17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Kajtjo

iMac steeds afgemeld in Fritz!Box

Hoi!

Mijn iMac is de enige van 3 mac-apparaten in huis,
    die steeds afgemeld wordt in de Fritz!Box 7340.

Opeens valt de verbinding weg. Na herstart is die er weer.

Met Apple ondersteuning op afstand heb ik alle mogelijke instellingen hersteld en ververst.
    Het probleem blijft. Provider (XS4All) geeft aan dat het in de chipset kan zitten.

Kent iemand het probleem, en de oplossing?

Groeten!

Bijdrager
    johnkeates

Probleem is niet bekend en komt in exact dezelfde configuratie niet voor. Welke versies heb je?
    En als je je airport gewoon uit zet en dan weer aan?

Het heeft niets met afmelden te maken, dit is een wifi verbinding die steeds zijn contact verliest.

Bijdrager
    bouncer

iMac draadloos opNFritzbox? Zo ja, Airport goed geconfigureerd in Netwerkvoorkeuren? IPv4 op DHCP?
    Wat is/staat er anders t o v de andere mac-apparaten Even iets meer vertellen dus.

Bijdrager
    johnkeates

Met Apple ondersteuning op afstand heb ik alle mogelijke instellingen hersteld en ververst.
    Het probleem blijft. Provider (XS4All) geeft aan dat het in de chipset kan zitten.

Lijkt me dat dat dus al gedaan is he!:)

Bijdrager
    bouncer

Probeer eens het volgende. Verwijder de Airport preference-files op je iMac.

Ga op je iMac naar: root/Bibliotheek/Preferences/SystemCon?guration

Delete de volgende bestanden:
    – com.apple.airport.preferences.plist
    – networkInterfaces.plist
    – preferences.plist
    – com.apple.network.identification.plist

Herstart je computer.

Verbind opnieuw met je wifi-netwerk.

Bijdrager
    Kajtjo

Ach sorry hoor… ik ben niet zo technisch :_)

@johnkeaton
    Welke ‘versies’ bedoel je?
    Airport uitzetten en weer aan zou een idee zijn ipv restart:-) Hij blijft het nw vinden iig.

@Bouncer Airport is inderdaad via DHCP op een IPv4-adres (fixed ip) met de FB verbonden.
    Met de Macmeneer heb ik de preferences op preferences.plist na allemaal ververst.

Ook heb ik een bepaalde reset gedaan- computer uit, stekker weg, en dan 10 sec de aan-uitknop ingedrukt houden.

zou het de antenne in de iMac kunnen zijn?

Bijdrager
    bouncer

Zet de ipv4 eens op DHCP en kijk wat ie dan doet.
    Het nut van een vast IP-adres ontgaat mij.

Bijdrager
    Kajtjo

Hoi Bouncer,

Hij staat op deze manier ingesteld. Maar toch nog af en toe verbindingsprobleem.
    Ik kan een Airport Express lenen… die ga ik aan de FB hangen om te kijken of dit het probleem verhelpt.

Dank voor de hulp!

Kaj

Bijdrager
    bouncer

Begrijp ik het goed dat je DHCP hebt en dan het ip-adres op fixed. Dat is helemaal niet nodig. Je kunt dat fixed-adres gerust weghalen. Vervolgens de DHCP-lease vernieuwen dan krijgt je iMac als het goed is gewoon een ip-adres via de router.

Bijdrager
    GOcomputer

Het is een ramp. Voor een klant heb ik een soortgelijk probleem.
    i.c.m. een OS/x Server. FRITZ!Box Fon WLAN 7340 valt de verbinding weg en is een herstart van beide berokken machines nodig.

Ik heb even zitten testen met de FRITZ!Box Fon WLAN 7170 en hier heb ik de problemen niet.

Overigens vindt ik die Fritzboxen erg vervelend en lastig te configureren. Ook het geforceerde fritz.box DNS suffix kan voor problemen zorgen in een omgeving met een eigen DNS server. Wat mij betreft een afgeschreven product.

Mijn advies is om gewoon zelf een router/modem aan te schaffen. Uitstekende ervaringen met deze: http://tweakers.net/pricewatch/249492/linksys-wag320n-dual-band-wireless-n-adsl2-gigabit-modemrouter.html (Voor IPv6 moet je wel nog even wachten op een update.) (Dit modem ondersteunt overigens geen IPTV en VOIP.)

Bijdrager
    johnkeates

Dus jij hangt een server aan een standaard modem? Ik denk dat je gewoon te weinig weet over netwerken om een goed oordeel over welk van de beschreven componenten dan ook te vellen.

Bijdrager
    GOcomputer

@johnkeates: Het is natuurlijk erg makkelijk om iets negatiefs te schijven. We zoeken hier een oplossing voor het probleem. Wat kan jij hierin adviseren?

Daarnaast weet je niets over de technische specificaties van mijn beschreven situatie dus kan je hierover ook niet oordelen.

Bijdrager
    SunKeeper

Die configuratie wordt op mijn werk ook op die manier gebruikt, want het is simpelweg onmogelijk om de router/modem (Experiabox van KPN) op de juiste manier ingesteld te krijgen.

Al is die server daar alleen bedoeld als DHCP en DNS-server, omdat er per dag wel 10 nieuwe apparaten bijkomen op het netwerk en het ook weer verlaten (computer-reparatiebedrijf) is dus een krachtige/stabiele router (server) wel zo handig.

Ook omdat er een online backup verzorgd wordt (door een andere server) en er dus zo’n 210 GB per maand door de aansluiting vliegt.

Bijdrager
    iep
    GOcomputer op 13 juni 2011

@johnkeates: Het is natuurlijk erg makkelijk om iets negatiefs te schijven. We zoeken hier een oplossing voor het probleem. Wat kan jij hierin adviseren?

Daarnaast weet je niets over de technische specificaties van mijn beschreven situatie dus kan je hierover ook niet oordelen.
    Die technische specificaties zijn deels bij XS4ALL op te vragen op hun publiek toegankelijke helppagina’s. De genoemde Fritzbox is een consumentendevice en bevat dan ook features en limieten voor deze specifieke groep. Bij de KPN Experiabox zie je exact hetzelfde verhaal. Het is ook vrij gebruikelijk dat dit soort apparaten door de providers dermate dichtgezet worden dat je er als consument niet al te veel aan stuk kan maken. Dat maakt het bij gebruik van een server en dingen als DNS (wat vaak nodig is voor iets als AD) totaal ongeschikt omdat het dingen doet die jij als beheerder nou juist niet wil omdat het conflicteert met de rest van je systeem. Dan regel je ofwel een ander modem ofwel een andere connectie (bij KPN even een ander modem…succes…).

In dit geval hoef je dus helemaal geen specifieke kennis van de infrastructuur te hebben. Het gebruik van de standaard meegeleverde modem welke hoofdzakelijk bedoeld is voor consumenten is al genoeg informatie om te concluderen dat dingen niet erg handig worden aangepakt (door de klant of de beheerder). Je kritiek wat betreft DNS laat zien dat je inderdaad niet goed weet waar dit apparaat voor gebruikt wordt. Bij de gemiddelde consument waar dit apparaat voor bedoeld is zul je echt geen DNS server aantreffen. Die hebben met dit kastje nu ook eens de mogelijkheid om de nieuwe wifi printer, NAS, etc. d.m.v. een naam te benaderen. Maakt het weer minder complex dan het gebruik van ip-adressen (wat met IPv6 wat dit kastje ook kan alleen nog maar van groter belang wordt). Het is dus inderdaad erg makkelijk om iets negatiefs te schrijven, vooral als je niet even stil staat bij wat voor apparatuur je gebruikt.

@Bouncer: een ip-adres dat steeds wisselt is een hel wanneer je poorten voor bepaalde toepassingen open moet zetten. Dan wil je heel erg graag een vast ip-adres hebben en die kun je ook prima via dhcp uitdelen (zo’n setup wordt ook vaak gedaan omwille van een stukje security).

@Kajtjo: bewoordingen als “een wegvallende verbinding” zijn niet echter super duidelijk. Bedoel je de draadloze verbinding tussen Fritzbox en de Macs of de verbinding tussen de Fritzbox en XS4ALL? Als het om de draadloze verbinding gaat kun je eens een tijdje proberen te werken met een kabel. Het kan zijn dat de Fritzbox op een gegeven moment volloopt waarna het helemaal niks meer doet (het zou niet de eerste zijn). Dit is eigenlijk meer bedoeld om te kijken of de draadloze verbinding wel echt het probleem is en het probleem ook bij de chipset van de Mac(s) ligt. Welke OS X versie draai je eigenlijk?

Bijdrager
    johnkeates

@GOcomputer: stel dat ik echt specifieke informatie van jouw situatie nodig heb om een oplossing te geven, waarom heb jij die informatie dan nog niet gepost?

Bijdrager
    jabesse

Bekend probleem. Heb hetzelfde met mijn iPad, iMac en de Macbook van m’n vriendin, allemaal icm FritzBox 7340.
    Heb al wifi uitgeschakeld en een Airport Extreme wifi laten doen. Probleem blijft.
    Vreemd genoeg heeft niet elk apparaat op m’n netwerk er last van. Een IBM ThinkPad blijft online bijvoorbeeld. Vanuit daar kan ik de FritzBox blijven pingen, terwijl de ping naar de iPad stilvalt.

De bekende wifi-boogjes (alle 3) blijven linksboven op de iPad branden. wifi lijkt het probleem dan ook niet te zijn.
    Ik vermoed een probleem met de DHCP-server van de FritzBox en de DHCP-client van bepaalde Apple-apparaten.

Heb vanmorgen m’n Airport als NAT-router ingesteld, maar dat geeft als nadeel double-NAT. En m’n native IPv6 (van xs4all) komt opeens niet meer door. Geen definitieve oplossing dus. Wel even kijken of het probleem nu nog voorkomt.
    Volgende stap wordt AE terug naar bridge-modus, en wat vaste IP-adressen uitdelen, om te kijken of het probleem hiermee verdwijnt. Zo ja, dan zal het wachten worden op een update van de FritzBox of van alle iDoosjes…

Bijdrager
    johnkeates

IPv6 moet je op APEX en AEB onder advanced instellen en de IPv6 router hard instellen op je Fritzbox. De DHCP problemen lijken inderdaad de oorzaak, hoewel de ARP cache soms ook gewoon niet op orde is waardoor communicatie niet loopt terwijl TCP/IP up is.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.