One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » Externe harde schijven zijn “alleen lezen”

Externe harde schijven zijn “alleen lezen”

casper_c

casper_c op 27 februari 2009 #

Ik gebruik enkele externe harde schijven voor verschillende doeleinden, maar deze verschijnen allen als “alleen lezen” in de Mac-Finder en in Windows Explorer.
Ik kan dus niets meer wegschrijven naar deze items.

Vroeger had ik Windows geïnstalleerd met BootCamp. Alles werkte normaal. Ter info: er is ook NTFS for Mac OS X aanwezig, zodat het Mac-gedeelte geen problemen mag ondervinden met Windows.

Windows is ondertussen gecrasht  en nu heb ik Windows XP geïnstalleerd via Parallels als virtuele schijf. Op die manier kan ik Mac- en Windows-programma’s gebruiken zonder te rebooten. Maar nu ondervind ik problemen met de read only-harddisks.

Ik vermoed dus dat ik ergens een instelling zou moeten wijzigen, maar ik weet niet welke. Als ik in Eigenschappen het vinkje bij “Alleen lezen” wegdoe en ik pas dit toe, dan staat het vinkje er terug als ik enkele secnden later terug kijk.

De reden dat Mac met geen NTFS-partities kan omgaan gaat niet op, omdat het programma Paragon NTFS for Mac OS X aanwezig is.

Graag jullie hulp voor een oplossing! Ik weet dat er collega-gebruikers reeds gelijkaardige problemen hebben gehad, dus ook jullie input graag!

Van harte dank!!! :(   :(

unSOUND

unSOUND [moderator] op 27 februari 2009 #

Ik denk eerlijk gezegd dat je het toch in het NTFS hoekje moet zoeken… Het kan zelfs zo zijn dat het andersom gegaan is, namelijk dat het niet meer kunnen lezen van de schijven juist de Windows crash heeft veroorzaakt.

Ik zou voor de grap gewoon die extra drivers een verwijderen en opnieuw installeren…

casper_c

Bedoel je met extra drivers “NTFS for Mac OS”: verwijderen en terug installeren?

unSOUND

Ja, want ik denk toch dat daar het probleem ligt. NTFS schijven zijn zonder die drivers immers read-only. Als ze dat nu ook zijn, is het logisch om te redeneren dat de drivers niet werken.

casper_c

Als je redenering klopt, is het dan logisch dat ik de harde schijven in Windows Explorer ook niet kan beschrijven?

casper_c

Nog bijkomende info:

In Systeemvoorkeuren (van Mac) > Delen > Bestandsdeling staan de bevoegdheden naast de gebruikers in het grijs en ik kan wel gebruikers bij plaatsen met “+” , maar “-” om gebruikers weg te halen staat ook in het grijs.
Ik kan ook slechts sommige harddisks toevoegen in de linkerkolom, bij de andere staat “Voeg toe” in het grijs.

Wanneer ik het Mac-hulpprogramma “Schijfhulpprogramma” open en ik klik op een naam van een herddisk in de linkerkolom zie ik onder de tab “Schijf EHBO” , de knoppen “Controleer schijfbevoegdheden” en Herstel schijfbevoegdheden” ook in het grijs staan.

Enig idee hoe we van grijs naar zwart kunnen gaan om deze knoppen of instellingen te bedienen?

Alvast bedankt!

unSOUND

Je kunt alleen bevoegdheden herstellen van een partitie waar OS X op staat, daarom zijn de knoppen waarschijnlijk grijs…

LighScan

LighScan 5 jaren geleden #

"casper_c"

Als je redenering klopt, is het dan logisch dat ik de harde schijven in Windows Explorer ook niet kan beschrijven?

Dat is best mogelijk. De ntfs-indeling kan immers redelijk vervelend doen. Als je een usb-stick in ntfs uit een Windows-pc haalt zonder deze eerst “veilig te verwijderen”, kan het goed zijn dat je Mac de usb-stick niet eens herkent.

Brambo1978

Brambo1978 5 jaren geleden #

Wat doe je in dat geval want dat heb gehad met mijn externe schijf die ntfs was geformateerd, was altijd zichtbaar maar kan hem nu niet meer benaderen op mijn mac.
Sorry even tussendoor!

Geeke

Geeke op 17 april 2009 #

"casper_c"

Ik gebruik enkele externe harde schijven voor verschillende doeleinden, maar deze verschijnen allen als “alleen lezen” in de Mac-Finder en in Windows Explorer. Ik kan dus niets meer wegschrijven naar deze items….

En daarna haak ik af als totale computernitwit  :(  

Ik heb ook bovenstaand probleem met mijn externe harde schijf. Ik heb bestanden vanaf mijn PC op de schijf geplaatst en kan deze op de Mac wel lezen, maar ik kan er geen bestanden aan toevoegen.

Weet iemand hoe ik dit probleem moet oplossen?

Over dit topic

Gestart op 27 februari 2009 door casper_c

Laatste reactie door Geeke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen