One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Bevoegdheden Programmamap

Bevoegdheden Programmamap

Profielfoto van Oldy

Oldy op 19 maart 2017 #

Sinds El Capitan heb ik plotseling geen beheerder-bevoegdheden voor de programmamap.
In de Info staat mijn beheerdernaam niet. Ik kan hem er ook niet bijzetten.
Ik krijg dan steeds de melding “De bewerking kan niet worden voltooid omdat u niet de benodigde bevoegdheden hebt”.
Met Command-Backspace kan ik wel programma’s naar de prullemand verplaatsen. Maar bij slepen naar een andere locatie (b.v. Bureaublad) maakt hij een alias.
Iemand een idee?

Profielfoto van koen

koen op 19 maart 2017 #

Plotseling? Heb je misschien net iets geïnstalleerd of opgeruimd?

Profielfoto van Oldy

Oldy op 20 maart 2017 #

Koen,
het probleem ontstond ná de installataie van El Capitan over Mountain Lion.
9 en 10 heb ik overgeslagen
Dit zegt de info:

Als ik mezelf (beheerder) er bij wil zetten meldt de Finder:
/uploads/community/6f429ecb6d64bc4e302e776459c6e188611bf8ff_13740.png

Probleem is me volkomen onbekend en ik werk toch al even met de Mac (vanaf 1984).

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 20 maart 2017 #

de rechten van de map Programma’s zijn precies zoals ze moeten zijn.

Profielfoto van Oldy

Oldy 4 maanden geleden #

De vraag is niet of de standaardrechten zijn zoals Apple na een standaardinstallatie vindt dat ze voor iedereen moeten zijn.
Het punt is dat ík – als beheerder met alle eigendomsrechten – zelf wil bepalen hoe ik met deze map wens om te gaan.
Hetzelfde geldt namenlijk ook voor de Bibliotheek en het System. Het systeem is daarop ook ontworpen; het kan geheel gepersonaliseerd worden door bevoegdheden te wijzigen.
Ik wil in elke map kunnen verplaatsen, copiëren, meerdere versies van een applicatie kunnen gebruiken, even iets in een tijdelijke map kunnen zetten, etc.
Dat is altijd mogelijk geweest. Met de invoering van X is er begonnen met het principe dat Apple “de mac op afstand regelt/bestuurt” voor de standaard gebruiker. En sinds Mountain Lion heeft Apple in de systeemsoftware helemaal veel zaken afgeschermd of met de bekende punt vóór de bestandsnaam veel files onzichtbaar gemaakt, zodat de gemiddelde gebruiker “van de motor” afblijft.
Wie zoals ik meer dan 30 jaar met de Mac heeft gewerkt heeft daar natuurlijk erg aan moeten wennen. Gebruikers uit de jaren ’80 / ’90 van de vorige eeuw blijven hun mac nog steeds inrichten zoals zij zelf willen en willen bijvoorbeeld ook vóóraf zien wanneer hun mac via het net wil “communiceren” met Apple en vervolgens zelf bepalen of ze dat wél of niet willen.
Ik heb mijn “probleem” overigens al opgelost.
Via de start-up manager opgestart vanaf een van mijn acht andere hd’s die ik heb voor diverse speciale taken.
Vanuit díe inlog op die andere schijf vervolgens op de schijf met het probleem (de algemene werkschijf) die programmamap waar ik “niet bij kon” geselecteerd en onder de info mijzelf “lezen en schrijven” erbij gezet. Zelfde gedaan met de Bibliotheek.
Terugstart op de werkschijf, waarop het probleem zich voordeed en kijkaan beide mappen zijn nu volledig toegankelijk en ik zie in de info’s mezelf staan met alle bevoegdheden.
Ik houd ook niet van die rode mintekentjes op een mapicoon in het system. Weg ermee. Ik wil er bij kunnen.
Natuurlijk wel dank voor het meedenken.

Profielfoto van fred44nl

fred44nl 4 maanden geleden #

Oldy 4 maanden geleden

Het punt is dat ík – als beheerder met alle eigendomsrechten – zelf wil bepalen hoe ik met deze map wens om te gaan.

ja, prima en duidelijk.
en als ik dan een nieuwe versie van FileZilla krijg, dan komt ie in Documenten.
niet goed, maar vooruit.
dan pak ik die tar.gz uit en verplaats de nieuwe versie met Finder naar de map Programma’s.
werkt gewoon:)
als ik een programma niet meer leuk vind, dan ga ik  met Finder naar de map Programma’s en dan verplaats ik die app naar de Prullenmand.
werkt ook gewoon.

werken deze handelingen bij jou dan niet ??

Profielfoto van Oldy

Oldy 4 maanden geleden #

Nu wel.
Maar vóór mijn interventie niet.
Als ik een prog uit de programmamap naar het bureablad verplaatste maakte hij daar een alias en bleef het prog in de map staan.
Naar de prullemand ging alleen met selecteren en appeltje/backspace.

Profielfoto van Oldy

Oldy 4 maanden geleden #

Er is een paar jaar geleden al eens een vergelijkbare discussie geweest.

http://www.onemorething.nl/community/topic/onbevoegd-om-een-programma-te-overschrijven/

Over dit topic

Gestart op 19 maart 2017 door Oldy

Laatste reactie door Oldy

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?