26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Hermanh

final cut pro X werkt zeer traag

3 maanden geleden Final Cut pro X gedownload via de App.store.
    Nu ga ik voor de 1e maal een HD film monteren met deze nieuwe set. Voorheen alleen maar met Final Cut studio 3 gewerkt.
    Dus heb ik mij eerst verdiept in het nieuwe monteren.

Nu snap ik dat de HD bestanden vergeleken met de DV bestanden een enorm verschil is. Maar het voordeel zou zijn bij het importeren van de clips, deze meteen in verwerkbare bestanden omgezet zou worden.

Ik had al de clips omgezet naar Prores 422 (zo´n 450 clips). Ik had de bestanden van iemand gekregen om daar een leuke film van te maken.
    Maar die stonden nog in het cameraformaat, dus moest ik ze omzetten. Volgens de beschrijving van FCPX zou Prores 422 het goede formaat zijn.

Maar het is zo dat ik bij iedere wijziging in de tijdlijn, eerst moet gaan renderen, wat heel lang duurt.
    Ik werk met een iMac Snow leopard met specs:
    Modelnaam: iMac
    Modelaanduiding: iMac10,1
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 3,06 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache: 3 MB
    Geheugen: 12 GB
    Bussnelheid: 1,07 GHz

Heb ik iets verkeerd gedaan, of moet ik nog wat instellen in FCPX?
    Ik heb de volgende instellingen gedaan bij het importeren van de bestanden:

Hoor graag even jullie comment!

Bijdrager
    Hermanh

Sorry vergeten bij te plaatsen.

Bijdrager
    Qmagic
    Hermanh

Maar het is zo dat ik bij iedere wijziging in de tijdlijn, eerst moet gaan renderen, wat heel lang duurt.

Heb je wel de sequence settings hetzelfde als het video materiaal? Dit klinkt namelijk alsof je (bijvoorbeeld) je sequence (tijdlijn) op 720p hebt staan en je video materiaal 1080i is. In zo’n situatie moet er continu gerenderd worden. Maar zet je die op 1080i25 en het video is ook 1080i25 dan is het renderen bij iedere wijziging (zeker met prores) helemaal niet van toepassing (op toevoegen van effecten, etc. na).

Welke videokaart heb je? Niet alle videokaarten worden ondersteund (OpenCL) zie specs
    http://support.apple.com/kb/HT4664
    http://www.apple.com/nl/finalcutpro/specs/

Videomateriaal op een externe (firewire) schijf zetten scheelt ook veel.
    Of op Proxy gaan draaien: zie ook http://www.onemorething.nl/community/topic/fcp-x-loopt-niet-lekker

Bijdrager
    Dominick

Hoi,

Check om te beginnen even of je de nieuwste (10.0.3) versie heb, deze heeft veel snelheidsverbeteringen.
    En alhoewel Appple aangeeft dat fcp10 werkt vanaf een intel core 2 duo hoor je toch wel heel veel klachten overal op het internet, en na een belletje met Apple care is mij verteld dat dat echt de minimale vereisten zijn. Vooral als je dan ook nog met HD gaat werken kan het trager worden. Dit is helaas wel een nieuwe fcpx, je hebt een snelle mac nodig om deze vloeiend te draaien.

Bijdrager
    ramrod

Ik heb de zelfde Imac als jou , alleen met 8Gb werkgeheugen .

Inderdaad zoals Qmagic ook al aangeeft scheelt het veel om in Proxy te gaan werken , ik heb zelf een externe HDD gekocht 750Gb €100) met FW800 aansluiting ,mn FCP X daar opgezet met al mn bestanden en het werkt nu een stuk beter / sneller/ stabieler.

Ik werk met de 10.0.2 versie.

Bijdrager
    Hermanh

Hallo allemaal,
    Ik krijg het niet voor elkaar hoor. Ik heb fcpx helemaal opnieuw geïnstalleerd en mijn filmbestanden op de externe Lacie Firewire 800 gezet. Tevens heb ik de bestanden opnieuw geïmporteerd. Nu kan ik wel de bestanden meteen in de tijdlijn zetten. Maar bij het minste geringste dingetje wat ik er aan doe, gaat ie meteen weer renderen. Dat duurt uren, voor dat ie een klein bestandje heeft gerenderd.

Gek word ik ervan!! Zelfs als je een klein tekstbestandje toevoegd uit het filtermenu, gaat ie meteen beginnen.
    Heb de bestanden ook allemaal omgezet naar proxy, maar dat helpt helemaal niets.
    Zo haal ik de bestanden binnen:

Iemand nog suggesties?

Bijdrager
    Hermanh

Overigens heb ik de software gisteren geupgrade bij de Applestore naar 10.0.3

Bijdrager
    ramrod

Bij mij staat bij import create optimized media en proxy media ook aan gevinkt?

Staat bij playback use proxy media aan gevinkt ?
    Ook staat bij mij bij playback, background rendering aan en start na 5 seconden

Bijdrager
    Hermanh

Hoi Ramrod
    Heb alles al geprobeerd, maar mag niet baten!
    Ik heb het overigens niet eerder gehad! Ik heb een andere film gemonteerd, maar dat was van dv tape!
    Die ging zonder problemen!

Bijdrager
    ramrod

Als ik een tekst en dan “clouds” boven een clip zet duurt het renderen zo,n 30 seconden , kijk eens hoe lang dit bij jou duurt dan ?

Bijdrager
    Hermanh

Ongeveer 2 uur!

Bijdrager
    ramrod

tja dat is wel erg bijzonder , ik weet het ook niet meer nu .

Je zou toch zeggen dat er iets met FCP X niet in orde is ,als al je instellingen verder het zelfde zijn .

Bijdrager
    Hermanh

Ik denk dat het aan de bestanden ligt!
    Zijn allemaal prores 422, en zijn enorm!
    Er zit een aantal clips bij van boven de 2 gb!
    Dat bedenk ik mij nu pas hè!
    De bestanden zijn van een goede vriend, en ik had hem aangeboden de montage voor hem te willen doen!
    Dit is materiaal van een barre tocht van 3 maanden door Alaska in 2008.
    Ik had eerder al de bestanden van de camera’s afgehaald en geconverteerd naar een leesbaar bestand!
    Het zijn ongeveer 450 clips. Dus je snapt zeker wel wat mij te wachten staat! Qua tijd kost mij dat een jaar, als ik op deze manier moet monteren! Geen gein aan!…
    Ik heb het nu eenmaal beloofd.

Bijdrager
    ramrod

Ok maar dan blijft het toch raar dat als jij een tekst boven de tijdlijn zet zo,n 2 uur over het renderen doet ?

Begin dan eens een nieuw project , zonder beelden te importeren en dan alleen die tekst clouds plaatsen , kijken hoelang het renderen dan duurt

En de bestanden dan eventueel converteren ?

Bijdrager
    Qmagic
    Hermanh op 07 februari 2012

Maar bij het minste geringste dingetje wat ik er aan doe, gaat ie meteen weer renderen. Dat duurt uren, voor dat ie een klein bestandje heeft gerenderd.

Om je verder te kunnen helpen moet je eerst even aangeven wat het originele formaat is (pixels en framerate) van het originele videobestand. Dus wat zijn de pixels (framesize) en en framerate?

Dus als het 1080i of 1080p is moet het 1920×1080 pixels zijn. Als deze een paar pixels afwijkt t.o.v. de project settings blijft alles natuurlijk renderen.

Heb de bestanden ook allemaal omgezet naar proxy, maar dat helpt helemaal niets.
    Zo haal ik de bestanden binnen…

Als je met proxy wilt gaat werken moet je niet alleen bij Transcoding “Create proxy media” aanvinken, maar ook bij de settings Playback: “Use proxy Media” aanzetten. En alleen bij export weer terug naar “use original media”.

Bijdrager
    ramrod

> Dus als het 1080i of 1080p is .

FCP X kan toch niet met 1080P omgaan ?

Bijdrager
    Hansi2124
    Hermanh op 07 februari 2012

Dat duurt uren, voor dat ie een klein bestandje heeft gerenderd.

Gek word ik ervan!! Zelfs als je een klein tekstbestandje toevoegd uit het filtermenu, gaat ie meteen beginnen.
    Zoals ramrod ook al aangaf, kan je misschien beter je rendering instellingen aanpassen:

Bijdrager
    Qmagic

@ ramrod
    FCPX kan zeker wel 1080p aan, wanneer je camera in AVCHD werkt en daarmee in 1080p opneemt ipv 1080i, dan zal FCPX niet via camera import je video binnen kunnen halen.
    Dit heeft met de AVCHD norm te maken, omdat 1080p niet in deze norm zit. 1080i25 / 1080i30 / 1080p24 is het maximale voor rechtstreeks via een camera/sdcard te importeren binnen FCPX.
    Dat wilt niet zeggen dat FCPX niet met 1080p50 kan werken, daarvoor heb je eerst een andere converter nodig die de .mts files naar mov omzet, dan kan je prima in 1080p50 binnen FCPX werken.
    Diverse converters beschikbaar of rewrappers zoals bijv. Clipwrap.

Bijdrager
    ramrod

Blijft toch waardeloos dat je de beelden dan eerst moet converteren , niet gebruiks vriendelijk .

Werkt dat Clipwrap goed en ik neem aan geen kwaliteits verlies ?

Bijdrager
    Qmagic

Clipwrap converteert niks als je Rewrap gebruikt, dan zet deze alleen de container .mts om naar een .mov
    het video en audio blijft origineel (net als je in FCPX de AVCHD bestanden importeert de camera).
    Je kunt er ook voor kiezen om te converteren naar bijvoorbeeld ProRes om te zetten.

Maar als je gewoon binnen de AVCHD-norm de opnames maakt (1080i25 ipv 1080p50) heb je dit soort programma’s niet nodig.

Bijdrager
    ramrod

>Maar als je gewoon binnen de AVCHD-norm de opnames maakt (1080i25 ipv 1080p50) heb je dit soort >programma’s niet nodig.

Dat is waar ,maar ja als je ook de1080P op je camera hebt wil je daar toch ook gebruik van maken , zou het verschil tussen 1080P en 1080I heel groot zijn in de praktijk op een 50″ plasma scherm? Met andere woorden is het de moeite waard om de beelden met Rewrap of welk ander programma om te zetten naar 1080p ?

Bijdrager
    Qmagic

Probeer het gewoon uit en kijk of je verschil ziet. Ik denk niet dat je het verschil gaat zien (in de praktijk) op je TV.
    Ik zelf film met mijn camera (AVCHD) op 1080i (de optie 1080p zit er ook op, maar zie daar niet het voordeel van). Alle HD TV kanalen zijn trouwens ook altijd 1080i (soms 720p) en nooit 1080p. Er is niks mis met 1080i, je TV verwerkt dat beeld toch wel goed. Alleen op een computer kan je (afhankelijk van de player) de interlaced strepen zien. Maar je kan heel eenvoudig je project exporteren in FCP (share to apple devices) en dan wordt het (de-interlaced) geëxporteerd zodat het er goed uitziet op een computer.

Voordelen 1080p50:
    – geeft een mooi resultaat in slowmotion beelden als je in 25 fps project in de montage gaat werken.

Nadelen 1080p50:
    – 1080p50 heeft een veel hogere bitrate (zeker in ProRes) dus veel meer ruimte nodig op je schijf (en geheugen kaartje in je camera). 1080p50 is 236 mbits/sec in ProRes 422. 1080i25 is 119 mbits/sec in ProRes 422. Zeker gezien dit topic “final cut pro X werkt zeer traag” zou ik niet voor 1080p50 236 mbits/sec in ProRes 422 gaan kiezen.
    – valt niet in de AVCHD norm, niet direct te importeren in programma’s zoals FCP, dan moet je weer extra software erbij kopen om het te gaan verwerken.
    – je kan geen Bluray maken met 1080p50 (valt buiten de AVCHD norm, dan wordt het toch weer 1080i25).

Bijdrager
    ramrod

Ok , thx

Bijdrager
    Hermanh

Hallo forumleden,
    Ik had al eerder een reactie op OMT gegeven omtrent de werking van FCPX. Ik had in het begin nogal wat problemen. Gelukkig zijn deze opgelost. Heb al mijn bestanden van Prores naar H.264 omgezet, en alle problemen achter de rug. Ik heb nog een vraag!
    Tijdens mijn eindmontage probeer ik een Far Far away in mijn project te plaatsen. Er staat een redelijk lange tekst in. Is het normaal dat deze dan na een half uur renderen nog pas op 50 % staat?
    Is daar een reden voor, dat het toevallig bij dit tekstfilter heel lang duurt?
    Graag jullie comment.
    Herman

Bijdrager
    Qmagic

Dat kan lang duren, afhankelijk van de snelheid van jouw Mac en de hoeveelheid tekst die je in het Far Far Away tekst zet en hoelang het effect duurt. Het is een grafische tekst die frame voor frame gemaakt moet worden. Ook op een snellere Mac moet er flink gerenderd worden op dit effect. Ik heb eens het effect op 1 minuut lang gezet (1080p) en dat is 22 minuten renderen.
    Gewoon even geduld hebben :slant:

Bijdrager
    Hansi2124
    Hermanh op 14 februari 2012

Hallo forumleden,

Ik had al eerder een reactie op OMT gegeven omtrent de werking van FCPX.
    Als je nou ook in andere topics dezelfde vraag gaat posten, wordt dit forum erg onoverzichtelijk. Zeker als anderen dat ook gaan doen.
    Het lijkt mij daarom verstandig om alleen daar verder te gaan met jouw vraag.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.