One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Overige) » CD’s rippen met MAX

CD’s rippen met MAX

James T. Kirk

James T. Kirk op 25 februari 2006 #

Wie heeft al wat ervaring opgedaan met het rippen van CD’s met MAX? Ik vind het niet zo’n héél duidelijk programmaatje, want ik weet nou niet precies hoe ik het in moet stellen, dat ik (liefst) een rip maak gelijk in een lossless formaat of beter nog in wave met een cue sheet. Bij de preferences kun je zoveel instellen, dat als je gaat rippen, er gelijk MP3′s,  AIFF’s, FLAC’s en andere files lijken te worden geript, terwijl ik geen MP3′s wil bijvoorbeeld. Het was duidelijker geweest als je kon bepalen: Rip naar _wat_ en met _welke_ naam en in welke map moet het staan. Nou dat laatste is dan in te stellen en dat andere ook vast wel, maar het maakt niet duidelijk op welk tabblad je dat moet doen. Iemand?

unSOUND

unSOUND [moderator] op 26 februari 2006 #

Domme vraag wellicht, maar waarom rip je ze niet gewoon met iTunes ?

iDuck

iDuck op 26 februari 2006 #

iTunes is niet erg goed in beschadigde CD’s te rippen. Tenminste heb hier een CD liggen waar op enkele plekken iets mee is (hoor je niet op de cd speler(?)). Daar doet iTunes een minuut over een paar seconden om er wat moois nog wat van te maken, maar het resultaat zijn scherpe tikken. Had begrepen dat Max (geen ervaring mee) een goede ripper is voor oudere/slechtere/beschadigde cd’s

James T. Kirk

James T. Kirk op 26 februari 2006 #

Sommige cd’s zijn zo gekrast, dat iTunes er te snel overheen fietst, waardoor het resultaat niet goed is (overslaan en zo). Bovendien ben ik nogal een audioot, en wil perfectie.  :sealed:

Mag ik trouwens vragen, waarom je zo’n aggressief plaatje hebt, alsof je wilt zeggen, ” zeg iets verkeerds over Apple en ik zal je eens…”  :D

unSOUND

Hoe iTunes met bekraste CD’s omgaat is in te stellen… overigens ligt dat ook voornamelijk aan de drive zelf, en hoe hij met krassen om gaat. Ik heb 2 drives, de ene pakt bekraste CD’s beter dan de ander, dat zit hem niet in iTunes, maar in de hardware.

Hoe iTunes ript trouwens ook… er tot nu toe zijn er al talloze topics geweest over de kwaliteit in echt niemand kon echt bewijzen dat er kwaliteitsverschil hoorbaar was… dat zogenaamde kwaliteitsverschil zit voornamelijk tussen de oren.

Die avatar staat voor mijn motto: rekt het niet, dan scheurt het wel.

James T. Kirk

"unSOUND"

Hoe iTunes met bekraste CD’s omgaat is in te stellen… overigens ligt dat ook voornamelijk aan de drive zelf, en hoe hij met krassen om gaat. Ik heb 2 drives, de ene pakt bekraste CD’s beter dan de ander, dat zit hem niet in iTunes, maar in de hardware.

Hoe iTunes ript trouwens ook… er tot nu toe zijn er al talloze topics geweest over de kwaliteit in echt niemand kon echt bewijzen dat er kwaliteitsverschil hoorbaar was… dat zogenaamde kwaliteitsverschil zit voornamelijk tussen de oren.

Tikken hoort iedereen en beide drives, die in mijn MacMini, die Matshita (Panasonic) is nogal krasgevoelig, mijn externe Pioneer is ook nogal kritisch. In m’n PC heb ik een Lite On, die bekend staat als één van de beste cd rippers en dat voor een DVD rom!

"unSOUND"

Het komt vrij agressief over, maar dat zal wel aan mij liggen.  :innocent:

Wallinator

Wallinator op 26 februari 2006 #

"unSOUND"

Dan moet je eens een cd 2x rippen met iTunes. Dan heb je bijna altijd verschil en heb je dus geen perfecte rip. Als je ript met cdparanoia of EAC heb je bijna altijd een perfecte rip want bij deze twee is de errorcorrectie nou eenmaal veel beter.

iTunes is een heel goed programma maar niet als ripper.

mvdenberg

mvdenberg op 26 februari 2006 #

Ik vind het een leuke avatar!

Maargoed. Met welke instellingen rip je dan? Met welke kwaliteit ben je tevreden?
Zelf ik ik via iTunes naar MP3 (224 kbps). Ik voor MP3 gekozen omdat ik die bestanden makkelijk op miijn werk kan afspelen in windows mediaplayer. Of in mijn DVD speler bijvoorbeeld.

James T. Kirk

"mvdenberg"

Ik vind het een leuke avatar!

Maargoed. Met welke instellingen rip je dan? Met welke kwaliteit ben je tevreden?
Zelf ik ik via iTunes naar MP3 (224 kbps). Ik voor MP3 gekozen omdat ik die bestanden makkelijk op miijn werk kan afspelen in windows mediaplayer. Of in mijn DVD speler bijvoorbeeld.

Heb je het tegen mij? Ik ben alleen tevreden met de beste kwaliteit. Zoals de Wallinator al duidelijk maakt, zal ik niet gauw voor mijzelf een rip maken met iTunes, want als ik die cd opnieuw moet rippen… Ik heb niks met MP3, heb niet eens een MP3 speler, hoewel mijn DVD speler er wel mee overweg kan. Ik ben al een tijdje (35+) jaar bezig met geluidsweergave en mis bij een gemiddelde MP3 de diepte en breedte en dan ook nog eens de dynamiek van het geluid. Ik moet toegeven dat je dan wel beide naast elkaar moet horen, bij sommige populaire muziek is het verschil inderdaad vrij klein, maar bij kwaliteitsopnamen hoor je wel degelijk duidelijk verschil. Een enkele keer, als ik niet aan een bepaald stuk muziek of cd kan komen, haal ik wel eens MP3′s binnen om die vervolgens om te zetten naar een normale cd, maar haal toch het liefste FLAC files of andere lossless bestanden binnen. Overigens loopt deze thread helemaal uit de hand. Mijn originele vraag is namelijk niet “is er verschil tussen rips in iTunes of MAX”, maar “hoe stel ik MAX nu precies in?” Diegenen die NIET met MAX willen werken omdat zij tevreden zijn met iTunes, hoeven zich niet aangesproken te voelen. Ik val niemand aan, ik vraag slechts om informatie.  :sealed:

mvdenberg

mvdenberg op 26 februari 2006 #

Yep, ik had het inderdaad tegen jou. (ik moet de citeer functie maar gebruiken).
Van FLAC audio files heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. Ik zal daar eens naar kijken: wil wel weten wat het is.

Wallinator

Rippen naar wav met een cuesheet is (nog) niet mogelijk met Max. Als je in .flac wilt encoden ga je naar de Preferences, bij Formats vink je FLAC aan en als je instellingen wilt veranderen doe je dat in de FLAC tab.

Barabas2005

Barabas2005 op 26 februari 2006 #

Ik heb ook meteen Max gedownload zodra ik de info zag verschijnen op MacOSX.nl. Ik gebruikte op mijn  Windows computer altijd al Exact Audio Copy voor het rippen en in Linux CDParanoia. Hoewel EAC nog steeds mijn voorkeur heeft, wilde ik toch meer met Max gaan werken omdat ik langzaam op Macs overstap.

Mijn eerste test cd met Max liep meteen al in duigen. Maar goed, dat verwachtte ik ook al, want het was zo’n protected cd. Ik kreeg alleen maar ruis in mijn geripte files :(.

Ik was ook even aan het knoeien met Max en vind het een beetje maf dat het programma niet in een windowtje begint. Maar goed, in de preferences kun je dus afstellen naar welk formaat je wil rippen. Persoonlijk gebruik ik ook Lossless (net zo’n audioot als jij). Ga hiervoor naar “Formats” in de preferences – uncheck alles onder de “Built-in” tab. Onder de “Core Audio” tab kies je dan “MPEG4 Audio” (de eerste, want op een of andere mannier staat dit formaat er 2 keer in). In het kolommetje “Kind” ernaast kies je dan voor Apple Lossless. Met de button “Add Format” plaats je deze dan in het “Selected Formats” lijstje.

Als je dan al je instellingen onder “Output” ook goed heb staan kun je beginnen met rippen. O ja, onder “Ripper” heb ik nog gekozen voor “Enable error correction” met type “Full Paranoia” (dit is geloof ik standaard ingesteld).

Volgens mij moet dan alles goed gaan.

PS: hoewel ik liever alles in Flac of Ape zet gebruik ik Apple Lossless omdat ik het dan ook op mijn iPod kan afspelen. Dus als je nog eens een Podje koopt, zou ik hier ook voor kiezen.

unSOUND

"Wallinator"

Dan moet je eens een cd 2x rippen met iTunes. Dan heb je bijna altijd verschil.

En waarom zou je een CD 2 maal gaan importeren om vervolgens de verschillen te gaan zoeken ? Ik heb al hobby’s zat, ik heb geen tijd voor dat soort dwangneuroses… ik luister graag naar muziek omdat ik het leuk vind, niet om er eventuele foutjes in te zoeken… muziek moet vermaak zijn, geen werk.

Je moet een CD gewoon rippen, en luisteren met welke codering jij genoegen kan nemen. De vraag is niet of iets perfect is, maar of dat het goed genoeg is. Want laten we eerlijk zijn, met de speakers of koptelefoons die men gemiddeld aan zijn Mac heeft hangen hoor je die verschillen echt niet.

En nee, ik ben geen idioot die niks van muziek weet, maar ik heb wel een duidelijke keuze gemaakt waar ik genoegen mee neem. Ik heb CD’s in alle exotische formaten geript en vergeleken, maar het feit is dat ik mp3′s in mijn kamertje via een koptelefoon luister, of via de dopjes van mijn iPod, en dan is iTunes goed genoeg als ripper. Voor perfect geluid ga ik naar de woonkamer met de originele CD of plaat, waar die ongecomprimeerd door een goede versterker naar 2 goeie speakers gaat.

Wallinator

Je hebt het nu over coderingen en formaten, niet over het rippen. Ik gebruik zelf 192 kbps AAC en dat is voor mij goed genoeg.

Het rippen is een heel ander verhaal. De reden dat ik EAC gebruik is dat ik liever een cd één keer goed rip, dan één keer met iTunes en er vervolgens achterkomen dat iTunes sommige errors gewoon heeft genegeerd met als resultaat allemaal haperingen en tikjes. En ja, die zijn te horen met standaard oordopjes.

unSOUND

unSOUND [moderator] op 27 februari 2006 #

Ik heb momenteel 4000 liedjes in mijn library staan, en geen eentje heeft een raar tikje of wat dan ook gekregen bij het rippen… maar wellicht komt dat omdat ik zuinig op m’n spullen ben, en dus geen CD’s met krassen heb.

Wallinator

Wallinator op 27 februari 2006 #

Die errors hoeven niet per se door krasjes te komen (het is natuurlijk wel zo dat EAC beter met krassen om kan gaan dan iTunes, handig als je een oude of geleende cd wilt rippen). iTunes leest zo’n cd nou eenmaal heel snel waardoor sommige informatie dus niet of verkeerd gelezen wordt. Het komt natuurlijk niet bij elke cd voor nee, maar ik rip gewoon uit voorzorg met EAC, zodat ik weet dat ik de beste kwaliteit mogelijk heb en later geen spijt krijg omdat ik de kwaliteit te slecht vind/ga vinden.

jackwburger

jackwburger op 28 februari 2006 #

Met DVD2onX 2 kun je al je audio remasteren op DVD!

Als je dit in pcm 24/96 doet is het resultaat verbluffend.

J.

Over dit topic

Gestart op 25 februari 2006 door James T. Kirk

Laatste reactie door jackwburger

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen