One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Desktop » Apple LG 4K monitor iMac 27" Retina

Apple LG 4K monitor iMac 27" Retina

Profielfoto van JoopJoopJoop

JoopJoopJoop op 13 februari 2017 #

Ik zou het Apple LG 4K display willen aansluiten op een iMac 27″ Retina late 2015.

Kan dat op de iMac USB 3.0 A connector poort? zonder verlies van resoluties, beeldscherm refresh snelheid e.d.?

Waarschijnlijk ook nog een verloopkabeltje nodig? USB-C naar USB 3.0?

Het lijkt er echter op dat dit scherm alleen aangesloten kan worden op een Computer met USB-C poort, iemand ervaring mee??

Profielfoto van veenbeest

veenbeest op 13 februari 2017 #

Als je een 4K monitor met USB-C wil kopen dan kan je die niet via USB-C aansluiten op een machine die alleen Thunderbolt/Displayport aansluiting heeft voor een monitor. Over USB 3.0 kan geen displayport signaal gaan.
Als die monitor wel een Displayport aansluiting heeft kan je je iMac daar op aansluiten.

@veenbeest,

Graag eerst de vraag lezen voordat je antwoord geeft, hier heeft niemand wat aan!

@all,

Heb inmiddels op de Apple site gevonden, op de iMac late 2015 is een 4K monitor (met 60 Hz.) aan te sluiten met  MST (Mutli Stream Transport) kan echter niet vinden of het Apple LG 4K display dat ook ondersteunt…

Iemand dit al eens gedaan?

Profielfoto van Buzz

Buzz op 13 februari 2017 #

veenbeest’s reactie is juist. Het kan niet.

Kijk maar bij de systeemvereisten voor het scherm:

Aansluiting: Mac met USB‑C

Voor bij die iMac moet je dus een ander scherm aanschaffen.

Misschien had ik nog moeten toevoegen:
Als je op die iMac een 4K monitor wil hebben, zoek er dan gewoon eentje met DisplayPort aansluiting op de pricewatch van Tweakers.

@veenbeest,

Weer een onzin antwoord…  die bestaan niet hebben geen 4096x2304px resolutie zijn niet echt 4K…

@buzz,

is dit jouw antwoord:

op mijn vraag:

Het lijkt er echter op dat dit scherm alleen aangesloten kan worden op een Computer met USB-C poort, iemand ervaring mee??

?????

Profielfoto van penseel

penseel op 13 februari 2017 #

Ome Joop niet boos worden. https://support.apple.com/nl-nl/HT206587

Joop, je iMac heeft een Thunderbolt/DisplayPort aansluiting. Er zijn zat beeldschermen met een 4K resolutie (die overigens 3840 x 2160 pixels bedraagt) en die kan je aansturen met 1 enkele displayport kabel. Eventueel d.m.v. een verloop van mini-displayport naar displayport. Jouw iMac ondersteunt dat netjes op 60Hz voor zowel SST als MST. Pas bij een hogere resolutie dan 4K heb je 2 kabels nodig.

De LG monitor waar je naar kijkt is echter voor de nieuwere computers met een USB-C aansluiting en daar heb jij weinig aan.

Dus ja, ik heb je vraag beantwoord.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 13 februari 2017 #

de LG 31MU97Z en de Eizo ColorEdge CG318-4K zijn beiden echte DCI (Digital Cinema Initiatives) 4K monitoren (4096 x 2160px) en hebben beiden een DisplayPort aansluiting.

Definitie van ‘real’ 4K: horizontaal aantal pixels moet ≥ 4000 pixels zijn en verticaal ≥ 2000 pixels.
Maar de meeste monitoren die als 4K verkocht worden, komen inderdaad niet verder dan 3840 x 2160 pixels. Nét niet 4K, dus…
Of je dat verschil gaat zien? Ik denk het persoonlijk niet.

Profielfoto van Buzz

Buzz op 14 februari 2017 #

JoopJoopJoop op 13 februari 2017

@Buzz,

is dit jouw antwoord:

op mijn vraag:

?????

De enige logische verklaring voor deze reactie die ik kan bedenken is dat JoopJoopJoop niet weet dat er andere Macs bestaan dan iMacs, en dat er andere USB aansluitingen bestaan, dan USB-C. Maar hij hangt hier toch lang genoeg rond om dat te weten.

Bizarre reacties op dit forum ben ik gewend, maar dat komt meestal als mensen off-topic gaan of verkeerde antwoorden geven. Hier dreigt een draadje compleet te ontsporen, terwijl er enkel hulpvaardige en goede antwoorden worden gegeven.  

Nogmaals, het kan niet, want geen enkele iMac (of andere desktop Mac) heeft op dit moment (begin 2017) een USB-C poort, en het genoemde LG scherm vereist een Mac met USB-C.

In andere woorden, het genoemde scherm werkt op dit moment alleen met de 12″ MacBook en de nieuwste MacBook Pros.

Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?

Er zijn, zoals gezegd, wel andere 4K schermen die je met DisplayPort op de genoemde iMac kan aansluiten. Die worden alleen (tot nu toe) niet door Apple verkocht. Maar je kan ze wel elders kopen.

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 14 februari 2017 #

…hebben geen 4096x2304px resolutie zijn niet echt 4K…

4K 16:9 is niet echt een algemeen gebruikte (monitor-)resolutie.

UHD (3840 x 2160) wordt daar meestal voor gebruikt als men het heeft over 4K.

Wat reageer je trouwens weer opgefokt op alle antwoorden?!
Men probeert je te helpen. Dan reageer je over het algemeen dankbaar. Tenminste; zo is het ons altijd bijgebracht.

Profielfoto van Ganymedus

Ganymedus op 14 februari 2017 #

Ik weet niet of de iMac een DisplayPort heeft? In dat geval kun je gebruik maken van een verloopstekker van DisplayPort naar USB-C. Dit doen ze ook in Amsterdam met de Apple Pro en mac mini.

Profielfoto van Buzz

Buzz op 14 februari 2017 #

Ganymedus, de iMac heeft Thunderbolt poorten met mini Displayport ondersteuning. Wat je verder beweert is in tegenspraak met wat Apple op haar website zegt. Als je overtuigd bent dat het werkt, geef dan graag een link naar waar je die verloopstekker kan bestellen. Ik vermoed alleen dat deze niet bestaat.

Ganymedus op 14 februari 2017 #

Buzz op 14 februari 2017

Ganymedus, de iMac heeft Thunderbolt poorten met mini Displayport ondersteuning. Wat je verder beweert is in tegenspraak met wat Apple op haar website zegt. Als je overtuigd bent dat het werkt, geef dan graag een link naar waar je die verloopstekker kan bestellen. Ik vermoed alleen dat deze niet bestaat.

Ik zag het eerder vanmiddag toen ik bij de Apple store was op het Leidseplein. Daar staan een aantal LG’s ter demonstratie gekoppeld aan een Mac Pro, Mini en MBP13″. De laatste uiteraard rechtstreeks, de andere via een koppelstekkertje. Volgens mij deze. Zodra ik er weer langsloop zal ik er een foto-tje van maken.

Profielfoto van Furbz

Furbz op 14 februari 2017 #

Buzz op 14 februari 2017

@Buzz,

is dit jouw antwoord:

op mijn vraag:

?????

De enige logische verklaring voor deze reactie die ik kan bedenken is dat JoopJoopJoop niet weet dat er andere Macs bestaan dan iMacs, en dat er andere USB aansluitingen bestaan, dan USB-C. Maar hij hangt hier toch lang genoeg rond om dat te weten.

Bizarre reacties op dit forum ben ik gewend, maar dat komt meestal als mensen off-topic gaan of verkeerde antwoorden geven. Hier dreigt een draadje compleet te ontsporen, terwijl er enkel hulpvaardige en goede antwoorden worden gegeven.  

Nogmaals, het kan niet, want geen enkele iMac (of andere desktop Mac) heeft op dit moment (begin 2017) een USB-C poort, en het genoemde LG scherm vereist een Mac met USB-C.

In andere woorden, het genoemde scherm werkt op dit moment alleen met de 12″ MacBook en de nieuwste MacBook Pros.

Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?

Er zijn, zoals gezegd, wel andere 4K schermen die je met DisplayPort op de genoemde iMac kan aansluiten. Die worden alleen (tot nu toe) niet door Apple verkocht. Maar je kan ze wel elders kopen.

Nou nou nou , inderdaad BuZz! wat een reacties en gesneer op mensen die willen helpen.
Oplossing: geef het geen podium en voeding.
@veenbeest: let iT go man. Blijkbaar wordt het niet gewaardeerd.

Profielfoto van Dorkiban

Dorkiban op 14 februari 2017 #

Tjinge, ik moet de complimenten geven aan de mensen in dit topic die nog steeds proberen te helpen en kalm blijven na de ongelooflijke onbeschofte manier waarop de ts hen te woord staat. Ik zou het niet kunnen.

Profielfoto van Furbz

Furbz op 14 februari 2017 #

Dorkiban op 14 februari 2017

Tjinge, ik moet de complimenten geven aan de mensen in dit topic die nog steeds proberen te helpen en kalm blijven na de ongelooflijke onbeschofte manier waarop de ts hen te woord staat. Ik zou het niet kunnen.

+1

Profielfoto van Spinozo

Spinozo op 14 februari 2017 #

Blijkbaar niet het antwoord wat ie wilde. Het is natuurlijk ook een zooitje met dat USB C gedoe…

Profielfoto van Buzz

Buzz op 15 februari 2017 #

Ganymedus op 14 februari 2017

Ik zag het eerder vanmiddag toen ik bij de Apple store was op het Leidseplein. Daar staan een aantal LG’s ter demonstratie gekoppeld aan een Mac Pro, Mini en MBP13″. De laatste uiteraard rechtstreeks, de andere via een koppelstekkertje. Volgens mij deze. Zodra ik er weer langsloop zal ik er een foto-tje van maken.

Interessant om te horen, maar het koppelstekkertje uit die link heeft een mannetjes-USB-C aansluiting en zal daarmee niet met een Mac Pro of Mini bruikbaar zijn. Dit is het stekkertje dat bedoeld is voor de omgekeerde situatie, om bijvoorbeeld een oude Thunderbolt display op een nieuwe MacBook Pro aan te sluiten.

Dus als je uit kan vinden wat er daadwerkelijk aan de hand is, laat het ons weten.

Profielfoto van jv65

jv65 op 15 februari 2017 #

Kan dus wel….

Alleen geen woord over de LG 4K, dus daarmee zal het waarschijnlijk niet gaan. Die ondersteunt ook geen Thunderbolt.

With the Apple Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter and a Thunderbolt cable, you can use the LG UltraFine 5K Display at 4K and lower resolutions with these Mac models:

– Mac Pro (Late 2013)*
– MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2014) and later
– MacBook Pro (Retina, 13-inch, Mid 2014) and later
– iMac (Retina, 27-inch, Late 2014) and later
– iMac (Retina, 21.5-inch, Late 2015)
– iMac (21.5-inch, Late 2015)
– MacBook Air (13-inch, Early 2015)
– MacBook Air (11-inch, Early 2015)

https://support.apple.com/en-us/HT207448

Profielfoto van Buzz

Buzz op 15 februari 2017 #

Ah ok, nu snap ik het. Dan gaat het dus om de 5K van LG, niet de 4K, en dan wordt die verloopstekker aan de kant van de display gebruikt, niet aan de kant van de Mac. Bovendien draait de display dan op een lagere resolutie. Dit verklaart wel Ganymedus observatie bij de Store in Amsterdam.

Maar het antwoord op de vraag van JoopJoopJoop blijft dus nog steeds dat het niet zal gaan in de door hem genoemde combinatie.

Hier staat een antwoord van iemand die het voor de 4K display met verschillende verloopjes heeft uitgeprobeerd:

I’ve tried it with TB 3 to TB 2 convertor and an HDMI cable, a USB-C to mini DisplayPort convertor and mini DisplayPort cable, and USB-C to 4k HDMI convertor with HDMI cable / port as well, all with no luck.

Ganymedus op 15 februari 2017 #

Buzz op 15 februari 2017

Ah ok, nu snap ik het. Dan gaat het dus om de 5K van LG, niet de 4K, en dan wordt die verloopstekker aan de kant van de display gebruikt, niet aan de kant van de Mac. Bovendien draait de display dan op een lagere resolutie. Dit verklaart wel Ganymedus observatie bij de Store in Amsterdam.

Maar het antwoord op de vraag van JoopJoopJoop blijft dus nog steeds dat het niet zal gaan in de door hem genoemde combinatie.

Hier staat een antwoord van iemand die het voor de 4K display met verschillende verloopjes heeft uitgeprobeerd:

I’ve tried it with TB 3 to TB 2 convertor and an HDMI cable, a USB-C to mini DisplayPort convertor and mini DisplayPort cable, and USB-C to 4k HDMI convertor with HDMI cable / port as well, all with no luck.

volgens mij waren het de 4k schermen, maar dat heb ik eerlijk gezegd niet zo snel gezien. Zoals ik zei, ik zal binnenkort weer eens langsgaan en de hele boel eens onderzoeken.:D

Ganymedus op 17 februari 2017 #

Zoals beloofd:

Plaatje is wat onduidelijk, betreft een 27″ 5k scherm.

Ik hoop dat de foto’s een beetje te ontcijferen zijn.:)

[I]Yikes vieze vingers….[/i]

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 17 februari 2017 #

Buzz op 14 februari 2017

Gebruikelijk gedrag van deze TS. Slechts één (ander) voorbeeld:
http://www.onemorething.nl/community/topic/fusiondrive-scheiden/

Profielfoto van flierefluiter

flierefluiter op 17 februari 2017 #

Hahaha

Die Joop…..

Over dit topic

Gestart op 13 februari 2017 door JoopJoopJoop

Laatste reactie door flierefluiter

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?