One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Desktop » Ik krijg steeds een electrice schok van mijn Imac uit 2011

Ik krijg steeds een electrice schok van mijn Imac uit 2011

alli232343

alli232343 op 11 februari 2012 #

Help mensen. Als ik dat metalen stukje aanraak van de imac dan lijkt het net of hij statisch is. En van mijn bedraade toetsenbord krijg is steeds schokken. Even ter indo ik loop wel steeds op blote voete door het huis dus. En ik ben 12. Maar hoe kan dat?! Mijn verlengsnoer is verder helemaal goed. Ligt het dan misschien aan de kou?

Wiki Post

Wiki Post op 11 februari 2012 #

Gestart door  
Lauwrence

Lauwrence op 11 februari 2012 #

Dit is vrij normaal, er lekt een kleine stroom weg naar de behuizing van de Mac die via een shield mantel in het keyboard snoer daar weer naartoe lekt. Je kunt het verminderen/tenietdoen door de Mac aan te sluiten op een geaard stopcontact met idem verlengsnoer.

nebilem

nebilem op 11 februari 2012 #

Toevallig met je voet of iets dergelijke tegen de verwarming of leidingen tijdens het computeren?

Jeroen Ruiter

Jeroen Ruiter op 11 februari 2012 #

Ik ben 26 en loop momenteel te schelden als ik voor de zoveelste keer een schok krijg. bij de deurknop, na het opvouwen van een handdoek en noem zo maar op. Met betrekking tot mac voel ik bij me macbook pro wel eens een stroompje lopen als ik dicht bij de magsafe ga voelen. me nooit iets van aangetrokken.

psijtsma

psijtsma op 11 februari 2012 #

Combinatie van statische elektrische tijd door vloerbedekking, schoeisel, wrijving e.d

alli232343

Dus het is zegmaar omdat is met mn jogging broek achter de iMac zit met een velengsnoer, dat ik schokken krijg.?

Strifer

Strifer [moderator] op 11 februari 2012 #

Statische elektriciteit. Komt vaker voor wanneer het koud is, lijkt wel. Ik heb het altijd als ik sloffen aanheb dat ik een schok krijg wanneer ik het aanrecht aanraak of mijn MBP aanraak. Best irritant. Soms helpt het wanneer je je computer op een geaard stopcontact aansluit.

Van de week kwam m’n vriendin thuis en ik was aan het koken. Ik gaf haar een stukje van een augurk waarmee ik bezig was en voilà: een schok op haar tong. Dubbel gelegen van het lachen, maar dat gebeurd soms.

alli232343

Oke dus het komt puur omdat het koud is?

mtb

mtb op 11 februari 2012 #

Strifer op 11 februari 2012

Statische elektriciteit. Komt vaker voor wanneer het koud is, lijkt wel. Ik heb het altijd als ik sloffen aanheb dat ik een schok krijg wanneer ik het aanrecht aanraak of mijn MBP aanraak. Best irritant. Soms helpt het wanneer je je computer op een geaard stopcontact aansluit.

Van de week kwam m\’n vriendin thuis en ik was aan het koken. Ik gaf haar een stukje van een augurk waarmee ik bezig was en voilà: een schok op haar tong. Dubbel gelegen van het lachen, maar dat gebeurd soms.

De vonk vliegt bij jullie nog steeds over :heart::thumbsup:

Beech

Beech op 11 februari 2012 #

De iMac moet via een geaard stopcontact aangesloten worden. Staat duidelijk in de handleiding.
Als je zelf opgeladen bent vanwege de droge lucht en bepaalde (be)kleding blijft natuurlijk de schok. Ga in ieder geval niet in je computer klooien zonder polsbandje.

arri

arri op 11 februari 2012 #

Droge lucht (door vorst) kan een oorzaak zijn voor de opbouw van statische elektriciteit.

Als ik mn vriendin een zoen geef, gebeurt het ook vaak dat ik vlak ervoor ‘TIK’ hoor en een schok(je) voel. En al slaan bij ons sowieso de vonken over, wat ik net bechrijf is toch echt een ontlading van statische elektriciteit.

Maar daarnaast heb ik genoeg ervaring met macbooks en powerbooks die onder stroom lijken te staan. Gebruik van (rand)aarde stopcontacten lost dit deels op, hoewel nooit helemaal.. Ook rand-apparatuur als monitoren, network-switches en USB-devices moeten geaard zijn en in ieder geval liefst aangesloten op hetzelfde (geaarde) stroomnet.

Maar je zult er niet dood van gaan (normaal gesproken dan)..

knip0020

knip0020 op 11 februari 2012 #

He Beech
Dat  je je Imac in een geaard stopcontact moet aansluiten zoals de handleiding zegt is mooi maar, ik neem mijn mac mee in de caravan dus sta ik op een camping. Wat nu als  ik de stekker van de caravan in het stopcontact steek vliegt meteen de zekering op de camping eruit. Sindsdien heb ik dus GEEN geaard stopcontact voor mijn Imac en werkt het zonder aarding prima.

klonic

klonic op 11 februari 2012 #

@knip0020
Ik ben blij voor je dat het goed werkt. Aarden is echter, zeker bij computer gewoon een must. Stel dat er een defect in je iMac ontstaat waardoor de behuizing onder stroom komt te staan, dan kan je dus een schok van 230V krijgen met potentieel dodelijke afloop. Daarom moeten wasmachines in natte ruimten ook ALTIJD geaard worden.

Volgende probleem is dat je computer door niet te aarden zelf kapot kan gaan. Als je statisch geladen bent dan kan de stroom niet weg en zal het door het regulieren circuit naar de 0 proberen te gaan van je stopcontact, alles dat daartussen zit kan kapot gaan.

Als in de handleiding staat dat je op een geaard stopcontact moet werken dan kan dat betekenen dat je garantie verliest omdat je ondeugdelijk met je apparaat omgaat.

Vervelende is alleen dat er in best wat huizen lang niet elk stopcontact geaard is. Aarden van je Mac kan dus best een klus zijn.

Precisieman

Precisieman op 11 februari 2012 #

Beste Alli232343,

Mij rest niets anders dan mee te gaan in de conclusie dat van nature kwetsbare elektronische apparaten die van huis uit voorzien zijn van een randgeaard snoer te allen tijde op een randgeaarde contactdoos dienen te worden aangesloten. Dit staat dan ook niet voor niets in de meegeleverde gebruiksaanwijzingen vermeld.

En daarnaast moet dergelijke apparatuur dwingend van lichtnet, bekabelde signaalbronnen en overige op het lichtnet aangesloten apparatuur (denk bijvoorbeeld aan een kabelmodem) worden geïsoleerd wanneer er sprake is van een weersituatie als onweer. Ik weet het, dat gebeurt dus vrijwel nooit en men haalt desgevraagd in de meeste gevallen onverschillig de schouders op, maar toch kan zoiets funest zijn, zeker voor kwetsbare apparatuur als bijvoorbeeld computers, bijbehorende randapparatuur of computergestuurd witgoed (wasmachines, drogers, etc.).

@Knip0020: ik weet niet wat er precies gaande is in de caravan of op die camping, maar het is uit de beschrijving wel duidelijk dat een grondige inspectie van deze elektrische installatie door een gediplomeerd vakman absoluut noodzakelijk is. Hier is iets goed – en levensgevaarlijk – fout!

Met vriendelijke groeten,
Robbert

SunKeeper

SunKeeper op 12 februari 2012 #

@hierboven: Jep, een modem kan inderdaad kapot gaan door onweer. Knap lastig kan ik je vertellen, zeker als de provider stug blijft volhouden dat het niet kan, en dus je modem niet wil vervangen.:sealed:

Strifer op 11 februari 2012

Statische elektriciteit. Komt vaker voor wanneer het koud is, lijkt wel.

Op zich logisch te verklaren:

Het open weertype. Doordat er geen bewolking is, koelt het zo ver af. Geen bewolking betekent ook geen neerslag, en geen neerslag betekent ook dat er weinig water verdampt uit de grond. Daarnaast: geen bewolking = veel zonuren, dus alles wat er kan verdampen, doet het ook. Met strenge vorst gebeurt zelfs dat weinig, en geen verdamping = geen vochtige lucht.

Vocht en elektriciteit botsen. Nu er echter weinig vocht in de lucht zit, heeft de elektriciteit grotendeels vrijspel, en heb je snel vorming van statische elektriciteit, al vanaf het moment dat bepaalde voorwerpen een lading opbouwen door wrijving langs elkaar.

Beech

Beech op 12 februari 2012 #

@knip0020. Hier is meer informatie nodig. Vliegt de zekering er uit als je de Mac aansluit via een randaarde stekker, of vliegt de zekering er uit als je je caravan aansluit met een drie-aderig snoer met randaarde stekker zonder dat de Mac al is aangesloten ?

louke1968

louke1968 op 12 februari 2012 #

En wat ik zou willen weten: Knalt de zekering eruit of de aardlek?

Willem-Jan

Willem-Jan op 12 februari 2012 #

Zet een luchtbevochtiger neer. In de winter is de lucht veel droger.

coppess

coppess op 12 februari 2012 #

Dat is allemaal heel leuk en aardig, dat die apparaten per se op randaarde aangesloten moeten worden, maar behalve in de keuken, badkamer en bijkeuken hebben wij geen geaarde stopcontacten in huis (ik woon in een vrij oud huis).

Ik voel er vrij weinig voor om mijn iMac op het aanrecht te zetten, dus sommige mensen kunnen niet veel anders dan hun computer op een gewoon stopcontact aan te sluiten.

Precisieman

Precisieman op 12 februari 2012 #

Beste Coppess,

Inderdaad vormen deze oudere installaties een probleem, zeker in de huidige tijd waar kwetsbare elektronica zo ongeveer in elk product wordt aangetroffen. Maar feit blijft dat het veilig gebruik van een niet-dubbel geïsoleerd, van een geleidende kast voorzien klasse 1-apparaat nu eenmaal randaarde vereist. De oude norm van voor 1997 (sinds dat jaar is aarding van de gehele huisinstallatie verplicht geworden) houdt helaas alleen rekening met het gebruik van elektrische apparatuur in vochtige ruimten.

Soms is een verlengsnoer met bijvoorbeeld een (bij voorkeur uitschakelbare) verdeeldoos vanaf een randgeaarde wandcontactdoos een goede oplossing, maar anders blijft er niets anders over dan of een elektricien in de arm te nemen teneinde de installatie aan te passen of het risico te aanvaarden dat er een moment kan aanbreken waarop het apparaat het begeeft.

De ervaring leert dat veel fatale computerproblemen voorkomen hadden kunnen worden door een correcte aansluiting op het lichtnet, maar dat die dwingende eis door evenzovele Mac- of PC-bezitters nauwelijks serieus wordt genomen. Zeer onverstandig, zeker wanneer je de primaire opbouw van de (symmetrische) voeding van een computer eens goed bekijkt!

Robbert

coppess

Tja, om hier nog alles aan te gaan passen.
Een nieuwe iMac is onderhand goedkoper dan een installateur nieuwe bekabeling aan te laten leggen. Ook zijn er een hoop laptops (waaronder ook mijn macbook) die gewoon een platte stekker hebben en daardoor überhaupt geen randaarde hebben. Hoe zit het daar dan mee?

Precisieman

Precisieman op 12 februari 2012 #

Beste Coppess,

Apparatuur zonder randaarde (zogenoemde klasse 2-apparaten) met aangegoten platte, zogenoemde Eurostekers, zijn dubbel geïsoleerd en behoeven geen randaarde. Dit wil overigens niet zeggen dat ze geen last kunnen hebben van statische lading, maar de kast is strikt gescheiden van alle stroomvoerende delen.

Die scheiding is dus niet doorgevoerd in klasse 1-apparaten. Door een defecte ontstoringscondensator tussen de fasedraad en de aarde kan zonder deugdelijke aarding de metalen buitenkant onder de halve of in het ongunstigste scenario (een tweede defecte condensator tussen 0 en aarde) zelfs onder de volle 230 Volt-netspanning komen te staan.

Oudere elektrische installaties hielden geen rekening met de opkomst van de elektronica die de mensen tegenwoordig in huis gehaald hebben. Wat dat betreft had onze overheid wel wat sneller mogen reageren en dus niet pas in 1997.

Robbert

mtb

mtb op 12 februari 2012 #

wat precisieman eigenlijk bedoeld is dat je de spanning moet meten op een geaarde WCD,  tussen fase en aarde +/- 230 volt en tussen nul en aarde +/- 0 volt.

coppess

@precisieman,

bedankt, ik snap je verhaal! het is duidelijk nu!

louke1968

louke1968 op 12 februari 2012 #

@ Coppess:

Misschien is het slechts een kwestie van 1 draadje erbij trekken vanaf de centraaldoos naar  de wcd waar je mac staat (wel laten doen door een e-monteur). Dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn.

Over dit topic

Gestart op 11 februari 2012 door alli232343

Laatste reactie door louke1968

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen