One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Desktop » iMac te warm? HELP!

iMac te warm? HELP!

itimosx

itimosx op 22 augustus 2010 #

Sinds donderdag heb ik dan eindelijk mijn 1e iMac
Mijn vraag:
Als ik een Game speel voor maar 5 minuten staat GPU Diode & GPU Heatsink al rond de 73-80 graden
Ik neem aan dat er niks verstopt zit ofzo omdat ie net nieuw is,

Het gaat hier om het 21,5 Inch model met Intel core i3 (3.06ghz) en een ATI Radeon HD 4670

Bor

Bor op 22 augustus 2010 #

Als je niet weet wat die waarden moeten zijn moet je er ook niet naar kijken..

Waffle

Waffle op 22 augustus 2010 #

Die temparaturen zijn heel normaal. Moet je je niet over druk maken.

JaNiintendo

JaNiintendo op 22 augustus 2010 #

Alle computer’s zijn zo warm. (PC’s & Mac’s)

itimosx

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik neem aan dat de iMac zichzelf wel uitschakelt als hij echt tewarm word?

Waffle

Ja. Maar die chips worden op meer dan 1000′C gebakken, dus ze kunnen er wel tegen hoor. Er was laast ook nog een iMac die uit een verbrand huis kwam. Werkte nog steeds.

Maar hier zijn toch al topics over?

Ree

Ree op 22 augustus 2010 #

als je mac ECHT te warm wordt, ga je dat vanzelf merken.
Een CPU die oververhit raakt stopt, alles zit vast, dat kun je niet missen.
Een GPU die oververhit raakt gaat (meestal) het beeld vern***en. Ook dat heb je echt zo door.

Ikzelf speel mijn mac regelmatig uren achterelkaar op volle toeren zodanig dat de ventilatoren hoorbaar hard draaien en nog geen enkele keer heb ik meegemaakt dat het te warm voor em werd.

kj.web

kj.web op 22 augustus 2010 #

JaNiintendo op 22 augustus 2010

Alle computer\’s zijn zo warm. (PC\’s & Mac\’s)

Dan is dat wel erg slecht, mijn hackintosh pc (core i7 met flinke videokaart) draait op volle toeren op ongeveer 50 graden, dat is al behoorlijk lager

Ree

kj.web, vergeet niet dat een imac een hele platte behuizing is. jouw pc heeft veel meer ‘loze’ ruimte waar de diverse onderdelen hun warmte kwijt kunnen.

Ikzelf heb (of liever had, hij staat nu bij familie) een zogenaamde ultra-cool pc, maar niet watergekoeld, met extra ventilatoren en ook daar komt de core-temp van de cpu en gpu meestal boven de 70 graden.

De ‘ambient’ temperature in de kast zelf komt niet boven de 40. Het is maar net waar je de temperaturen meet.

Dan voor de _echte_ mac’s. gebruik de istat widget om de diverse temperaturen te meten.
Mijn MBP2008 heeft nu, na 4 uur WoW, 83 graden op de GPU, 74 op de CPU. Maar de ‘enclosure base’ is slechts 38 graden. Niets aan de hand dus :)

Ik weet niet of een hackintosh de juiste waarden kan uitlezen, nooit geprobeerd, en ga ik nooit doen ook. Ik prefereer echte mac’s.

Mijn iMac staat momenteel uit, dus daar kan ik op dit moment geen temps van geven.

Ree

ow, en in response op:

Dan is dat wel erg slecht

Als je computer vast loopt bij slechts 50 graden, dan heb je, met alle respect, een slechte computer.

Ik had ooit ook zo’n apparaat, bij 40 graden liep-ie al vast. Oorzaak? Slechte warmtegeleiding van CPU naar Heatsink door slecht aangebrachte thermal paste. Processor was gelukkig nog wel goed, pasta vervangen, machine (server) heeft daarna 5 jaar non-stop gedraait op temperaturen rond de 60 graden.

itimosx

de bovenkant van de iMac word zowiezo wel erg snel warm dat je je er bijna aan verbrand
Maja het is idd de platte behuizing denk ik wel raar dat ik op 60 graden de fans nog niet hoor maar ze draaien wel +/- 1000 rpm
Bedankt allenmaal!

Tim

Vinhelper

Vinhelper op 22 augustus 2010 #

kj.web op 22 augustus 2010
JaNiintendo op 22 augustus 2010

Alle computer\\\’s zijn zo warm. (PC\\\’s & Mac\\\’s)

Dan is dat wel erg slecht, mijn hackintosh pc (core i7 met flinke videokaart) draait op volle toeren op ongeveer 50 graden, dat is al behoorlijk lager

In jouw ervaring is dat dan op volle toeren, maar de kracht van een Core i7 is veel groter dat enig programma op dit moment (even afgezien van videorendering) kan vragen. De i7 kan wat dat betreft nog vele jaren hele zware taken aan, maar op het moment, de huidige programma’s hebben nog geen echte zware taken in zich.:smile:

itimosx

wel raar dat na 5 min de GPU al rond 80 graden draait..

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 22 augustus 2010 #

itimosx op 22 augustus 2010

Als ik een Game speel voor maar 5 minuten staat GPU Diode & GPU Heatsink al rond de 73-80 graden

Mijn Quad core i7 iMac (2,8 GHz) staat bij normaal gebruik rond de 50°, maar ook bij mij schiet dat naar 70-80° bij een spel zoals b.v.b. COD (en ook bij X-Plane). Niets bijzonders, hoe “sneller” een component data verwerkt (m.a.w: hoe hoger de frequentie) hoe heter het wordt. De CPU echter wordt in de hedendaagse computers een stuk warmer dan enkele generaties geleden (ook bij ongeveer de zelfde klokfrequentie). Dit komt omdat bepaalde componenten die voorheen een eigen plek hadden op het moederboard (en dus apart gekoeld konden worden) nu op de zelfde chip zitten als de CPU. Dit geldt o.a. voor de z.g.n. QPI (Quick Path Interconnect) de hedendaagse databus. De quad core i7 van 2,8 GHz heeft een z.g.n. “interconnect snelheid” van 4,8 GT/s (GigaTransfer per seconde) De actuele data stroom is dan de busbreedte maal dit transfer getal. Dus bij 64 bits is dit dus 307,2 Gigabits / sec. Dat levert aardig wat “wrijving” op.

Een Intel Mac zet zichzelf trouwens in de sluimer stand als de temperatuur echt te hoog wordt. Dit is een standaard beveiliging van Intel.

Waffle

Die iMac weet precies warneer de fans harder moeten. Denk er ook aan dat die temparaturen niet altijd 100% correct zijn. Denk er zo over: de iMac heeft standaard een semi-mid-range (schat ik dan) GPU, in een redelijk dunne case. Probeer maar eens een GTX 480 in een case (met koeler) van een 6200 te stoppen. Dan krijg je hetzelfde effect. De kaart wordt sneller heter.

hendrik ijzerbroot

wel raar dat na 5 min de GPU al rond 80 graden draait..

Wel eens gehoord van SETI@Home en Einstein@Home?
Dat zijn projecten waarbij de consument zijn computer (kracht) ter beschikking kan stellen aan de wetenschap. Bij 100% CPU core gebruik stijgt bij mij vanwege de complexe berekeningen die uren (soms meer dan 10) achtereen worden uitgevoerd ook naar de 80°. Maar tegelijkertijd draait de CPU fan op 2200, dus 2 maal zo snel als in jou plaatje is te zien. En dat is redelijk hoorbaar.

itimosx

maar als de fans harder gaan draaien,
en de lucht rondom de iMac warm is kan die zen lucht toch niet meer kwijt?

Sufkont

Sufkont op 22 augustus 2010 #

de bovenkant van de iMac word zowiezo wel erg snel warm dat je je er bijna aan verbrand
Maja het is idd de platte behuizing denk ik wel raar dat ik op 60 graden de fans nog niet hoor maar ze draaien wel +/- 1000 rpm
Bedankt allenmaal!
Tim

Niet alles willen weten joh!
Geniet er maar van!
Welkom in de wondere wereld van Apple ;-)

Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 22 augustus 2010 #

Welkom op dit forum itimosx. Ik zou je wel eerst vriendelijk willen vragen om voortaan eerst even op dit forum te zoeken, want deze vraag komt vaker voorbij. Ik geef toe. De zoekfunctie is nu nog niet optimaal, maar ik kon deze topics ermee vinden.

http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-te-warm
http://www.onemorething.nl/community/topic/te-warm-harddisk-en-cpu
http://www.onemorething.nl/community/topic/help-mijn-macbook-pro-17-26-ghz-wordt-te-heet
http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-book-pro-22-wordt-erg-heet
http://www.onemorething.nl/community/topic/hitteprobleem-imac-27

http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-heter-dan-voorheen

En misschien zijn er nog wel meer topics. Mac’s worden heet en daar kunnen ze tegen. Ik moest laatst een reeks 3D animaties uit renderen en toen was ie een paar dagen lang constant aan het berekenen met een CPU temperatuur van 90 graden en fans die 6000 rpm draaien. Niks mee aan de hand. En als het wel verkeerd was, ging ie wel uit.

En gelukkig heeft niemand het hier al geadviseerd, maar toch even een oudere quote van mijzelf. Want in de andere topics spreken ze wel over SMC fancontrol. Hopelijk zal niemand het meer in de toekomst van dit forum meer adviseren.

Mac op 04 juli 2010
Sephone op 04 juli 2010

Mocht het nou wel de spuigaten uitlopen dan kan je altijd nog dit proberen:
http://www.macupdate.com/info.php/id/23049/smcfancontrol/quote
Kunnen mensen dit nou een keer niet adviseren. Dit soort programma\’s zijn niet nodig!
60 graden is inderdaad nog verre van te heet, maar stel. Ik zeg stel. Dat je Mac boven die 100 graden uitkomt en hij dat niet aankan. Dan slaat ie vanzelf af. Dus een programma om je fans harder te laten lopen is echt nergens voor nodig. Want als je Mac in de buurt van de honderd graden is, dan draaien ze al op het hardst en harder dan dat, kunnen ze niet.
Dus smc fan control zal eigenlijk niet moeten bestaan, maar dat is nou eenmaal zo. Dus kunnen we afspreken dat niemand het meer adviseert?

hendrik ijzerbroot

Dat is een verkeerde veronderstelling. Eerst wordt de Mac warmer, en daarna gaan de fans draaien om die temperatuur lager en onder controle te houden. En aangezien warme lucht stijgt komt deze vanzelf aan de bovenkant er uit.

Dat de bovenkant van een iMac erg warm (om niet te zeggen heet) wordt is volkomen normaal, want daar zit de “heatsink” die alle warmte absorbeert en via de gleuf uitstraalt. Die hete bovenkant is dus geen graadmeter voor de gehele Mac.

Vinhelper

Vinhelper op 22 augustus 2010 #

Nou, om de vraagstelling nog even van uit een andere invalshoek te bekijken: neem de gemiddelde temperatuur van alle sensors, en kijk dan hoe warm het op jouw kamer is. Nou, zolang het op jouw kamer niet warmer wordt dan die gemiddelde temperatuur, is er niets aan de hand.
Dan is de lucht eromheen nog steeds ‘koeler’, ook al vinden wij mens die lucht van bijv. 40 Celsius helemaal niet ‘koel’.:cool:

RobinProductions

RobinProductions op 22 augustus 2010 #

zelfs als de binnentemperatuur bij ons thuis maar 21° is dan is mijn iMac ook al na een kwartier ofzo 85° warm. Redelijk normaal dus met deze hete dagen dat je iMac al vlug rond de 80° zit. Niks om je zorgen over te maken.

itimosx

Bedankt allenmaal zal de iMac wel iets verplaatsen als ik lang ga gamen of op volle toeren laat draaien zoals jullie dat hier noemen,

Thx!

Ree

smc fan control …  Dus kunnen we afspreken dat niemand het meer adviseert?

+1

Misschien moeten we een sticky topic hebben met ” Welke software moet je absoluut niet gebruiken “
Er zijn nog al wat titels die op die lijst kunnen ….

itimosx

Bedankt voor jullie hulp
Heb de iMac iets meer “ruimte” gegeven en na een missie (van 30 min) blijft de temp rond de 76 hangen
Geen zorgen dus :)

hendrik ijzerbroot

Ree op 22 augustus 2010

smc fan control …  Dus kunnen we afspreken dat niemand het meer adviseert?

+1
Misschien moeten we een sticky topic hebben met ” Welke software moet je absoluut niet gebruiken “
Er zijn nog al wat titels die op die lijst kunnen ….

Hier heb je er eentje die al een hoop in 1 woord samenvat: Windows!!! :evil:
Eigenlijk is dat helemaal geen slecht idee, want zo nu en dan kom je ook voor de Mac crap tegen…

hendrik ijzerbroot

Bedankt voor jullie hulp
Heb de iMac iets meer “ruimte” gegeven en na een missie (van 30 min) blijft de temp rond de 76 hangen
Geen zorgen dus :)

Hoewel geldt: hoe koeler hoe beter, hoef je echt geen bokkensprongen te maken om je Mac koel te houden hoor.

itimosx

itimosx op 23 augustus 2010 #

@Hendrik nee als ik gwn zoals nu op forums ga snuffelen , twitteren of mailen chatten etc. kan die blijven staan ga ik gamen zet ik hem een stukje na voren ;)

Over dit topic

Gestart op 22 augustus 2010 door itimosx

Laatste reactie door itimosx

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen