One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Automatische hoofdletters

Automatische hoofdletters

Profielfoto van PH-SKY

PH-SKY op 11 januari 2017 #

Eindelijk heb ik de switch gemaakt van Windows naar Mac. En ik zou voor geen geld meer terug willen.

Los daarvan even een vraag. Als ik aan het typen ben in Notities of Pages, moet ik elke keer shift indrukken voor een hoofdletter aan elk begin van een nieuwe zin. Ik zie dat er via Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > Tekst de optie is ‘Voorzie automatisch van hoofdletters’. Deze stond al aan, en na uit en weer aanzetten heb ik niet het gewenste resultaat. Wat zie ik over het hoofd, of is dit normaal op de Mac?

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 11 januari 2017 #

Als het goed is zouden (bijna) alle programma’s¹ die instelling moeten respecteren, omdat dat —voor zover ik weet — ingebouwd is op laag niveau, waardoor het in principe in elk tekstvak zou horen te werken. zelf heb ik die instelling uit staan, en als ik hem aanzet werkt hij inderdaad niet, zoals je in deze en volgende zinnen kunt zien, waarvoor ik hem aangezet heb en bewust niet op Shift gedrukt heb aan het begin. gek genoeg werkt de optie eronder („voeg punt toe via dubbele spatie”) wel …

ook deze instellingen in het rechtsklikmenu lijken niks uit te maken:

¹ de uitzonderingen zijn voornamelijk de gebruikelijke: Microsoft en Adobe.

Profielfoto van PH-SKY

PH-SKY op 12 januari 2017 #

Thanks voor je reactie! Dus het lijkt hier om een bug te gaan?

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 13 januari 2017 #

Ik weet niet wat er precies aan de hand is, maar ergens klopt er iets niet. Ik heb net in Xcode eens een venster gemaakt met een tekstvak erin (om uit te sluiten dat het ligt aan de programma’s die jij en ik gebruiken), en daarin werkte de hoofdlettervervanging eerst niet, maar nadat ik dat programma stopte en opnieuw startte, ineens wel … ik krijg toch ook de indruk dat er ergens een bug zit. Hier in Safari werkt het in elk geval nog altijd niet.

Over dit topic

Gestart op 11 januari 2017 door PH-SKY

Laatste reactie door Jakko Westerbeke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?