One More Thing » Community » Forum » Algemeen » Switchers » De 'i' wordt 'bye'

De 'i' wordt 'bye'

Profielfoto van 1973

1973 op 11 januari 2017 #

Sinds 2003 gebruik ik Apple producten. Ben begonnen met een iPod. In 2006 overgestapt van Windows naar MacOs (OSX destijds). Had als een van de eerste een iPhone toen die in Nederland werd uitgebracht. Gold ook voor de iPad. Met andere woorden, als er een ‘i’ voor stond, wilde en moest ik het hebben! En in die tijd al mijn vrienden en familieleden ervan overtuigd ook over te stappen. En dat deden ze. Sinds een aantal jaren weet ik niet meer waar Apple zich mee nu nog mee bezighoudt. Ooit een revolutionair, visionair bedrijf. En nu lijkt alles alleen maar gericht op het zoveel mogelijk geld verdienen. Ten koste van de producten die ze nog op de markt brengen. De definitieve ommekeer kwam bij mij toen Apple haar nieuwe MacBooks presenteerden. Ja, vooruitstrevend om de conventionele poorten te verwijderen (wellicht iets te vroeg, maar vooruit), maar die prijzen! Getuige ook het boek wat sinds vandaag in Nederland is te verkrijgen, pardon 199 en 299 voor een boek??? Met ongetwijfeld mooie foto’s en prachtig papier. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind het jammer dat ze hun ‘kwajongens’ status kwijt zijn en nu ‘bij de grote jongens’ willen horen. Ik heb hier nog een MacMini als mijn desktopcomputer staan. Gebruikt een Dell laptop en een Samsung mobiele telefoon. De MacMini gaat wij mij betreft ook de deur uit (en wordt ook vervangen door een Windows machine, iemand interesse?). En ik weet dat die andere jongens ook hetzelfde doel hebben. Alleen zijn die producten een stuk betaalbaarder en bieden meer waar voor hun geld. Sorry dit moest me even van het hart.

Richard

Profielfoto van Rensvw

Rensvw op 11 januari 2017 #

Goed verhaal. Lekker kort ook.

Profielfoto van Unlock32

Unlock32 op 11 januari 2017 #

Vraag me toch in gemoede af waarom je zoiets zo nodig moet delen op een/dit forum, maar vooruit….ik wens je oprecht heel veel plezier met al de apparaten die je nu gebruikt.

Profielfoto van janbertwedman

janbertwedman op 11 januari 2017 #

Ligt een beetje aan waarvoor je ‘m gebruikt, voor videomontage en muziekproducties (de software included) gaat er wat mij betreft niets boven een Mac met de daarbij behorende software. Maar ja… ieder zijn ding.

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 11 januari 2017 #

Ik snap je gevoel volledig. Een jaar (of 2) terug was ik nodig toe aan een nieuwe computer. Omdat de vorige, uit nood, een Windows pc was geworden. (De MacBook Pro hield er ineens mee op. Reparatie was duur en de pc die ik had samengesteld was dat niet.)
Dus ik wilde graag een nieuwe computer, maar stond tussen Mac en Windows in. Eerst eens een pc samenstellen die ik wilde en daar kwam een prijs uit. Wat voor een Mac kan ik voor die prijs betalen? Een prima iMac kon daarvoor ook gekocht worden hoor, maar de specs waren toch een stuk minder.

Nu uiteindelijk staat die pc (uiteraard met iets nieuwere hardware dan destijds) hier vrolijk te draaien. Maar daarnaast wil ik nog steeds een mobiel werkstation en hoewel ik nu niet met Mac OS X werk, mis ik het toch wel een beetje. Maar een nieuwe MacBook Pro kopen? Gaat hem niet worden. Ik zit aan een 2012/2013 model te denken. Maar als die MacBook Pro aan vervanging toe is, zou het heel goed kunnen dat ik dan wel een Windows notebook kies.

Qua telefoon en tablet blijf ik wel bij Apple, denk ik. En wil ook nog wel graag een Apple TV. Maar wie weet wat de toekomst brengt, want ook in iOS beginnen steeds meer ergernissen te komen.

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 11 januari 2017 #

janbertwedman op 11 januari 2017

Ligt een beetje aan waarvoor je ‘m gebruikt, voor videomontage en muziekproducties (de software included) gaat er wat mij betreft niets boven een Mac met de daarbij behorende software. Maar ja… ieder zijn ding.

Muziekproductie kan ik niet over meepraten, maar ik werk toch al behoorlijk wat jaren met Windows. Ik ben niet letterlijk een video-editor, maar videoproductie is nooit een complete Apple wereld geweest en op beide OS-en worden de mooiste producties gemaakt.

Profielfoto van riji

riji op 11 januari 2017 #

@TS Ik deel je mening omtrent Apple.
De enige manier om de koers van Apple te doen veranderen is een daling van de winst en dit is vorig jaar al begonnen.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 11 januari 2017 #

http://unminify.com

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 11 januari 2017 #

Nou houdoe dan, hè.
Het is wat, de wereld verandert, jij verandert, maar Apple moet het “i” bedrijf blijven van 2003-2007! Waarom eigenlijk niet van 1984 of 1998, toen al die mooie “i” onzin nog niet bestond?!

Het gaat je goed, Richard.

Profielfoto van Facundo

Facundo op 11 januari 2017 #

Muziekproductie kan ik niet over meepraten, maar ik werk toch al behoorlijk wat jaren met Windows. Ik ben niet letterlijk een video-editor, maar videoproductie is nooit een complete Apple wereld geweest en op beide OS-en worden de mooiste producties gemaakt.

Mee eens. LogicX is het enige waar ik de mac (mini) nog voor gebruik en (zo’n beetje) de enige app die geen kaalslag heeft ondergaan. Maar Ableton Live en ProTools gebruik ik op windows en kunnen hetzelfde als Logic en zijn net zo goed. Het is maar waar je aan bent gewend. En dat geldt ook voor video. Wat betreft gebruiksgemak en stabiliteit heeft windows macos allang bijgehaald. Ook daar is het lood om oud ijzer geworden en is het maar wat je gewend bent. En, gezien de absurde prijs-kwaliteitverhouding bij Apple, ben ik op een windows convertible overgestapt. Geen seconde spijt van gehad, integendeel. Als de mini het ook begeeft komt er geen mac meer.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 11 januari 2017 #

Overigens Mac Daddy, ik begrijp je keuzes best. Maar blijf dan hier ook niet zo lafjes rondhangen. Wees een vent, dus verlaat een site als deze als je geen Apple spul meer gaat gebruiken. Is toch zoiets als je ex stalken, is het niet?!

janbertwedman op 11 januari 2017 #

Het is ook een beetje waar je mee “opgegroeid” bent, ik bedoel, ik monteer al vanaf 1999 op een Mac met FCP versie 1 en deed dat ook voor de omroepen evenals vele collega’s van mij.
Maar ik moet zeggen dat de NOS ook veel met AVID werkte en ik was best jaloers op hun resultaten. Neemt niet weg dat mijn FCP projecten gewoon gebroadcast konden worden. Het is dus als ik al zei: ieder zijn ding.

Profielfoto van NielsDam

NielsDam op 11 januari 2017 #

@1973: okdoei

Profielfoto van IGBA

IGBA op 11 januari 2017 #

Toe maar, Apple gebruiker sinds 2003!:-D

Profielfoto van Rickje

Rickje op 12 januari 2017 #

Ben het volledig met je eens. Al had ik dat moment 1-2 jaar nadat Steve Jobs overleed. Van 1-2 typen telefoon naar 10 verschillende typen, kleuren, grootten… en hetzelfde met iPads. De simpliciteit van Apple in z’n productlijn is totaal weg. De software-relaeses geteisterd door bugs… nee. Bah.

Maargoed, ik zal niet overstappen op Windows. Ben opgegroeid met de Mac, de paplepel. Als ik op Windows ga werken dan zou ik de computer zeker 1x in de maand compleet slopen uit frustratie.

Dan is een Macbook (Pro) toch wel een goede investering voor 3-5-6-7-8? jaar en het werkt prima samen met m’n iPhone, waar hetzelfde voor geldt.

Profielfoto van no_poo

no_poo op 12 januari 2017 #

Ik heb altijd mijn Apple aankopen moeten verdedigen als het ging om de hoge prijzen, ik zie niet in hoe dit in de afgelopen tien jaar veranderd is. Zelf ben ik net als vroeger ervan overtuigd dat je meer krijgt dan bij andere merken en ook dankzij de over het algemeen geringe afschrijving je geld niet zomaar weggooit.

De nieuwe MacBook Pro van 3000 euro gaat mij te ver, maar daar blijft het voorlopig bij.

En tja, zelf het rebelse Apple moest geld verdienen en dat deden ze door anders te zijn dan de anderen. Die tijd is niet geheel voorbij, maar is ook een stuk minder relevant. Tijden veranderen nou eenmaal.

Profielfoto van MacAanZee

MacAanZee op 12 januari 2017 #

Ach, soms moet je het er allemaal even uitgooien. Misschien helpt het, misschien niet. Veel succes met Windhoos dan….
Zelf werk ik al 24 jaar op Apple. Met veel plezier. Moest drie maanden bij een werkgever op een Dell… Afgezien van Word en internetten (waar ik geen probleem mee had) vond ik dat echt een ramp..

Profielfoto van McJohn

McJohn op 12 januari 2017 #

Of iemand nu Apple gebruik(st)er is van 1991, 2003 of van 2010,…. doet er naar mijn gevoel weinig toe.

Ik snap de ergernis. Apple computers zijn nog nooit echt goedkoop geweest als je het vergelijkt met een PC en als ik zo reviews nalees, dan is er weinig goeds aan de nieuwe MacBook Pro. Diverse argumenten van “seriously overpriced” tot “foutieve beslissingen inzake I/O” komen altijd wel ter sprake. YouTube staat er vol van en parodietjes zijn nooit ver weg.

Uit eigen ervaring. In de zomer van 2014 heb ik zonder het zelf te beseffen een koopje gedaan (als ik het zo mag uitdrukken) met mijn Mac Mini Late 2012. Voor pakweg 1100 euro  had ik een QuadCore i7 (hoogste kloksnelheid die men toen ter beschikking had) met Fusion Drive waarbij ik het RAM geheugen via Crucial later nog kon volpompen tot het maximum. Ook had ik er nog een USB SuperDrive bijbesteld. Een 3 maand later ging ik méér geld kwijt zijn voor een 2014 model waarbij er van QuadCore zelfs geen sprake meer was. Ik ben quasi altijd van het principe geweest inzake IT om enkel maar te vervangen wanneer het echt nodig blijkt te zijn.

Ik zie een Mac computer als een soort investering waar ik (hopelijk) zoveel mogelijk jaren mee verder kan.

janbertwedman op 12 januari 2017 #

Ik heb ook nog een PowerMac dual G5 met weet ik veel maar daar draait FCP 6 nog als een tierelier en het het is tevens een geweldige extra kacheltje in je studio…

Profielfoto van riji

riji op 12 januari 2017 #

McJohn 4 uur geleden #

Uit eigen ervaring. In de zomer van 2014 heb ik zonder het zelf te beseffen een koopje gedaan (als ik het zo mag uitdrukken) met mijn Mac Mini Late 2012. Voor pakweg 1100 euro  had ik een QuadCore i7 (hoogste kloksnelheid die men toen ter beschikking had) met Fusion Drive waarbij ik het RAM geheugen via Crucial later nog kon volpompen tot het maximum. Ook had ik er nog een USB SuperDrive bijbesteld. Een 3 maand later ging ik méér geld kwijt zijn voor een 2014 model waarbij er van QuadCore zelfs geen sprake meer was. Ik ben quasi altijd van het principe geweest inzake IT om enkel maar te vervangen wanneer het echt nodig blijkt te zijn.

Ik heb de volgende Mac mini: alles gesoldeerd en de harddisk helemaal onderaan, om het toch maar zo moeilijk mogelijk te maken.
Dit geldt voor al hun producten en dit terwijl hun opties schandalig duur zijn.
Die uitbuiting van de klant gaat mij lelijk tegen.

Profielfoto van McJohn

McJohn op 12 januari 2017 #

Bij de iMac 21,5 was het al een poos zo dat het RAM geheugen vastgemaakt zit aan de logic board. Dus toen dit bij de Mac Mini in 2014 ook het geval was, bleek dat voor mij achteraf geen complete verrassing te zijn. I should have known. Apple vraagt al jaren woekerprijzen op hun RAM-geheugen en maakte zo minder winst door de mogelijkheid van RAM upgrades toe te staan in hun hardware. Apple maakte winst als de eindgebruiker nooit verder keek dan zijn eigen neus lang is. Doorgaans was de filosofie van diegenen die dat niet deden om altijd een Mac te kopen met de basishoeveelheid geheugen en dan vervolgens de RAM latjes aan te schaffen via een ander bedrijf aan de helft van de prijs.

Ik vind dat je als Macgebruik(st)er hier best wel eens kritisch mag over zijn. Over wat Apple uiteindelijk aanbiedt tov welke prijs. Nogmaals, het zijn keuzes die je moet maken. Ik blijf voorlopig wel wel nog even Macgebruiker, maar ik ga ook niet elk jaar om een nieuwe Mac of iPhone hollen. Niet alles wat Apple verkoopt/lanceert is goed en het is erg kortzinnig om klakkeloos alles van Apple te accepteren hoe het is. Think different, werkt in 2 richtingen, het is namelijk niet “Think Apple”.

Over dit topic

Gestart op 11 januari 2017 door 1973

Laatste reactie door McJohn

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?