22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    jobz

Apple – verschil in prijzen, BTW, wisselkoersen en invoer

@All
    Elke 112e vraag op dit forum gaat over de prijs van Apple producten in de VS en de omrekening naar Nederlandse en Belgische prijzen in €. Met vervolgens de 101 mogelijkheden om geld te besparen. Daarom hier een aantal vragen met (mijn) antwoord. Enjoy.

1. Waarom zijn de prijzen van Apple producten zoals ze zijn (hoog / laag / OK / te duur)
    2. Waarom zijn de prijzen in de VS anders dan in Nederland/België.
    3. Kan ik Amerikaanse prijzen in Amerikaanse $ omrekenen naar Euro’s.
    4. Kan ik producten uit de Amerikaanse Apple store kopen?
    5. Wat ben ik kwijt als ik een Apple product van buiten de EU importeer/meeneem naar Nederland.
    6. En Engeland?

1. Deze komen tot stand in een markt met vraag en aanbod. Apple is de aanbieder en wij zijn vragers. Apple is niet de enige aanbieder van dingen met schermen. Je kan ook kiezen voor een ander product. Apple kiest (theoretisch) een prijs waarbij zij hun winst en aandeelhouderswaarde kunnen maximaliseren. In de praktijk bepalen een aantal managers van Apple het internationale prijsbeleid.

2. Omdat de markt anders is in de VS dan hier. Vraag en aanbod zien er anders uit en dus ook de prijs. Bovendien zijn de Amerikaanse prijzen veelal zonder BTW (omzetbelasting). De BTW verschilt per staat in de VS (bijv: Iowa : 5% ). In Nederland is de BTW 19% en in België 21%.

Een andere reden is dat we in de VS en Europa met verschillende valuta werken (duh). De winst van Apple wordt echter in $ uitgedrukt. Apple zal dus bij het prijsbeleid rekening houden met de koers van de dollar, omdat een deel van de opbrengsten in andere valuta dan de dollar worden behaald. Apple loopt hier een zogeheten valutarisico. Zij kan dit risico eventueel afdekken (met bijv. valutatermijncontracten), maar daar zit (zelfs voor Apple) een prijskaart aan.

3. Ja. De wisselkoers van vandaag (27-02-2008) is ongeveer 1,50 dollar voor een euro. Een Macbook Pro kost $1999. Dat is dus €1333. Als je hier 19% BTW bij optelt kom je op een bedrag van €1586.
    Deze laptop kost € 1799 in Nederland. Prijsverschil : € 213 in het voordeel van de VS, inclusief BTW.

Maar let op (nu komt ie), dat is bij de huidige koers! Als we rekenen met een koers van $ 1,30 per euro is je prijs 1999/1,3 * 1,19 = $ 1830. De laptop is dan € 31 duurder i de VS dan hier inclusief BTW. Exporteren dus vanuit Nederland naar de VS (even afgezien van de BTW die in Nederland veel hoger is dan in de VS)!

4. Nee. Ze verzenden niet naar Nederland en België althans. Je kan wel bij een ander bedrijf in de VS bestellen en het product naar Nederland laten versturen of het product online kopen in Amerika en een bevriende Amerikaanse het product laten doorsturen van de VS naar Nederland. Maar dan komt de fiscus om de hoek kijken…

5. Invoerrechten en omzetbelasting in Nederland:
    Neemt u vanuit een land buiten de EU goederen mee met een gezamenlijke waarde hoger dan € 175? Dan moet u belasting over deze goederen betalen.
    19% BTW en 3,5% rechten bij invoer (Under Review) (deze tarieven gelden voor overige producten).

6. Binnen de Europese Unie (EU) is er in principe vrij verkeer van goederen. Koopt u in een ander EU-land producten voor eigen gebruik en brengt u deze producten mee naar Nederland, dan zijn er in principe geen invoerbeperkingen.
    Een Macbook Pro zoals in vraag 3 kost £1299 in het Verenigd Koninkrijk. Met de dagkoers van 1,32 € per £ is dat € 1720 inclusief VAT (BTW). Deze kunt u zonder meer invoeren in Nederland. Zodoende bespaart u €79. Ook hier geldt dat deze winst afhangt van de prijzen in de landen en van de wisselkoers.

Heb ik nog vragen over het hoofd gezien?

Bijdrager
    Jeroenjeroen

Make it a sticky!

Bijdrager
    MichMich

Inderdaad… Mooie post! Make it sticky! Zijn we eindelijk van het gezeur af….
    Ennehh… Misschien een idee om de vragen even dikgedrukt neer te zetten.. dan is het nog duidelijker.

Goed werk!:)

Bijdrager
    Appletaart

doei

Inactief
    Anoniem

Maak dit een STICKY.
    Hier zijn heel wat andere vragen mee opgelost 8)

Bijdrager
    computer space

Over de potentiele koers van 1,30: Door de koers van 1,50 heeft Apple nu dus eindelijk een aanpassing gemaakt (200 verschil is pas sinds gisteren). Een jaar geleden was de macbook daar 1999 dollar en hier 1999 euro. Gaat de dollar dus weer omhoog, gaat de euro-prijs ook weer omhoog. Exporteren uit Nederland zal nooit interessant zijn.

Bijdrager
    jobz

kleine correctie : de importbelasting van 3,5% is niet van toepassing op computer apperatuur.

@ Appletaart. Ik heb het bij rechten bij invoer over particuliere invoer en de Nederlandse wetgeving. Waaruit blijkt volgens u dat er op computers geen rechten van invoer verschuldigd zijn? Heeft u een bron hiervoor?

Mijn bronnen:

http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-03.html#P25_2606
    http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-18.html#P275_24202

Bijdrager
    Appletaart

doei

Bijdrager
    jobz

Prima leesbaar. Ik wil het alleen zeker weten van iemand die post dat er geen rechten verschuldigd zijn.

Bron? Graag links ipv telefoon 8)
    Geldt dit voor particulieren?
    http://hbi.douane.nl/tarieven/aktueel/M/S16/C85/Chapter_85_1FS.htm

Volgens mij niet:
    http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-03.html
    http://www.minbuza.nl/nl/actueel/ecvoorstellen,2007/12/Verordening-douanetarief-douane-vrijstellingen.html

Voor goederen die normaliter door reizigers in hun persoonlijke bagage worden ingevoerd of die in kleine zendingen van particulier aan particulier worden gezonden geldt ter vereenvoudiging van de douaneformaliteiten bij invoer een forfaitair douanerecht van 3,5%. Uitgangspunt hierbij is dat het invoer betreft waaraan elk handelskarakter vreemd is.

IMHO is er een verschil tussen de particuliere en zakelijke aangifte. vergelijk : inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting.. Maar ik hoor het graag hoor. Zo leer ik ook weer wat bij…

Bijdrager
    Appletaart

doei

Bijdrager
    jobz

@ Appletaart. Ik heb met een aantal links naar de Douane/Belasting mijn antwoord onderbouwd. Op de site van de douane staat dat 3,5% invoerrechten verschuldigd zijn. Jouw onderbouwing “eBay Nederland” vind ik te mager. Ik wil je wel geloven, maar niet op je blauwe Avatar. :wink:

En ik vind dat degene die de claim maakt “Kleine correcie” maar moet bellen.
    De Douane telefoon: 0031 45 574 3031 (in Nederland 0800 0143)

Bijdrager
    Appletaart

doei

Bijdrager
    Sunneh

Ik zou zeggen: Op naar Iowa en langs de douane zonder iets aan te geven !:P

Bijdrager
    ipodtouch
    ”Appletaart”

Ik ben niet een medewerker van je :wink: , als je mijn opgaven niet wilt geloven is dat je goed recht, maar verder ga ik er geen tijd/woorden meer aan besteden en zeker geen internationale telefoonkosten maken. Overigens : niet alles wat op internet staat klopt, zeker informatie van een onderdeel van de belastingdienst niet, onderbouwd met linkjes of niet :wink:

En stel dat ik bel, dan geloof je me waarschijnlijk daarna ook nog niet en wil je dat ik een opname van het telefoongesprek naar je toestuur o.i.d…

Hierbij de link: http://cgi3.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=geldspeelteenrol#Aanschaf

Bijdrager
    jobz

maar verder ga ik er geen tijd/woorden meer aan besteden en zeker geen internationale telefoonkosten maken

You’re fired.:evil:

Ik ben niet een medewerker van je

Oh, dan was ik in de war met een ander. :lol: Tschüß!

Bijdrager
    Neptunus

Oh ja, en als iemand nog een contactpersoon in Amerika zoekt:

http://www.fromus2eu.nl/

Moderator
    Poezenbeest

Ik zou er rekening mee houden dat het je 3,5% invoerrechten gaat kosten en daarbovenop nog eens 19% btw… de laatste is sowieso het geval en bij de Douane zie ik wel een tabel waar een 0 achter computers staat (Taric-code 8471), maar om nou te zeggen dat di tabel duidelijk is…

De 19% is om het product in de markt te brengen en is dus gewoon de btw. Overigens kan je die 19% ook voor je plaat krijgen als je met je in Nederland gekochte apparatuur weer terugkeert, de Douane kan verlangen dat je een aankoopbewijs toont, waaruit blijkt dat et apparaat in Nederland is gekocht.

Als je slim bent, bel je van te voren naar de Douane om duidelijkheid te krijgen, vraag ook naar een referentie in wet- en regelgeving. Als je dat hebt gedaan, wees dan zo aardig om het hier te posten.

Bijdrager
    Veritas

Kwam toevallig dit topic tegen, en ja antwoorden staan gewoon op het forum:

uitleg 1
    uitleg 2

Bijdrager
    jobz

@zelf: geen invoerrechten.
    http://gebruikstarief.douane.nl/8471300000

dus bij de VS=prijs kun je 19% btw (vanaf 1 oktober wordt het 21%) optellen. That’s it.

Bijdrager
    Relight

Kan de eerste post aangepast worden d.m.v. alinea’s te gebruiken? Dit is natuurlijk een ramp om te lezen…

Bijdrager
    iep

Het is een topic uit 2008. Toen werd de huidige forum software niet gebruikt. Grote kans dat het bij de switch verkeerd is gegaan met de layout. Gezien de oudheid van dit topic lijkt me het beste dat we deze maar gewoon in den vergetelheid kunnen laten zakken. Sinds 2008 is er nogal wat gebeurd met o.a. de positie van Europa en de euro waardoor informatie uit 2008 totaal niet meer van toepassing is.

Bijdrager
    jobz

Ik repost het hele zwikke wel even HIER…. Dan kan deze de vergetelheid in. And beyond…

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.