backup verloren
markdejager op 11 november 2012 #
Beste mensen wat kan ik doen?
Ik heb per ongeluk een harde schijf gewist met daarop voor mij belangrijke bestanden.
Hieronder een schets van de situatie:
-ik wilde een kopie maken, voor de zekerheid, van schijf 1. Schijf 2 met daarop de back up zou naar mijn ouders gaan.
-de grote van de te maken back-up is 1TB
-ik heb beide schijven geladen in Finder.
-ik wil schijf 2 formatteren naar Fat (zodat ik in geval van nood die ook kan uitlezen op een Windows computer)
-voor de zekerheid unmount ik de schijf 1(met de originele data erop)
-ik formatteer heel zeker schijf 2 zodat daar de back-up op gezet kan worden die naar mijn ouders kan.
-tot mijn schik zie ik dat beide schijven nu dezelfde naam hebben gekregen.
-Alle originele data lijkt nu weg van schijf 1
misschien een nutteloze vraag maar toch “kan ik de data nog terug krijgen??
Ik hoor graag van jullie..
Mark
Hansi2124 op 11 november 2012 #
[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Topic hoort niet thuis in subforum One More Thing (wat alleen gebruikt dient te worden voor topics welke gaan over deze site, podcast of app van OMT). Daarom verplaatst naar dit subforum.[/mod]
markdejager - op 11 november 2012
-ik wil schijf 2 formatteren naar Fat (zodat ik in geval van nood die ook kan uitlezen op een Windows computer)
Je bedoelt zeker exFAT? Want FAT32 kan niet meer dan 4GB tegelijk verwerken en had dus geen zin gehad.
Hansi2124 op 11 november 2012 #
Als je de geformatteerde schijf ontkoppelt en schijf 1 activeert, zie je dan nog steeds niets? De schijf is helemaal leeg? Kan je overigens ook zien in Schijfhulpprogramma.
Dit is wat de originele schijf(1) aangeeft
MS-DOS (FAT32)
999,96 GB
GrannySmith op 11 november 2012 #
Heb je direct niets meer gedaan met de originele schijf? Want dan zijn er wellicht tools die nog wat kunnen aanvangen met de data erop…
Geen oplossing voor je probleem… en ik wil echt geen olie op het vuur gooien maar een tip voor de lezers van deze thread:
- zo te lezen was de originele schijf geen backup… de vraag suggereert zoiets wel, zorg dus altijd 100% dat je nooit spreekt dat je een backup hebt als je maar 1 origineel hebt. Dan ga je namelijk jezelf geloven totdat het fout gaat.
- zorg dat je altijd van belangrijke data minimaal 2 exemplaren hebt; gaat er dan wat fout tijdens het backup proces heb je nog een kopie (vader-zoon principe).
Ik probeer al vele jaren systeembeheerders en dba’s duidelijk te maken wat een backup precies is, hoe je ze maakt en wat er zoal fout kan gaan. En er gaat veel, heel veel fout. Als IT-auditor zie ik dat allemaal met lede ogen aan…
Nog 1 tip; restoren is het probleem, backups hebben is 1 van de deeloplossingen voor dit probleem. Dat vereist een andere ‘mindset’. Veel techneuten denken dat backups maken het probleem is waar ze dan een oplossing voor zoeken. Nee dus! Altijd 100% zeker je cruciale data kunnen herstellen is het probleem!
En daar het je een reservekopie voor nodig. En software. En soms een licentiesleutel. En toegang tot de backup schijven/tapes. En een systeem waarop je die backup goed kunt restoren. En iemand die weet hoe dat moet, ook onder enorme tijdsdruk bij een calamiteit. En een procedure waarin de stappen beschreven staan. En een check na de restore of alles goed is gegaan. Etc. etc.
Hi Granny…
Ja… je slaat de spijker op z’n kop!
w.b.t de schijf.. ik heb de meeste data op dvd staan en ben die nu aan het terug invoeren.
Ik heb met de schijf(die ik nu per ongeluk heb geformatteerd) niets verder gedaan dan even af en weer
aangesloten op mijn Imac.