One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Overige) » formaat pdf verkleinen

formaat pdf verkleinen

west

west op 14 september 2006 #

Hoi,

Ik wil een pdf qua formaat verkleinen, maar kan in Acrobat nergens vinden hoe dat kan. Pdf is 1200×2000 mm en moet naar 25% verkleind worden. Weet iemand hoe ik dat voor mekaar kan krijgen. Alvast bedankt.

sedikit

sedikit op 14 september 2006 #

Misschien zit hier ook ergens een oplossing tussen?:

http://www.versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&action=search&str=pdf&plt%5B%5D=macosx&x=21&y=11

Nikita

Nikita op 14 september 2006 #

Als je Photoshop hebt, kan je de PDF daarin openen en via Image –> Image Size de afbeelding verkleinen naar bijvoorbeeld 25% (bij Pixel Dimension). Da’s de manier die ik altijd gebruik, wellicht zijn er nog wel andere programma’s te vinden op Versiontracker als je geen PS hebt.

computer space

computer space op 14 september 2006 #

Plaatsen in Indegisng en opnieuw exporteren?

sedikit

Volgens mij heb ik het! Maar het is wel in Acrobat 7 Pro:
-open pdf-document
-ga weer naar “File
-click op “reduce file size”

De methode via Photoshop werkt ook, zie boven. Wel daarna de print-optie kiezen, in het print-venster kun je dan weer voor PDF kiezen(hij gaat dan niet printen, maar zet het PDF-document weg)

west

Photshop en/of InDesign oplossing ga ik proberen. Maar kan dit niet rechtsstreeks vanuit Acrobat. Het lijkt zo simpel; afmetingen verkleinen.

computer space

"sedikit"

-open pdf-documen
-ga weer naar “File

Dit gaat over mb’s, niet over afmetingen.

west

Volgens mij verklein je met ‘reduce file Size’ alleen de bestandsgrootte en kan je nergens een ander formaat invoeren.

sedikit

"Martiniman"
"sedikit"

-open pdf-documen
-ga weer naar “File

Dit gaat over mb’s, niet over afmetingen.

Dit misverstand zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar formaat kan toch ook te maken hebben met de hoeveelheid Mb’s?

Esquare

Esquare op 14 september 2006 #

"sedikit"

Dit misverstand zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar formaat kan toch ook te maken hebben met de hoeveelheid Mb’s?

Ja, maar de hoeveelheid MB’s heeft niet noodzakelijk met het formaat te maken. Zoals in dit geval.  :)

KarelWillem

KarelWillem op 14 september 2006 #

"sedikit"

Daarom schrijft hij ook:
Pdf is 1200×2000 mm en moet naar 25% verkleind worden

sedikit

Een beetje schaamrood hier……

west

Beide manieren werken. Maar ik krijg wel een verschillende bestandsgrootte.
In InDesign de pdf plaatsen, schalen en opnieuw een pdf  op 120 dpi maken levert een pdf op van 1mb. In Photshop de bestaande pdf openen op 120 dpi, schalen en vervolgens bewaren als pdf levert een pdf van 5,3 mb op? Weet iemand hoe dit kan?

1 mb lijkt me acceptabel. Ik heb nl voor een klant informatiepanelen gemaakt (formaat 1200x2000mm) en deze panelen willen zij als download op hun website zetten. De afmetingen en bestandsgrootte zijn dan natuurlijk onzin. Ik wil ze plaatsen op formaat 400×240 mm op 120 dpi. Een download van 1 mb lijkt me acceptabel.

Ik blijf het vreemd vinden dat je niet rechtstreeks van Acrobat kan verkleinen. De pdf heb ik nl al klaar. Hoge resolutie pdf’s om een plot van te maken. Wat is er nou voor de handliggender en veiliger om deze te gebruiken en afmeting en resolutie aan te passen. Ik blijf benieuwd of er toch niet een oplossing mogelijk is rechtstreeks vanuit Acrobat. Het kan nl handig zijn als je één bestand op verschillende afmetingen moet aanleveren.

Verder zou ik ook willen weten, of de kwaliteit overeind blijft, als je een pdf importeerd in InDesign en er dan weer een pdf van maakt.

Wie weet hebben jullie nog een antwoord op deze vragen, maar alvast bedankt voor jullie hulp.

computer space

Photoshop maakt er (onnodig) een bitmap van. In Indesign wordt de PDF gewoon ingekapseld in de nieuwe PDF met schaal 25% kleiner. Precies wat je wilt, maar net even omslachtiger. Overigens kun je ook in acrobat printen met 25% kleiner en dan opslaan als PDF kiezen :D

west

Hoe doe je dat Martiniman?  

Ik (Adobe Acrobat 6.0.2 Pro) zie niet hoe je onder print een percentage kan invullen. Als ik vanuit dit venster wil bewaren als pdf krijg ik de melding ‘Saving a PDf file when printing is not supported. Instead choose Save from the File menu’. Maar hier hetzelfde probleem geen mogelijkheid afmetingen aan te passen.

Brak Mak Morn

Brak Mak Morn op 14 september 2006 #

Ik zou het gewoon in Illustrator doen. Openen, schalen en weer opslaan als pdf. Enige nadeel is dat eventuele snijtekens e.d. ook mee verkleinen, natuurlijk. Evt. in Acrobat “Geavanceerd > PDF optimaliseren” uitvoeren om de bestandsgrotte aan te passen.

computer space

"Brak

Ik zou het gewoon in Illustrator doen.

Nadeel is dat met een beetje pech de PDF niet lekker opent, bijvoorbeeld door een missend font. InDesign zal daar niet over piepen.

"west"

Hoe doe je dat Martiniman?

In preview (voorvertoning):
Page setup instellen op 80% oid.
Print
Save as PDF….

west

Begrijp het nog steeds niet Martiniman. Page Setup uiteraard geen probleem. Maar ik kan in Print niet bewaren als pdf. Zie vorige bericht voor de melding die ik dan krijg.

computer space

Dat is toch een Acrobat Error?
Ik vroeg het je in Voorvertoning te proberen, die gratis bekijk-app van Apple !

west

Voorvertoning! Sorry even overheen gelezen. Zo lukt het inderdaad. Bedankt.

Over dit topic

Gestart op 14 september 2006 door west

Laatste reactie door west

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen