30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    macpro

Airport Utility 6.0: bedankt Apple! NOT!

Zojuist Airport Utility 6.0 geïnstalleerd.

Ziet er netjes uit met een interface die lijkt op de iOS app.
    Maar… Apple zou Apple niet zijn als ze het weer weten te verpesten.

Voortaan kun je nog maar van 1 Airport per keer de firmware bijwerken.
    Heb je een trosje Airports in huis, dan kost dat dus extra tijd.

Wil je een oude Airport Express bijwerken, dan gaat dat niet meer. Mag je Airport Utility 5.6 bij Apple downloaden. Maar de pagina waar ze naar verwijzen blijft op versie 5.4.x steken.

En na een update van de firmware van een Airport Extreme naar 7.6.1 wordt de Airport Express niet meer gevonden in het netwerk.

Vroeger kon je dan nog via Airport Utility in de logfiles kijken en wat SNMP instellingen aanpassen.
    Kan nu ook al niet meer.

Stelletje prutsers.

Bijdrager
    stavos

Oew, een update..

Meteen gelijk en direct maar installeren dan!:nerd::cool:

Bijdrager
    macpro

Update: de Airport Express blijkt wel nog in het netwerk aanwezig te zijn. Alleen liet de nieuwe en verbeterende Airport Utility zien dat er geen verbinding mogelijk was.
    Na een herstart van Airport Utility is de AE weer zichtbaar als een apparaat dat niet meer kan worden beheerd.

Bijdrager
    SunKeeper

Que?

Het is ook vervelend dat ze steeds met een mes op je keel staan als er een update verschijnt en je moet gaan kiezen; installeren of vermoord worden.:sarcastic:

Bijdrager
    macpro

Waar het om gaat is dat Apple zwaar de verkeerde kant op gaat. Het wordt alleen maar eenvoudiger doordat ze functionaliteit weghalen. En dat is fout.
    Op die manier kun je nooit op een fatsoenlijke manier je Apple omgeving beheren.

Apple begint op dit moment steeds meer voet aan de grond te krijgen in het bedrijfsleven en dat is prima. Maar dan moeten ze wel ervoor zorgen dat hun spullen ook daar beheersbaar blijven.
    En daar zijn ze op dit moment alleen maar bezig om dat niet mogelijk te maken.
    Dat gaat binnenkort een keer flink botsen.

Inactief
    Anoniem

Ik heb hem ook heel toevallig geïnstalleerd en de printers zijn verdwenen! Er is nog wel een venstertje voor harde schijven die je kan aansluiten op je airport, maar printers zijn dus verdwenen.
    Net gelukkig van de schrik bekomen, want hij print gelukkig nog wel!

Bijdrager
    bartvanderveer

Waar is het IPv6 instel deel ?
    Met een speciale toets combinatie ?

Moderator
    unSOUND
    macpro op 30 januari 2012

Waar het om gaat is dat Apple zwaar de verkeerde kant op gaat. Het wordt alleen maar eenvoudiger doordat ze functionaliteit weghalen. En dat is fout.

Zoals ik in een ander topic ( over de *kuch* verbeteringen van Lion *kuch ) al zei:

Als ik als een beheerder inlog, wil ik ook als zodanig behandeld worden.

Bijdrager
    iMad
    Bijdrager
    iMad

macpro en unSound eerst goed kijken en lezen denk ik dan:lol:

Moderator
    unSOUND

Ik denk dat jij beter eerst goed moet gaan lezen… IK heb namelijk niks geïnstalleerd…:wink:

Ik deel enkel de ( negatieve ) ervaring dat Apple de verkeerde keuzes begint te maken als het gaat om benadering van de gebruikers…

Bijdrager
    iMad

Geef alleen aan dat ze niks weg laten, waar jij op reageerde……:innocent:

Moderator
    unSOUND

Ik zeg dat we sinds Lion als kinderen worden behandeld, en dat klopt. En als ik de berichtgeving dus begrijp, zijn er wel degelijk zaken weg uit het programma:

Can no longer configure printers, can no longer see wireless and DHCP clients, lost IPv6, lost logs and stats, lost multicast rate, lost transmit power, lost wide channels, lost interference robustness etc etc etc

Bijdrager
    AppleStef

Ik vind dat Apple de Mac gebruikers meer en meer in de steek laat en dat ze zich meer op iOS focussen.

De interface mag mooier gemaakt worden maar niet ten koste van de functies. [s]En daarbij, vind ik de interface raar want het is dezelfde als die van iOS, en als je een iOS (touch) app overbrengt naar Mac OS X (geen touch) klopt dat niet en werkt dat maar raar (vind ik).[/s]

EDIT: Ik heb het nu geüpdatet en de interface is toch niet zo raar als ik dacht.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, het is heel raar.:lol:

Bijdrager
    SunKeeper

Zit er toch niet een ”Advanced”-knopje ergens in de menubalk?

Als er zoveel uit verwijderd is kun je er eigenlijk vrijwel niets meer mee. Volgens mij is het tijd om een third-party app te laten ontwikkelen voor het beheer van AirPorts.:sarcastic:

Edit: het enige positieve eraan is dat MobileMe ook weg is, en iCloud ervoor in de plaats gekomen is. Als je de juiste instellingen kunt bereiken, zou je dan AirDisks via het internet/je iCloud-account kunnen delen. Zou nice zijn.

Bijdrager
    iMad

Voor de meeste gebruikers wordt het alleen maar makkelijker gemaakt, dat is wat Apple al jaren doet.
    En dat is naast de goede beveiliging alleen maar goed voor de meeste gebruikers.

De standaard gebruiker heeft al die extra informatie niet nodig en voor de degene die het nodig heeft, kan via andere programma’s van Apple nog steeds die informatie bekijken en of veranderen.

Bijdrager
    AppleStef
    SunKeeper op 31 januari 2012

Zit er toch niet een \’\’Advanced\’\’-knopje ergens in de menubalk?

Waar?

Bijdrager
    SunKeeper
    SunKeeper op 31 januari 2012

ergens in de menubalk

Bijdrager
    AppleStef

Sorry, maar bij mij staat het er echt niet in.

Bijdrager
    KarelWillem

Het was dan ook een vraag, geen constatering.

Nu weten we dat die er niet zit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    AppleStef op 31 januari 2012

Ik vind dat Apple de Mac gebruikers meer en meer in de steek laat en dat ze zich meer op iOS focussen.

Dat is ook zo aangezien de iPad nu hun goudmijn is en de pc niet meer.
    Jobs sprak rond de tijd dat de iPad uitkwam over het ‘post-pc tijdperk’. (En de andere merken apen dat natuurlijk weer na) In zijn ogen (en dus ook die van Apple) is het gedaan met de pc. Natuurlijk klopt daar geen reet van want ik zie fotografen, film editors, reclamebureau’s, architecten, componisten etc. niet hun pc wegdoen en in de tuin zitten met een iPad met gillende kinderen om zich heen…

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik vind die nieuwe interface in z’n geheel echt een verbetering… veel overzichtelijker en mooier. Maar ik baal wel enórm dat ze een aantal features hebben weggelaten die ik toch wel erg graag gebruikte. De wat meer specifieke instellingen voor o.a. de HD in je Time Capsule zijn nu sterk versimpelt bijvoorbeeld, en da’s erg ongewenst:(

Bijdrager
    marmot

Na installatie airport configuratieprogramma 6.0 werkt mijn wds netwerk (1x airport extreme – primair, 2 x oude airport express) niet meer. Zelfs op andere iMac met 5.5.3 lukt het niet het netwerk te herstellen (de oude express wordt niet meer herkend).

Oplossing:
    Ik heb het nieuwe configuratieprogramma 5.6 for Lion (ondanks Snow Leopard) geïnstalleerd. Deze vervangt 6.0 niet, maar staat ernaast. Via 5.6 is het netwerk opnieuw in te stellen.

Bijdrager
    LighScan

Hier een volledige review:
    http://www.tuaw.com/2012/01/31/in-pictures-airport-utility-6-0s-missing-features/

Ik loop niet echt over van vreugde over deze “update”, al vind ik persoonlijk de interface wel beter / ordelijker.

Bijdrager
    App69

@iedereen, Apple verkoopt meer en meer producten aan ‘gewone’ gebruikers zoals ik. Safari, Mail, iPhoto, iTunes… en veel meer word er niet gebruikt. In mijn geval nu iets meer maar dit terzijde.
    Wat er precies onder de motorkap gebeurt interesseert ons niet. Als het maar werkt. En dat doet het perfect voor ‘ons’.
    Sedert de lancering van de iPad2 willen bijna al m’n kameraden ene. De ene is aan ’t sparen De andere wacht op iPad3 (zoals ik). Voorheen zouden die personen Nooit een Apple product gekocht hebben.
    Maak zelf de berekening. ik kom uit op 1 op 3 mensen zal over afzienbare tijd een iPad bezitten.
    Met alle respect aan de zeurpieten, maar jullie ‘tellen’ niet meer mee.
    Dus mijn reactie op de update is dan ook;

Nergens last van.
    En gemakkelijker in gebruik.
    Mooi die nieuwe interface.
    Goed zo, Apple.

Bijdrager
    knrd

Om er even op terug te komen dat er geen printers zichtbaar zijn..
    Misschien komt er bij Apple ook een functie zoals bij Google? Cloud print? :slant:

Bijdrager
    SunKeeper

Google doet Apple na, moet je niet andersom gaan beginnen.

Klik, en lees de reacties even door.

Je hebt dus versie 5.6 nodig voor je printers. Kan gewoon naast 6.0 worden geïnstalleerd.

Moderator
    unSOUND

Maar Apple zou Apple niet zijn als de volgende generatie Airports ineens alleen nog maar te bedienen is met 6.0 of hoger…. mark my words.

Bijdrager
    knrd
    SunKeeper op 01 februari 2012

Google doet Apple na, moet je niet andersom gaan beginnen.

Ik geloof niet dat je in/via iCloud op een afstand kunt printen.. of mis ik iets?
    Dus eerst even goed kijken voordat je reageert:wink:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.