One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » Data kwijt Raid 0 schijf ??

Data kwijt Raid 0 schijf ??

motionz

motionz op 27 november 2012 #

Ik heb door een enorme domme fout gemaakt!
Ik heb een externe raid 0 schijf waar al mijn gecapturde film materiaal te opstaat.
Deze schijf (WD MyBook Studio Ed.2 2GB) gaat regelmatig in de slaapstand staan wat erg lastig is tijdens editen.
Dit wilde ik dmv WD Drive Manager aanpassen maar resulteerde dat ik alle data kwijt ben!
Het schijnt als je de configuratieknop indrukt dat je de mogelijkheid hebt de Raid mode aan te passen maar tegelijk alle data kwijt bent!!

Bestaat er een recovery tool of is echt alles definitief weg?

mfduffel op 27 november 2012 #

ik vrees dat alles kwijt is. alleen met datarecovery software kan je nog gegevens recupereren, hoewel, met raid 0 is de kans zeer klein.

deSpaanseRente

deSpaanseRente op 27 november 2012 #

De eerste domme fout is al dat je een RAID 0-opstelling gebruikt voor materiaal dat je niet kwijt mag geraken.

computer space op 27 november 2012 #

Je hebt je backup toch?

johnkeates op 27 november 2012 #

Als alleen de configuratie aangepast is, en niet de data, dan kan je de boel nog terughalen. Als een van de RAID schijven niet meer goed is, dan ben je alles per definitie kwijt.

Artell

Artell op 28 november 2012 #

En dat is de reden dat je AID0 geen RAID moet noemen. Er is namelijk helemaal niks Redundant aan…:innocent:

Maar ik zou eens bellen met WD… En inderdaad in het vervolg een back-up maken.

johnkeates op 28 november 2012 #

AID, en dan ook nog eens vrij expensive als ik kijk naar de prijs/kwaliteit.. Gezien het in principe een stripe is zou je van RAID – R + S iets anders kunnen maken (aids…)

Goodheart

Goodheart op 28 november 2012 #

Je kunt het hiermee nog proberen. Dat werkt op heel laag niveau. Wel vanaf de command line!

motionz

motionz op 30 november 2012 #

Gebruik RAID 0 vanwege snelheid wat erg snel is met deze schijf, vind dit dus geen domme fout…
De data op deze schijf is zoals gezegd filmmateriaal die ik allemaal nog op tape heb, is gewoon heel veel werk om dit weer terug te zetten.

johnkeates op 30 november 2012 #

testdisk gaat je niet helpen RAID0 te ‘recoveren’. En zo laag is dat niveau ook weer niet.

RAID0 = elk bestand in minimaal 2 stukjes opslaan op twee losse schijven.

Als een schijf weg is, heb je dus maximaal de helft van alle hele bestanden nog. Maar dan op z’n manier dat je ze niet kunt herstellen.

Als de RAID0 data nog op beide schijven staan, maar de management informatie is verloren door een reset of reconfiguratie, dan kan je diezelfde RAID0 management informatie met mdadm op Linux opnieuw invoeren.

motionz

Contact gehad met WD support NL. Hun reactie was dat met de raid manager tool op deze manier niet data kwijt zou moeten raken uitsluitend wanneer je daadwerkelijk van raid veranderd.
Erg vreemd dus maar wel alles kwijt dus, kreeg de tip om met easy recovery data terug te halen. Met de gratis demo is je schijf te analyseren om te kijken of er wat terug te halen is. Is dit het geval dan zul je de versie moeten kopen

johnkeates op 30 november 2012 #

Ik denk dat ze er geen drol van snappen. Om een RAID0 te herstellen MOET je beide schijven aansluiten, en MOET je een programma hebben dat de RAID management informatie kan achterhalen. Easy Recovery is een leuk ding om mee te klieren, maar dat gaat je met RAID0 recovery niet helpen.

Opties:

- Sluit ze zelf allebei los uit de behuizing aan op een systeem met Linux
- Breng de schijven naar iemand anders en vraag die het bovenstaande te doen
- Beschouw de data als verloren, wis de boel.

motionz

Dat vermoeden had ik ook al en heb me al voorenomen alle tapes opnieuw te capturen!
Heb ik in ieder geval wat te doen met de kerst…

Bedankt voor de info.

gr.Marc

Over dit topic

Gestart op 27 november 2012 door motionz

Laatste reactie door motionz

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen