21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    psijtsma

Apple Time Capsule extern benaderen

Tot de zomer kan ik nog gebruik maken van IDisk wat onderdeel uitmaakte van het MobileMe. iDisk is niet meer dan een online harddisk die ik via de Mac, IPad en IPhone kan benaderen. Dropbox zou een vervanger kunnen zijn maar vraagt ook een fee van 80 euro per jaar voor 50 GB. Nu gebruik ik mijn Time Capsule van 2Tb als backup (400 mb). De overige capaciteit zou ik als een soort Dropbox willen gebruiken dus extern benaderen. Wie kan mij helpen of heeft tips

Bijdrager
    iNicky

Gebruik je de TC als router of staat die in brugmodus? Zet op het apparaat dat je als router gebruikt poort 548 open naar de TC en klaar ben je. Met de 7.6 (1) firmware kun je dit de TC laten regelen maar dan moet je eventuele router UPnP hebben.

Bijdrager
    psijtsma

Mijn TC is verbonden aan mijn UPC modem router dus niet als router

Bijdrager
    SunKeeper

Haha, ik ben benieuwd of dit gaat lukken, de TC laten delen via het internet.

Ik wil dat ook met een AE+externe schijf, maar ik krijg het niet aan de praat. Ik blijf dit dus volgen.:smile:

Bijdrager
    iNicky

Zet in je UPC modem/router poort 548 naar het ip nummer van de TC. Dit heet poortforwarding en hoe je dat moet doen hangt helemaal af van het type modem dat je hebt. Kijk eventueel op http://portforward.com
    Zorg er wel voor dat de HD van je TC op enige wijze is beveiligd. Ik zelf gebruik alleen een wachtwoord. Je kunt dat instellen met het Airport conf. programma

Moderator
    Strifer

Ik heb gewoon in het AirPort Configuratie programma mijn Time Capsule geselecteerd en bij het kopje netwerk staat ‘Activeer NAT-poortkoppelingsprotocol (NATPMP)’ aangevinkt. Bij het kopje daarnaast, schijven, heb ik de vinkjes aanstaan bij ‘schakel bestandsdeling in’ en ‘deel schijven via WAN’. Ik heb dan uit de keuze daaronder ‘met apparaat wachtwoord’ staat.

Als ik dan van een andere locatie (uni, ouders, vrienden) mijn Time Capsule probeer te benaderen dan lukt dat gewoon als volgt:

– In de finder selecteer ik het menu ‘ga’
    – Verbind met server
    – Vul in: ‘afp://jouw.externe.ip.adres/’
    – Vervolgens krijg ik een schermpje waar ik een gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen. Dit wachtwoord is in dit geval dus het wachtwoord van mijn Time Capsule. Bij de gebruiker kan ik van alles invullen… dat maakt in dit geval niets uit. Daarna krijg (kreeg? al een tijd niet gedaan..) ik de keuze welke schijf ik in mijn Finder wil mounten. Snel is het allemaal niet, maar voor als je ’s een keer iets vergeten bent is het reuze handig.

edit: ik hoefde geen poorten open te zetten in mijn Ziggo Ubee EVW-3200 alles in een plus router open te zetten. dat komt – denk ik, maar niet zeker – door dat NATPMP gebeuren.

Bijdrager
    psijtsma

Ik ga het eens proberen heb zelf een UPC Thomson TWG87OU modem

Bijdrager
    iNicky

@TS, het portforwarding vind je op jouw modem onder Advanced in het bovenste menubalkje. In de zijbalk zie je dan Forwarding. Klik daarop dan kun je het laatste cijfer van het ip adres van de TC invullen, voor start en end port vul je 548 in, protocol both en opslaan.

Moderator
    unSOUND

Ik kan al mijn machines van buitenaf benaderen, ik heb echter wel wat meer poorten open gezet. Welke staat al in dit topic over exact dezelfde vraag:

Time Capsule van buitenaf benaderen

:wink:

Bijdrager
    iNicky

Voor AFP is 548 voldoende.

Bijdrager
    SunKeeper

@Strifer: Thanks! Via jouw manier werkt het.:thumbsup:

Op Apple Support zijn ze er nog niet achter…:grin:

Bijdrager
    JasonXGaming

Ok, ik heb alle bovenstaande gelezen en heb voor de zekerheid port 548 opengezet op mijn Ziggo modem
    de Cisco EPC3925.
    Ik lees hier echter alleen hoe men de bestanden kan openen via het “afp-protocol” op een Mac…
    Maar ik zal mijn vraag nog even proberen te formuleren:

Ik heb een TC2tb.
    Nu wil ik bijv. bij mijn ouders (windows machine) of op mijn iPhone 4, de bestanden benaderen die op mijn hardeschijf staan van de TC2tb.

Kan een hoop vinden, maar nog niet het juiste antwoord waardoor het mij lukt..

Iemand hier een idee?? Hoop van wel..:-)

Gr. Jay

Bijdrager
    fred44nl

als je met een windows pc de bestanden op een TC wilt benaderen, dan moet je op die pc de bonjour-software installeren.
    of dat via internet ook werkt weet ik niet.

Bijdrager
    JasonXGaming

Ok, zal dat eens laten testen..
    Ik heb zojuist aan iemand gevraagd te verbinden met mijn TC op een andere locatie.
    Dit kreeg hij niet voor elkaar. Kon geen verbinding maken met…

Hoe kan het zijn, wellicht een instelling, dat hij een ” sparsebundle” aanmaakt en ik geen mappen-structuur te zien krijg? Iemand die weet hoe ik dat wel inzien en dus als het ware kan knippen/plakken/kopieren van/naar de TC?

bedankt alvast voor jullie reacties!

Bijdrager
    JasonXGaming

Waar ik hem nou in de Airport configuratie onder de tab “Netwerk”
    Uitschakelen(Bridge) / DHCP-NAT / alleen DHCP zetten?

Ik heb dus een Ziggo modem die ook draadloos uitzend (niet echt best) en heb hier bekabeld dus mijn TC2tb aangehangen. Deze geeft een veel beter en sterker signaal af dan het ZiggoModem. Heb dan ook de wifi mogelijkheid uitgezet op het ZiggoModem.

Maar hoe kan ik nou hetgeen realiseren wat ik in mijn vorige post heb gevraagd?
    Wie oh wie..;-)

Bijdrager
    Geronimo41

@ Strifer:

Ik probeer nu volgens jouw beschrijving mijn TC in te stellen, zodat ik hem extern kan benaderen.
    Ik krijg echter een foutmelding dat er een dubbel gebruik van NAT is. (Network Adress Translation?)

Is dit op te lossen?
    Voor mij is al deze materie nieuw, dus ik zie nu al door de bomen het bos niet meer.

Ik gebruik TC 4e generatie en nieuwste macbook air met systeem 10.8.1

Bvd voor je reactie.

Bijdrager
    zepkleiker

Je kunt toch hetzelfde veeeeeel gemakkelijker bereiken door gewoon ‘Terug naar mijn Mac’ in te stellen met je Apple ID op je Time Capsule via het AirPort-configuratieprogramma? Waar ik ter wereld ook ben, ik zie links in mijn Finder áltijd mijn Time Capsule staan.

Voor de techneuten onder ons: wat er dan volgens mij gebeurt is dat je Time Capsule in een IPv4-tunnel een VPN-verbinding maakt over IPv6 via iCloud waardoor ie een public IP krijgt waar je gemakkelijk mee kunt connecten.

Voorheen deed ik ook moeilijk met steeds dynamische hostnames zodat ik altijd wist op welk adres ik mijn Time Capsule kon bereiken maar dat is nu dus geschiedenis. Nadeeltje is wel dat als ik bijvoorbeeld in de trein zit via een eigen hotspot over 3G mijn MacBooks soms ook Time Machine-backups willen maken omdat mijn Time Capsule dus altijd automatisch beschikbaar is.:) Ik gebruik daarom Sidekick (http://oomphalot.com/sidekick/) die op bepaalde locaties een script draait dat ik heb geschreven waarmee Time Machine-backups aan en uit kunnen worden gezet, zodat ik onderweg nooit backups draai maar thuis, op kantoor en op de universiteit wel.

Bijdrager
    Geronimo41

Ik heb het inmiddels voor elkaar via mijn apple ID.:-D
    Dank voor je reactie.

Bijdrager
    KH

Ik wil mijn TC (3TB – 2013) ook extern benaderen via Back to my Mac.

Ik heb de TC in brigdemode. Werkt BtmM dan? Ik kan dan namelijk niet de optie “Deel schijven via LAN” kiezen. Ik zie overigens de TC wel via een extern netwerk in Finder maar kan er niet opkomen.

Als ik echter de TC in routermode zet (DHCP en NAT) dan krijg ik de foutmelding dubbele NAT en werkt het ook niet.

Mijn vraag is dus of iemand het werkend heeft gekregen met de TC in brigdemode.

Bijdrager
    guus

met mijn mbR kan ik de TC benaderen hoe Strifer omschrijft.

kan dit ook met bv een Ipad?

Bijdrager
    MacKevin11

Nee dat gaat helaas niet werken Guus.

Een vergelijkbare oplossing kan zijn;
    – DropBox, GoogleDrive, SkyDrive gebruiken (alle drie gratis, maar met limiet)
    – Een eigen NAS systeem aanschaffen (je kan van een oude computer een server maken of een Synology NAS kopen)

De tweede oplossing is ongeveer hetzelfde als een Time Capsule, maar dan sneller en je kan er grotere hardeschijven inproppen. Ook kun je deze veel makkelijker benaderen vanaf het internet en zelfs vanaf je iPad.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.