One More Thing » Community » Forum » iOS Hardware » iPhone » Er moeten toch meer mogenlijkheden zijn om je IMEI nr te traceren?

Er moeten toch meer mogenlijkheden zijn om je IMEI nr te traceren?

Kiowa

Kiowa op 21 januari 2012 #

Hoi,

Ik had een vraagje. ik ben onlangs mijn toestel verloren en de politie wilt hem niet voor mij traceren. Ik ben helaas ook niet verzekerd.
Maar ik zat te denken.. het kan toch niet zo zijn dat de politie de enige is die een IMEI nr kan traceren?? Voorwat hebben al die nieuwe telefoontjes een IMEI nr als je hem toch niet meer terug kan krijgen??

naja, iniedergeval ik zat te denken aan hackers, slimme mensen of mensen die dit eerder hebben meegemaakt of er van hebben gehoord. Die een andere manier weten om je mobieltje te traceren zonder hulp van de politie. want echt hulp krijg je niet. Aangifte doen is gewoon voor hun administratie zodat zij op papier weten wat voor misdaden er gepleegd worden. MAAR DAAR HEBBEN WIJ NIKS AAN, wij die onze telefoons kwijt zijn of gestolen zijn.

Ik zit van alles te zoeken om mijn telefoon terug te krijgen. Er moet een progromma zijn waarmee er zelf getraceerd kan worden. Kom op deze tijd? Met deze technologie? Ik hoop dat 1 van jullie me kan helpen en met nuttige informatie komt. Want ik weet zeker dat als t zo is dat er een programma is waarmee men het zelf kan doen, we heeeeeel veeeeeeeeel mensen blij maken..

Let me know x.

Axje

Axje op 21 januari 2012 #

Heb je find My iPhone niet aan staan?!

Pasav

Pasav op 21 januari 2012 #

Had je Find my iPhone niet aanstaan ..? Dan kan je hem traceren via de iCloud pagina.

Kiowa

Kiowa op 21 januari 2012 #

neeeeeeeee zucht ik hoor nu dus pas dat ik dat op mn iphone moest downloaden..

Pasav

Pasav op 21 januari 2012 #

Kan je aan je provider niet vragen of zij een sms bom kunnen sturen naar je emei nummer .. ? Zij kunnen als het goed is via dit nummer ook je toestel blokkeren.

iHam

iHam op 21 januari 2012 #

Is het een 4S? En is die wit of zwart?

FotoDirk

FotoDirk 2 jaren geleden #

Dat traceren is niet zo simpel als je denkt.

Iemand vind jouw phone, steekt er een nieuwe SIM in. Dus bij welke provider zit die phone nu aangemeld? Dus als je wilt traceren dan moet je dat doen op elk beschikbaar netwerk.
Met wat SW op je PC/Mac ben je niets, want je moet gaan zoeken binnen het netwerk van de mobiele providers en niet via het netwerk van jouw internet provider.

Je kan de IMEI opgeven als gestolen bij je mobiele provider. Die zouden dan normaal dat nummer moeten laten blokkeren in de wereld. Maar helaas is ook een kostelijke zaak en gaat het ook vaak fout zodat de meeste providers deze checks niet meer uitvoeren. Dit komt omdat een aantal fabrikanten al eens dezelfde IMEI in een reeks van toestellen heeft gestoken. En als je er dus dan eentje blokkeert, dan kunnen een paar anderen ineens ook niet meer bellen terwijl die wel een legitieme aankoop hadden gedaan.

Find-my-phone werkt helaas maar zolang die andere persoon dat niet afzet. Maar om die iPhone met jouw eigen gegevens te synchroniseren is het best om een volledig herstel van de iPhone te doen. Dus ik vrees dat dit in de meeste gevallen ook geen echte uitkomst kan bieden. Dit is wel iets wat redelijk kort na de verdwijning van phone eventueel kan helpen om hem te lokaliseren.

Laat in ieder geval je SIM-kaart blokkeren zodat je zeker bent dat ze niet op jouw kosten kunnen bellen.

MacBermaster

MacBermaster 2 jaren geleden #

Het klopt dat de politie jouw emeinummer niet gaat opvragen. Dat kan namelijk niet als jij je telefoon bent verloren! De politie doet alleen iets met het emeinummer als de telefoon gestolen is en om deze op te vragen is een machtiging van een officier van justitie nodig. De officier van justitie gaat geen machtiging afgeven omdat jij je telefoon bent verloren.

JJmac

JJmac 2 jaren geleden #

Kiowa op 21 januari 2012

neeeeeeeee zucht ik hoor nu dus pas dat ik dat op mn iphone moest downloaden..

Als ik op iCloud kijk dan zie ik wel waar mijn iPhone is?

Kiowa

Kiowa op 23 januari 2012 #

@FotoDirk: okay het opsporen van mijn iphone is dus een verloren zaak :(

@JJmac: ik kan toch alleen op iCloud kijken als ik dat gedownload had op mn iphone?

stavos

stavos op 23 januari 2012 #

Nee, de app die je kunt downloaden is om geregistreerde apparaten op te zoeken. Om via iCloud.com je iPhone te kunnen zien, is/was het voldoende om je iCloud account toe te voegen en de Find My iPhone optie in te schakelen. Niet zeker of je dat gedaan hebt? Log dan in op iCloud en probeer je iPhone te vinden. Als dat niet lukt, is de instelling niet actief of heeft een nieuwe eigenaar alle instellingen al verwijderd.

Kiowa

Kiowa op 23 januari 2012 #

Dat is het hem nou juist, ik wist pas dat je Find My iPhone moest downloaden nadat hij gestolen was. Dus ik heb dat niet op mijn tel staan. Dan werkt iCloud toch niet?

stavos

stavos op 23 januari 2012 #

Het installeren van de Find My iPhone app is geen vereiste om je iPhone via iCloud te kunnen vinden. Het toevoegen van je iCloud account en het aanzetten van de optie op je iPhone is wel een vereiste. Maar daar heb je de app dus niet voor nodig.

SunKeeper

SunKeeper op 24 januari 2012 #

Wel de Instellingen-app. Maar die staat er sowieso op, dus je hoeft inderdaad niets te downloaden. Standaard is Find My iPhone geactiveerd op een nieuwe iPhone. Daar ga ik in de uitleg hieronder ook even vanuit.

Dat het eenvoudig door de dief uit te zetten is, is niet waar, mits je zelf wel goed hebt opgelet tijdens het instellen.

Via Instellingen > Algemeen > Beperkingen kun je een (4-cijferige) code instellen. Die je dus absoluut niet mag kwijtraken, maar ook niet in je iPhone mag opschrijven waar het terug te lezen zou kunnen zijn. Schijf het dus thuis achterin het kookboek o.i.d. bijv.) :wink:

(ik herhaal alles hieronder nog maar eens voor mensen die er een les uit willen leren)

Daarna blokkeer je Locatie en Accounts. (”Sta wijzigingen niet toe”)

Iemand die vervolgens je iPhone steelt kan de functie niet meer uitzetten, en wanneer je dus op iCloud.com gaat kijken zal de iPhone zijn locatie doorgeven. Op dat moment kun je hem volledig wissen, een bericht en geluid tonen, of een vergrendelcode instellen.

Bericht en geluid getoond, wat nu?
De dief zal het bericht lezen, en mocht het iemand zijn die de bedoeling heeft het toestel terug te brengen, kan door dat bericht (ligt eraan wat je typt) achterhaald worden wat er nu moet worden gedaan.

Vergrendeld, wat nu?
De dief heeft niet meer de mogelijkheid om in je telefoon te kijken doordat je een code hebt ingesteld. Mocht de iPhone niet vergrendeld zijn op het moment dat je de instelling wijzigt, vergrendeld die alsnog, en moet de code worden ingevoerd om te ontgrendelen.

Volledig gewist, wat nu?
Het scherm gaat uit, er wordt niet meer op knoppen of aangesloten kabels of apparaten gereageerd, maar de telefoon blijft wel actief om de locatie door te geven. De toegang tot persoonlijke gegevens wordt gewist, er kan dus uit het geheugen weinig of niets worden teruggehaald. Aansluiten op een PC/Mac heeft verder ook geen nut, behalve als dat een Mac/PC is waar eerder mee is gesynchroniseerd. Dan wordt de iPhone weer bedienbaar.

Geen netwerk/Wi-Fi-bereik, of batterij leeg, wat nu?
De locatie zal niet worden doorgegeven.
Heb je echter binnen bereik, of wanneer er nog wel batterijstroom was, al via iCloud je iPhone gezocht, geldt er een uitzondering. Namelijk zodra je hebt aangegeven dat de iPhone vergrendeld moet worden met een code (en is die sindsdien niet meer ontgrendeld), of volledig gewist, dan blijft de verbinding tussen iCloud en de iPhone continue openstaan om de locatie tot het laatst mogelijke moment bij te werken.

De dief zet de iPhone meteen uit, wat nu?
De locatie zal niet worden doorgegeven.
Echter ontstaat dan wel het probleem dat de dief je PIN-code van de SIM-kaart niet weet, en dus het mobiele netwerk niet op kan. Wordt de iPhone toch aangezet, kan dat wel gewoon, en gaat
Wi-Fi ook aan als dat eerder aanstond. (dat kan wel zo worden uitgezet)

De iPhone wordt hersteld, wat nu?
Wordt de iPhone gesynchroniseerd op dat moment met een andere computer, kan dat ook. Je gegevens zijn dan niet beschermd. Echter zodra deze hersteld wordt naar een nieuwe iOS-installatie, blijft de iCloud-account en de beperkingen-code behouden. Zodra er toegang tot internet is, wordt opnieuw de locatie doorgegeven.

De SIM-kaart wordt verwisseld, wat nu?
Dit geeft enkel tot gevolg dat de iPhone ook via het mobiele netwerk weer internettoegang heeft, en dus zijn locatie gaat doorgeven. De gegevens over beperkingen, accounts en locatievoorzieningen staan in het interne geheugen, en dat kan niet gewijzigd of verwisseld worden.

Kan er dus helemaal niets fout gaan?
Helaas, zo mooi is het ook niet. Via apps als Cydia en andere jailbreak-toepassingen kan alsnog de beveiliging gehackt worden (lastig is het wel) en kan Find My iPhone uitgeschakeld worden.

Helemaal waterdicht is het systeem dus niet, maar een dief moet flink aan de slag om er een bruikbare (en niet alsnog traceerbare) iPhone aan over te houden.

Het is dus raadzaam om Find My iPhone en de beperkingen-code te activeren!

FAQ: Ehmmm, hoe zat het nou met die codes?:confused:

En zijn 3 verschillende codes:

- Je SIM-code. Die hoort bij je SIM-kaart. Die stel je opnieuw in op je iPhone, maar dan moet je wel je huidige code weten. Wanneer je een andere SIM-kaart plaatst, heb je dus ineens ook een nieuwe code.

- De toegangscode van je iPhone, als je die hebt ingesteld in Instellingen > Algemeen > Codeslot. Die kun je ook via iCloud instellen als je je iPhone kwijt bent, maar wel kunt vinden via iCloud.

- De beperkingen-code. Via Instellingen > Algemeen > Beperkingen kun je instellingen van je iPhone vergrendelen of andere services uitschakelen zoals apps installeren e.d. (ook handig voor wanneer iemand anders (ouders) je iPhone beheert) De beperkingen kunnen alleen worden gewijzigd met de code.

Swisi

Swisi op 24 januari 2012 #

Erg mooie uitleg, zeker over die beperking; meteen geactiveerd op iPad en IPhone. (en bij bladwijzers opgeslagen)

Nog enkele vragen:
- Wat is uit psychologisch standpunt voor mij het beste m.b.t. de dief: een toegangscode instellen?
- Kan ik er ook voor zorgen dat ook de wifi en de Edge/3G altijd geactiveerd kunnen blijven, zoals bij de beperkingen?

Dank je.

unSOUND

unSOUND [moderator] op 24 januari 2012 #

Psychologisch maakt het voor een dief niks uit, een dief pikt hem eerst, en merkt dan pas de beperkingen… Ontmoedigen doe je hem/haar er dus niet mee… Sterker nog, beperkingen kunnen er ook voor zorgen dat de dief hem uit frustratie kapot smijt ( de “als ik er niks aan heb, dan jij ook niet” gedachte ). Een iPhone die ze nog kunnen gebruiken, kan nog heel terug gevonden worden…

Swisi

Dat bedoelde ik dus Unsound (en je bevestigd wat ik dacht), ik ga die toegangscode eraf halen. :)
EDIT : De sim-code er ook afhalen?

unSOUND

unSOUND [moderator] op 24 januari 2012 #

Dat zou ik niet doen, dan kunnen ze immers ook flink op jouw kosten bellen… De telefoon is al genoeg om kwijt te raken denk ik zo…

Swisi

Ik heb prepaid, en ik moet (omdat ik bij Mobile Vikings zit) via bankoverschrijving betalen, waardoor ik zelf kies wanneer ik herlaad, of neem ik hierdoor een extra risico?

PS: Een mailtje/Tweet/telefoongesprek is voldoende om hen diezelfde dag nog in actie te laten schieten, qua service zijn ze bij de top… “ik maak geen reclame voor MV”

Over dit topic

Gestart op 21 januari 2012 door Kiowa

Laatste reactie door Swisi

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen