One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Apps installeren via installer lukt niet

Apps installeren via installer lukt niet

Profielfoto van Xigh

Xigh op 11 januari 2017 #

Beste iedereen,

Ik loop tegen een gek probleem aan. Ik zal proberen zo volledig mogelijk te zijn. Ik heb een 13 inch Macbook unibody aluminium late 2008 2.4 GHz. Een oudje inderdaad. Ik heb altijd Snow Leopard gedraaid omdat ik niets miste en het allemaal prima werkte. De laatste tijd echter liep ik meer en meer tegen incompatibiliteitsproblemen aan, dus ik besloot te updaten naar El Capitan. De laatste versie van OS X die ondersteund wordt door m’n Macbook. Omdat ik van het idee van een schone installatie houd heb ik de update als volgt gedaan:

– Snow Leopard update vanuit de App Store naar El Capitan
– El Capitan gedownload en een boot USB schijf van gemaakt (kon niet rechtstreeks vanuit Snow Leopard)
– Boot vanaf de USB stick, harde schijf geformatteerd en toen geïnstalleerd vanaf de USB stick.
– Vanuit de App Store de laatste OS X updates geïnstalleerd.

Alles ging prima, ik kon gewoon in het systeem komen en m’n ding doen. Echter toen ik een aantal programma’s opnieuw wilde installeren (vanaf een verse download, niet van een backup) liep ik tegen problemen aan. Het probleem deed zich bij meerdere installers voor, maar voor het voorbeeld zal ik Logitech’s muis drivers aanhouden. Ik heb de juiste driver gedownload voor El Capitan en deze installer gedraaid. Echter helemaal aan het einde krijg ik deze melding: The Installer encountered an error that caused the installation to fail. Contact the software manufacturer for assistance.

Echter, zodra ik de computer herstart doet de software het wel gewoon. Mocht het nou eenmalig zijn, of bij één programma, dan is dat tot daar aan toe, maar het probleem doet zich echter ook bij andere software die onder Snow Leopard zonder problemen werkte. De melding is ook elke keer hetzelfde. Wat ik specifiek gek vind is dat in de foutmelding “Installer” met een hoofdletter is geschreven. Dat is niet iets wat Apple zelf zo zou doen volgens mij.

Naja on to the trouble shoot:
– Opnieuw installeren El Capitan vanaf USB stick > geen resultaat
– Opnieuw installeren El Capitan vanuit internet recovery > geen resultaat
– Safe mode > geen resultaat
– Nieuwe gebruiker maken > geen resultaat

Ook dingen als internet uitschakelen na herinstallatie gaf geen positief resultaat en Google kan helaas geen oplossing bieden. Ik zit dus een beetje met de handen in het haar. Ik voel er niet zoveel voor om een verse installatie van OS X te beginnen met dit soort problemen, dus los het graag op nu ik nog niet alles terug heb gezet.

De computer is origineel op extra RAM en een andere harde schijf na. Deze zitten er echter al een aantal jaar in en gaven nooit problemen onder Snow Leopard. Ik heb een hardware test gedraaid en alles is volgens de test in orde. Ik heb twee partities, eentje voor Mac OS X en een oude Bootcamp partitie met Windows 7.

Ik hoop van harte dat jullie me hiermee kunnen helpen. Ik heb vanuit de Console het complete installatie proces gekopieerd. Sorry voor de overdaad aan tekst daardoor, ik hoop dat jullie er meer in zien dan ik.

Enorm bedankt alvast!

 
Jan 11 22:19:03 Thijss-MacBook Installer[813]: Opened from: /Users/test/Downloads/LogitechGamingInstaller.app/Contents/Resources/LogiGamingSetup.mpkg
Jan 11 22:19:04 Thijss-MacBook Installer[813]: Product archive /Users/test/Downloads/LogitechGamingInstaller.app/Contents/Resources/LogiGamingSetup.mpkg trustLevel=202
Jan 11 22:19:09 Thijss-MacBook Installer[813]: InstallerStatusNotifications plugin loaded
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]: ================================================================================
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]: User picked Standard Install
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]: Choices selected for installation:
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]:     Install: "Logitech Gaming Software"
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]:     Install: "(null)"
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]:         LogiGamingSetup.mpkg#LogitechGamingSetup.pkg : com.logitech.gaming : 8.87.92
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]: ================================================================================
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]: It took 0.00 seconds to summarize the package selections.
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]: -[IFDInstallController(Private) _buildInstallPlanReturningError:]: location = file://localhost
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]: -[IFDInstallController(Private) _buildInstallPlanReturningError:]: file://localhost/Users/test/Downloads/LogitechGamingInstaller.app/Contents/Resources/LogiGamingSetup.mpkg#LogitechGamingSetup.pkg
Jan 11 22:19:13 --- last message repeated 1 time ---
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]: Set authorization level to root for session
Jan 11 22:19:13 Thijss-MacBook Installer[813]: LSExceptions [0x7fdf5051f430] unloaded
Jan 11 22:19:17 Thijss-MacBook Installer[813]: Administrator authorization granted.
Jan 11 22:19:17 Thijss-MacBook Installer[813]: Will use PK session
Jan 11 22:19:17 Thijss-MacBook Installer[813]: Using authorization level of root for IFPKInstallElement
Jan 11 22:19:18 Thijss-MacBook Installer[813]: Starting installation:
Jan 11 22:19:18 Thijss-MacBook Installer[813]: Configuring volume "Macintosh HD"
Jan 11 22:19:18 Thijss-MacBook Installer[813]: Preparing disk for local booted install.
Jan 11 22:19:18 Thijss-MacBook Installer[813]: Free space on "Macintosh HD": 633,16 GB (633160675328 bytes).
Jan 11 22:19:18 Thijss-MacBook Installer[813]: Create temporary directory "/var/folders/3n/8733s9rj7n17549n60rv0r5w0000gp/T//Install.813iBJ5N4"
Jan 11 22:19:18 Thijss-MacBook Installer[813]: IFPKInstallElement (2 packages)
Jan 11 22:19:18 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Adding client PKInstallDaemonClient pid=813, uid=502 (/System/Library/CoreServices/Installer.app/Contents/MacOS/Installer)
Jan 11 22:19:19 Thijss-MacBook Installer[813]: PackageKit: Enqueuing install with framework-specified quality of service (utility)
Jan 11 22:19:19 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: ----- Begin install -----
Jan 11 22:19:19 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: request=PKInstallRequest <2 packages, destination=/>
Jan 11 22:19:19 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: packages=(
        "PKLeopardPackage <file://localhost/Users/test/Downloads/LogitechGamingInstaller.app/Contents/Resources/LogiGamingSetup.mpkg#LogitechGamingSetup.pkg>",
        "PKLeopardPackage <file://localhost/Users/test/Downloads/LogitechGamingInstaller.app/Contents/Resources/LogiGamingSetup.mpkg#LogitechGamingSetup.pkg>"
    )
Jan 11 22:19:23 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Extracting file://localhost/Users/test/Downloads/LogitechGamingInstaller.app/Contents/Resources/LogiGamingSetup.mpkg#LogitechGamingSetup.pkg (destination=/var/folders/zz/zyxvpxvq6csfxvn_n0000000000000/C/PKInstallSandboxManager/29142CC4-6EA7-455E-BEDF-5EC046DFCF1D.activeSandbox/Root, uid=0)
Jan 11 22:19:48 --- last message repeated 1 time ---
Jan 11 22:19:48 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: prevent user idle system sleep
Jan 11 22:19:48 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: suspending Spotlight indexing
Jan 11 22:19:48 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: suspending backupd
Jan 11 22:19:48 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Executing script "./preinstall" in /private/tmp/PKInstallSandbox.JTWr68/Scripts/com.logitech.gaming.lgcSij
Jan 11 22:19:49 Thijss-MacBook installd[336]: ./preinstall: LCore is not running
Jan 11 22:19:49 Thijss-MacBook install_monitor[827]: Temporarily excluding: /Applications, /Library, /System, /bin, /private, /sbin, /usr
Jan 11 22:19:51 Thijss-MacBook installd[336]: ./preinstall: (kernel) Kext com.logitech.LogiWheelForceFeedback not found for unload request.
Jan 11 22:19:51 Thijss-MacBook installd[336]: ./preinstall: Failed to unload com.logitech.LogiWheelForceFeedback - (libkern/kext) not found.
Jan 11 22:19:51 Thijss-MacBook installd[336]: ./preinstall: (kernel) Kext com.logitech.driver.LogiGamingMouseFilter not found for unload request.
Jan 11 22:19:51 Thijss-MacBook installd[336]: ./preinstall: Failed to unload com.logitech.driver.LogiGamingMouseFilter - (libkern/kext) not found.
Jan 11 22:19:51 Thijss-MacBook installd[336]: ./preinstall: (kernel) Kext com.driver.LogJoystick not found for unload request.
Jan 11 22:19:51 Thijss-MacBook installd[336]: ./preinstall: Failed to unload com.driver.LogJoystick - (libkern/kext) not found.
Jan 11 22:19:51 Thijss-MacBook installd[336]: ./preinstall: (kernel) Kext com.logitech.driver.LogiWheelDriver not found for unload request.
Jan 11 22:19:51 Thijss-MacBook installd[336]: ./preinstall: Failed to unload com.logitech.driver.LogiWheelDriver - (libkern/kext) not found.
Jan 11 22:19:51 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Using trashcan path /var/folders/zz/zyxvpxvq6csfxvn_n0000000000000/T/PKInstallSandboxTrash/29142CC4-6EA7-455E-BEDF-5EC046DFCF1D.sandboxTrash for sandbox /var/folders/zz/zyxvpxvq6csfxvn_n0000000000000/C/PKInstallSandboxManager/29142CC4-6EA7-455E-BEDF-5EC046DFCF1D.activeSandbox
Jan 11 22:19:52 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Shoving /var/folders/zz/zyxvpxvq6csfxvn_n0000000000000/C/PKInstallSandboxManager/29142CC4-6EA7-455E-BEDF-5EC046DFCF1D.activeSandbox/Root (2 items) to /
Jan 11 22:19:52 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Executing script "./postinstall" in /private/tmp/PKInstallSandbox.JTWr68/Scripts/com.logitech.gaming.j52Iew
Jan 11 22:19:52 Thijss-MacBook installd[336]: ./postinstall: osascript: /Users/test/Downloads/LogitechGamingInstaller.app/Contents/Resources/LogiGamingSetup.mpkg/Contents/Resources/EnableAssistiveDevices.scpt: No such file or directory
Jan 11 22:19:59 Thijss-MacBook installd[336]: ./postinstall: Can't update the system prelinked kernel during safe boot.
Jan 11 22:20:03 Thijss-MacBook installd[336]: ./postinstall: /Library/Extensions/G13Joystick.kext failed to load - (libkern/kext) operation/kext not allowed at current boot level; check the system/kernel logs for errors or try kextutil(8).
Jan 11 22:20:10 Thijss-MacBook installd[336]: ./postinstall: login item UNKNOWN
Jan 11 22:20:11 Thijss-MacBook installd[336]: ./postinstall: 40:59: execution error: System Events got an error: Can’t set UI elements enabled of application to true. (-10006)
Jan 11 22:20:11 Thijss-MacBook installd[336]: ./postinstall: chown: /Applications/Logitech/LGS/FWUpdate: No such file or directory
Jan 11 22:20:12 Thijss-MacBook installd[336]: ./postinstall: The application is already a part of the firewall 
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Writing receipt for com.logitech.gaming to /
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook install_monitor[827]: Re-included: /Applications, /Library, /System, /bin, /private, /sbin, /usr
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: releasing Spotlight indexing
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: releasing backupd
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: allow user idle system sleep
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Install Failed: Error Domain=NSCocoaErrorDomain Code=516 "The file “receipts” couldn’t be saved in the folder “db” because a file with the same name already exists." UserInfo={NSFilePath=/var/db/receipts, NSUnderlyingError=0x7f9543600e00 {Error Domain=NSPOSIXErrorDomain Code=17 "File exists"}} {
        NSFilePath = "/var/db/receipts";
        NSUnderlyingError = "Error Domain=NSPOSIXErrorDomain Code=17 \"File exists\"";
    }
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook Installer[813]: install:didFailWithError:Error Domain=NSCocoaErrorDomain Code=516 "The file “receipts” couldn’t be saved in the folder “db” because a file with the same name already exists." UserInfo={NSFilePath=/var/db/receipts, NSUnderlyingError=0x7fdf5059cf80 {Error Domain=NSPOSIXErrorDomain Code=17 "File exists"}}
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Removing client PKInstallDaemonClient pid=813, uid=502 (/System/Library/CoreServices/Installer.app/Contents/MacOS/Installer)
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Running idle tasks
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook installd[336]: PackageKit: Done with sandbox removals
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook Installer[813]: Install failed: The Installer encountered an error that caused the installation to fail. Contact the software manufacturer for assistance.
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook Installer[813]: IFDInstallController 50551F60 state = 8
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook Installer[813]: Displaying 'Install Failed' UI.
Jan 11 22:20:13 Thijss-MacBook Installer[813]: 'Install Failed' UI displayed message:'The Installer encountered an error that caused the installation to fail. Contact the software manufacturer for assistance.'.
 
 
Profielfoto van McPim

McPim op 11 januari 2017 #

Zo uitgebreid zie je ze niet vaak :wink:  De spelfout (hoofdletter I) komt specifiek uit de Logitech installer, dat kan een hint zijn. Ben je daar elke elke keer mee begonnen, of heb je al een schone installatie geprobeerd zónder Logitech driver en dan kijken of andere software wel goed gaat? Misschien is het de error melding van de mislukte Logitech installatie die elke keer terugkomt, ook bij andere installaties daarna.

Profielfoto van Xigh

Xigh op 11 januari 2017 #

Haha, het is niet vaak dat ik een probleem tegenkom wat ik niet op kan lossen, dus ik dacht zoveel mogelijk informatie te geven;)
Het probleem is niet alleen met de Logitech driver, elke app die via de package installer gaat geeft deze foutmelding, ook bijvoorbeeld oudere versies van de driver of andere pakketten.

Ik heb in ieder geval al geleerd dat de hoofdletter I gebruikt wordt omdat verwezen wordt naar het programma ‘Installer’ wat in OS X zit om packages te installeren, dus dat is inderdaad een hint, maar een andere dan ik dacht:)

Waar ik denk dat een probleem kan zitten is dat ik de EC download initieer via een link op de Apple support pagina’s. Echter woon ik in Australië, maar mijn account is Nederlands en de computer is ook in Nederland aangeschaft. Als ik dus inlog in de App Store om EC te downloaden krijg ik de melding dat mijn account alleen geldig is in de Nederlandse winkel en wordt dan daar naartoe gestuurd. Dezelfde melding krijg ik tijdens de installatie. Ik ga daarom vandaag (het is nu 8 uur hier;) ) proberen via een Nederlandse VPN de download en installatie te starten zodat Apple me niet heen en weer blijft sturen tussen allemaal winkels.

Mocht dat niet lukken dan ga ik maar oudere versies proberen en upgraden vanuit die.

Bedankt!

Profielfoto van McPim

McPim op 11 januari 2017 #

Inderdaad, je hebt gelijk met die I.. Verkeerd spoor. Nou had je zoveel verteld maar niet dat van dat App Store gedoe :-P:lol:  Ik heb even geen nieuwe ideeën, ben benieuwd of dat het oplost. Laat maar weten! En ik kan je wel aan een NL download helpen indien nodig..

Profielfoto van Xigh

Xigh op 12 januari 2017 #

Ik plaats even de oplossing in het Engels omdat ik het ook op Reddit met iemand besproken heb. Vind het wel zo netjes om even de oplossing te plaatsen voor als iemand anders ditzelfde probleem heeft en dit topic vindt. Maar ben dan weer net even te lui om het te vertalen;) Sorry!

Solution: there were probably two issues which now have been solved
* I was downloading from the Australian App Store to which Apple directed me automatically as I accessed the website from Australia. However my computer is registered in the Netherlands, as is my Apple account. This was solved by downloading El Capitan through a Dutch VPN connection. The clue to this came from the fact that u/jevchance said he saw errors similar to Hackintosh installs.

* I used the the same installer multiple times to install El Capitan. First as a normal upgrade, then to create a USB boot drive. I repeated this process, now testing each step in between. The first install would not give any errors, but as soon as I installed from the USB stick or the recovery the error came up. The solution to this was to simply force an upgrade through the App Store that would install over the faulty one. I’m assuming there’s a one-time-use license thingy in the installation/registration process to prevent piracy.

Profielfoto van McPim

McPim op 12 januari 2017 #

Duidelijk! Interessant ‘gevalletje’ Xigh, en mooi opgelost.

Over dit topic

Gestart op 11 januari 2017 door Xigh

Laatste reactie door McPim

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?