One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » iMac G4 enorm traag. kan niet opnieuw installeren

iMac G4 enorm traag. kan niet opnieuw installeren

iDavid

iDavid op 30 juni 2009 #

Hallo mensen,

Ik ben in het bezit van een oude G4 iMac met Tiger. Hij is enorm traag en de DNS werkt niet. Opnieuw installeren lijkt de enige oplossing.

Daarvoor moet ik wel een backups maken van de bestanden. ik heb een externe HD met USB aansluiting om alles op kwijt te kunnen maar het kopiëren van de bestanden gaat zo enorm traag dat het gewoon geen doen is.

Het kopiëren van 2GB duurt bij mijn nieuwe iMac met Leopard nauwelijks 40sec. Op deze G4 duurt dat gewoon 70min!!
Leuk als je 35GB te gaan hebt…

Daarom dacht ik om OSX opnieuw te installeren met behoud van alle documenten en foto’s. Maar verder dan het selecteren van het doelvolume kom ik niet! Normaal krijg je een icoontje te zien van Macintosh HD maar die staat er niet. Alleen die van mijn externe HD.

Die schijf wordt waarschijnlijk pas zichtbaar wanneer ik hem heb geformatteerd, maarja, dan ben ik alle bestanden kwijt.

Wat kan ik hier aan doen? Kan de HD kapot zijn?

help…

bedankt :(

unSOUND

unSOUND [moderator] op 30 juni 2009 #

Dat ziet er inderdaad uit als een defecte harde schijf…

MadDonna

MadDonna op 30 juni 2009 #

op een G4 iMac, daar zat toch usb 1.1? Zo ja, dan is het niet gek dat het wat langer duurt. Trouwens als het copieeren wel gaat, wat maakt het dan uit hoe lang het duurt, als je data maar over komt.

iDavid

iDavid op 30 juni 2009 #

ik laat dat ding geen 17 uur aan staan… hij kwam uberhaupt niet verder dan 3 uur en toen stopte hij er al mee met een foutmelding. weet alleen niet precies meer welke, stond iets over cache.

trabant

trabant op 30 juni 2009 #

Usb is een drieletterwoord…
Regel een firewireschijf, vertel ons wàt voor oude iMac G4 je hebt en dan praten we verder.

computer space

computer space op 30 juni 2009 #

Boot je oude G4 imac in targetmode en sluit m als externe FW hd op de andere mac. USB 1.1 dat gaat geen plezier geven nee.

Hansi2124

Hansi2124 op 30 juni 2009 #

Het is niet de bedoeling dat je steeds een nieuw onderwerp aanmaakt voor hetzelfde probleem in jouw geval:
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2128858#2128858
Volgens mij kunnen we daar beter verder gaan, Moderator?

demandiebakt

demandiebakt op 30 juni 2009 #

er zijn toch ook imac G4 modellen met usb 2? klik
dus de vraag blijft open staan, welke imac is het precies.

Hansi2124

Hansi2124 op 30 juni 2009 #

Als je de link had gevolgd die ik heb gegeven waar zijn probleem al eerder werd besproken, zie je dat het gaat om
een iMac G4. 800Mhz 256MB ram.

iDavid

iDavid 5 jaren geleden #

Ik heb het voor elkaar gekregen Mac opnieuw te installeren. daar is hij nu mee bezig.

via disk utility heb ik de bevoegdheden laten herstellen.

bedankt voor de hulp:)

iDavid

iDavid 5 jaren geleden #

……

sypie

sypie 5 jaren geleden #

Ik snap alleen niet zo goed wat de DNS in je openingsbericht er mee van doen heeft. Deze kun je namelijk heel simpel wijzigen in je systeemvoorkeuren -> Netwerk. Een OpenDNS adres invullen en gaan met die banaan.

Over dit topic

Gestart op 30 juni 2009 door iDavid

Laatste reactie door sypie

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen