet verbinding te delen?

Bedankt :)

Moderator
    Adriaan Mol

Het voordeel van een router is dat je zelfs meer dan 2 computers tegelijk op internet kan hebben. Alleen het probleem met een USB modem is dat deze niet op een router aangesloten kan worden zonder een computer er tussen.

Daarnaast moet met een USB modem altijd 1 computer aan staan om te kunnen internetten.

Om gelijk te kunnen internetten in jouw situatie hoef je nu alleen een ethernet kabel tussen de Mac en de Windows bak te doen.

Ga dan op je Mac naar “Systeem Voorkeuren > Samengebruik”, daar zie je een tabblad met iets als “Internet delen”, start internet delen. En zet de Windows op DHCP server, oftewel connect via LAN (gelukkig geen idee hoe dat moet, iemand anders?), klaar!

Adriaan

Bijdrager
    Knappa

Ik heb een soortgelijke situatie als Jesper. Enkel heb ik 2 iMacs, een iBook & een PowerMac 7200. Ik heb wel een Ethernet-Modem voor ADSL. Kan ik mijn verbinding delen tussen al deze computers & hoe moet ik deze dan instellen ?

Bijdrager
    midimaster

Hi,

een smarthub is toch wel een hele fijne oplossing, zeker als je je computers niet dicht bij elkaar heb staan..

Ik zelf heb kabelmodem met daarachter een Daytek Vigor 2200E met daar dan weer op aangesloten een Airport voor de PBG4, een PowerMac 8100 en een Windows machine.. heb ik nog 1 poort open voor onverwachte bezoekers :wink:

De router zorgt ervoor dat alle computers tegelijkertijd kunnen Internetten en dat het voor mijn ISP lijkt alsof ik maar 1 comp heb hangen aan mijn kabelmodem.

Aangezien de computers ver uit elkaar staan heb ik zo diverse punten in huis waar men het internet op kan..

Kosten: Vigor2200E WAN-LAN router + 4 poorts switch ? 159,00

De Vigor2200E (E van economy) maakt het door Network Adress Translation (NAT) mogelijk om de internet toegang van een breedband modem te delen met een heel netwerk.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt!

Grz

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.