One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » hoe deel ik mappen tussen verschillende mac gebruikers ?

hoe deel ik mappen tussen verschillende mac gebruikers ?

Profielfoto van JohnHenry

JohnHenry op 19 oktober 2012 #

Hoe deel ik mappen tussen verschillende mac gebruikers ?

Bv stel ik wil dat gast gebruikers ook bij mijn movies map kunnen..

Profielfoto van Nielsvr

Nielsvr op 19 oktober 2012 #

Systeem voorkeuren -> Delen -> Bestandsdeling

Hoe zie ik de mappen dan terug bij het andere account ?

Profielfoto van Soulshaker

Soulshaker op 19 oktober 2012 #

In finder , links , bij gedeeld.
Als die map enkel voor sommige gedeeld word zal je nog moeten inloggen.

Profielfoto van Ruben

Ruben op 19 oktober 2012 #

Als je de betreffende map hebt toegevoegd via de optie Bestandsdeling en de rechten goed hebt gezet kan je er gewoon naartoe navigeren via Finder. In het mapje “Users”, daarbinnen de map van de betreffende gebruiker en daarbinnen vind je mappen van die gebruiker. Ik neem tenminste aan dat je het over meerdere gebruikers op dezelfde computer hebt, aangezien je het over een gast-account hebt?

[Edit]

De methode die Soulshaker heeft gegeven terwijl ik nog aan het typen was is de manier wanneer het om verschillende gebruikers op verschillende computers in hetzelfde netwerk gaat.:-)

Profielfoto van Domtoren

Domtoren op 19 oktober 2012 #

Bedoeld John Henry niet dat de gebruikers op dezelfde Mac zitten? Het klinkt niet alsof hij wil delen over het netwerk.

In dat geval, de map die je wilt delen selecteren, appeltje-i voor de informatie over de map (of rechtsklikken en ‘toon info’ selecteren). Onderaan dat scherm kun je bepalen wie toegang heeft tot de map.

Je de gastgebruiker daar niet selecteren. Dus je moet of iedereen toegang geven, of speciaal een account voor je gasten aanmaken en die dan toegang tot de map geven.

[Edit] Ruben was me net voor…

Profielfoto van Ruben

Gastgebruikers vallen (volgens mij) in de categorie “Iedereen”, dus wil je gastgebruikers toegang geven, dan “Iedereen” toegang geven. In dat geval is het uiteraard wel raadzaam alleen leesrechten te geven voor “Iedereen”. Een andere optie (als het niet zo vaak voorkomt of een beperkt aantal bestanden betreft) is de bestanden gewoon in je publieke map zetten. Daar kunnen standaard andere gebruikers al in kijken.

Ik zie de mappen er niet tussen staan.
Het gaat idd om 2 gebruikers op 1 macbook.

Als ik naar het gast account ga, dan naar MacnitoshHD->users->username zie ik daar de mappen welke ik gedeeld heb niet tussen staan…..

Profielfoto van Ruben

Da’s vreemd… om welke versie van OS X gaat het?

Profielfoto van Ruben

Check ook nog even “Preferences” -> “Users & Groups” -> “Guest User” -> “Allow guests to connect to shared folders”.

…of in het Nederlands “Voorkeuren” -> “Gebruikers en groepen” -> “Gastgebruiker” -> “Sta toe dat gasten verbinding maken met gedeelde mappen”.

het gaat om Lion.
Ik zal het geen hierboven even proberen

Profielfoto van mackerjack

mackerjack op 19 oktober 2012 #

en die films in ‘> gebruikers > gedeeld’ zetten?

Profielfoto van Ruben

Nog even alle stappen onder Lion…

Ingelogd als gebruiker waarvan je de mappen wilt delen (in dit voorbeeld Ruben):

System Preferences…
Sharing
File Sharing

Op het plusje onder “Shared Folders” klikken
Navigeer naar de map die je wilt delen
Klik op [Add]

Klik op de toegevoegde map onder “Shared Folders”
Klik daarnaast bij “Users” op “Everyone” en zet dit op “Read Only” (of wat je wilt)

Nu aangelogd als gast-gebruiker en de map is via de Finder te bekijken (maar leeg in dit voorbeeld)

JohnHenry 4 jaren geleden #

Heel raar ik doe precies dat, maar toch staan de mappen er niet bij.
Wel is het me gelukt om mn virtual machine in een map te zetten welke blijkbaar wel toegankelijk was.
Maar helaas kan ik deze niet opstarten omdat ik hier niet voldoende toestemming voor heb oid.

Ik heb rechterklik op de VM gedaan en toegang gegeven voor iedereen, lezen en schrijven.
maar alsnog kan ik hem niet openen vanaf een andere gebruiker….

Profielfoto van Ruben

Ruben 4 jaren geleden #

Nu maak je er ineens een heel anders verhaal van. Je hebt het nog niet eerder over een Virtual Machine gehad. :-S Wat gebruik je daarvoor? Ikzelf gebruik Parallels en daarbij kan je bij het maken van een Virtual Machine aangeven of deze alleen voor de huidige gebruiker (standaard) of voor iedereen bruikbaar moet zijn.

Leg nog eens exact uit wat je aan het proberen bent, dan is het vast wel op te lossen.;-)

JohnHenry 4 jaren geleden #

Oke thx voor de hulp btw!

De situatie:

Gebruiker 1 draait windows via VMware

Gebruiker 2 wil deze virtual machine ook gebruiken

Dus ik wil de virtual machine van gebruiker 1 delen met gebruiker 2.

nu heb ik deze VM in een map gedaan welke toegankelijk was voor gebruiker 2, en ook toegang geven voor iedereen etc. Maar toch lukt het niet.

Profielfoto van Ruben

Ruben 4 jaren geleden #

Okee, duidelijk.:-)

Ben momenteel aan het werk op een plek waar ik geen VMWare voorhanden heb, maar als er tussentijds niemand anders met de oplossing komt zal ik het vanavond eens proberen na te doen, of met duurdere woorden: repliceren.;-)

Profielfoto van fred44nl

fred44nl 4 jaren geleden #

je hebt ongetwijfeld de map, waarin de VM staat voldoende rechten gegeven.
maar dat geldt waarschijnlijk niet voor de inhoud van die map.
en dan is er nog de inhoud van de VM.
je zult aan de slag moeten met ACL’s
hierover is op internet wel het een en ander te vinden, bijv.
http://ad.hominem.org/log/2005/07/acl.php

het punt is nml. dat onder OS X de eigenaar van een bestand mag lezen en schrijven, terwijl andere gebruikers doorgaans alleen mogen lezen. en soms zelfs dat niet.

Profielfoto van Ruben

Ruben op 21 oktober 2012 #

Ik ben er gisteren niet aan toe gekomen het te testen omdat ik ook geen VMWare meer bleek te hebben. Ik deze zojuist even van de server van het werk gekopieerd en zal eens een poging wagen en proberen het probleem op te lossen.;-) Nog even geduld.

Profielfoto van Ruben

Het probleem bleek inderdaad te zijn wat Fred al aangaf, een rechtenkwestie. Ik heb een nieuwe VM aangemaakt als beheerder, iedereen lees- & schrijfrechten gegeven op het betreffende bestand en bovenliggende folders en nog steeds mocht ik de VM als gast niet starten.

Het VM bestand is echter een “package” en wanneer je met de rechter-muisknop kiest voor “Show Package Content” dan bevat dit pakketje (in mijn testgeval) 29 afzonderlijke bestanden welke niet toegankelijk zijn voor de groep “iedereen”.

Nadat ik voor alle bestanden in het package afzonderlijk “iedereen” volledige rechten heb gegeven kon ik de VM ook als gast staren en gebruiken.

Dit is echter wel een omslachtige en bewerkelijke manier. Voor alle bestanden in het pakket de info openen en de rechten aanpassen is niet echt een “mac-like” methode om de VM bruikbaar te maken voor gasten.

Misschien weet iemand hier op OneMoreThing er een snellere manier voor of een of ander handig terminal commando om dit met een chmod in een keer goed te regelen?

Ik zal intussen ook nog een beetje verder puzzelen en experimenteren…

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 21 oktober 2012 #

het probleem is, dat een bestand normaal gesproken de rechten van de gebruiker krijgt.
onder windows bijv. krijgt een bestand de rechten van de folder.
dus daar hoe je alleen maar de folder de juiste rechten te geven.
bij OS X werkt dat niet zo.
dat kun je waarschijnlijk wel goed krijgen door het volgende terminal-commando uit de eerder gegeven link:

sudo chmod -R +a “megan allow read,write,append,delete,
list,search,add_subdirectory,delete_child,
file_inherit,directory_inherit”
/Users/Shared/Pictures/iPhoto\ Library

uiteraard aangepast aan jouw gebruikersnamen.
je kunt ook een gerbuikersgroep aanmaken en de gebruikers, die hier mee moeten werken in die groep zetten.
dan hoef je die sodu chmod waarschijnlijk maar één keer te doen.

Profielfoto van Ruben

Fred, jouw methode geeft een bepaalde gebruiker volledige rechten tot een bestand, maar hoe geef je dit dan aan voor gasten? Is dit ook een bepaalde user onder Mac OS X? (Guest misschien?)

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 21 oktober 2012 #

ik denk dat je dit via een group moet doen.
of je Guest aan een nieuwe group kan toevoegen weet ik niet, maar dat kun je makkelijk testen.

edit:
je kunt Guest toevoegen aan een group.
ook moet je dan bij Guest aanvinken dat er verbinding met gedeelde mappen gemaakt mag worden.

Over dit topic

Gestart op 19 oktober 2012 door JohnHenry

Laatste reactie door fred44nl

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?