One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Apple) » importeren MTS bestanden in Imovie 09

importeren MTS bestanden in Imovie 09

Barteijk

Barteijk op 02 juni 2010 #

Ik heb een videocamera: een Canon Legria HF200. Geheugenschijf (4gb) Sandisk Extreme III classe 6.
Ik neem filmpjes op in de hoogste resolutie. Deze camera heeft alleen maar een USB-aansluiting.
Het lukt mij echter niet om de filmpjes te importeren in Imovie 09. Ik heb het op allerlei manieren geprobeerd. Kan Imovie 09 dit niet of doe ik toch iets fout. Als Imovie dit niet kan begin ik steeds meer spijt te krijgen van mijn Imac. Apple kan wel meer, betrekkelijke eenvoudige dingen, niet.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Pieterr

Pieterr op 02 juni 2010 #

Dat moet gewoon werken. De Canon HF200 staat op de lijst van door iMovie 09 ondersteunde camcorders: http://support.apple.com/kb/HT3290?viewlocale=nl_NL

Je moet overigens niet proberen om de MTS bestanden in te lezen in iMovie, maar de camcorder aansluiten via USB op je Mac, en dan iMovie starten en de film binnenhalen. Misschien dat je ook nog je camcorder op “afspelen” moet zetten.

Zie bijvoorbeeld http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=747985

Hansi2124

Hansi2124 op 02 juni 2010 #

Barteijk op 02 juni 2010

Apple kan wel meer, betrekkelijke eenvoudige dingen, niet.

Dit soort uitspraken doet mij toch altijd vermoeden dat het aan de gebruiker ligt (zonder voorbeelden te hebben gelezen). Net zoals je met het probleem worstelt van iMovie: dat moet toch echt aan jou liggen…
Zoals Pieterr al zei: camera aansluiten via USB. Camera aanzetten op afspelen, iMovie opstarten en kiezen Importeren van camera. Je camera moet uiteraard ook ingesteld staan op dat hij aangesloten is op een pc. Dat moet je dus in het menu van de camera zélf regelen.

Barteijk

Barteijk op 02 juni 2010 #

Beste Pieterr,

Ik ben wel weer even verder gekomen met importeren. De camera heeft verschillende modi.
MXP (24 Mbps) en FXP (17 Mbps) met een resolutie van 1920 x 1080 importeert Imovie 09 niet.
Imovie zit alleen de interne camera van mijn Imac (Isight), maar niet de canoncamera.
Imovie zie wel de modi XP+ (12 Mbps en resolutie 1440x 1080), SP en LP.
Ik begrijp niet waarom Imovie MXP en FXP niet kan importeren. Mijn Imac (quadcore, 27 inch etc.) moet dat toch wel aankunnen? Weet jij hier misschien nog een goede tip?

Met vr. groet,
Bart

Pieterr

Pieterr op 02 juni 2010 #

Ik kan je niet als ervaringsdeskundige helpen omdat ik zelf niet zo’n Canon camcorder heb.

Ik heb wel eens MTS bestanden uit een Sony camcorder omgezet met ffmpeg:

ffmpeg -i input.mts -vcodec copy -acodec copy output.m4v

Zie http://www.onemorething.nl/community/topic/avchd-bewerken-op-imac-en-andere-videozaken/page/2
En http://www.onemorething.nl/community/topic/avi-openen-in-imovie/page/3 voor details hoe aan een werkende ffmpeg te komen.

.

Maar dit is een methode die wat meer initieel “handwerk” vereist en die je waarschijnlijk liever niet in wilt slaan.

Hansi2124

Hansi2124 op 02 juni 2010 #

En sluit de camera ook aan via het netsnoer.

Barteijk

Barteijk op 03 juni 2010 #

Beste Hansi,

Wat jij allemaal noemt heb ik uiteraard allemaal gedaan. Ik lees eerst altijd de handleidingen.
Bovendien werk ik al jaren met computers.  Het zou ook nog best kunnen dat het aan het geheugenkaartje zelf ligt. Dat is het volgende wat ik maar eens ga onderzoeken.

Met vr. groeten,

Bart

Hansi2124

Hansi2124 op 03 juni 2010 #

Dat zou ook kunnen. Gaat het vanaf het interne geheugen wél goed dan?

Barteijk

Barteijk op 04 juni 2010 #

Hansi,

mijn video camera heeft geen intern geheugen. Ik ben er inmiddels achter dat het in het geheugenkaartje zit. Op dit kaartje zijn wel beelden opgenomen, maar ik had het kaartje eerst door de camera moeten laten initialiseren (formatteren). Dat heb ik inmiddels gedaan en alle beelden zijn hierdoor gewist (het waren gelukkig toch maar wat proefopnamen). Toen opnieuw beelden opgenomen en nu ziet Imovie 09 de camera en de beelden wel. Dus alles is goedgekomen. Het lag dus inderdaad aan mijzelf en niet aan Imovie 09. Achteraf dus toch geen spijt van de Imac. Was te voorbarig met mijn reactie.

Met vr. groet
Bart.

Hansi2124

Hansi2124 op 04 juni 2010 #

Zoals ik al in mijn eerste post hier zei, ligt zo’n probleem eerder bij de gebruiker dan bij het systeem ;-)  Gelukkig is het goed gekomen. Succes met filmen!

Q4

Q4 op 19 september 2010 #

Aardige optie om het via een camera te doen, maar wat nu als ik ooit een camera heb geleend die in .MTS filmde……
Ik heb die .MTS bestanden toen vanuit de stream map waarin de HD camera de beelden opsloeg rechtstreeks “vast even” naar een HD gebracht. Dit onder het mom van: “Dat monteren wordt iets voor de winter”.
Nu is het bijna winter, maar heb ik die camera niet meer.

Hoe krijg ik die 50GB filmmateriaal nu nog in iMovie?

Hansi2124

Hansi2124 op 19 september 2010 #

Volgens mij niet zo simpel, want die bestanden moet je rechtstreeks vanuit de camera importeren in iMovie.
Dus je had toen beter dat kunnen doen op een externe hd i.p.v. alleen de bestanden op die hd zetten.
Waarschijnlijk moet je dat dus converteren via Handbrake of zoiets, wat weer veel extra tijd gaat kosten…..

Q4

Da’s dan oprecht een beetje knullig van onze vrienden uit Cuppertino….

Het is immers raar dat je MTS wel ondersteunt rechtstreeks vanuit de camera, maar niet als je het vanaf HD in iMovie wil droppen…

Pieterr

Pieterr op 19 september 2010 #

Ik heb al een paar mensen eerder geholpen om het voor elkaar te krijgen met ffmpeg.

Dan hoef je niet te converteren, alleen de container aan te passen. Gaat heel snel.

Q4

He geweldig…

Nu heb ik op mijn MacBook Pro destijds 10.5 erbij gekregen, maar X-code niet geinstalleerd.
Daarna via het update programma 10.6 eroverheen gezet. Neem aan dat op die update DVD niet X-code staat.
Kan ik nu nog wel de X-code die geleverd was bij mijn installatie schijven op 10.6 zetten?

Pieterr

Pieterr op 19 september 2010 #

Ja hoor, op die SL update DVD staat ook Xcode. Bij de “Optional Installs”.

Over dit topic

Gestart op 02 juni 2010 door Barteijk

Laatste reactie door Pieterr

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen