5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    iMacer

download file direct in nieuwe mail

Dag allemaal,

Ik zoek een ……. (programma of ?) dat er voor zorgt wanneer ik een file download dit direct in een ‘nieuwe mail’ terecht komt voor verzending.
    Korte uitleg.
    Ik werk met Bento op mac en Bento 4 op iPad. Na wat geprobeerd te hebben. Werkt het gemakkelijker om pdf files als media te behandelen.
    Zo kan je mooi alles groeperen per klant. Offerte’s rekeningen enz.

Eerst deed ik dit via een bestandenlijst (alias naar bestand) maar dat kan je op de iPad niet zien.

Via Bento 4 (iPad) kan je heel makkelijk zo’n media pdf versturen per mail. MAAR op de mac moet je dan eerst het document downloaden en dan via mail versturen. Die omweg is vervelend steeds te moeten doen.

Dus de vraag; heeft iemand een idee hoe je dat op de mac wel in een klik kunt doen.

Bijdrager
    Hansi2124

Dat zou je wellicht met AppleScript-Editor kunnen doen (staat op je Mac). Ik heb er zelf helaas geen kaas van gegeten hoe je dat moet doen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Moet kunnen met mapacties. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik denk dat het heel eenvoudig te doen is als je Automator opent en dan kiest om een mapactie te maken. Klik dan in de linkerlijst op Bestanden en mappen en sleep uit de tweede lijst Filter Finder-onderdelen naar het veld helemaal rechts in het Automator-venster. Stel deze taak zo in dat hij filtert op “Soort is pdf”.

Ga dan in de linkerlijst naar Mail en sleep uit de andere lijst Nieuw Mail-bericht naar onder Filter Finder-onderdelen. Kies bovenin het veld met de taken een map waarop de actie moet werken (Downloads, vermoed ik) en bewaar de takenreeks.

Eventueel kun je ook nog Verplaats Finder-onderdelen naar prullenmand (te vinden onder Bestanden en mappen) toevoegen na het mailen, zodat je PDF automatisch verwijderd wordt.

In totaal ziet dat er zo uit:

Toevoeging: Ik vermoed dat het verplaatsen naar de prullenmand niet gaat werken — het was me bij het plaatsen van het bericht even ontgaan dat de laatste taak niet verbonden is aan de voorgaande.

Bijdrager
    prenkema

Kleine aanpassing, anders wordt het niet verstuurd.
    En de folder action zorgt ervoor dat het alleen toegepast wordt op bestanden die er bij komen, het verwijderen is dus niet nodig in het script.

Zojuist getest, het werkt, echter het kwam wel in mijn junkmail terecht, maar dit is op te lossen door in de mail te zeggen dat het geen junk is.:grin:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik weet dat mapacties alleen op nieuwe bestanden uitgevoerd worden:) Het verwijderen voegde ik toe om rommel op te ruimen, aannemende dat de PDF’s niet apart bewaard hoeven te worden nadat ze verstuurd zijn (je hebt ze ook nog in Mail, bijvoorbeeld).

Wel een probleem dat zich voor kan doen: als je een groot bestand hebt, kunnen mapacties uitgevoerd worden voordat het bestand volledig gedownload is. Ik denk niet dat je daar met een Automator-takenreeks echt omheen kunt; met AppleScript is het wel mogelijk, maar in feite op een niet erg nette manier (namelijk door het script om de zoveel seconden te laten kijken of het bestand groter is dan de vorige keer, en pas als het een tijdje even groot blijft er ook echt wat mee te doen; dan nog loop je het risico dat een gedeeltelijk bestand verstuurd wordt wanneer bijvoorbeeld de download stilvalt).

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.