One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » Foto uploaden via webpagina van bijv. Marktplaats ?

Foto uploaden via webpagina van bijv. Marktplaats ?

rlvdijk

rlvdijk op 10 oktober 2007 #

Hallo,

Sinds enige weken ben ik de trotse eigenaar van een iMac (ja, die aluminium…) en het bevalt allemaal prima. Alleen heb ik toch nog wel wat ‘overstapproblemen’.

Bijvoorbeeld : hoe selecteer ik een foto, die ik wil uploaden naar bijvoorbeeld Marktplaats, vanuit een webpagina ?

Ik klik op ‘Bladeren’  op de Marktplaats-pagina en dan verschijnt m’n Finder-venster. Maar alle foto’s zitten in iPhoto, en die kan ik via de Finder (voor zover ik weet) niet direct benaderen. Dus hoe selecteer ik nu een foto ?

Thanks !

Rutger

Edwin66

Edwin66 op 10 oktober 2007 #

Safari werkt niet altijd samen met de ontwikkelde website, zoals bijv. marktplaats. Gebruik hiervoor bijv. FireFox (alternatief voor Safari) http://www.mozilla-europe.org/nl/products/firefox/

MarcelK

MarcelK op 10 oktober 2007 #

Dat is niet de oplossing van het probleem. Het ligt niet aan Safari dat hij niet bij de foto’s van iPhoto kan.  Dat kan sinds de nieuwe versie gewoon niet meer. (Ook niet via Firefox e.d.)

Iemand anders een oplossing?

Welles

Welles op 10 oktober 2007 #

@Edwin66: Wat een onzin: ten eerste werkt Marktplaats prima in Safari, ten tweede zit de topicstarter dan nog met hetzelfde probleem, namelijk dat je niet simpel vanuit het Finder-keuzevenster in Safari (of welke browser dan ook) je iPhoto-library kan benaderen. Het makkelijkst is om even een kopietje van de betreffende foto’s op je desktop te zetten (eventueel via een export waarin je ook de grootte alvast wat inperkt) en dan Safari (of welke browser dan ook) naar dat bestandje op je desktop te wijzen. Na upload gooi je het dan weer weg van je desktop.

Ik erger me zo aan forum-”oplossingen” waarbij je meteen geadviseerd wordt een heel ander softwarepakket te installeren dat niet eens een oplossing biedt voor het oorspronkelijke probleem. Firefox installeren is NIET de oplossing voor ELK probleem, en de meeste beginnende-gebruikers zul je er alleen maar verder het bos mee insturen…

jf

jf op 10 oktober 2007 #

"MarcelK"

Dat is niet de oplossing van het probleem. Het ligt niet aan Safari dat hij niet bij de foto’s van iPhoto kan.  Dat kan sinds de nieuwe versie gewoon niet meer. (Ook niet via Firefox e.d.)

Iemand anders een oplossing?

Niet de meest elegante, maar wel effectief:

- exporteer in iPhoto de foto’s die je wilt gebruiken naar een ‘normale’ map (bijvoorbeeld de map ‘afbeeldingen.
- selecteer in bijvoorbeeld marktplaats de foto’s uit die map.

Zo is het mij tot nog toe altijd gelukt. Foto’s kun je na gebruik (verkoop) weer weggooien.

Breuf

Breuf op 10 oktober 2007 #

Ik weet de exacte lokatie niet maar je foto’s zullen toch ergens in een map op je harddisk staan en deze map moet je ook via de finder gewoon kunnen benaderen lijkt me.

Of onderschat ik de “blij-af-is-van-mij” mentaileit van iPhoto ’08?

Breuf

Edwin66

Edwin66 op 10 oktober 2007 #

Een tijdje geleden was het plotseling niet meer mogelijk om via Safari foto’s te uploaden naar Marktplaats, ongeacht of de foto nu in iPhoto of bijv. op je desktop stond. Dit probleem ondervonden div. andere MAC gebruikers ook, zie het forum op marktplaats. Firefox bleek toen een werkend alternatief te zijn. Blijkbaar heeft Marktplaats het probleem opgelost en kan Safari weer gebruikt worden om ook foto’s te uploaden.

