23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    markvandelouw

Hulp nodig met hdd

Hallo iedereen,

Ik zal me eerst eventjes voorstellen,
    Ik ben mark van de louw, 16 jaar oud, en kom uit nijmegen.

Ik zit nu op het vmbo-t 4e leerjaar, en hopelijk ga ik hierna naar de opleiding: Media vormgever niveau 4 op het Roc.

Ik zit met een vraagje,
    Ik heb een macbook pro 15 inch hi-res antiglare.
    met een 500 gb @ 5400 prm, en 4 gb ram.

Ik heb een probleem dat mac steeds vaker gaat freezen voor 2 sec’s…
    Ik heb een s.m.a.r.t test gedaan en daar komt dit uit:

niet goed dus..

Nu zit ik te kijken naar een nieuwe hdd,
    ik wou voor een och vertes 3 240gb gaan ( http://tweakers.net/pricewatch/278807/ocz-vertex-3-240gb.html#tab:info )

maar ik zat met de vraag werkt deze op volle snelheid in mijn mac?

Zo niet, welke ssd kan ik het beste nemen?

ik wil graag een snelle ssd omdat ik video’s render, en snel wil starten ^ ^

Kunnen jullie helpen/ tips geven?

Mark.

Bijdrager
    markvandelouw

oh, ik ben de afbeelding vergeten van de smart test…
    hier is hij: http://img11.imageshack.us/img11/2152/schermafbeelding2012022k.png

Geblokkeerd
    Bento
    markvandelouw op 26 februari 2012

… en hopelijk ga ik hierna naar de opleiding: Media vormgever niveau 4 op het Roc…

Ja, ik heb wel een tip: ik zou tussendoor nog even een cursusje Nederlands doen als ik jou was.

Bijdrager
    markvandelouw

Ik ben erg dyslectisch;)
    maar dat is natuurlijk een slechte reden….

Geblokkeerd
    Bento
    markvandelouw op 26 februari 2012

Ik ben erg dyslectisch;)
    Is dat iemand die bv de shift toets niet kan vinden?

maar dat is natuurlijk een slechte reden….
    Klopt.

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.

Jammer dat je op deze manier met een van onze gebruikers kennis moet maken, maar dat is helaas niet te voorkomen…..
    Hij wijst vaak anderen op fouten, maar zelf kan hij ook niet op een juiste manier de quote-functie gebruiken.:wink:

Ik wilde de afbeelding bekijken, maar dat blijkt niet mogelijk.
    Je kan je schermafbeelding beter op dit forum plaatsen door in het reactieveld op Img te klikken, de afbeelding op te zoeken en bevestigen (heb hiervoor een paar seconden geduld, anders komt het niet goed over).

Bijdrager
    markvandelouw

Hallo Hansi,
    Bedankt voor je vriendelijke reactie:)

Ik ga het nu proberen:

ik heb net eventjes in de console gekeken en daar staat:
    Kernel: disc0s2: I/O error.

Betekent dit dat mijn hdd aan het overlijden is?

Geblokkeerd
    Bento
    Hansi2124 op 26 februari 2012

… op een juiste manier de quote-functie gebruiken.

Je bedoelt

op jouw manier

.

Bijdrager
    markvandelouw

Bento, t is niet slecht bedoeld maar,
    Wat is jou doel hier op het forum? mensen helpen of afzeiken?!?
    Daar heb ik namelijk wel het idee van…

Niet echt een prettige eerste kennismaking.

Geblokkeerd
    Bento

Je vroeg om tips. Als je je openingspost in correct en duidelijk leesbaar Nederlands plaatst, maak je meer kans op bruikbare reacties. Ik geef die tip vaker en steeds in een andere verpakking. Doe er je voordeel mee. Om je vraag te beantwoorden: ik help dus mensen.

Bijdrager
    MacAnarie

@Bento; fascinerend hoe jij het hulp noemt, maar je overal dezelfde reacties krijgt op het forum. Maar waarschijnlijk is dat de dwaasheid en tekortkoming van alle andere forumleden (in jouw optiek).

Oké, om topic maar weer. Je HDD is inderdaad aan het overlijden. De “bad sectors” kan ie niet herstellen, zo meldt ie. Het is belangrijk om nu een volledige backup van je systeem te maken. Ik weet niet hoe oud je MBP is? Anders krijg je misschien onder garantie een nieuwe HDD..

Het is in ieder geval belangrijk even te melden hoe oud ie is, dan kan men wel beter inschatten of de beoogde SSD werkt.. Als het een 2011 notebook ik zal dat wel goed komen denk ik.

Bijdrager
    iMad

Bento, jouw probleem is dat je denkt mensen te helpen.
    Je moet denk eerst je zelf eens helpen en misschien wel hulp zoeken.

Bijdrager
    markvandelouw

Mijn macbook pro komt uit 2010 en het is een model 6,2 met een 2,53ghz i5.
    ik heb hem rond sinterklaas gekocht
    De apple gerantie is helaas verlopen..

Is er ook een mogelijkheid dat ik de hdd opstuur naar de maker? ( ik dacht dat het toshiba was)

Geblokkeerd
    Bento

Waarom ga je niet naar de winkel waar je ‘m hebt gekocht en legt het probleem voor? Wie weet wat daar uitkomt.

Bijdrager
    Yachtbrochure

@ Bento
    Wat ben jij zielig!

Bijdrager
    Nickozzz

Als je de hdd kon laten maken zou dat mooi zijn, maar een ssd is een mooie upgrade van je systeem.
    De meeste moderne ssd’s werken op 6 Gbit.
    Bij de systeem informatie onder: seriele ata kan je zien of je macbook 6Gbit ondersteunt, in beide gevallen zul je alsnog grote verbetering in snelheid zien of de ssd nou op volledige snelheid werkt of niet.

Mocht je in het bezit zijn of iemand kennen die het programma Diskwarrior heeft zou dat ook nog het proberen waard zijn.

Succes.

Bijdrager
    MacAnarie

Heb je er zelf al eens een andere HDD in geplaatst? Dan gaat het garantieverhaal namelijk nogal over. Zo niet, zou ik toch eerst even bij de APR binnen lopen. Al zou je toch een SSD willen, kun je in ieder geval een nieuwe interne HDD verkopen, of zelf gebruiken.. Ti’s maar dat je het weet. Je hebt namelijk gewoon 2jr garantie (zonder hierover een discussie op te starten).

Bijdrager
    queenfan

disc0s2: I/O error

Hoeft niet te betekenen dat jouw HDD kapot gaat, kan ook het kabeltje tussen HDD en logicboard zijn die niet goed meer is.

Mijn macbook pro komt uit 2010 en het is een model 6,2 met een 2,53ghz i5.
    ik heb hem rond sinterklaas gekocht
    De apple gerantie is helaas verlopen..

Apple garantie is de fabrieksgarantie, ga naar de wikel waar je deze MacBook gekocht heb om daar je garantie te clainen. Als het een APR (apple Premium Reseller zoals iCentre) is en die begint over 1 jaar Appl egarantie dan zijn zij fout.

Je hebt namelijk recht op wettelijke garantie en daar moet de APR aan voldoen, en dat is geen 1 jaar.

Maar zoveel bad sectros e.d. is niet best, denk wel dat je HDD aan het overlijden is.

Sterkte er mee.

Bijdrager
    markvandelouw

Ik heb mijn mbp custom via Apple besteld.
    In Nijmegen zit een Reseller, ik breng hem daar deze week heen.

Bijdrager
    MacAnarie

Succes!

Moderator
    Night

Even iets heel anders: Je zit te overwegen van een 500GB HDD ‘terug’ te gaan naar een 240GB SSD. Leuk idee, zo’n SSD, want hij is natuurlijk een stuk sneller als een ‘gewone’ harddisk. Maar….. Als media vormgever ga je waarschijnlijk tegen het feit aanlopen dat 240GB wel héél erg snel vol is. Is het niet een overweging waard een grótere HD te nemen? SSD of HDD of een combinatie is afhankelijk van de grootte van je portemonee.

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je trouwens wel een backup?

Lijkt me wel verstandig als je harde schijf ieder moment dood kan gaan. Wat zegt Schijfhulpprogramma?

Bijdrager
    markvandelouw

@night Daar heb je gelijk in, maar een hybride is ook aan te denken!

@sunkeeper Schijfhulpprogramma zegt dat er niks met de schijf aan de hand is, maar het programma SMART utility ( wat ik wel eens vaker in topics voorbij zie komen) zegt dat de smart status: faling is..

Waar kan ik het beste van uitgaan? want dalijk ga ik voor niks naar een APR … of koop ik onnodig een hdd/ssd hybrid..

Mark

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.