One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Desktop » Tweedehands iMac waard om te kopen?

Tweedehands iMac waard om te kopen?

heliasje

heliasje op 04 maart 2012 #

Hoi, ben nieuw op deze site maar heb toch al een vraag waar jullie mij misschien kunnen mee helpen ; Nl ga mijn eerste imac aanschaffen en kan nu een koopje doen van een imac 27 inch intel (quad core) core i7 2.8 ghz van 2010 met een grafische kaart ati 4850 512mb. Is het een goed idee deze aan te Schaffen en kan deze nog een tijd mee met de huidige en toekomstige software en hoe goed is deze grafische kaart. en vooral is deze imac snel genoeg voor het dagelijks gebruik ? graag iemand die en snelle reactie geeft. Mvg

nickybbb

nickybbb op 04 maart 2012 #

Elke iMac die je van 2010 koopt en bijna elke ander, kun je voor het dagelijkse gebruik (zoals internetten, mailen, office pakket) wel gebruiken. Deze kan zeker nog wel 3 jaar mee.

Als je meer richting de games (de echte zware he, geen packman enzo) gaat dan zou ik je een nieuwe aanraden.

uhuburu

uhuburu op 04 maart 2012 #

Er is een levendige handel in tweedehands Macs (kijk maar op http://www.tweedehandsmac.nl en de buitenlandse naamgenoten). En niet zonder reden. Van een-niet al te oude- tweedehands mac kan je nog jarenlang plezier hebben.

Geniet ervan!

Uhuburu

heliasje

is de nieuwe quad core i5 sneller dan deze zowel processor als videokaart,wil hem gebruiken voor eventueel hd films te bekijken ,foto bewerking, iwork (want dat is ook geinstalleerd op deze imac), internetten en e-mail en ook veel voor muziek en itunes. wil natuurlijk ook geen kat in de zak kopen. Is natuurlijk nog een 1100 euro voor de tweedehands imac i7 van twee jaar oud (wat misschien veel is voor een oud toestel). daarom jullie raad, jullie hebben meer ervaring in deze toestellen. Mvg

heliasje

Ben geen gamer zoals call of duty, als je zware games wilt spelen koop je toch een ps3 of xbox en niet deze machine, of niet ?

Mono1

Mono1 op 04 maart 2012 #

Hier kan je kijken wat een Mac ongeveer waard is:
http://www.mac2sell.net/
Of hier:

http://www.giga.de/macnews/gebrauchtpreise

MadDonna

MadDonna op 04 maart 2012 #

heliasje op 04 maart 2012

Ben geen gamer zoals call of duty, als je zware games wilt spelen koop je toch een ps3 of xbox en niet deze machine, of niet ?

Ik speel gewoon Battlefield 3 op een iMac uit 2010 (de i5)

heliasje

Dus deze kan nog jaren mee in games en software en is een prima koopje als ik jullie moet geloven ? Of beter wachten op de nieuwe en zwaardere imac maar misschien het dubbele betalen  ?

Triumph

Triumph op 04 maart 2012 #

Beest van een machine en 1100 echt niet veel, gewoon doen heb je jaren lang plezier van

KarelWillem

KarelWillem op 04 maart 2012 #

Ik zou het direct doen.

We hebben hier al lang plezier van een tweedehands iMac.

nebilem

nebilem op 05 maart 2012 #

Ik lees vaak dat je beter een windows moet kopen als je zware spellen wilt spelen. Dat is toch te zot voor woorden om zoiets te adviseren?  Ok er zijn nog niet zo veel spellen maar die komen echt wel binnen een jaar ofzo. En zo een machine moet battlefield 3 of skyrim toch makkelijk aankunnen?

G-Force

G-Force op 05 maart 2012 #

Nou makkelijk… Battlefield 3 op een Mobility Radeon HD 4850 met een resolutie van 2560×1440 pixels gaat niet vloeiend draaien. En spelen op 1920×1080 of nog lager ziet er niet uit op zo’n groot scherm.

Door het beperkte geheugen van deze videokaart (en z’n leeftijd) is spelen op hoge resoluties moeilijk, zeker met anti-aliasing aan. Ik heb deze iMac zelf gehad en hoewel heel veel games prima draaien, nieuwere games waren niet op hogere settings lekker speelbaar.

heliasje

heliasje op 05 maart 2012 #

Dus is het misschien beter een nieuwe te kopen met een quad core i5 maar met een betere videokaart ?

G-Force

Hangt er van af wat je er mee gaat doen, voor het normale werk en games op medium settings op lagere resolties is er niks aan de hand.

Ik zou me hier alleen zorgen om maken als je de nieuwste zwaarste games wilt spelen (Battlefield 3 etc).

heliasje

normaal gezien ga ik er geen zware games op spelen of zware programma, maar mijn vraag is dan waarom iemand na twee jaar deze machine wegdoet (imac late 2009) kan deze kopen voor 11oo euro of toch beter wachten en de i5 2011 van 1650 euro kopen ,

heliasje

Ben een leek in de imac wereld en heb op dit moment een 8 jaar oude medion die trouwens nog goed draait, alleen op you tube en films begint hij wat te harperen en ben de errors  en de programmas afsluiten en heropstarten meer dan beu

G-Force

Die verkoper wil vast een nieuwere machine. Voor jouw werkzaamheden is een late 2009 iMac snel zat.

heliasje

zal natuurlijk wel een veel beter zijn dan mijn medion (waar ik jaren plezier aan beleeft heb zonder problemen) maar wil nu een andere richting instappen. daarom zoveel vragen over het onwetende en de overgangsdrempel van een heel andere manier van werken en denken bij osx lion

mymac

mymac op 05 maart 2012 #

Ik kan al mijn (eenvoudige) werk nog prima op m’n late 09 iMac uitvoeren. Het is een 3,06GHz core 2 duo met 8GB ram. De iMac die jij in gedachte hebt is nog steeds een van de snelste iMacs ooit. Wat betreft het gamen ben ik het met je eens, lekker een Xboxje kopen voor €250 en je kan zorgeloos spelen. Geen gedoe met settings etc en dat is toch wat de meeste mensen willen: dat het werkt.

Brombeer

Brombeer op 13 maart 2012 #

heliasje op 05 maart 2012

een 8 jaar oude medion die trouwens nog goed draait, alleen op you tube en films begint hij wat te haperen

Dat is bij mijn even oude iMac G4 uit 2004, ±700 punten in de benchmark niet anders.
Een goede hulp om alle Apple hardware die er is overzichtelijk op een rij te zetten is de MacTracker.
Als je in die MacTracker bij een model op de processor klikt, verschijnt een benchmarkbalkje dat de rekenkracht in een overzichtelijk enkel getal aangeeft. Al die balkjes vind je ook weer op een rij bij Primate Labs Geekbench. Wees niet bang daar flink te scrollen.

Ik ben geen zware gamer of videobewerker en zodoende kan ik met een ‘late 2006′- core2duo iMac ( dik 2800 punten) nog heel lekker uit de voeten. En toch wordt ook die machine deze zomer ‘obsolete’, want vijf jaar oud. De actuele i5 en i7-Mac Mini’s zitten zo rond de 6000 punten aan rekenkracht, dus die kunnen voorlopig wel wat hebben.
Mocht een echte Mac je toch te prijzig zijn, zoek dan eens op Hackintosh. ;)

Svennn

Svennn op 17 maart 2012 #

Doen! Zelf heb ik hier een week geleden ook over getwijfeld, maar heb uiteindelijk tweedehands voor 1000,- euro de al eerder genoemde iMac 27\” 3.06ghz overgenomen. Ik heb wel de originele doos en toebehoren erbij zitten. Dit kan ik je wel aanraden wanneer je hem ooit zelf weer eens wilt doorverkopen. Die van mij loopt in ieder geval als een trein en stamt uit eind 2009.  

Zoals al eerder vermeld is 1100,- absoluut niet veel voor dat model. Zeker als je momenteel werkt met een Windows machine ga je heel wat beleven bij aanschaf van deze iMac. Gewoon even goed nakijken of alles in orde is en dan veel plezier hebben van die machine!

Succes ermee!

heliasje

heliasje op 17 maart 2012 #

Dank u voor de reactie svenn, maar heb besloten voor een nieuw toestel te gaan, voor de garantie, omdat er nogal wat problemen zijn met de schermen.

KarelWillem

KarelWillem op 17 maart 2012 #

In verband met scherm problemen, is het bijna handiger om wèl voor tweedehands te gaan.
Je ziet dan direct of er een probleem is.

Als het probleem er is, koop je niet.
Is het probleem er niet, dan zal het na (bijvoorbeeld) een jaar ook echt niet neer komen.

‘Win win’ noemen ze dat.

Svennn

Svennn op 17 maart 2012 #

Ik sluit me inderdaad aan bij KarelWillem… Een gebruiker die dat schermprobleem aantreft bij zijn iMac gaat er vervolgens niet twee jaar mee werken.. Ook is er een online test waarmee je het scherm kan testen op dode pixels en het bekende probleem met gele vlekken. Even de test doen en je weet het zeker. ;)

Brombeer

Brombeer op 17 maart 2012 #

Jij wilt pixels testen? http://wehaslinks.com/download/1305/b0b5745346d2c521bd08de2e5a0926f2

Svennn

Svennn op 19 maart 2012 #

Ik doelde overigens op deze webpagina:

http://imac.squeaked.com/test.php

mymac

mymac op 19 maart 2012 #

Ik heb een luie pixel (altijd rood) in m’n late 09 iMac zit maar ik heb hem toen gewoon gehouden… Geen last van namelijk. Het mag niet… maar hij is te koop:grin:

Over dit topic

Gestart op 04 maart 2012 door heliasje

Laatste reactie door mymac

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen