One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » blauw scherm iMac

blauw scherm iMac

MadDonna

MadDonna op 13 mei 2009 #

Hoi,

Ik weet dat er meerdere topics zijn hierover, maar ik kan na de zoek opdracht de gevonden topic niet openen. Dus dan hier nog maar een topic, mocht er een aansluitend topic zijn, dan hoor ik dat hie wel.

Als ik sinds kort mijn G5 iMac opstart gebeurt het volgende:

1. grijs scherm
2. apple logo met ronddraaiend symbooltje
3. donkerder blauw scherm
4. lichter blauw scherm

en dat was het.

In een topic over een mac pro stond dat je appletje + S moet indrukken tijdens het opstarten, maar wat dan? Iemand een oplossing? of een Topic?

iJust

iJust op 13 mei 2009 #

In dit topic: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2038161&highlight=blauw+scherm#2038161

Staat een link naar dit: http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/nl/mh2235.html

Dat zou moeten helpen.

MadDonna

MadDonna op 17 mei 2009 #

Alles geprobeerd, zelfs datgene wat niet voor mijn os bedoeld is, maar nee, blauw scherm en niet doorstarten.

Het enige positieve is dat er behoorlijk wat bij is gekomen aan shortcut kennis en terminal kennis.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 18 mei 2009 #

De link naar dat andere OMT topic geeft geen oplossing zo te zien.

Het enigste waar ik nu aan moet denken is de APE (ApplicationEnhancer) van Insanity die ook al problemen gaf bij upgraden van Tiger naar Leopard als APE aanwezig was.

Iets geïnstalleerd de laatste tijd? Toevallig iets van Logitec? (sommige installers plaats(ten) namelijk ook APE.)
Hoewel: de huidige versies van APE zouden volgens Insanity nu compatible met Leopard moeten zijn(?)

Of stuur even een PB naar “Nathalief”. De laatste post is al weer 5 weken oud. Misschien is het daar inmiddels opgelost?

MadDonna

MadDonna op 18 mei 2009 #

Nou het gebeurt eigenlijk bij alle versies vanaf 10.4, ik zit steeds meer te denken aan de hack die ik heb toegepast om een tweede scherm te kunnen gebruiken, maar dat is een absolute wild guess.

MadDonna

Ik heb nu intern geheugen én harde schijf verwisseld voor zeker werkende exemplaren, maar nog steeds in scherm in het blauw.

Oh, en de inlogonderdelen kon het ook niet zijn, die had ik namelijk niet, behalve iTunesHelper.

MadDonna

Op de Apple site, ben ik verder gaan kijken en ben tegen het fenomeen smu (http://macsimumnews.com/macosgforums/viewtopic.php?f=79&t=1979) gelopen. Grofweg kun je zeggen dat er van de iMac G5 twee types zijn, het eerste type en de serie vanaf ALS.
Wat is het  verschil in geval het “bleu screen” fenomeen. Het kan namelijk wel eens helpen om je SMU te resetten, in de vroege G5 zit er namelijk een knopje op het moederbord om dat te doen:

In de latere G5′s (ik praat in dit geval nog steeds over de iMac) is dit niet meer het geval en dan moet je het SMU resetten door het volgen van een specifieke workflow:
1. zet je iMac uit (via knopje achterop of gewoon normaal, of zelfs via het eruit halen van de elektriciteitskabel)
2. hou hem minimaal 10 seconden uit
3. hou de aan/uit knop ingedrukt en stop de electriciteitskabel weer op zijn plaats.
4. druk hem daarna nog eens in en hou hem ingedrukt tot je een nogal irritant signaal hoort, daarna zie je het licht van de aan/uit schakelaar ook heel even knipperen.

Ik had mijn iMac drive al geheel leeg gemaakt vanwege het verhaal dat ik hoorde over opstartproblemen met de harddisk. Ik kreeg hem met mijn Mac OS X 10.5 dvd nog steeds niet aan de praat. Wederom de Apple – support site opgedoken, en daar gelezen dat je in zo’n geval alleen de bij de mac behorende originele schijven kunt gebruiken. Die er in gedaan en ja wel hoor hij starte zonder gebruik te maken van de shift of de s key.

Ik ben nu voor de zekerheid de harddisk helemaal aan het formatteren (nullen schrijven) en ga dan eerst Tiger (de bijgeleverde versie) installeren en dan Leopard.

Ik hou u op de hoogte.

MadDonna

MadDonna op 19 mei 2009 #

Nee, te vroeg gejuicht. Blue(s) in overvloed.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 19 mei 2009 #

Heel vreemd.
Het blauwe scherm wijst in principe naar incompatible inlog onderdelen.
Kennelijk niet bij jou.

Volledig opnieuw installeren zou het moeten oplossen (clean instal)
Kennelijk niet bij jou.

Je zou haast zeggen: verander je Avatar eens? :wink:   :P   8)

MadDonna

Je zou haast zeggen: verander je Avatar eens? Wink Razz Cool

Ja, zou ik bijna doen. Ik begin toch een beetje wanhopig te worden. Het is namelijk nog lang geen macbook pro tijd.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 19 mei 2009 #

Het probleem lijkt mij nu hardware matig.
Die “hack” waar je over sprak (voor een tweede scherm) wat was dat precies?
Heb je toen iets aan de hardware veranderd? En zo ja, is dat terug te draaien?

MadDonna

"hendrik

Het probleem lijkt mij nu hardware matig.
Die “hack” waar je over sprak (voor een tweede scherm) wat was dat precies?
Heb je toen iets aan de hardware veranderd? En zo ja, is dat terug te draaien?

Deze http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ScreenSpanningDoctor.dmg

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 20 mei 2009 #

Ik heb even wat links zitten bekijken met betrekking tot problemen gerelateerd aan Screen Spanning Doctor:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=450011&tstart=855

http://www.philmug.ph/forum/showthread.php?t=2078

http://www.ehmac.ca/anything-mac/38142-screen-span-doctor.html

Ik begreep er uit, dat het een Firmware hack is. Daar moet je sowieso heel voorzichtig mee zijn.
In de verhalen variëren de bevindingen van “werkt fantastisch” tot “niet doen, verziekte mijn logic board”

Nu ik dit weet zou een Firmware reset kunnen helpen. Waarmee Screen Spanning Doctor dus uitgeschakeld wordt. (Ik ga er nu dus vanuit dat Screen Spanning Doctor de oorzaak is)

Doe eerst dit (als je dat nog niet had gedaan)
PRAM reset: uitzetten en opstarten met de toetsen: [command]  [option] P+R totdat je minstens twee maal het opstart geluid hebt gehoord

Daarna (als bovenstaande niet hielp):

Uitzetten en start op met de toetsen: [command]  [option] O+F
Typ in de command line:
reset-nvram <return> (is het zelfde als een PRAM reset)
set-defaults <return>
reset-all <return>

Succes!

Willem92

Willem92 op 21 mei 2009 #

Je kunt ook de power button net zo lang indrukken, tot je een monotone, vrij harde piep hoort gedurende een paar seconden, en daarna gewoon door met opstarten. Wil ook wel eens helpen. ;)

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 21 mei 2009 #

"Willem92"

Je kunt ook de power button net zo lang indrukken, tot je een monotone, vrij harde piep hoort gedurende een paar seconden, en daarna gewoon door met opstarten. Wil ook wel eens helpen. ;)

Voor zover ik weet , is dat een handeling die specifiek voor een Intel Mac is. Dit is een G5 PPC.

MadDonna

MadDonna op 21 mei 2009 #

Nee, hij doet dat bij mij ook, vrij harde piep etc.

Hij blijft, na het firmware aangepakt hebben volgens de aanwijzingen van de heer Ijzerbroot, nu op blauw hangen en daarna gaan de ventilatoren op 100%

Opnieuw installatie aan het uitvoeren, en daar start hij wel goed in, kijken of hij nu wel over gaat naar dvd 2.

MadDonna

MadDonna 5 jaren geleden #

Nee nog steeds problemen.

Hij start gelukkig nu wel normaal in safe mode, dat heeft hij een tijdje niet gedaan.

- hoe kan je airport aanzetten?
- en geluid?

sypie

sypie op 25 mei 2009 #

Heb je de Airport kaart er uit gehaald? Of zellfs het hele Airport kabeltje van het logic board losgekoppeld? Dit is bij een iMac G5 best te doen.

MadDonna

MadDonna op 26 mei 2009 #

Ik zit de foto van de support site van Apple te vergelijken met het inwendige van mijn iMac, maar ik zie geen airport kaart.  :?  Hij hoort volgens de foto’s links boven de voeding te zitten naast de usb/firewire poorten. Ik heb een ALS type, zit airport bij dit type soms ergens anders dan?

Ik had tot het “blauwe scherm” fenomeen op dook, gewoon wireless internet, dus er moet ergens een airport kaart zitten.

Of is het soms dat hele kleine blokje naast de batterij?

MadDonna

MadDonna op 26 mei 2009 #

Ik ben in ieder geval zo ver, dat ik weet dat ik Airport handmatig kan starten, wat een gezoek was dat. Kwam er bij toeval achter.

In de map /sbin staat het programma kextload daarmee kun je de bestanden:
- AppleAirPort.kext  en
- AppleAirport2.kext

mee laden, op de volgende manier:

sudo /sbin/kextload /System/Library/Extensions/AppleAirPort.kext

en

sudo /sbin/kextload /System/Library/Extensions/AppleAirPort2.kext

wpa code invullen en hij doet het weer, nu het geluid nog.

Het is dus in ieder geval niet zo dat de airport kaart stuk is. Want dit stukje type ik vanaf mijn iMac.

MadDonna

MadDonna op 27 mei 2009 #

Iemand een idee hoe je coreaudio in de safe modus aan de praat krijgt?

MadDonna

MadDonna op 29 mei 2009 #

Kijkt iemand hier nog wel naar? Ok, voor het geval wel, de volgende fase:

als ik hem in single user mode start en dan via

fsck -fs
mount -uw /

sh /etc/rc

doorstart, dan krijg ik de volgende foutmeldingen:

localhost configd[63] initCardWithStoredPrefs failed (of configd[63] komt aan het eind, dat weet ik niet zo uit het hoofd

localhost mDNSResponder : mDNSPlatformSender sendto failed to send package on InterfaceID 01808E00 lo0/4 to 224.0.0.251:5353 slot g (of 9) error -1 errorno 65 (no route to host) 575673187

Workaround Bonjour: Unknown error 0

iMacG5 mdimportserver [2xx] sniffer can’t check in…. 1102

en die laatste melding blijft zich herhalen tot ik er een einde aan maak.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 30 mei 2009 #

Neem me niet kwalijk, maar ik weet echt niet waar je nu mee bezig bent (en gezien het ontbreken van andere reacties de rest van ons ook niet)

Wat ik wel weet is dat opstarten in single user mode zeer gevaarlijk is als je niet weet wat je doet.
Je hebt dan n.l. 100% toegang tot de kernel van het OS.

En opstarten in safe mode en dan vervolgens met de hand iets laden lost volgens mij niets op.

MadDonna

MadDonna op 30 mei 2009 #

Ik doe niks geks, en in de single user mode kan ik via het zetten van echo’s in de opstart scripts kijken tot hoever hij opstart. Het is dan wel een BSD versie van unix/linux (ik werk al met linux vanaf slackware 2 en bij de installatie van Oracle moet je ook behoorlijk wat zaken regelen op kernelniveau)  maar de scripts zijn goed te volgen en zolang ik van de kernel variabelen afblijf kan er niet veel mis gaan.

Maar als je het zelf zou willen proberen, frisdrank, koffie, thee en eten in overvloed en je bent altijd welkom.

MadDonna

MadDonna op 01 juni 2009 #

de Apple Hardware Test gaf aan dat er op hardware gebied geen problemen waren, geen idee hoe diep de AHT test.

Blijft gewoon gek dat hij gewoon installeert vanaf DVD, maar bij herstarten blijft hangen in het blauwe scherm.

hans dorsman

hans dorsman op 01 juni 2009 #

Bij mij blijft mijn imac (intel) vaak hangen als ik firewire schijven heb aangekoppeld. Als ik ze los maak hangt hij nooit. Ik was naar een oplossing an het zoeken, vandaar dat ik hier terecht kwam.

Hans

MadDonna

MadDonna op 01 juni 2009 #

Bij mijn G5 iMac deed hij dat bij één enkel usb ding een phonic usb midi ub.

MadDonna

MadDonna op 03 juni 2009 #

Ik kreeg net een tip van een lid van het discussie forum van Apple zelf. Het zou kunnen liggen aan een lege of kapotte backup batterij http://discussions.apple.com/index.jspa. Morgen eentje halen en ik hoop dat het dat is. Het is bovendien helemaal niet verkeerd om dat soort batterijen om de paar jaar te vervangen. Die knoop batterijen kunnen eigenlijk niet lekken, maar je weet maar nooit.

MadDonna

MadDonna op 08 juni 2009 #

Tot nu toe heeft niks geholpen, het gaat er uit zien dat ik voor het eerst sinds ik met computers werk (en dat is dus sinds 1985), het aan een ander moet overlaten.  :?

hans dorsman

hans dorsman op 25 juni 2009 #

Ik zou niet eens weten of mijn batterij wel vervangen kan worden, zonder mijn imac open te breken

Over dit topic

Gestart op 13 mei 2009 door MadDonna

Laatste reactie door MadDonna

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen