11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Arthur345

Apps maken

Ik wil apps maken voor een hobby of zo. Welke codetaal is het beste om mee te beginnen?
    Voor de iPhone btw
    Ik weet wat dingen over javascript, html en php..

Lid
    lEl

Voor de Mac? Voor iPhone? Voor Andoid? Voor …? WebApps?

Voor de Mac moet je Cocoa (c++ met libs van Apple) iPhone moet je Objective-c leren, voor Android Java (niet javascript), voor WebApps weet je genoeg met html, javascript en php.
    Ik dat je best eerst C++ gaat leren. Objective-C is op C++ gebouwd en Java lijkt heel erg op C++

Bijdrager
    Arthur345

iPhone

Bijdrager
    Pieterr

@Arthur345: Begin met de Become an Xcoder tutorial.

@lEl: Objective-C is niet op C++ gebaseerd, maar op C en Smalltalk.

Bijdrager
    PowerMacje

Heb je wel een Mac? Ik zie er geen in je profiel staan. Deze heb je namelijk wel nodig als je wilt programmeren voor iOS.

Bijdrager
    brandrob

Ik zou beginnen met boeken lezen, omdat je het op die manier goed leert. Begin bijvoorbeeld met C leren, met een boek als “Learn C on the Mac”. Vervolgens kun je aan de slag met Objective C, met bijvoorbeeld “Learn Objective C on the Mac”. Als je dat hebt gedaan, moet je nog Cocoa touch leren; ook daar zijn uitstekende boeken over te vinden. Als je Objective C onder de knie hebt: Apple heeft ook uitstekende tutorials en handleidingen beschikbaar. Je moet je even aanmelden als developer (gratis) op: http://developer.apple.com/
    Daar kun je ook Xcode en de iOS SDK (één pakket) downloaden. Dat heb je namelijk nodig om te developen voor iPhone, Mac en iPad. Wat je natuurlijk óók nodig hebt is een Mac.

Let wel: Om je apps te testen op een echte iPhone of iPad (dus buiten de simulator), moet je iets van 80 of 100 euro per jaar betalen aan Apple. Dat is ook nodig als je je apps in de App Store wilt hebben.

Lid
    lEl

Och ja nu je het zegt :s. Domme fout van me.

Bijdrager
    e.abrahamse

Er zijn legio boeken over Objective C uitgegeven. Allemaal hebben ze wel wat interessants. Kijk in eerste instantie naar de app die je voor ogen hebt en kies het boek waarvan voorbeelden het meeste aansluiten.

Ook kun je uitstekend terecht bij iTunes U. De laatste versie van CS193P (Developing for iOS-Fall 2010) geeft je een aardig inzicht in de mogelijkheden. Ook op de site van Rory Lewis kun je podcasts vinden die werking van iOS, Xcode en Interface Builder uitleggen.

Al doende leert men… Zorg voor een gedegen start want nu goed leren is gemakkelijker dan later afleren.
    Ik heb veel plezier gehad bij de laatste CS193P met Paul Hegarty als course leader.

Ik wens je voor 2011 veel inspiratie toe.

Bijdrager
    prullenbak

Ik ben pas begonnen met eerst het boek ‘learn obj c on the mac’ en daarna het boek ‘beginning iphone development’ door te werken. Deze laatste gaat wel over iOS 3, maar dat maakte niet heel veel uit (paar functies die niet meer werkten, maar daar kom je met behulp van documentatie en het bij het boek horende forum wel uit).

Ik heb het idee dat deze werkwijze best aardig gaat. Al ben je na het lezen van de boeken wel nog steeds belachelijk beginner zou ik ze toch aanraden. Het lijkt me, zoals ik het nu kan zien, best een aardige basis.

Van beide is er een groot stuk te vinden via google books. Dan kun je vast kijken of het bevalt, voor je tot aanschaf over gaat.

Edit: Ik moet er mss nog even bij vertellne dat ik wel enige programmeerkennis met java had. Het scheelt als je al iets weet van object georienteerd programmeren.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Ik heb het boek van Aaron Hillegass destijds gekocht dat past bij OS X 10.3 (hierin zijn verschillende versies). De schrijver is namelijk ontwikkelaar en leraar aan cocoa. Al moet ik zeggen dat het boek vrij pittig van start gaat er daardoor veel over cocoa API verteld word in relatief weinig pagina’s. Deze schrijver heeft samen met een ander vorig jaar (2010) een boek iPhone Programming: The Big Nerd Ranch Guide geschreven en hoor hierover veel complimenten. Zulke boeken lijken te pittig maar is absoluut niet rommelig. Ze zijn later makkelijker in terug te zoeken hoe iets ook alweer het beste aangepakt kon worden.

Bijdrager
    pic-o-matic

Ik ben een forum begonnen over cs193p:
    http://www.cs193p.nl

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.