26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Koekjes

Apple Schoonmaak

Hallo Allemaal,

Om te beginnen, dit is mijn eerste post. Ooit had ik een ander account hier, maar daar ben ik het wachtwoord van vergeten dus ik heb maar een nieuwe gemaakt.

Nu zit ik met een vraag: Ik heb nu al een half jaar mijn iMac, en nu loopt hij een beetje vol met rotzooi. Is er voor de Mac zo’n progamma zoals CCleaner? Want ik heb het gevoel dat er heel veel rotzooi op staat die er ook best vanaf kan.

Ik heb Google en de search hier gebruikt, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Dank alvast

Bijdrager
    Hansi2124

Als je weet welke rotzooi je op je Mac hebt staan, dan gooi je die toch in de prullenbak?

Bijdrager
    remixed

Hoe weet je dat hij vol loopt met rotzooi?

Wat je kunt doen:
    – Schijfhulpprogramma en dan controleer en herstel permissies.
    – Overbodige programma’s verwijderen
    – Rotzooi als oude documenten of documenten die niet op hun plek staan opruimen.

Bijdrager
    Josebo.

Juist door die programma’s raakt je Mac vol. Voor dat soort dingen heb je geen programma’s nodig, die kan je gewoon met OSX of zelf…:wink:

Bijdrager
    Sanne

Meestal als ik het gevoel heb dat er rotzooi op mijn iMac staat, maak ik eerst een backup van alles.
    Vervolgens formateer ik de HD, en installeer Mac OS X opnieuw.
    Daarna zet ik alle bestanden die ik nog nodig heb weer terug.

Dan weet je zeker dat je geen onnodige bestanden meer op je HD hebt staan.

Denk er wel om dat je een goede backup maakt!!

Bijdrager
    kaassouffle
    Moderator
    unSOUND

Niks opruimen. Simpel.

Opruimtools zijn zonde van de tijd en schijfruimte. Software die je niet meer hoeft pleur je in de prullenmand, hetzelfde doe je met mp3’s, films en plaatjes die je niet meer hoeft. Klaar.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik dacht erover om bij 10.6 een clean install te doen.

Dat is dus helemaal niet nodig?

Er zijn namelijk mensen in mijn omgeving die beweren dat al dat geupdate (van 10.3 naar 10.4 naar 10.5 enz. en nooit opruimen) ervoor zorgt dat je computer langzaam vol rommel komt te staan.

Moderator
    Mac Daddy
    ”sanne’s

Meestal als ik het gevoel heb dat er rotzooi op mijn iMac staat, maak ik eerst een backup van alles.
    Vervolgens formateer ik de HD, en installeer Mac OS X opnieuw.
    Daarna zet ik alle bestanden die ik nog nodig heb weer terug.

Dan weet je zeker dat je geen onnodige bestanden meer op je HD hebt staan.

Denk er wel om dat je een goede backup maakt!!

Echt waar? Als je tijd over hebt, kan je dat doen. Het is wel erg omslachtig en helemaal niet nodig.

Gewoon een kwestie van het redelijk goed bijhouden van waar je alles opslaat. Heb je dat niet gedaan? Ga dan alles na en kijk wat je kwijt wilt aan programma’s en andere data. Sleep dat naar de prullenmand en leeg hem daarna. Opgeruimd staat netjes.:wink:

Bijdrager
    MrAcid
    ”MoNdO

Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik dacht erover om bij 10.6 een clean install te doen.

Dat is dus helemaal niet nodig?

Er zijn namelijk mensen in mijn omgeving die beweren dat al dat geupdate (van 10.3 naar 10.4 naar 10.5 enz. en nooit opruimen) ervoor zorgt dat je computer langzaam vol rommel komt te staan.

Dat zijn dan waarschijnlijk (ex-)Windowsgebruikers want dat is gewoon niet waar.

Bijdrager
    PaneVino

Nou, in de Library folder van zowel users als van het systeem blijven wel degelijk allerlei bestanden achter van geinstalleerde en daarna verwijderde programma’s. Het is dus niet zo dat dit alleen op Windows aan de orde is.

De impact op schijfruimte en systeem belasting is echter te verwaarlozen tot 0 … Dat dan weer wel.

