One More Thing » Community » Forum » Pro » Web ontwikkeling » Float versus position

Float versus position

Kievit op 02 juli 2012 #

Dag OMT-ers,
Ik ben tamelijk nieuw met CSS, wie kan me het verschil uitleggen tussen het positioneren met float of met position (relative, fixed, absolute).
Met float kan ik de meeste dingen ook voor elkaar krijgen…

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 03 juli 2012 #

Position staat voor hoe het zich gedraagt tov andere objecten. Float staat voor de richting waar iets naartoe “drijft”.

position: relative; en float: left; wil zeggen dat de div naar links “drijft” en aansluit op het meest linkse object of kader waar het past.
position: absolute; en float: left; wil zeggen dat de div onafhankelijk van de layout naar links drijft. Vaak overlapt de div dan eerder geplaatste objecten.

In beide gevallen kan je via margin de div op de pixel nauwkeurig plaatsen in de layout. Let wel op! Soms lijkt float niks uit te maken maar dit gaat niet voor alle browsers op. Je kan beter teveel definiëren zodat je zeker weet dat alle browsers het begrijpen.

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 03 juli 2012 #

Float zorgt ervoor dat het object links of rechts geplaatst wordt en de andere elementen op de pagina eromheen lopen; position gebruik je om aan te geven op welke manier de plek van het ding bepaald wordt, en of het vaststaat ten opzichte van de achtergrond of niet.

Kievit op 03 juli 2012 #

Hartelijk dank heren!
Dus als ik het begrijp: float: laat naast elkaar uitlijnen, en position is simpelweg het gedrag tegenover de achtergrond en de plek waar het vaststaat/ of mee gaat.

Dus als je 3 kolommen o.i.d. hebt, dan gebruik je float.
Wil je een menu hebben die steeds mee gaat met het scrollen gebruik je position.

is dit goed redeneren?

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 03 juli 2012 #

Bijna goed. Het gedrag van de layout t.o.v. scrollen kan je wel beïnvloeden maar niet per styling. Dan moet je aan scripts denken die dit voor je oplossen.*