KarelWillem

KarelWillem op 10 oktober 2007 #

Neemt niet weg dat foto’s ge-upload via Safari (3.xx) bij mij nog steeds niet bij Marktplaats aan komen.

Diezelfde foto’s via Firefox wèl.

Net als het feit dat je bij Marktplaats niet kunt kiezen voor vet en cursief in je advertentie en in Firefox wel

Oppie

Oppie op 10 oktober 2007 #

Makkelijkst:
sleep de foto (of paar foto’s, meer zal het niet zijn) vanuit iPhoto op je bureaublad (eventueel met gebruik van Eposé), en kies ze dan in het venster van Markplaats. Klaar… gooi ze weer weg.

(edit: Safari (3.0.3) geeft wel de mogelijkheid tot upload, maar het gebeurt idd niet daadwerkelijk.)

buxx

buxx op 10 oktober 2007 #

Ik sleep vanuit iPhoto de foto naar mijn bureaublad en upload naar Marktplaats, of welke andere site dan ook vanaf die lokatie.
Na het verzenden gaat het bestand de prullenbak ik. prima oplossing dacht ik zo. Hoe je ook niet moeilijk is een mappenstructuur te zoeken, die er in iPhoto ’08 al helemaal niet meer is, maar dat terzijde.

rlvdijk

rlvdijk op 10 oktober 2007 #

Bedankt voor de tips: inderdaad via een tussenmap gaat het snelst.

Bergbewoner

Bergbewoner op 11 oktober 2007 #

Ik vind dit dus echt een waardeloze oplossing. Het is zeer irritant dat je de foto’s in Iphoto ’08 niet kunt benaderen vanuit andere programma’s.

Ik werk veel met photoshop en als ik nu foto’s uit een serie wil bewerken dan moet ik die eerst exporteren, bewerken en vervolgens weer terugzetten in Iphoto! Waanzin! Ik wil ze gewoon rechtstreeks kunnen bewerken.

Ik vind het echt te gek voor woorden dat Apple hier zo moeilijk over doet, een programma dat bestanden afschermt heb ik nooit eerder gezien.

Iemand al een oplossing hiervoor? (zonder een tussenmap dus)

hansenonline

hansenonline op 11 oktober 2007 #

ik werk dan niet meer met iphoto en al zeker nr8, maar ik neem aan dat de afbeeldingen nog steeds via dezelfde manier te benaderen zijn. afbeeldingen>iphotolibrary>2007>10>11 voor een foto die je vandaag gemaakt hebt.
om een foto voor marktplaats klaar te maken maakt het niet uit of je dit in photoshop of iphoto doet. je kan nu eenmaal niet het originele 10 megapixel 2200×3000 bijv gebruiken.

Bergbewoner

Bergbewoner op 11 oktober 2007 #

Via Finder zijn de foto’s te benaderen, maar wel via een omweggetje, je moet namelijk eerst  het ‘package’ openen voordat je er heen kunt gaan.

Maar via een andere programma kun je er niet bij, je ziet dan alleen Iphoto Library en als je vervolgens daar in wil kijken, opent Iphoto zich!

De mogelijkheid om dus rechtstreeks een bestand te openen, buiten de finder (en de omweg) om, is dus niet aanwezig.

En elke keer de foto’s exporteren werkt totaal niet.

Oppie

Oppie op 11 oktober 2007 #

"Bergbewoner"

Ik werk veel met photoshop en als ik nu foto’s uit een serie wil bewerken dan moet ik die eerst exporteren, bewerken en vervolgens weer terugzetten in Iphoto! Waanzin! Ik wil ze gewoon rechtstreeks kunnen bewerken.

Maar dit kun je toch prima?!
iPhotovoorkeuren>Algemeen>Bewerk foto: in Photoshop selecteren.

unSOUND

unSOUND [moderator] op 11 oktober 2007 #

"Bergbewoner"

Via Finder zijn de foto’s te benaderen, maar wel via een omweggetje, je moet namelijk eerst  het ‘package’ openen voordat je er heen kunt gaan.

Je kunt gewoon meerdere foto’s selecteren en naar je bureaublad slepen… makkelijk zat.

Ten tweede kun je een (serie) foto(s) heel makkelijk bewerken in Photoshop, gewoon een selectie maken in iPhoto, en slepen naar het Photoshop icoon in je dock. Als je de foto’s weer hebt opgeslagen, staan de nieuwe versies automatisch al in iPhoto.

Tot nu toe zijn alle dingen waar je zo over loopt te blazen dus helemaal niet waar. Misschien eerst eens in de handleiding duiken voor je begint te klagen dat iets niet kan ?

KJ

KJ op 13 oktober 2007 #

Ik reageer nog even op dit topic. Hoe krijg je het voor elkaar meerdere (meer dan 10) foto’s snel te uploaden naar websites?

Ik noem een voorbeeld, ik ben op reis en houd me reisverslag bij op waarbenje.nu. Mijn moeder heeft voor mij ruimte gekocht om zo’n 200 foto’s op te slaan. Moet ik die nu allemaal stuk per stuk gaan uploaden of bestaan hier programma’tjes voor. Ik heb ze namelijk nog niet gevonden.

Bergbewoner

Bergbewoner op 14 oktober 2007 #

"unSOUND"

Ten tweede kun je een (serie) foto(s) heel makkelijk bewerken in Photoshop, gewoon een selectie maken in iPhoto, en slepen naar het Photoshop icoon in je dock. Als je de foto’s weer hebt opgeslagen, staan de nieuwe versies automatisch al in iPhoto.

Tot nu toe zijn alle dingen waar je zo over loopt te blazen dus helemaal niet waar. Misschien eerst eens in de handleiding duiken voor je begint te klagen dat iets niet kan ?

Nou, dan ‘blaas’ ik nog even verder: Ik ben gewend om via het Photoshop menu te werken en gewoon via ‘open’ mijn foto’s te openen……. Dat is een werkwijze die ik me aangewend heb en waar ik snel mee kan werken. Dat ik Iphoto open moet hebben staan om via dat programma mijn gewenste foto’s naar Photoshop te krijgen vind ik te gek voor woorden.

Een programma dat mijn eigen foto’s afschermd voor een ander programma vind ik totaal niet handig en op zijn minst vreemd. Ik bepaal liever mijn eigen werkwijze dan dat Iphoto dat voor me doet.

Ja, je kunt op die manier foto’s bewerken, maar dat is niet de manier waarop ik dat wil. Iphoto dwingt mij die werkwijze op. Bij sommige programma’s kan dat niet anders, maar in dit geval is dat totaal niet nodig en roept het bij een gedeelte van de gebruikers vraagtekens en frustratie op. En hoeveel moeite is het nou om dit mogeijk te maken? Ik vind het niet meer dan logisch dat je vanuit elk programma elk bestand kunt openen, Iphoto blijkbaar niet….

Oppie

Oppie op 14 oktober 2007 #

Dat is de manier waarop iPhoto werkt; het is een beheer programma. Kun je verder veel over lullen, het is nu eenmaal zo. Apple heeft dat m.i. terecht gedaan omdat mensen ook in die Library aan het rommelen sloegen, en daarmee de zaak behoorlijk in de war schopten; zoek maar eens hier naar dat soort problemen…
Maar niemand verplicht je iPhoto te gebruiken; als je het niet bevalt gebruik je het toch niet? :?
Of is dat zo gek gedacht?!

En wat je gewend bent, is ook maar een richting die een programma of een OS (PS, Windows) jou heeft gestuurd; er is niets tegen een ‘andere gewenning’. Je zult het wel meer tegenkomen als switcher dat wat je ‘gewend bent’, niet meer werkt…

Helaas voor jou: “Think Different!”

Maar nogmaals: je kunt iPhoto gemakkelijk links laten liggen!

Over dit topic

Gestart op 10 oktober 2007 door rlvdijk

Laatste reactie door Oppie

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen