One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » Geen internet, wel half netwerk…

Geen internet, wel half netwerk…

Lexis

Lexis 4 jaren geleden #

Hallo,

Sinds twee dagen heb ik problemen met mijn internet, op alle 3 internet capabele apparaten (MBP, Mac mini en iPhone). De problemen begonnen met ontzettend traag internet, alsof ik via GPRS aan het surfen was…

Ik ben volgens m’n airport verbonden met het netwerk, maar er staat wel een uitroepteken door het Airport logo.

Ik heb dus geen internet, maar ben wel verbonden met het netwerk en kan wel in de router instellingen komen. Ik zie mijn Mac mini niet in het netwerk met mijn MBP.

Als ik opnieuw verbind met het netwerk krijg ik heel even een IP adres toebedeeld, waarna die toch weer wegvalt, en het uitroeptekentje komt. In mijn router instellingen vind ik niets bijzonders. Het grappige is dat wanneer ik bedraad aansluit (via de switch op m’n kamer) ik ook geen internet heb…; het is dus geen draadloos probleem (zou ik willen zeggen).

Het grappige (nouja, eigenlijk niet zo grappig) is dat een huisgenoot (met windows pc’s) wel gewoon internet heeft; draadloos, en nog snel ook.

Wat kan er aan de hand zijn?

De hulp wordt zeer gewaardeerd!

Julian

Vinhelper

Vinhelper 4 jaren geleden #

Al eens het ”Diagnostische netwerkinfo” -programma gedraaid?
Dan kun je vinden in Systeem>Bibliotheek>CoreServices
Post maar even het resultaat.
En ook al eens alle apparaten uitgezet (echt alles uit) en dan 1 voor 1 weer opstarten?:wink:

Lexis

Lexis op 16 juni 2010 #

Nouja, dat is niet echt een nuttig programma, draai het wel vaker, maar het heeft zelden iets opgelost.
Hier in ieder geval het resultaat:

Als ik de instellingen handmatig configureer is het netwerkinstellingen lampje ook groen, ik weet namelijk dat de IP range anders is dan het IP adres wat de airport zichzelf toebedeeld (die sterkt lijkt op m’n IP adres op de TU Delft).
Ik ga nu even de apparaten herstarten, wat eigenlijk onnodig zou moeten zijn omdat mijn huisgenoot wel internet heeft, of zie ik dat verkeerd?

Hansi2124

Hansi2124 op 16 juni 2010 #

Kan nooit kwaad.

Retyro

Retyro op 16 juni 2010 #

@Lexis: Dat zie je verkeerd, ik heb het probleem ook wel eens (weliswaar niet met een apple router maarja). Soms traag internet, soms geen internet (terwijl ik wel in de router kan komen). Even de router uit en aan zetten en het werkt bij mij altijd weer.

Ik zeg dus niet dat het bij jou ook gaat werken maar de kans bestaat wel. Daarnaast kan het natuurlijk ook helpen om met het modem even hetzelfde te doen.

Hansi2124

Zet het niet gelijk weer aan, maar laat er ongeveer een minuut tussen zitten.

arri

arri op 16 juni 2010 #

vooral zo’n wifi basestation kan wel eens de draad kwijt zijn. basestation herstarten helpt dan.

andere optie is dat iemand zn internet sharing aan heeft staan, en zo een dhcp-conflict veroorzaakt.

Lexis

Lexis op 16 juni 2010 #

Het is een beetje jammer, want m’n huisgenoot (bij wie de linksys router in dr kamer staat) is er niet.
Ik houd jullie op de hoogte, want ik hoop dat dat het oplost.

Vinhelper

Vinhelper op 16 juni 2010 #

Het beste is idd (zoals ook hierboven gezegd) 1 voor 1 opstarten. Beginnen bij je modem en via alle apparaten ertussen naar de Macs en andere computers toe. Zodra het ene helemaal is opgestart kun je de volgende starten enz.:wink:

Retyro

Retyro op 16 juni 2010 #

@Hansi2124:
Dat zegt iedereen altijd ja, maar bij mij werkt het ook als ik hem direct weer aan doe. Snap het ook niet helemaal, uit is toch uit, dan maakt het toch niet uit of je nou 3 sec wacht of 60? Met een apparaat dat zichzelf afsluit kan ik het nog wel begrijpen maar bij een router is het gewoon de stekker er uit trekken, dus geen stroom, dus direct helemaal uit lijkt mij.

Lexis

Lexis op 16 juni 2010 #

@Retyro
Er was wel degelijk een reden voor om even te wachten, ik had zelf altijd 5 seconden geleerd; misschien is het ivm een condensator in de router die eerst ontladen moet worden o.i.d..?

Hansi2124

Zelfs in de handleiding van mijn  digitale tv-decoder staat dat, dus er zal inderdaad wel een technische reden voor bestaan. Ik volg die raad altijd maar op…..

Kees vdS

Kees vdS op 16 juni 2010 #

Hallo,

Ik heb het probleem ook.
De iMac laat zien dat er een verbinding is, maar ik heb geen internet, niet via WiFi en niet via de kabel.
Ik heb de router herstart.
Met de PC kan ik zoals jullie kunnen zien wel verbinding, maar niet met de Apple.

Gisteren was de tijd instelling in eenkeer herset naar 01.01.2001
Ik moest toen opnieuw contact met mijn netwerk maken, maar alles functioneerde gewoon.
Vandaag niets. Ik kan ook niet m.b.v. de iMac in de router komen, met de PC wel.

Wie weet raad?

Vinhelper

Vinhelper op 16 juni 2010 #

Ook voor jou geldt dit:

Al eens het ”Diagnostische netwerkinfo” -programma gedraaid?
Dan kun je vinden in Systeem>Bibliotheek>CoreServices
Post maar even het resultaat.
En ook al eens alle apparaten uitgezet (echt alles uit) en dan 1 voor 1 weer opstarten?:wink:

:smile:

Kees vdS

Jazeker dat heb ik gedaan.
Ik ben al wat verder gekomen, in de iMac staat een ‘raar’ ip-adres deze moet maar eens omzetten naar een bekent ip adres.

Kees vdS

Via de kabel heb ik inmiddels wel verbinding, maar via AirPort nog steeds niet.

Kees vdS

En nu ook via AirPort.
Ik kreeg via DHCP eerst een vreemd IP adres.
Nadat ik verbinding met de kabel had gekregen, kreeg ik via AirPort ineens ook een goed IP adres.

Ik zal zo de iMac afsluiten en hetstarten, om te zien of ik dan weer verbinding kan krijgen.

Kees vdS

Ook na een koude start krijg ik weer verbinding.
Wat er nu anders is geworden weet ik niet daar ik eigenlijk niets heb veranderd.

Lexis

Lexis op 16 juni 2010 #

Ik heb zowel via de kabel als via de airport geen verbinding, en heb echt alle apparaten opnieuw opgestart (m’n huisgenoot was inmiddels thuis). Ik krijg inderdaad ook een ‘vreemd’ IP adres toegewezen en probeer deze te wijzigen naar de goede IP-range, maar geen resultaat…

@Kees vdS, watvoor Mac heb je?

Lexis

Lexis op 16 juni 2010 #

Inmiddels heb ik weer verbinding met de router (omdat ik handmatig de goede IP range heb ingevoerd), maar nog steeds geen internet… Wat gaat er precies fout?

Lexis

Lexis op 16 juni 2010 #

Om het iets duidelijker te maken; dit is het IP adres wat hij mij steeds toewijst:

En zo zouden de instellingen moeten zijn:

Maar met deze instellingen kan ik wél in de router, maar niet op internet…

Ik heb in de netwerkvoorkeuren ook al een nieuwe locatie aangemaakt om met ‘cleane’ instellingen te werken. En uiteraard m’n kompjoeter al 10 keer opnieuw opgestart.

Ik internet nu trouwens steeds via mijn iPhone (tethering).

iMad

iMad op 17 juni 2010 #

Router adres invoeren en ook DNS als je die niet automatisch krijgt.

Heb je de instellingen van de Linksys router al bekeken?

Kees vdS

Kees vdS op 17 juni 2010 #

Lexis op 16 juni 2010

Ik heb zowel via de kabel als via de airport geen verbinding, en heb echt alle apparaten opnieuw opgestart (m\’n huisgenoot was inmiddels thuis). Ik krijg inderdaad ook een \’vreemd\’ IP adres toegewezen en probeer deze te wijzigen naar de goede IP-range, maar geen resultaat…
@Kees vdS, watvoor Mac heb je?

iMac 20″

Kees vdS

Kees vdS op 17 juni 2010 #

Lexis op 16 juni 2010

Om het iets duidelijker te maken; dit is het IP adres wat hij mij steeds toewijst:

En zo zouden de instellingen moeten zijn:

Maar met deze instellingen kan ik wél in de router, maar niet op internet…
Ik heb in de netwerkvoorkeuren ook al een nieuwe locatie aangemaakt om met \’cleane\’ instellingen te werken. En uiteraard m\’n kompjoeter al 10 keer opnieuw opgestart.
Ik internet nu trouwens steeds via mijn iPhone (tethering).

Een dergelijk adres kreeg ik ook.
Zoals ik schreef eerst totaal geen verbinding.
Later alleen met de kabel en op het einde met Airport
Vanochtend kreeg ik niet direct verbinding met Mail maar wel met Safari.
Vreemd, maar nu werkt alles zo te zien wel weer.

Gastje01

Gastje01 op 17 juni 2010 #

Als je de IP instellingen al handmatig doet, stel dan ook je het adres van je router en een DNS server in, anders werkt er alsnog niks buiten je netwerk. Ik denk dat je probleem bij je router ligt, die wil namelijk geen IP-adres aan je mac uitdelen. Is het een optie om dat ding eens helemaal te resetten en alles opnieuw in te stellen? Dit heeft bij mij vaker geholpen (voordat ik een server draaide).

Begin maar eens met een verbinding die via een ethernetkabel loopt, draadloos komt later wel.

Lexis

Lexis op 17 juni 2010 #

Oke, dat brengt mij bij een andere vraag… Hoe weet ik de DNS server?

Gastje01

Gastje01 op 17 juni 2010 #

Gebruik 8.8.8.8 en 8.8.4.4 (Google DNS) even om te proberen.

Lexis

Lexis op 17 juni 2010 #

Oke, ik heb weer internet.
Wat een raar probleem. Ik heb net direct mijn mac direct via ethernet aangesloten en in de netwerkinstellingen weer via DHCP gezet en de DHCP lease vernieuwd.
In de routerinstellingen (waar ik gewoon bij kon) wat dingetjes heen en weer veranderd en opeens had ik weer internet; zowel draadloos als bedraad.

Bedankt voor de hulp!

Kees vdS

Kees vdS op 18 juni 2010 #

Vanochtend had ik weer hetzelfde probleem, inderdaad een IP adres dat begon met 169.
Eerste de DHCP uitzetten, de IP adressen invoeren. Het lukte niet om een verbinding te maken. Daarna de DHCP weer aangezet de lease vernieuwen en zie daar weer een verbinding.

Ik heb van de week wel de update van M$ office gedraaid, maar daar kan het toch niet aan liggen?

Groet,
Kees.

Kees vdS

Kees vdS op 19 juni 2010 #

Het lijkt wel of de iMac zijn instellingen op dit gebied niet vast houdt.
Ook heb ik het slotje dicht gezet, maar iedere keer als ik geen verbinding heb staat het slotje ook weer open.
Wie weet hoe ik dit op kan lossen?

Over dit topic

Gestart 4 jaren geleden door Lexis

Laatste reactie door Kees vdS

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen