One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » Dakje op de “a” en de “o”

Dakje op de “a” en de “o”

nldesign

nldesign op 16 juni 2004 #

Wie kan mij helpen aan de juiste toetsencombinatie om een dakje op de “a” en op de “o” te krijgen zoals dit in het Frans wordt gebruikt.
Ik heb zelf al diverse dingen geprobeerd echter nog zonder resultaat.[/list]

dada1958

dada1958 op 17 juni 2004 #

Eens even op m’n TactilePro keyboard kijken  8)
Option-i, daarna de a of o… â ô
Jaaa… coool  :P

ElectricCat

ElectricCat op 17 juni 2004 #

Hehe, LOL dada1958, dáárom stond deze vraag zeker in het hardware forum, kun je de tactile pro nog es vermelden :-)

(ik ga’m ook halen trouwens)

Aiko

Aiko op 17 juni 2004 #

"nldesign"

Wie kan mij helpen aan de juiste toetsencombinatie om een dakje op de “a” en op de “o” te krijgen zoals dit in het Frans wordt gebruikt.
Ik heb zelf al diverse dingen geprobeerd echter nog zonder resultaat.[/list]

î -> Alt + i, en nogmaals i
û -> Alt + i, en dan u
â -> Alt + i, en dan a
ê -> Alt + i, en dan e

Probeer verder eens Alt + u, Alt + e en Alt + ` volgens bovenstaand systematiek voor andere combinaties en letterpret.

unSOUND

unSOUND [moderator] op 17 juni 2004 #

en toch vind ik dit de makkelijkste manier:

Oftewel: PopCharX, link

ElectricCat

ElectricCat op 17 juni 2004 #

@nldesign,
Toetsenbord palletje zit onder system preferences, international, daar keyboard viewer aanvinken.
Dan zit  in de finder onder het landen vlaggetje een palletje met alle toetsen.

Zora la rousse

Zora la rousse op 17 juni 2004 #

En nou het dakje omdraaien. Dat is mij tot nu toe niet gelukt.

dada1958

"Zora

Omgekeerd dakje staat alleen in Apple’s dfonts als ik Lettertekenpalet geloven mag…

Deskman

Deskman op 17 juni 2004 #

Omgedraaide dakjes staan in de CE (Central European) fonts en vast ook wel in OpenType. Die CE fonts zaten vroeger altijd als extra op je systeemCD. Om ze te gebruiken moest je echter wel je toetsenbord op Tsjechisch of Hongaars zetten…

dada1958

"Deskman"

Omgedraaide dakjes staan in de CE (Central European) fonts en vast ook wel in OpenType.

Ze staan idd wel in het Glyphs Palette van InDesign bij OpenType fonts…

Richard Kruizinga

Richard Kruizinga op 17 juni 2004 #

"ElectricCat"

Hehe, LOL dada1958, dáárom stond deze vraag zeker in het hardware forum, kun je de tactile pro nog es vermelden :-)

(ik ga’m ook halen trouwens)

Zitten veel te veel tekens op de knoppen. Word je helemaal onrustig van. Ik heb liever de echte pro.

nldesign

nldesign 10 jaren geleden #

Ik ben er nu uit dus bedankt voor al jullie reacties

:)   :)  

Warenar

Warenar op 12 juli 2004 #

"Zora

Omgekeerd dakje:
System preferences > International > Input menu > ‘U.S. Extended’ aanvinken > Open teksteditor > Input menu (in menu bar) > Selecteer ‘U.S. Extended’ > Type option-v > Type betreffende letter (bijvoorbeeld a)

In de keyboard viewer kan je precies zien welke letters je onder het omgekeerde dakje kan zetten na alt-v getypt te hebben.

Maar dit kan natuurlijk ook via het Character Palette. De a met het omgekeerde dakje staat onder ‘Latin Extended-B.’

Zora la rousse

Zora la rousse op 12 juli 2004 #

Open teksteditor > Input menu (in menu bar) > Selecteer ‘U.S. Extended’ > Type option-v > Type betreffende letter (bijvoorbeeld a)

Ik strand hier. Staan deze instellingen bij de voorkeuren van Teksteditor?
(Ik heb systeem 10.2.6. , Teksteditor 1.2 (v185), ter info).

Warenar

Warenar op 13 juli 2004 #

"Zora

Open teksteditor > Input menu (in menu bar) > Selecteer ‘U.S. Extended’ > Type option-v > Type betreffende letter (bijvoorbeeld a)

Ik strand hier. Staan deze instellingen bij de voorkeuren van Teksteditor?
(Ik heb systeem 10.2.6. , Teksteditor 1.2 (v185), ter info).

Onder Jaguar werkt deze methode inderdaad niet. Dat ligt niet aan de instellingen van teksteditor, maar aan het feit dat het U.S. Extended toetsenbord een beetje veranderd is in Panther. Als je het progamma Key Caps in de Utlilities opent (in Panter is dit opgenomen in het Input menu) kan je zien welke letters je kan intypen na het omgekeerde haakje. (Eerst U.S. Extended selecteren.)

In Panther ziet dit er zo uit:

Je ziet dat in Jaguar de a met het omgekeerde haakje niet tot de mogelijkheden behoort en in Panther wel. Je kan dus wel een s of een e met een omgekeerd haakje maken.

Deskman

Deskman op 13 juli 2004 #

Dat klopt allemaal wel, maar voor het overgrote deel van de fonts is dit lettertje niet beschikbaar. Daar zal met de OpenType fonts wel verandering in komen. Ik heb ook geen idee hoe designers in het oostblok dat doen. Voor hen is er een veel beperkter aanbod in lettertypes. En om nou al je werk in Lucida Grande te zetten…

bekhof

bekhof op 13 juli 2004 #

Het US extended lettertype werkt misschien wel, maar ik zou er geen garantie op geven bij geimporteerde teksten…

En (ook pré OSX) Apple heeft altijd de juiste toetsenbord instellingen en lettertypen erbij geleverd.
Voor die omgekeerde dakjes (is volgens mij inderdaad oost-europees) kun je dus gewoon het juiste toetsenbord selecteren, de landcode goed instellen en de CE fonts gebruiken.

Over dit topic

Gestart op 16 juni 2004 door nldesign

Laatste reactie door bekhof

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen