One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » Hoe ‘gooi’ ik poorten open?

Hoe ‘gooi’ ik poorten open?

Borg

Borg op 18 juni 2005 #

Heb het volgende probleem: met programma’s als BitTorrent en Acquisition haal ik in het begin hele hoge downloadsnelheden, maar na een tijdje loopt dit terug en op een gegeven moment lijkt het of ik nog internetverbinding heb, maar er wordt niets meer gedowlnoad en ik kan ook niet mailen of surfen.
Ik heb een iBook G4 met OS 10.4.1, Airport Extreme en Mxstream via Planet Internet.
Ik lees op het forum van alles over poorten wel en niet open gooien voor je router, maar dit is mij tot nog toe niet gelukt.
Hoe stel ik alles zo in, dat ik gewoon kan downloaden met BitTorrent e.d.?
Help!
:cry:

rvanheukelum

rvanheukelum op 18 juni 2005 #

Ik heb, onder exact dezelfde omstandigheden, precies hetzelfde.
Ik weet het ook niet, maar het probleem is een bekende.

Pbook

Pbook op 18 juni 2005 #

Een poort kan open zijn of dicht. Je download doet het niet of wel. In jou geval is er denk ik met poorten geen probleem. De download is immers wel degelijk mogelijk.  Jou probleem zit ergens op het netwerk. En dat kan dus van alles zijn. Zit je provider niet te knijpen? Of probeer het eens op een rustige tijd.

Pbook

mollie319

mollie319 op 18 juni 2005 #

hoi,

dat langzame heeft wel degelijk te maken met je ‘poorten’ van je firewall.

http://www.scienceforums.com/archive/index.php/t-961.html

Hoe je poorten ‘opengooit’ weet ik niet, maar zo kun je ze wel openzetten:
Dus via systeemvoorkeuren / delen / firewall / nieuw

je moet er wel rekening mee houden dat dit software is waarvan je niet weet
wat er op de achtergrond gebeurt, dus of het slim is om de poorten op en te zetten
is bedenkelijk.

en natuurlijk, als je een router hebt, waar ook firewall funktionaliteiten inzitten, moet je het volgens mij daar ook open zetten. Hoe je dat moet doen, hangt natuurlijk van je router af. Bij elk merk is dat weer anders geregeld, alhoewel het zo’n beetje wel op hetzelfde neerkomt natuurlijk.
ik heb momenteel nog een linksys routertje en daar gaat het zo:

inloggen / Applications & Gaming / Port Range Forward
Dan zie een tabel waarin je dus de poort aan kunt maken.

hoop dat dit helpt

succes

Marcel

Pbook

Pbook op 18 juni 2005 #

Maar als een download op gang komt staat de desbetreffende poort toch open? En die gaat niet spontaan dicht.   De deur staat open of hij is dicht. Het werk niet of het werkt wel.

Pbook

mollie319

mollie319 op 18 juni 2005 #

klopt, maar deze download komt via een andere poort binnen.
wat ze eigenlijk van je willen is dat je dus die poort open zet en daarmee je dus een stuk onveiliger bezig bent.

Ik zou het ook niet doen, maarja, dat ben ik.

Ik zie het als een soort achterdeurtje voor dit soort ‘enge’ programma’s.

Als je het installeerd (althans op de pc dan) komt er ook een heel scherm met informatie dat het beter is deze poort open te zetten en bla bla bla. Volgens mij zelfs met hoe je dit kunt aanpakken.

vervolgens gaat je download tergend langzaam en de rest ook, omdat ze in mijn ogen willen dat je die poort openzet, en daarmee weer lekker kunt werken, snel downloaden.

Het is en blijft eng, vind ik dan.

Marcel

Pbook

Pbook op 18 juni 2005 #

Ah, op die fiets. Niet doen dus. Een van de redenen dat ik niet meedoe met BitTorrent en andere p2p gein. Levensgevaarlijk, ook op een Mac.  Dicht die firewall en in stealth mode zetten.

Pbook

sedikit

sedikit op 18 juni 2005 #

Dit onderwerp is een paar weken geleden ook al aan de orde geweest.Ik heb toen het advies van iemand in mijn archief gestopt, en dat luidde: “probeer eens de poorten tussen 6881 en 6999.”

AdmiralFreezbee

AdmiralFreezbee op 18 juni 2005 #

"mollie319"

Het is en blijft eng, vind ik dan.

Marcel

Dat valt allemaal wel mee hoor. Ik probeer het even kort samen te vatten. Elke applicatie heeft een poort waarop hij luistert. Zodanig dat je op elk adres verschillende dingen kan draaien (een website, een ftp programma).

Als je dus naar http://www.macosx.nl surft dan staat er op de XServe een programma die op poort 80 luistert om jouw verzoek af te handelen. Waarom? Die XServe weet nooit wanneer jij gaat surfen naar die site, en biedt dus zo’n dienst aan.

Voor Bit Torrent is dit nu hetzelfde. Dat werkt P2P maar iedereen is op zich een beetje een server en biedt dus een dienst aan aan de ander (het downloaden van iets wat jij deelt met iemand anders). In het geval is dat dus standaard poort 6881 waarop hij luistert (in principe worden alle poorten tot 6889 afgelopen).
BitTorrent heeft echter ook nog enkele zijwegen die ze gebruiken als die poorten niet openstaan maar die services draaien niet aan de volle capaciteit.

In een firewall worden standaard alle poorten gesloten. Dat betekent dat als er iemand vraagt: “hey loopt er hier een service op poort 6881″ de firewall zegt “NEE”. Dat is inderdaad het veiligste, maar een computer zonder internet is nog altid veiliger  :evil:   Ik wil maar zeggen overschat nu ook niet het gevaar van zo’n poort opengooien.

En waarom moet je nu bij BitTorrent die poort openzetten en om te surfen niet? Wel das gewoon de aard van het beestje: bittorrent is zo ontworpen dat iedereen een beetje als server fungeert. Bij het surfen ben jij het die begint met een verbinding te maken naar de server. Bij BitTorrent is het iemand anders die vraagt of hij een stukje van jouw gedeeld bestand mag hebben.

Het is niet zo dat Jan en alleman nu op je pc kan inloggen en vanalles zien. Er moet al spyware komen die ook op poort 6881 iets op je pc gaat draaien, vervolgens moet nog iemand van buitenaf inbreken op poort 6881 (via die spyware). Azureus of (de meeste) andere BitTorrent clients gaan heus niets donkers doen.

Maar om nu nog eens terug te komen op het probleem van hoe gooi je die poorten nu open?
- Als je lokaal een firewall draaien hebt dan moet je inderdaad zeggen dat poort 6881 open staat. He t is voldoende om enkel die poort open te zetten. Hoe je dat doet hangt af van firewallprogramma
- Als je dan nog achter een router zit dan moet je kenbaar maken aan die router dat jij op poort 6881 zit. Dat gebeurt door middel van forwarding. Je zegt gewoon tegen de router: als er iemand een proces bij jou wil aanspreken op poort 6881 stuur dat dan maar door naar mij. Je kan dus maar één computer hebben waarvan de router luistert naar poort 6881.
Hoe je dat moet instellen hangt ook af van router tot router. Surf eens een beetje rond op de webinterface van je router en je vindt het wel (het is ergens waar je een poort moet invullen en een ip-adres selecteren of invullen).

macpro

macpro op 18 juni 2005 #

Ik heb een Draytek Vigor 2200E router.
Met firmware versie 2.3.6 had ik dit probleem ook.
Hoe langer ik via bittorrent wat ophaalde, hoe trager de hele internet verbinding werd.
Rebooten van de router was dan de enige oplossing.

Inmiddels heb ik firmware versie 2.3.11 geïnstalleerd en die problemen zijn nu opgelost.

moodjoo

moodjoo op 18 juni 2005 #

"mollie319"

Hoe je dat moet instellen hangt ook af van router tot router. Surf eens een beetje rond op de webinterface van je router en je vindt het wel (het is ergens waar je een poort moet invullen en een ip-adres selecteren of invullen).

Voor een Airport Extreme gaat dat zo: http://www.portforward.com/apple/AirportBSX-portforwarding.htm

Borg

Borg op 18 juni 2005 #

Bedankt voor al jullie reacties!
Als ik in het Airport-hulpprogramma bij ‘Poortkoppeling’ poorten toe wil voegen, kan dit niet. De knop ‘voeg toe’ is grijs en kan niet aangeklikt worden.
Op deze manier kan het dus niet.
Wat ik vreemd vint: Als ik onder 10.3 het programma PPTP-GUI gebruikte om een verbinidng te maken met internet, dan had ik dit probleem niet, de downloadsnelheid bleef met programma’s als BitTorrent constant hoog.
Met 10.4 werkt ook dit ‘truukje’ niet meer.
Iemand nog andere suggesties?
 :(

moodjoo

moodjoo op 18 juni 2005 #

Raar dat dat niet werkt. Werkt de knop Importeer (ook onder poortkoppeling) wel? Anders stuur ik je mijn gegevens door en kan je die dan importeren.

AdmiralFreezbee

Kan het niet gewoon zijn dat er weinig seeders zijn op dit moment? Of heb je gewoon geen downloadsnelheid?
De downloadsnelheid kan echt variabel zijn. Ik ben op dit moment iets aan het downloaden: gisteren deed ik er nog naar schatting 59 dagen over. Zonder erg veel bij te downloaden heb ik nu maar 12 uur meer nodig.

Dat doet me er aan denken: is de tracker wel verbonden?

Borg

Borg op 18 juni 2005 #

Ik ben op dit moment verbonden met ’31 seeds in 63 peers’, de downloadsnelheid is 71,2 kb/s, de uploadsnelheid 48,2 kb/s. Dit lijkt me toch allemaal prima?
Maar over een kwartier of zo, gaat het allemaal terug lopen, zonder aanwijsbare reden.

fnk

fnk op 18 juni 2005 #

Als je ADSL hebt hoe hoger je upload, gaat van je douwnload af.
Knijp je upload af naar 10 of 20 k ( hangt van je verbinding af) en je douwnload gaat omhoog.

Vin

Vin op 18 juni 2005 #

Ik heb een sitecom WL 114. Moet ik dan naar virtual server om een poort open te zetten?? Volgens mij wel maar ik weet t niet zeker…

Ik wil poort 49152 open hebben en zo heb ik t gedaan:

ID 1 ben ik met m’n iBook…

AdmiralFreezbee

Probleem is een beetje dat router A dat port forwarding noemt, de andere dan weer Virtual Server. Maar volgens mij is wat je gedaan hebt juist.

Vin

Vin op 18 juni 2005 #

oké dan! Dan kan iedereen die t niet snapt dit plaatje als voorbeeld gebruiken….

Borg

Borg op 19 juni 2005 #

Ook de knop ‘importeer’ werkt niet, ook deze is grijs en kan niet aangeklikt worden…

Over dit topic

Gestart op 18 juni 2005 door Borg

Laatste reactie door Borg

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen