30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    sneak-r

Defragmenteren ??

Is het mogelijk om met mac osx iets te doen als defragmenteren ?

Bijdrager
    Nikita

Eén keer je vraag stellen is voldoende hoor. Alle nieuwe topics komen toch wel op de voorpagina…

Bijdrager
    PietjePuk

2 topics over hetzelfde openen in twee verschillende onderdelen van het forum?

Das niet de bedoeling hé:?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”sneak-r”

Is het mogelijk om met mac osx iets te doen als defragmenteren ?

Eens in de zoveel tijd je Mac ‘s-nachts aan laten staan (niet in slaap laten vallen) en het wordt automatisch voor je geregeld.

Moderator
    Koen van Tongeren

2e topic is verwijderd.

Bijdrager
    PietjePuk

Het topic met de antwoorden?:?

Bijdrager
    karllaurent
    ”KarelWillem”

Eens in de zoveel tijd je Mac ‘s-nachts aan laten staan (niet in slaap laten vallen) en het wordt automatisch voor je geregeld.

KarelWillem, dat ’s nachts de volumebevoegdheden werden hersteld wist ik, maar defragmentering???
    Normaal heb je daar een externe boot voor nodig en dan een progje als ‘iDefrag’. DiskWarrior doet veel, maar defragmenteert niet.
    Ik heb na 3 jaar mijn iBook G4 eens een eerste keer gedefragmenteerd met ‘iDefrag’ en hij loopt een ietsje sneller. Maar of het die $30 waard was: ???

Moderator
    unSOUND

In princiepe regelt OS X dit zelf al op het moment dat het bestand wordt neergezet op de harde schijf. Je ziet het ook bij het installeren van software, waar de laatste stap bestaat uit het “optimaliseren van het volume”. Sommige bestanden worden gelijk goed weg gezet, en bepaalde bestanden worden ’s nachts goed gezet… mits je Mac aan staat en niet in sluimer staat.

Staat je Mac niet aan, of stond hij in sluimer, zou hij het de eerstvolgende keer na het opstarten moeten doen.

Bijdrager
    Mattheus
    ”unSOUND”

In princiepe regelt OS X dit zelf al op het moment dat het bestand wordt neergezet op de harde schijf. Je ziet het ook bij het installeren van software, waar de laatste stap bestaat uit het “optimaliseren van het volume”. Sommige bestanden worden gelijk goed weg gezet, en bepaalde bestanden worden ’s nachts goed gezet… mits je Mac aan staat en niet in sluimer staat.

Staat je Mac niet aan, of stond hij in sluimer, zou hij het de eerstvolgende keer na het opstarten moeten doen.

Inderdaad!
    Dus eigenlijk is het zaak regelmatig nieuwe software op je Mac te zetten… hahhahahaha

Bijdrager
    Oppie
    ”karllaurent”
    ”KarelWillem”

KarelWillem, dat ’s nachts de volumebevoegdheden werden hersteld wist ik, maar defragmentering???

???
    2x fout!
    ’s Nachts worden er op regelmatige basis ‘unix’ logbestanden opgeschoond, dus geen ‘defrag’ en zeker geen ‘herstel volumebevoegdheden’!

Defragmentatatie vindt on the fly plaats terwijl je werkt met je Mac, voor alle bestanden <20MB.
    Dus die defrag-progjes hebben in principe weinig zin.

Bijdrager
    vogel
    ”unSOUND”

Ofwel, sinds Tiger is het niet per se nodig om je Mac ’s nachts aan te hebben staan. Bij Panther ook niet, want daar kon je dit opschonen handmatig instellen in de terminal. Dit heeft verder niet veel met defragmentatie te maken.
    Defragmentatieprogramma’s… Bestaan die nog?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

ik heb wel ergens gelezen dat je Macschijf gedefragmenteerd geraakt als
    1) hij bijna vol is.
    2) als je heel grote bestanden op je schijf hebt zoals videofilms.
    Eventjes gesurft en geen defragmenteringsprogramma’s gevonden?

Moderator
    unSOUND

Omdat het onzin is waarschijnlijk… Ten eerste gebeurt fragmentatie zo goed als niet op een Mac, mede omdat alle omliggende bestanden bij het schrijven al goed neergezet worden. Ten tweede was fragmentatie voornamelijk vroeger een probleem, toen we nog langzame schijven hadden met lage toeren en geen cache. Tegenwoordig heb je veel cache, hoge toeren en snelle leeskoppen, waardoor de hele “vertraging” die fragmentatie veroorzaakt niet of nauwelijks merkbaar is.

Bijdrager
    R-Flow

Alle bestanden onder de 20 MB worden automatisch gedefragmenteerd onder Mac OS X wanneer ze geopend worden. Iets wat niet zo’n groot probleem is.

Op mijn iMac zijn:
    54727 bestanden kleiner dan 20 MB
    129 bestanden groter dan 20 MB

De fragmentatie is vrij minimaal. Dus in theorie heeft Mac Hammer Fan een punt. Als je extreem veel bestanden zou hebben boven de 20 MB kan fragmentatie ontstaan. In de praktijk echter zal dit niet snel voorkomen.

Bijdrager
    exilim

Wordt er ergens een registratie gemaakt van de acties die OSX heeft uigevoerd (onderhoud enz.)?

De laatste tijd merk ik dat mijn systeem blijft hangen, zo blijft binnen Firefox tijdens het scrollen hij gewoon hangen. Je kunt dan niets meer doen. Dit duurt een seconden of 1o en daarna kan je weer verder.

Ik wil eens in de log kijken wanneer mijn systeem een laatste onderhoudsbeurt heeft uitgevoerd.

Hebben jullie nog andere tips??

gr.

Bob

Bijdrager
    R-Flow
    ”exilim”

Wordt er ergens een registratie gemaakt van de acties die OSX heeft uigevoerd (onderhoud enz.)?

De laatste tijd merk ik dat mijn systeem blijft hangen, zo blijft binnen Firefox tijdens het scrollen hij gewoon hangen. Je kunt dan niets meer doen. Dit duurt een seconden of 1o en daarna kan je weer verder.

Ik wil eens in de log kijken wanneer mijn systeem een laatste onderhoudsbeurt heeft uitgevoerd.

Hebben jullie nog andere tips??

gr.

Bob

Je kan een programma als Maintenance even loslaten op je systeem.

http://www.titanium.free.fr/pgs2/english/download.html

Bijdrager
    exilim

We gaan m zeker een rondje laten draaien op mijn systeem. Thanx

Bijdrager
    Eagle

Persoonlijk gebruik ik zo ongeveer eens per maand Applejack voor het onderhoud op mijn Macjes…

http://applejack.sourceforge.net/

Fragmentatie is niet echt een issue met OSX, maar ik adviseer altijd wel om in ieder geval maandelijks een onderhouds programma te draaien…

Bijdrager
    Oppie

En ik adviseer altijd om nóóit een z.g. onderhoudsprogramma te draaien…
    Wie heeft er nu gelijk?

(En dan bedoel ik niet dat het moto geldt: ‘baat het niet dan schaad het niet’ of ‘het stelt me gerust’ of ‘ik denk dat me Mac sneller wordt’, maar gewoon: of het nodig is?!)

Bijdrager
    .Arne

Als je niet weet waar je mee bezig bent, begin je beter niet met progjes à la Onyx oid. Je zou niet de eerste zijn die meer onheil aanricht dan iets anders…

Bijdrager
    wjgmspeedy
    ”exilim”

Ja, even Console openen in je utilities/hulpprogramma’s en je kunt door alle logs browsen. En als je wilt weten wat er allemaal voor achtergrondprocessen draaien, open je Activitymonitor in dezelfde map.
    Appjes als Onyx, Maintenance enz zijn een heel eigen leven gaan leiden. Ze zijn allemaal gebouwd rondom wat scriptjes die je zelf ook heel gemakklijk in de Terminal in kunt typen. Overigens heb je deze appjes niet nodig. Bovendien heeft de boel ‘s-nacht aanlaten ook geen extra nut meer sinds Tiger, want launchd heeft de periodieke verversing van de databases van cron overgenomen. Die taken worden dus bij het opstarten uitgevoerd. Niet dat het veel uitmaakt als dat niet gebeurt. Die databases groeien dan alleen wat in omvang.

Bijdrager
    exilim

Ik heb gisteren Schijfhulpproramma’s gedraaid en de volume bevoegdheden laten controleren en aansluitend laten herstellen. ik neem aan dat daar niets mis mee is?
    ik heb t gevoel dat mijn systeem niet automatisch wordt onderhouden. Ik heb mijn mac regelmatig een hele dag aan staan zonder dat ik er iets mee doe en ik kom geen acties tegen in mijn logbestand.

Moet ik iets aanzetten???

Bijdrager
    Eagle
    ”Oppie”

En ik adviseer altijd om nóóit een z.g. onderhoudsprogramma te draaien…
    Wie heeft er nu gelijk?

Geen idee, ik weet alleen dat ik altijd wel wat schijfruimte win nadat ik het onderhoudsprogramma heb gebruikt.
    Daarnaast voelt mijn systeem ook altijd wat sneller… Het opruimen van caches en het roteren van je logs lijkt mij iets wat altijd te adviseren is…

Misschien heeft hier niemand gelijk, maar moet je gewoon doen wat jij prettig vind…
    Ik zal het altijd blijven adviseren… :wink:

Bijdrager
    wjgmspeedy

Natuurlijk win je schrijfruimte als je caches opruimt. Maar waarom zou je caches opruimen? Waarom denk je dat dat schijfonderhoud is? Die caches worden namelijk net zo snel waar aangemaakt. Opruimen van caches is dus niet iets wat altijd te adviseren is. Dat jij het adviseert, wil nog niet zeggen dat het een goed advies is.
    En Exilim, je mac heeft geen onderhoud nodig waar jij je druk over hoeft te maken. Je hoeft niks aan te zetten, je hoeft niks te doen. Je kunt wel volumebevoegdheden gaan herstellen en zo, maar het is gewoon niet nodig. Dat het zinloos is, kun je ook gemakkelijk aflezen in het venster van schijfhulpprogramma, daar valt namelijk af te lezen wat er allemaal hersteld is: niks dus.

Bijdrager
    Eagle
    ”wjgmspeedy”

Natuurlijk win je schrijfruimte als je caches opruimt. Maar waarom zou je caches opruimen? Waarom denk je dat dat schijfonderhoud is? Die caches worden namelijk net zo snel waar aangemaakt. Opruimen van caches is dus niet iets wat altijd te adviseren is. Dat jij het adviseert, wil nog niet zeggen dat het een goed advies is.
    En Exilim, je mac heeft geen onderhoud nodig waar jij je druk over hoeft te maken. Je hoeft niks aan te zetten, je hoeft niks te doen. Je kunt wel volumebevoegdheden gaan herstellen en zo, maar het is gewoon niet nodig. Dat het zinloos is, kun je ook gemakkelijk aflezen in het venster van schijfhulpprogramma, daar valt namelijk af te lezen wat er allemaal hersteld is: niks dus.

Ik heb ook niet gezegd dat het schijfonderhoud is, het is onderhoud van je OS niet zo zeer je schijfonderhoud…
    Als de reden schijfonderhoud zou zijn zou ik het ook niet adviseren denk ik… Het weggooien van caches heeft wel degelijk zin, ik heb zelf namelijk nogal de “neiging” om applicaties e.d. uit te proberen, voor dit soort programma’s worden er allemaal caches aangemaakt die gooi je niet altijd weg als je de app vervolgens in de prullenbak gooit.

Ik doe dit onderhoud ook 1x per maand, als ik heel zwaar aan zo tillen zou ik het wel elke week/dag doen. Het hoort er, nogmaals, in mijn mening gewoon bij! :wink:

Bijdrager
    wjgmspeedy

Nee het hoort er niet bij. :)

En caches weggooien van programma’s die je hebt verwijdert is uiteraard aan heel ander geval. Je verwijdert dan gewoon het mapje van dat betreffende programma. Daar hoef je niet alle caches voor te verwijderen.

Bijdrager
    Eagle
    ”wjgmspeedy”

Nee het hoort er niet bij. :)

Ok, ok…

Jij iets naar mij toe en ik iets naar jou?

Zo van…

Als je onderhoudsprogramma’s wilt gebruiken is dat prima, maar het is niet een noodzaak.

Vind je dat wat?

:wink:

Bijdrager
    wjgmspeedy

Precies wat ik zei: Het is niet nodig.
    :P

Bijdrager
    Eagle

Grrrr….

Ben ik toch teveel naar jou toegekomen… :roll:

Maar ik ben het gedeeltelijk dus met je eens…
    (blijf het wel adviseren) :P

Bijdrager
    Oppie

Als je dan wel alleen aan jezelf blijft adviseren, dan moet je dat zeker doen.

Maar als je anderen van advies dient, is het niet helemaal eerlijk: die anderen weten natuurlijk niet wat jij nu wel weet…
    …dat het eigenlijk nutteloos is…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.