Bijdrager
    J-P-H

Gewoon wegpleuren wat je niet gebruikt is echt voldoende.

Ik heb een tijd geleden een schone installatie gemaakt en daarna weer software teruggezet.
    Resultaat: zelfde snelheid als voorheen.
    Eenvoudig principe: meer software is minder power.
    En al die opschoonsoftware als Onyx enzo is wat mij betreft vragen om problemen.
    Wat ze opruimen is minimaal en de kans dat je iets teveel opschoont is aanwezig.
    Als je bijvoorbeeld talen weggooit, kan je vervolgens Microsoft Office niet meer updaten. (niet dat je aan die updates wat hebt)

Geblokkeerd
    Breuf

Ik gebruik wel altijd AppCleaner om software te verwijderen. Neem toch ook meteen plist bestanden mee. Hoewel AppCleaner ook nog wel eens wat vergeet moet ik zeggen. Maar mijn ervaring is dat AppCleaner nog net even wat sneller werkt dan zelf uitzoeken welke bestanden er bij de software horen.

Bijdrager
    Gees

Ik gebruik hiervoor “CleanApp” en dan nog voor de zekerheid :apple: F

Bijdrager
    Marius1976
    ”PaneVino”

Nou, in de Library folder van zowel users als van het systeem blijven wel degelijk allerlei bestanden achter van geinstalleerde en daarna verwijderde programma’s.

Inderdaad, en dat is gewoon een lelijke tekortkoming van OS X.

Als je louter en alleen je programma in de prullenmand gooit (en die leegt) staan je preferences enzo er nog in, en dat kan in bepaalde gevallen voor ongewenste situaties zorgen.

Je hebt gelijk: het belast het systeem verder niet, en de schijfruimte is het ook niet. Maar goed. Ugly is het wel.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Bij elk nieuw besturingssysteem begin in vanaf een schone lei, dus helemaal opnieuw geformatteerd en alleen wat ik nodig heb overzetten.

Van alleen bestanden wordt je computer overigens niet traag. Waar die wel van traag wordt is achtergrondtoepassingen, opstarttoepassingen en icoontjes op je bureaublad. Probeer die dus alle drie zo laag mogelijk te houden.

Bijdrager
    Sanne

Ik ben inderdaad een ex-windowsgebruiker.

En toch merk ik dat als ik een clean instal gedaan heb, dat de iMac sneller is met alles.
    Of ik ben een beetje kierewiet..:P

Bijdrager
    NI3LS
    ”sanne’s

En toch merk ik dat als ik een clean instal gedaan heb, dat de iMac sneller is met alles.

Neehoor, helemaal mee eens!

Ook ik leeg regelmatig de caches en wat andere dingen. Gebruik ook Onyx en dat geeft me toch een opgeruimder gevoel.

Wat is overigens het verschil tussen ‘Leeg prullenmand’ of ‘Leeg veilig’ ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voor de gebruikelijke opruimwerkzaamheden zoals log bestanden en de daily, weekly & montly scripts hoeven we niets te doen, dat doet Mac OS-X zelf (net als het voorkomen van ernstige fragmentatie v/d HD.)

En programma’s / functies zoals cache cleaner zijn alleen nodig in het kader van troubleshooting.
    De system / user cache zomaar legen is juist niet goed

En natuurlijk is het zo dat na een clean instal de Mac sneller is, want alle programma’s die er extra bij stonden en waarvan vaak een deel ook extra achtergrond processen heeft staan er niet meer op. En afhankelijk van de hoeveelheid RAM kun je dat best merken. Maar wat gebeurt er als je al die programma’s gewoon nodig hebt, en ze dus weer terug gaat zetten? Dan ben je terug bij af. Het enigste wat dan misschien (voorlopig) ietsje sneller gaat is je HD omdat die nog helemaal niet is gefragmenteerd.

Een handig trucje om te kijken wat er e.v.t. weg kan is je voorkeurenmap openen en sorteren op de bewerkings datum.
    Je ziet dan vanzelf welke voorkeuren er b.v.b 2 jaar oud zijn. En met behulp van “zoek” krijg je dan meestal wel voldoende info te zien om te weten waar wat staat. (Aangezien voorkeurbestanden vaak worden vergeten zijn ze een goede indicatie voor wat er e.v.t. nog op de schijf staat aan zaken die je eigenlijk niet meer gebruikt)
    Naast de (hulp)programma’s map en de preference map kun je de meeste andere zaken v/e te wissen programma vinden in de application support map, de caches map, Contextual Menu Items, en soms in de documentation map en de frameworks map. En als het programma via de Apple installer was geplaatst staat er ook iets in de receipts map. (Kan dus allemaal zowel in de user als in de globale bibliotheekmap staan)
    Maar wat die twee laatste betreft (frameworks en receipts) Let goed op wat je daar doet zodat je niet perongeluk het verkeerde wist (MAAK EEN BACKUP)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”NI3LS”
    ”sanne’s

Neehoor, helemaal mee eens!

Ook ik leeg regelmatig de caches en wat andere dingen. Gebruik ook Onyx en dat geeft me toch een opgeruimder gevoel.

Wat is overigens het verschil tussen ‘Leeg prullenmand’ of ‘Leeg veilig’ ?

Cache legen (zie mijn andere post) is normaal gesproken juist niet goed.
    Bij ‘Leeg prullenmand’ wordt alleen de TOC (Table of Contents) data gewist van het gene dat in de prullenmand stond.
    Het feitelijke bestand staat nog op de HD (totdat het door iets anders wordt overschreven)
    Bij ‘Leeg veilig’ wordt het direct overschreven door nullen.

Bijdrager
    Rub3n

kheb pas mijn iMac opnieuw geïnstalleerd. En ik kan je vertellen hij is er niks sneller op geworden. (ik had ook niks te klagen qua snelheid)

Dus voor en na hij was gewoon lekker snel:)

Moderator
    Rivanov

Ik heb AppTrap geinstalleerd en zodra ik een programma weggooi geeft AppTrap de melding of ik de bijbehorende bestanden ook weg wil gooien. Zo gooit hij de preferences van het betreffende programma ook direct weg! Ideaal!

Bijdrager
    Hansi2124
    ”hendrik

Bij ‘Leeg prullenmand’ wordt alleen de TOC (Table of Contents) data gewist van het gene dat in de prullenmand stond.
    Het feitelijke bestand staat nog op de HD (totdat het door iets anders wordt overschreven)

Ik had altijd het idee dat “leeg veilig” betekent dat er een pop upje komt wat je vraagt of je inderdaad wat er in de prullenmand zit wilt weggooien. Bij het gewone legen van de prullenmand is de prullenmand zonder melding geleegd……

Moderator
    unSOUND
    ”sanne’s

Je bent niet kierewiet, maar je vergeet wel iets heel belangrijks… Waarom is hij namelijk sneller naar je gevoel ? Omdat er nog niks op staat. Zodra je meer software installeert die mee opstart, en mee drivers en plugins terug zet, is hij wee rnet zo snel als voor de clean install. Je schiet er dus gene mieter mee op.

En meer dan een gevoel is het ook niet. Beste is nog altijd om met je tengels van het systeem af te blijven, met of zonder extra tools. Beperk jezelf tot het opruimen van MP3’s en DivX-jes, en laat het onderhoud van OS X over aan… OS X.

En wat hendrik zegt is zeker waar: Het weg gooien van caches en logs is niet erg verstandig… Die dingen zijn er niet voor niets.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Rub3n”

kheb pas mijn iMac opnieuw geïnstalleerd. En ik kan je vertellen hij is er niks sneller op geworden. (ik had ook niks te klagen qua snelheid)

Dus voor en na hij was gewoon lekker snel:)

Dan ben je kennelijk één van de weinigen die niet al te veel “troep” installeert.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Hansi2124″
    ”hendrik

Ik had altijd het idee dat “leeg veilig” betekent dat er een pop upje komt wat je vraagt of je inderdaad wat er in de prullenmand zit wilt weggooien. Bij het gewone legen van de prullenmand is de prullenmand zonder melding geleegd……

Nee dat klopt niet.
    Ook bij gewoon legen kan er zo’n waarschuwing komen.
    Alleen kun je dat in de Finder voorkeuren uit zetten!!
    Bij jou staat het dus misschien uit, wat mij niet handig lijkt.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.