One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » Finder traag telkens de strandbal

Finder traag telkens de strandbal

rombout

rombout op 26 november 2008 #

Halla allemaal,

Ik heb sinds een week een ZWAAR probleem met naar mijn weten de finder. Om de haver klap krijg ik de bekende strandbal, die naar ff wachten wel weg gaat. Maar dit begint toch wel redelijk irritant te worden. Heb veel gezocht naar oplossingen hiervoor en van alles geprobeerd. Dacht eerst dat het met SPOTLIGHT te maken had. Dus de user list ge-delete, maar geen resultaat. Via de originele DVD disk utility gedraaid en deze gaf ook niets aan. Dus op het einde toch maar een clean install gedaan. Ging de eerste x ook fout maar bij de 2e x alles goed gegaan. Nu is mijn systeem weer terug naar 10.5.2 ben nog bezig de update weer te downloaden. Maar ik het strandballetje komt soms al weer terug. Nu durf ik niet zeggen of dit door het systeem komt wat nog 10.5.2 is of mijn harde schijf. Ik zoek een applicatie die kan checken of deze wel naar behoren werkt. Heb via Onyx het systeem gecheckt en deze zegt dat alles in orde is. Met SMART Utility kreeg ik wel een een melding over een failure op bepaalde sectoren. Nu kan ik de Imac ff niet missen en hoop dus dat er een ander probleem waar iemand iets van afweet.
:sealed:

MrHammond

MrHammond op 26 november 2008 #

Klinkt als een brakke harde schijf, ik heb het probleem ook gehad, naar verloop van tijd deed m’n PowerBook helemaal niks meer, nieuwe harde schijf, en alles liep weer als een trein!

SMART gaf bij mij overigens geen foutmeldingen, dus dat hoeft niet veel te zeggen! Maar als-ie al problemen aangeeft, zou het me niks verbazen als de harde schijf gewoon z’n beste tijd heeft gehad…

Esquare

Esquare op 26 november 2008 #

"rombout"

Ik zoek een applicatie die kan checken of deze wel naar behoren werkt.

Die applicatie heb je gebruikt. Het antwoord zint je misschien niet, maar dat maakt de conclusie niet minder waar.

Als lapmiddel zou je voorlopig met een externe harde schijf kunnen werken.

rombout

zozo… bedankt voor deze super snelle reactie. Ik had een vermoeden dat dit het geval was, maar aangezien ik deze Imac sinds mei heb is dit wel redelijk snel. Heb de laatste tijd wat vastlopers gehad die ik alleen met een harde reset kon oplossen, vermoed dat daar de harde schijf problemen door zijn gekomen.. Maarja doe nog wel even die update naar 10.5.5 hopelijk scheelt dit, kan hem nu gewoon echt niet missen

Esquare

Esquare op 26 november 2008 #

Die vastlopers zijn niet de oorzaak van de problemen met de harde schijf, maar het gevolg ervan. Met een systeemupdate ga je dat niet oplossen.

Los daarvan is een externe harde schijf juist nu een bijzonder verstandige investering, want die harde schijf is dus echt niet meer te vertrouwen.

rombout

Oke… ik wilde sowieso een externe gaan kopen om back-ups van het systeem op te gaan zetten. Ik vond het herinstalleren echt een heel gedoe en tijd rovend. Heb een USB schijfje eraan hangen voor mijn files maar kan ceker beter een firewire kopen voor het system

robindonne

robindonne op 26 november 2008 #

Ik heb dit probleem juist met mijn externe harde schijven.

In veel gevallen , wanneer je Finder opent, hoor je de schijven welke in slaapstand verkeerde, weer wakker worden en is de finder heel eventjes aan het zoeken. idd met een strandbal.

Probeer eerst eens of je externe schijven heb die het openen van de finder vertragen

rombout

da’s een fractie en alleen als je scherm in sluimer stand is geweest. Nee ik bedoel ik ga bv naar apple menu en dan komt soms dus ff die bal of ik gaan naar spotlight en dan komt… het is niet consequent bij elke actie daarom vindt ik het o raar en soms duurt het ook maar 1 a 2 seconden

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 26 november 2008 #

Als je deze Mac pas sinds mei hebt, en het blijkt de hd te zijn, dan is dit niet zomaar redelijk snel, maar idioot snel!
(en dus binnen de garantie periode)

Aangezien de eerste clean instal fout ging (ik zou graag willen weten wat dan precies) lijkt er toch inderdaad iets mis te zijn.
Ik ga er vanuit dat de strandbal terug kwam vóór dat je verder nog iets installeerde (printer, scanner??)

In ieder geval kun je vrij eenvoudig controleren welk proces er nu voor de vertragende strandbal cursor zorgt.
Open activiteitenweergave, en selecteer “alle processen”
Sorteer deze op volgorde van CPU gebruik
selecteer nu de gene met het hoogste verbruik (en later de andere zware verbruikers)
klik op info, en kijk naar het getal achter “poorten”
Dit getal mag variëren, maar als het gedurende 10-15 minuten alleen maar groter wordt, is dit de oorzaak.

gedurende 1 tot 5 sec. de strandbal zien, kan voorkomen. Maar bij 10.5 zou je er toch weinig last van moeten hebben.

rombout

heb met SMART utility ff wat beelden gemaakt van de errors. Bij het programma zitten een aantal vaak gestelde vragen, daar zeggen ze dat je schijf eventueel nog jaren kan werken. Daarom vindt het zo raar dat ie soms maar ff vastloopt

rombout

probleem is dus omdat het een fractie is af en toe kan ik het niet zien bij de processen. nu is het allen FF en windowsserver welke het hoogst komen firefox rond 13%

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 26 november 2008 #

Ik heb zojuist SMART utility ge-run’t
Ik denk dat er echt iets mis is met je HD
Bij mij staat er slechts 1 regel in rode tekst: “Reallocated bad sectors: 1”
Total errors: 0

(pending bad sectors staat bij mij dus ook op 0)

p.s:
ik heb ff ge-googled: “western digital problems
er lag mij n.l. iets bij over problemen met dit merk of model
erg bemoedigend leek het niet…

Godsmack

Godsmack op 26 november 2008 #

Kep zelfde probleem met vrij nieuwe imac.. soms slaat ie helemaal vast, moet ik hard reset doen.. zelfs dan wil ie nog niet eens altijd booten.. krijg ik een ?.. als ik em een hele tijd uit laat dan wil ie wel weer booten.. meestal.

Ik ga deze week naar apple centre haarlem om mijn imac ter reparatie aan te bieden..laat er meteen een 1tb inzetten ipv van de 500 die er nu in hangt..

ps: smart utility gaf geen problemen….

rombout

rombout op 27 november 2008 #

dat klinkt ook heftig. Dat vraag teken betekent toch dat ie de opstart schijf niet kan zien. Dus dan is volgens mij ckers stuk.. k zal snel aan een harde schijf toe zijn denk ik ook

Esquare

Esquare op 27 november 2008 #

"rombout"

Bij het programma zitten een aantal vaak gestelde vragen, daar zeggen ze dat je schijf eventueel nog jaren kan werken. Daarom vindt het zo raar dat ie soms maar ff vastloopt

Dat die schijf nog jaren kan werken, wil ik graag geloven. Maar probleemloos zal dat zeker niet zijn. Als je kijkt naar de ‘Last Error Time’ (3295) dan is die nog maar enkele uren geleden (totale bedrijfsduur is 3297). Er komen dus nog steeds slechte sectoren bij. Kijk over een paar dagen nog maar eens.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 28 november 2008 #

"rombout"

dat klinkt ook heftig. Dat vraag teken betekent toch dat ie de opstart schijf niet kan zien. Dus dan is volgens mij ckers stuk.. k zal snel aan een harde schijf toe zijn denk ik ook

Het knipperend vraagteken betekent niet dat de schijf zelf stuk is.

Het betekent dat de computer geen goede systeemmap kan vinden.

Wacht in zo’n geval ± 1 minuut
Start de computer alsnog op, dan is er een pref. bestand verziekt.
Ga daarna naar syteemvoorkeuren en kies (opnieuw) de juiste opstartmap

Hielp dit niet, dan moet je een diskrepair doen vanaf de OS CD/DVD

Als de HD echt “stuk” is, kan hij tevens niet “ge-mount” worden. Dat is het verschil met een “kapotte” systeemmap.

rombout

rombout op 28 november 2008 #

Ben ik nog een keer…
Ik heb laatst nog mijn ram omgedraaid zou dat nog iets te maken kunnen hebben met het vastlopen van de finder. Vandaag liep ie opzich oke tot ik een zwaarder photoshop bestand ging openen. Dan wordt ie weer traag. Kan ook niet goed aflezen wat er dan gebeurd. heb ff een kleine screenshot van de activiteiten gemaakt

Esquare

Esquare op 28 november 2008 #

Een slecht werkende RAM-module kan ook vertragingen geven: laat Rember er maar eens op los.. Maar die schijf is ook stuk. :)

rombout

rombout op 28 november 2008 #

oke.. ik ga vandaag denk ik mailen ervoor. Maar ik heb nog een ding, harde schijven zijn harde schijven toch. Op een PC heb ook weleens bad sectors maar daar merk je helemaal niets van de PC wordt hier echt niet trager van. Ik heb 5/6 geleden ook altijd met de MAC gewerkt en had nooit problemen ermee. Sinds mei weer een Imac maar vond/vind het wel een achteruit gang voor apple. Systeem is echt lang niet meer zo rots vast als OS 9 altijd was!!! Maar goed… Ik vind het gewoon raar zodra een zwaardere dingen gedaan worden dat ie gaat happeren enzo

PS rember ziet beide RAM-modules dus toch niet dat probleem, jammer genoeg

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 29 november 2008 #

"rombout"

oke.. ik ga vandaag denk ik mailen ervoor. Maar ik heb nog een ding, harde schijven zijn harde schijven toch. Op een PC heb ook weleens bad sectors maar daar merk je helemaal niets van de PC wordt hier echt niet trager van. Ik heb 5/6 geleden ook altijd met de MAC gewerkt en had nooit problemen ermee. Sinds mei weer een Imac maar vond/vind het wel een achteruit gang voor apple. Systeem is echt lang niet meer zo rots vast als OS 9 altijd was!!! Maar goed… Ik vind het gewoon raar zodra een zwaardere dingen gedaan worden dat ie gaat happeren enzo

PS rember ziet beide RAM-modules dus toch niet dat probleem, jammer genoeg

Neem mij ff niet kwalijk zeg!
OS-9 rots vast???:?
Als er verder niets mis is met je hardware is Mac OS-X juist rots vast. De meeste “veteranen” onder ons hebben juist slechte ervaringen met OS 9 (vaak vastlopers door een bug in een programma, wat onder OS-X niet meer voor kan komen)
De totaal andere architectuur van OS-X is juist het beste wat Apple ooit gemaakt heeft!

Maar om even verder te gaan met je probleem:
Elke harde schijf kan “bad sectors” hebben. Ook bij het eerste gebruik zo uit de doos.
(net als dead pixels op een scherm)
Om dit op te vangen maakt de fabrikant extra sectors die als reserve dienen wanneer er een bad sector bij komt door slijtage.
Als er echter erg veel bad sectors zijn (en die indruk krijg ik bij het zien v/h het SMART venster) dan krijg je vertragingen omdat er dan geen reserve sectors meer gemaakt kunnen worden en probeert het OS steeds de bad sector te lezen.
Dus geef nu niet het OS de schuld als het waarschijnlijk de schijf zelf is.

appleimacg5

appleimacg5 op 07 juni 2011 #

Stel dat ik zelf thuis met mijn laptop wil gaan proberen om vanaf externe HD te werken. Is er een stap voor stap handleiding hoe ik mijn hele systeem op externe HD krijg?

Over dit topic

Gestart op 26 november 2008 door rombout

Laatste reactie door appleimacg5

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen