15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    servir frais

Dell U3014 monitor + MacBook Pro Retina

Situatieschets:

Nieuwe MacbookPro Retina 15inch gekocht, en nu op zoek naar degelijk scherm voor fotobewerking.
    Even mijn oog laten vallen op de Eizo Colorgraphic 27inch, maar de resolutie is wat ‘achterhaald’.
    Na enig opzoekwerk kom ik uit op de Dell U3014.

Het opzoekwerk heeft er ook toe geleid dat ik her en der topics lees van problemen met het aansturen vd display.

Ik ben op zoek naar mac gebruikers die dit scherm gebruiken of erop werken.

Bijdrager
    computer space

Wat voor problemen? Dell is juist erg Apple gericht met de Ultrasharp schermen, en stoppen er vaak erg handige dingen in als display port daisy-chaining en zo. Tja, er zijn altijd koekenbakkers die denken dat ze zo’n scherm wel met dual-link dvi adapters en zo aan de praat krijgen, maar op een mac moet je high-res gewoon met DP doen.

Bijdrager
    servir frais

maw. het is niet gewoon een kwestie van even aan te sluiten via DisplayPort…

Bijdrager
    bassbug

Maakt het tegenwoordig nog uit wat voor merk monitor?
    Ik zit zelf ook na te denken om een extra monitor te nemen voor mijn MBA.

Een 24 inch van Philips voor €180 is toch wel goed betaalbaar.

Bijdrager
    servir frais

ik ben dagdagelijks bezig met kleur, en groot formaat prints, kleurechtheid is een eerste vereiste, als het kan is een leuk design mooi meegenomen:)

Bijdrager
    computer space

maar je gaat dus van een zo’n topic uit. Niet even gewoon geprobeerd?
    En heb je m met Intel Graphics of met Nvidia. Dat Intelspul is nog niet helemaal betrouwbaar heb ik het idee, zeker niet met OSX drivers. Onder Windows zal het hws beter gaan.
    En hoe draait de MBP? Is de Dell enige en hoofdscherm, of tweede monitor?
    Volgens de spec moet ie heel wat trekken, zelfs 4K over HDMI op een tweede scherm. Kun je ook nog proberen HDMI. Haal je welliswaar geen 60hz, maar dat boeit hws niet.

Bijdrager
    Buzz
    servir op 19 november 2013

http://en.community.dell.com/support-forums/peripherals/f/3529/t/19510229.aspx

Ik lees hier juist dat het wel gewoon werkt via displayport. Er was eerder in dat draadje wat verwarring omdat iemand de monitor op de verkeerde poort had aangesloten. Logisch dat het dan niet goed werkt.

Bijdrager
    1984
    servir op 19 november 2013

degelijk scherm voor fotobewerking.
    Even mijn oog laten vallen op de Eizo Colorgraphic 27inch, maar de resolutie is wat ‘achterhaald’.
    Na enig opzoekwerk kom ik uit op de Dell U3014.

Je moet een 30″ niet met een 27 ” vergelijken betreft resolutie ,Eizo ColorEdge CG276 2560 x 1440. Dell U2713H 2.560 x 1.440. Dell U3014 30″ 2.560 x 1.600

ik ben dagdagelijks bezig met kleur, en groot formaat prints, kleurechtheid is een eerste vereiste, als het kan is een leuk design mooi meegenomen

In dat geval zou ik voor de Eizo gaan. en als 2de optie een Dell UltraSharp monitor met PremierColor

ColorEdge CG276
    Input Support for 4K x 2K

Accepts 4K x 2K resolutions of 4096 x 2160 and 3840 x 2160 at up to 30 frames/second via the DisplayPort input then downscales them to its native resolution of 2560 x 1440. This added functionality makes the ColorEdge CG276 a practical choice for editing when working with the increasingly popular 4K x 2K resolutions used in digital television and digital cinematography. kllk

Bijdrager
    iep

Ik denk dat hij een oudere versie van die 27″ heeft gezien. De allereerste 27″ beeldschermen hadden dezelfde resolutie als de 24″ schermen. Tegenwoordig zitten ze niet ver van de resolutie van een 30″ scherm af en dat is een fors verschil met vroeger. Dan mag je inderdaad wel van achterhaald spreken.

Het grote probleem hier is OS X. Kleurprofielen zijn sinds 10.6 door Apple behoorlijk om zeep geholpen. Het is in al die tijd nooit opgelost, er zijn hoogstens wat kleine onhebbelijkheden rechtgezet maar meer ook echt niet. Wat dat betreft kun je nu net zo goed Windows gebruiken. OS X lijkt het bij sommige schermen nog wel goed te doen maar er zijn er legio waarbij het gewoon mis gaat. Daarom zie je ook veel topics/posts over problemen met schermen en kleurweergave.

Overigens maakt Dell helemaal geen schermen voor Apple. Dell is de hoofdtrekker van het DisplayPort protocol. Apple is een goede tweede op dat gebied, met name door de ontwikkeling van de mini-DisplayPort connector (het is dus GEEN protocol maar alleen een connector!) die het op al haar machines is gaan gebruiken (tegenwoordig is dat Thunderbolt maar die aansluiting is weer gebaseerd op de mDP connector).

Bijdrager
    servir frais

Alvast bedankt voor de feedback allemaal! Wat de Eizo betreft zit/zat ik dus met een technische fiche van blijkbaar vorige generatie (vandaar ook de prijs die in mijn ogen zeer scherp was)

De MacbookPro die ik heb is deze allerlaatste generatie die pas is gereleased, i7 – 2,6 Ghz, 16 Gb Ram – NVidea GT 750 videokaart, dus qua specs zou er geen enkel probleem mogen zijn om beeldscherm aan te sturen.

Het probleem bij de Dell is blijkbaar dat de laptop deze als tv herkend, en steeds een aangepaste RGB-signaal doorstuurt. Op dit moment enkel te verhelpen via een patch die noch door Apple noch door Dell is ontwikkeld.

Ik wil een beetje voorkomen dat mettertijd de patch onbruikbaar wordt vanwege software updates, en ik met een vrij recent scherm zit waar ik niets of niet veel meer zou kunnen aanvangen.

Ik zoek nog even wat verder rond, de Eizo geniet nu momenteel lichte voorkeur.

Bijdrager
    Buzz

Waar lees je dat, van dat probleem met de Dell? Is dat alleen als je hem via HDMI aansluit, of ook via de mini displayport? Ik ben namelijk zelf ook wel geïnteresseerd in zo’n 27″ of 30″ van Dell, of de Thunderbolt Display, om aan te sluiten op mijn 2012 Retina MacBook Pro.

Bijdrager
    1984
    servir op 20 november 2013

Ik zoek nog even wat verder rond, de Eizo geniet nu momenteel lichte voorkeur.

Kijk ook eens naar de PA279Q

1984 op 13 september 2013

Een van de belangrijkste eigenschappen van een monitor is de hoeveelheid kleur die een monitor kan laten zien. Dit wordt ook wel het kleurbereik genoemd. Omdat de meeste fotografen met met de AdobeRGB kleurruimte werken is het van groot belang dat u deze kleuren ook kunt zien op op uw monitor, Kortom als kleur belangrijk is voor wat je doet , gaat de voorkeur uit naar de U2713H . ASUS PA279Q en meer schermen zijn daar geschikt voor, De ColorEdge serie van Eizo staat erom bekend zeker indien je met drukwerk bezig bent.

Ik zal de meerwaarde van de PA279Q in onderstaand filmpje duidelijk maken.

Dell U2713H

ASUS vs Dell

Bijdrager
    servir frais

@ 1984: naast groot bereik RGB-kleurweergave is het nog belangrijker in hoeverre de display zich hardwarematig laat kalibreren, en dat is bij de ene net iets minder evident dan bij de andere monitor.

De Asus ziet er veelbelovend uit, ik graaf even wat dieper op dit scherm. Alvast bedankt voor het mee helpen zoeken:)

Bijdrager
    1984

Ja en dan komt Eizo over het algemeen het beste uit de test, maar heeft er ook een passend prijskaartje bij.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.