One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » Een goed statief voor foto en film

Een goed statief voor foto en film

Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 07 augustus 2013 #

Beste foto- en videografen,

Mijn Canon 650D heb ik nu al een aantal weken. Het is fantastisch om mee te fotograferen. Nu enkel met de kitlens en de body kan je al heel veel, maar ik wil meer. Ik zit nu te denk aan een volgende lens. (Canon 50mm 1.8 of misschien toch gelijk de 1.4)

Maar wellicht kan ik binnenkort een vriendenklusje doen voor iemand. Die vraagt om familieportretten. Het is in de buitenlucht, dus uit de hand moet dat prima gaan, maar een statief erbij zou dan niet verkeerd zijn.

Nu zou ik heel snel even een (goedkoop) statiefje kunnen halen. Het gevaar is alleen dat je er al snel ontevreden over bent en liever had gewacht om voor iets beters te sparen, want je moet ook aan de toekomst denken.

Voorlopig schiet ik enkel nog foto’s, maar film wil ik ook zeker gaan doen en dan is een statief waarmee je veel kan erg handig. Ik denk aan een fluidhead, jib en andere dingen die je erop kan zetten.

Op dit moment zit ik te denken om te beginnen met een statief met een prijskaartje van ongeveer 150 euro.
Mijn eisen hiervoor:
- Hij zou mijn camera met lensen moeten kunnen dragen. Met de kitlens is het niet zo’n ramp, maar wellicht komt er ooit een grote tele bij.
- Er moeten verschillende heads op kunnen en als ik dan de keuze heb om later van een ander merk een head erop te kunnen zetten, zou dat prettig zijn.
- Uiteraard moet ie een beetje robuust zijn en goed op de grond kunnen staan.

Mijn vragen daarover zijn:
- Ik ken merken als Manfrotto, Gitzo, Miller en Cullman, maar welke merken hebben nog meer een goeie naam?
- Kan je met een statief van dat budget (150 euro) wel fluidheads en dergelijke op bevestigen, of zal ik dan later alsnog naar eentje moeten kijken die dat aankan?
- Welke merken en wellicht ook specifieke types raden jullie aan voor die prijs?

Wat ik al heb gezien
Ik zag hier bijvoorbeeld een kit van Manfrotto. Je krijgt er dus een head bij. Daar kan je later weer andere opzetten denk ik?

Kleine statieven
En nog een laatste vraag over kleine statieven.
Een gorrilapod lijkt mij ook nog steeds een goeie, maar ik zag ook deze in een review voorbij komen. Iemand hier ervaring mee?
Het rare is alleen. Ze geven aan 1KG aan draaggewicht, maar wel op de foto een Canon 5D met een aardige lens erop.

Alvast bedankt voor al het advies!

Koen van Tongeren

Koen van Tongeren [moderator] op 07 augustus 2013 #

Foto-statieven van Manfrotto niet voorzien worden van een video-head als er 3 schroefgaten zitten in de plaat bovenop het statief, buiten de schroef in het midden. Qua head: voor video heb je sowieso een gelkop nodig. De goedkoopste van Manfrotto is de 701HDV. Die kost ongeveer 120 euro.

Mijn ervaring is dat alle statieven van Manfrotto sterk genoeg zijn om het gewicht van een DSLR met lens (+ Zacuto ombouw) te dragen. Bij het maken van een pan of tilt moet je bij lichte statieven alleen wel één hand op het statief houden.

Mac Daddy

Met een Manfrotto kan je dus redelijk veel kanten op, maar wat je wil zeggen is dat sommige Manfrotto’s 3 schroefdraden hebben? Je hebt toch altijd 1 schroefdraad waar je dan weer een head op zet? Of die nou 3 of 1 schroefdraad heeft doet er niet toe, want een andere head kan ik later altijd nog aanschaffen.

Sam Rijver

Sam Rijver op 07 augustus 2013 #

Ik gebruik voor mijn hobbyisme een statief van Falcon Eyes, de c-258. Prima stevig ding en net aan hoog genoeg, had niet erg gevonden als er een 20 cm extra hoogte mee behaald kan worden alleen. Deze tripod kan je tegenwoordig vinden voor zo’n 90 euro.

Ding heeft een standaard dikke schroef en ik gebruik afwisselend een Benro S2 videokop (70 euro) en een metalen balhoofd (weet merk niet). Ik heb er vooral op gelet Day de quick release plaat onder mijn toestel op beiden past.

Koen van Tongeren

Ik heb er even een foto van gemaakt. In de drie gaatjes komen dus kleine schroefjes die de head op z’n plek houden. Duidelijk zo?

Mac Daddy

Dat is duidelijk, maar die 3 schroeven gebruik je dus voor fotoheads, maar een video head zou hier dan toch ook op moeten kunnen?

Mac Daddy

Inmiddels ontdekt dat Manfrotto een heuze configurator op hun pagina heeft. Zo zie ik dat je bijvoorbeeld op de Manfrotto 190XDB een 701HDV fluid head kan zetten en het in goede balans moet zijn.
Dat statief is nog iets goedkoper dan 150 euro en die fluidhead heb ik een review van gezien en is niet verkeerd. Volgens mij is die fluidhead geschikt voor video.

Koen van Tongeren

Yup, de 701 gebruik ik voor video (maar dan op een koolstof statief) als ik weinig gewicht mee wil/ kan nemen. Werkt op zich prima.

Mac Daddy

Dan ben ik er denk ik al uit. Zie dat de Manfrotto 190XDB Kit met HD496RC2 balhoofd 129 euro is bij Cameranu.nl. Dan komt die 701HDV er later wel bij.

Maar als mensen nog een andere gouden tip heeft, zijn die ook nog steeds welkom.

En voor goed ministatief advies sta ik ook open.

Glime

Glime op 07 augustus 2013 #

Zelf heb ik een Velbon Sherpa 200R voor filmen/fotograveren

iep

iep op 08 augustus 2013 #

Benro, Benbo en Sirui zijn nog een aantal goede merken. Met name Benro en Sirui nemen het op tegen Gitzo. Ze maken nagenoeg hetzelfde spul maar voor een heel wat lagere prijs. Kwaliteit is verder prima en qua gewicht is het ook beter te doen dan de statieven van Manfrotto. Dat kan al snel een dikke kilo schelen wat een verschil maakt als je het ding een eindje mee moet slepen.

Wat je op het plaatje van Koen ziet is een standaard baseplate voor een statiefkop. De gaatjes kun je gebruiken om de statiefkop nog strakker op z’n plaats te houden maar het hoeft niet. Je bent overigens niet merkgebonden wat statief en kop betreft, je kunt ze mixen (iets wat zeer veelvuldig wordt gedaan; Gitzo maakt bijv. prima statieven maar die koppen..dat kunnen ze niet dus schroeft iedereen er een ander merkje op).

Wat je hier wel in het hoofd moet houden is dat er geen goed statief voor je zal zijn. Zeer zeker niet als je en wilt fotograferen en wilt filmen. Dat vereist vaak hele verschillende statiefkoppen. Zo is een balhoofd prettig voor fotografie omdat je vrij snel je positie kunt wijzigen. Voor filmen is het absoluut niet geschikt omdat wanneer je de bal losser maakt de camera alle kanten op kan. Dan is hij dus te flexibel. Wat voor fotografie een voordeel is wordt hier dus een nadeel voor filmen. Wat je op lange termijn zou kunnen doen is zorgen voor 2 statiefkoppen die je evt. op 2 middensectie schroeft (dat wisselt makkelijker dan wanneer je de koppen steeds weer erop/af moet schroeven) zodat je kunt wisselen, is wat goedkoper dan een 2e statief. Voor nu zou ik zo’n 3-wegkop nemen, dat is een mooi compromis (als je de assen niet aandraait kun je makkelijker draaien, dat is prettig bij video). Gezien je budget handig om daar eens mee te beginnen. De 804RC2 van Manfrotto is een kop die veel gebruikt wordt, veelzijdig en met een quick release plate die breed ondersteund wordt. Als je voor 2 koppen gaat zorg er dan wel voor dat ze dezelfde quick release plates gebruiken, dan hoef je die niet steeds op de camera te wisselen.

Beste wat je kunt doen is naar een winkel gaan en daar even wat statieven bekijken. Kijk dan of ze lekker werken, of de sluiting je aan staat (je hebt 2 soorten: draai en flip), het ding hoog genoeg is en vooral ook stabiel. Je kunt dan ook de diverse soorten statiefkoppen bekijken en zo een keus maken. Sommigen zweren bij een balhoofd, anderen hebben er een grafhekel aan en gaan liever voor een 3-weg. Hier kom je alleen achter als je ze even aan de tand kunt voelen. Zo’n Manfrotto 190 statief is een dun en klein statief. Dat wordt heel wat minder handig als je ineens lengte tekort komt omdat je een poot in een greppel moet kunnen zetten of omdat je op een verhoging zoals een heuveltje staat. Om maar eens een paar dingen te noemen :)

Ook handig: YouTube. Staan niet alleen reviews, ook wat tips en trucs voor wat betreft gebruik van een statief en uitleg van de verschillende soorten koppen.

Over dit topic

Gestart op 07 augustus 2013 door Mac Daddy

Laatste reactie door iep

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen